Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا شریعتی روز سه شنبه در «همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» در اهواز، احیای نهر مالح، بهسازی نهر بحره، احیای مسیر قدیمی دز و ساخت کانال سیلاب‌بر خسرج را برای کنترل سیلاب‌های احتمالی آینده ضروری دانست و گفت: ساخت سد بختیاری در بالادست دز برای کمک به طولانی‌تر شدن عمر مفید سد دز لازم است.

وی افزود: شرایط غیرعادی سه سد خوزستان در زمان سیل اخیر در این استان، محدودیت‌هایی برای مدیریت سیلاب به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریعتی افزود: تحمل این شرایط و پذیرش این مسئولیت‌ها در زمان سیل دشوار بود و حتی برخی مدیران سدها به جرگه متتقدان پیوسته بودند که سعی کردیم با حداکثر انعطاف پذیری با شرایط روبه رو شویم.

وی با بیان بیان اینکه در سد دز با عمر بالای ۵۰ سال و با تکنولوژی منسوخ شده روبه رو بودیم اضافه کرد: مخزن سد کرخه نیز تا زمان سیل بیش از ۴.۴ میلیارد مترمکعب آبگیری نشده بود در حالیکه مجبور به افزایش آبگیری تا حجم ۶.۲ میلیارد مترمکعب شدیم؛، در حوضه کارون، سد گتوند نیز شرایط خاص خود را داشت، که اینها شرایط را سخت کرده بود.

استاندار خوزستان سه رویکرد مدیریت سیلاب در این استان را کاهش تلفات، پایداری سدها و مدیریت خطرپذیری(ریسک) بیان کرد و گفت: پیشگیری از آسیب و یا شکستن سدها جزو اولویت‌ها بود و اگر کمترین خدشه‌ای وارد می‌شد، اتفاقات ناگوار و غیرقابل انتظاری رخ می‌داد و خسارت‌های بی سابقه ای متحمل می‌شدیم.

وی با اشاره به تلاش برای جلوگیری از آبگرفتگی شهرهای خوزستان در سیل گذشته، افزود: طبق گزارش‌های موجود در سال ۱۳۰۲ سیل سه چهارم خوزستان را گرفت و سه هزار نفر کشته برجا گذاشت؛ در سیل سال ۱۳۰۷ و ۱۳۱۶ نیز وضع به همین منوال بود و در سیل سال ۱۳۲۸ ریل راه آهن یکصد روز مسدود شده بود.

شریعتی اضافه کرد: در سیل سال ۱۳۴۷ که شرایط سختی بود حداکثر دبی کرخه به یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده بود ولی امسال حداکثر دبی کرخه به بالای هشت هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

وی ادامه داد: متوسط آورد رودخانه‌های خوزستان در یک سال ۲۸ میلیارد متر مکعب است در حالی که در فروردین امسال بیش از ۵۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای این استان شد، با این حال هیچ شهری را آب نگرفت و هیچ فوتی نداشتیم که دشواری مدیریت آب را نشان می‌دهد؛ البته بسیاری تلاش کردند که بدون در نظر گرفتن دشواری‌های سیل مقصری پیدا کنند.

شریعتی افزود: در مدیریت سیلاب جا دارد هم خدا را شاکر باشیم و هم یادی کنیم از مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی که با همت بلند و اراده آهنین و شجاعت، در دوران خود کارهای بزرگی برای خوزستان انجام داد و با ساخت سدهای بزرگ، در سیل گذشته از کشته شدن تعداد زیادی جلوگیری شد.

وی با تقدیر از کسانی که در سیل بندسازی مقاومت کردند، گفت:بر اساس دستورالعمل ها بسیاری از مناطق باید تخلیه می شد اما با کار جهادی که با همکاری مردم و نیروهای مسلح برای ساخت سیل بند، پخش سیلاب و انحراف آب صورت گرفت، کمترین مناطق تخلیه شد.

شریعتی با اشاره به تاثیر گرد وغبار بر افزایش مهاجرت درخوزستان ادامه داد: در این سیل حجم زیادی از آب به کانون‌های گرد وغبار هدایت شد و شرایط منابع آبی بهبود یافت.

استاندار خوزستان همچنین سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید فطر گذشته را در تاکید بر رسیدگی به سیل زدگان یادآور شد و گفت: همه دستگاه‌های خوزستان برای تحقق وعده‌های دولت بسیج شدند اما توجه به بیمه سیل برای جبران خسارت به بخش‌های کشاورزی و صنعت لازم است.

شریعتی در ادامه حل مشکل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب را از تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو خواستار شد و افزود: با وجود قول وزیر نیرو به ریاست جمهوری، وعده حل مشکل مجوز تخصیص آب فاز دوم این طرح تاکنون دو بار داده شده اما محقق نشده است.

همایش ملی «سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» ۲۱ تا ۲۳ آبان در مرکز همایش های بین المللی گیت بوستان در اهواز در حال برگزاری است.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز، ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در خوزستان رخ داد. ۲۱ شهرستان درگیر سیل شدند، ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. از میان ۲۵ استان، خوزستان بیشترین آسیب را در سیل اخیر متحمل شد.

برچسب‌ها استانداری خوزستان کشاورزی سیل سدسازی وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری خوزستان کشاورزی سیل سدسازی وزارت نیرو استانداری خوزستان کشاورزی سیل سدسازی وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب مهیب؛ خیابان های چابهار غرق در آب شدند(فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نجات یک گربه از سیل دبی امارات (فیلم) سیل بی‌سابقه در دبی، اختلال در زندگی مردم و مسافران (فیلم) گریه های دختر ایرانی در سیل دوبی (فیلم)

دیگر خبرها

  • سیلاب مهیب؛ خیابان های چابهار غرق در آب شدند(فیلم)
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • ضرورت افزایش اعتبار برای مبارزه بامواد مخدر
  • ثبت تولد ۳ قلوها در اصفهان ۱۴۰۳ + عکس نوزادان
  • ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز
  • ضرورت جانمایی مراکز امدادی در مسیر همایش سالگرد شهدای بازی دراز
  • ضرورت مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف آب آشامیدنی
  • ضرورت تاسیس و توسعه تعاونی‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی ۳۰ واحدی در دانشگاه ایلام
  • ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع