Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@20:24:31 GMT

۱۹ بوستان عمومی در ۲ سال

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۵۰۸۵

۱۹ بوستان عمومی در ۲ سال

همشهری - محمود مولایی: شورای پنجم شهر تهران با لغو مصوبه برج‌باغ یکی از تصمیمات مهم را در مدیریت شهری گرفت تا امروز علاوه بر ۸باغی که از سال‌۹۶ به بعد به بوستان عمومی تبدیل شده، ۱۱باغ دیگر نیز برای تملک مورد توجه شهرداری قرار بگیرد. این ۱۱باغ در مناطق کم‌برخوردار مانند ۷، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۱ و ۱۷ قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «باغات شهر تهران و اصولا لکه‌های سبز شهری عنصر جدایی‌ناپذیر از سیستم شهری است. با ۲ نوع پیدایش طبیعی(دامنه جنوبی البرز و مسیر روددره‌های شهر تهران) و با توجه به ایجاد باغ‌عمارت‌ها در مسیر قنوات و چشمه‌ها منابع بسیار ارزشمندی محسوب می‌شوند.

با توجه به ارزش اقتصادی زمین، حفاظت و نگهداشت باغات برای جلوگیری از سوداگران(ساخت‌وساز غیرمجاز در باغات) که در گذشته سبب تخریب این منابع شده، نیاز است که توجه ویژه به آن شود. برای همین، سازمان بوستان‌ها در سال‌جاری با شناسایی ۱۱قطعه باغ حائز اولویت تملک نسبت به خریداری این باغات اقدام کرده است. با هماهنگی‌ای‌ که با مناطق کم‌برخوردار داشتیم و مذاکره‌ای که با مالکان این اراضی کردیم، ان‌شاءالله تا پایان سال بتوانیم این باغات را به تملک شهرداری دربیاوریم. » 
علی‌محمد مختاری معتقد است: «حفاظت و صیانت از باغات شهر تهران با توجه به ارزش‌های اکولوژیکی آن برای شهر که هم ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و هم تلطیف محیط را در پی دارد، مهم است. ما سعی کردیم این ارتقای کیفیت زیست‌محیطی را داشته باشیم و در شهر تهران علاوه بر ارزش‌های اکولوژیکی، ارزش هویتی و تاریخی را با هم درنظر بگیریم، زیرا بخشی از تاریخ و ثروت معنوی شهر به‌حساب می‌آیند. »

تبصره۹ بودجه شهرداری

امسال در تبصره‌۹ بودجه شهرداری تهران که مصوب اعضای شورای تهران است، مقرر شد برای حفاظت از باغات و اراضی مشجر با اولویت مناطق کم‌برخوردار نسبت به تملک آنان اقدام شود. بنابراین، سازمان بوستان‌ها به‌عنوان متولی حفظ باغات و اراضی مشجر شهر تهران اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. مدیرعامل این سازمان یادآور می‌شود: «درمناطق ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۷ بافت فشرده مسکونی وجود دارد و بنا به سرانه پایین فضای سبز در اولویت قرار گرفته‌اند. ما براساس مصوبه شورای شهر تهران حتما باید سرانه فضای سبز این مناطق را بالا ببریم. آقای حناچی هم دستور دادند که شما حتما در مناطق کم‌برخوردار باغات را تملک کنید تا از این باغات حفظ و صیانت شود. » او ادامه می‌دهد:

«در سال گذشته چندین باغ را تملک کردیم و ۲باغ نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. باغ وثوق‌الدوله در ماه‌های آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. در محدوده مناطق ۸ و ۱۳نیز باغاتی را به پارک عمومی تبدیل کردیم. البته ما در یکسری از مناطقی که سرانه‌شان از ۱۵متر پایین‌تر بود نیز سعی کردیم فضای سبز را توسعه دهیم. یعنی علاوه بر تملک باغات نسبت به توسعه فضای سبز چه در معابر و چه در حاشیه‌های بزرگراه‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم. خوشبختانه به غیر از مناطق کم‌برخوردار در مناطق دیگر سرانه فضای سبز قابل‌قبول است. » 

مبلمان ساده برای باغ‌ها

اگر ۱۱باغ به بوستان عمومی تبدیل شوند، تعداد باغ‌های تحت تملک شهرداری تهران در ۲سال گذشته به عدد ۱۹خواهد رسید. یعنی مدیریت شهری در دوره جدید با حفظ اندک باغ باقیمانده در کلانشهر تهران به دستاورد مهمی دست یافته است. اکنون قرار است بعد از نهایی‌شدن تملک این ۱۱باغ، اسامی باغات رسانه‌ای شود، اما پرسش این است که بعد از تملک چه تغییری در باغ‌ها صورت خواهد گرفت؟

 مختاری در این رابطه می‌گوید: «دیوار باغات بعد از تملک برداشته می‌شود و با یک مبلمان ساده به بوستان عمومی تبدیل خواهد شد؛ البته با درختانی که سرمایه‌های طبیعی شهر تهران محسوب می‌شوند و قدمت زیادی دارند. » او همچنین تأکید می‌کند: «اولویت با باغات و اراضی مشجر در مناطق کم‌برخوردار است. البته باغات ویژه در کلیه مناطق نیز در اولویت قرار دارد. املاک مزروعی با کاربری پارک و فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار نیز در اولویت است. سعی می‌کنیم با مالکان این املاک وارد مذاکره شویم و با رضایت آنها بتوانیم این املاک را تملک کنیم. املاک دیگری هم مانند املاک بایر با کاربری پارک و فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار در اولویت است؛ یعنی ما سعی می‌کنیم توزیع عادلانه فضای سبز را در مناطق شهر تهران به‌طور یکسان داشته باشیم. در واقع طوری نباشد که در یک منطقه سرانه فضای سبز برای هر نفر ۷۰متر داشته باشیم و در منطقه دیگر این سرانه ۵متر باشد. این عادلانه نیست و باید توزیع عادلانه فضای سبز را داشته باشیم. » مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران: درمناطق ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۷ بافت فشرده مسکونی وجود دارد و بنا به سرانه پایین فضای سبز در اولویت قرار گرفته‌اند.

کد خبر 462942 برچسب‌ها شهرداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۵۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد

رضا یعقوبی گفت: پیرو گزارش پلیس فتای شهرستان زرند در خصوص انتشار محتوای مجرمانه و تصاویر نامتعارف در فضای مجازی، دستور مسدود سازی ۵ صفحه مجازی صادر ‌و گردانندگان آن ها تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.

وی با اعلام اینکه ایجاد بستری امن و سالم در فضای مجازی از اولویت‌های دستگاه قضایی است، افزود: برابر رصد و پایش فضای مجازی که به طور مستمر از طریق پلیس امنیت اخلاقی شهرستان و دیگر نهادهای امنیتی انجام می شود، با دریافت گزارش فعالیت غیر اخلاقی ۵ صفحه که در شبکه های اجتماعی اقدام به ترویج رفتارهای خلاف اخلاق و عفت عمومی در بین جوانان می کردند، شناسایی شدند و فورا صاحبان این صفحات برای پاسخگویی به دادسرای زرند احضار شدند.

وی ادامه داد: با تشکیل پرونده قضایی و احضار متهمین، ضمن تفهیم اتهام، قرار تامین متناسب برای متهمین صادر و با صدور قرار نظارت قضایی، از فعالیت این صفحات با لحاظ مقررات قانونی جلوگیری به عمل آمده تا روند رسیدگی قانونی به جرائم ارتکابی ادامه یابد‌.

وی با اشاره به اینکه بایستی سلامت ذهن و روح افراد و به ویژه کودکان و نوجوانان به هر طریق ممکن از آلودگی‌های فضای مجازی حفظ شود، به کاربران فضاهای مجازی هشدار داد: فعالیت آن ها در فضای مجازی مورد رصد و ردیابی مستمر واقع شده و با هر عمل غیر اخلاقی و مجرمانه از قبیل انتشار تصاویر مستهجن، مبتذل، توهین و تهدید و قدرت نمایی در فضای مجازی که امنیت روحی، روانی، اخلاقی و جسمانی افراد و جامعه را به خطر بیندازد، برابر قانون برخورد می شود. 

یعقوبی با اشاره به ماده ۷۴۲ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی افزود: دستگاه قضایی به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا عده‌ای اندک فضای مجازی را بستری برای فروپاشی بنیان خانواده‌ها و ترویج انحرافات اخلاقی و آلودگی اذهان قرار دهند و به طور قطع قضات محاکم قضایی زرند نیز آرای بازدارنده ای برای مجازات این افراد صادر خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تکذیب قطع درختان در بوستان ستارخان تهران
  • «زنده باد درخت» بر روی بیلبورد‌های پایتخت
  • وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها/ مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات
  • همراهی بیلبورد‌های پایتخت با هفته زمین پاک
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به ۱۵۰ نفر تذکر داده شد
  • مراقب نیش ها باشید!
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • درخواست از شورای شهر برای نامگذاری بوستان‌ها و پایانه‌های تاکسی به نام شهدای تاکسیران
  • استقبال شهروندان از نمایشگاه سلامت شهر در بوستان لاله تهران