Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@14:19:19 GMT

موج تغییر قیمت‌ها در بازار ماهی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۵۰۹۱

به گزارش اکوفارس، قیمت انواع ماهی امروز (سه‌شنبه) به این شرح است: هر کیلوگرم قزل‌آلا بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، قزل آلای سالمون نارنجی ۲۸ هزار تا ۳۵ هزار تومان، ماهی قزل آالای زنده بین ۲۶ هزار ۳۲ هزار تومان، شیر اصل ۶۵ هزار تا ۸۰ هزار تومان، کپور بین ۲۸ هزار تا ۴۵ هزار تومان، آزاد دزفول ۲۸ هزار تومان، آزاد شمال ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان، حلوا سیاه ۶۸ هزار تومان، حلوا سفید ۱۲۰ هزار تومان، شیر بندری ۲۸ هزار تومان ، کولی ۵۵ هزار تومان، سفید دریایی ۶۵ هزار تومان، سرخو ۴۰  هزار تا ۵۸ هزار تومان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت هر کیلوگرم ازون برون ۲۵۰ هزار تومان، هامور جنوب ۵۰ هزار تومان، تن ماهی ۳۵ هزار تومان، میگو ریز ۵۰ هزار تومان، میگو درشت ۸۰ هزار تومان، سالمون دریایی ۱۲۰ هزار تومان، کفال بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان، کفشک ۵۵ هزارتومان،  کیلکا ۱۱ هزار تومان، سنگسر ۴۰ هزار تا  ۶۰ هزار تومان، ماهی آمور ۴۰ هزار تومان، شوریده بین ۴۵ تا ۸۰ هزار تومان، میگوی پرورشی ۶۵ هزار تومان، میگوی دریایی از ۷۵ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان، سالمون نروژ ۱۸۰ هزار تومان، ماهی صارم ۲۲ هزار تومان، ماهی دودی آزاد ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان ماهی دودی سفید ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

گفته‌های ماهی فروشان حاکی از این است که طبق آمارها سال گذشته قیمت شیر بندر ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان، قزل آلا بین ۳۰ هزار تا ۳۱ هزار تومان، سنگسر ۴۵ هزار تومان، ماهی حلوا ۴۵ هزار تومان، هامور ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، آزاد شمال ۱۴ هزار تومان،  آزاد دزفول ۱۲ هزار تومان و میگو  بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان بود.

در گذری از بازار ماهی فروشان تهران در سه راه سرچشمه شاهد نظرات مختلف فروشندگان بودیم به طوری که برخی براین باورند که نرخ ماهی نسبت به سال گذشته همچنان بالاست و حتی در برخی گونه ها افزایش نیز یافته است و برخی می گویند دارای کاهش قیمت حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی شده است.

برخی فروشندگان درباره بازار ماهی گفتند به دلیل بالابودن قیمت انواع ماهی و میگو مردم توان خرید ندارند و حتی در پاره ای از اوقات شاهد کاهش مصرف بین ۳۰ تا ۵۰  درصدی فروش هستیم.

با عبور از بازار ماهی فروشان مشخص شد در بازار این محصول نیز تقلب‌هایی عجیب هم صورت می گیرد؛ به عنوان نمونه به دلیل کمبود آگاهی مردم از شناخت انواع ماهی، این محصول را با قیمت‌های بالا و اشتباه به مردم می فروشند که این خود معضل و اجحافی در حق مصرف کنندگانی است هم پول بالا بابت خرید ماهیان اشتباه می پردازند و هم ماهی بی کیفیت خریداری می کنند. برخی فروشندگان سودجو به جای فیله ماهی ازون برون، شیر و تیلاپیا، از فیله ماهی کوسه استفاده می کنند که نرخ هرکیلوگرم ماهی کوسه بسیار ارزان تر از ماهی ازون برون با قیمت بالای ۱۵۰ هزارتومان است.

برخی فروشندگان ماهی بر این باورند که نرخ ماهی تابع کاهش و افزایش صید است اما بخشی از آن مربوط به خرید عراقی ها در مزارع پرورش ماهی می شود؛ به طوری که روی قیمت عرضه داخلی  این محصولات در بازار تاثیرگذار است.

این در حالیست که قیمت برپایه آمار رسمی اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی بازار تهران، دیروز (دوشنبه) در سطح خرده فروشی ها هر کیلوگرم شیر جنوب ۷۵ هزار تومان، کپور ۳۵ هزار تومان، قزل آلا ۲۵ هزار تومان، شیر نیزه‌ای ۴۸ هزار تومان، تیلاپیا ۶۰ هزار تومان، سفید پرورشی ۳۲ هزار تومان، آزاد دزفول ۱۸ هزار تومان، هامور جنوب ۶۲ هزار تومان، حلوا سیاه ۶۵ هزار تومان، شوریده بندر ۷۵ هزار تومان، راشگو جنوب ۸۵ هزار تومان، سالامون نروژ ۱۷۵ هزار تومان، سنگسر طلایی ۵۸ هزار تومان، سنگسر شهری ۴۶ هزار تومان است.

نرخ رسمی اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران در سال ۹۷ برای هر کیلوگرم ماهی شیرجنوب در خرده فروشی ها ۵۵ هزار تومان، کپور ۲۲ هزار تومان، قزل آلای معمولی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر نیزه ای ۳۵ هزار تومان، تیلاپیا ۳۷ هزار تومان، سفید پرورشی ۲۳ هزار تومان، آزاد دزفولی ۱۳ هزار تومان، هامور جنوب پنج هزارو ۵۰۰ تومان، حلوای سیاه ۶۰ هزار تومان، شوریده بندر ۶۵ هزار تومان، راشگو جنوب ۱۱۰ هزار تومان، سرخو ۶۵ هزار تومان، سنگسر طلایی ۴۵ هزار تومان، سارم ۲۰ هزار تومان و سنگسر شهری ۴۵ هزار تومان بوده است.
ماهی از جمله محصولات پروتئینی است که در اکثر کشورهای دنیا به دلیل خواص متعدد در سبد خانوار جایگاهی ویژه دارد؛ به طوری‌ که سرانه مصرف در اکثر این کشورها برای هر نفر سالانه بیش از ۲۰ کیلوگرم است. این درحالیست که سرانه مصرف انواع آبزیان در ایران در سال ۱۳۹۲ حدود  ۸.۵ کیلوگرم بود که با برنامه‌ریزی در سال‌های اخیر تلاش شد تا سرانه مصرف به ۱۲.۱ کیلوگرم برای هر ایرانی برسد که با افزایش نرخ به طور مجدد مصرف آن کاهش یافت.

پارسال با وجود تلاش‌ها برای کاهش قیمت آبزیان و افزایش سرانه مصرف، قیمت انواع ماهی با نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید به یکباره افزایشی چشمگیر پیدا کرد.

با این وجود، «مهدی یوسف‌خانی» ریس اتحادیه پرنده و ماهی تهران از کاهش ۲۰ درصدی قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: این کاهش قیمت ناشی از کاهش تقاضا و پایین بودن قدرت خرید مردم است.

وی بر این باور است که قیمت گذاری برخی محصولات از جمله ماهی در گرو عرضه و تقاضاست که به دلیل پایین آمدن توان خرید مردم نرخ این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: حتی ممکن است به دلیل بالا بودن قیمت ماهی این محصول ارزشمند روی دست تولیدکنندگان و صیادان باقی بماند؛ بنا بر این تنها راهکار کاهش قیمت آبزیان و رونق صادرات است.

یوسف‌خانی با بیان اینکه سود خرده فروشی‌ها روی آبزیان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است اضافه کرد: هفته گذشته قیمت هر عدد ماهی سفید صید شده دریای شمال کشور ۲۲۰ هزار تومان بود که اکنون به ۱۶۰ هزار تومان رسیده است.

کاهش قیمت آبزیان با متعادل شدن نرخ ارز

«عیسی گلشاهی» مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در خصوص کاهش قیمت آبزیان در سال‌جاری گفت: سال گذشته به دلیل التهاب بازار در عموم کالاها و محصولات از جمله آبزیان حباب قیمتی ایجاد شد که امسال با متعادل شدن شرایط بازار قیمت  غیر واقعی محصولات شیلاتی متناسب شد.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون قیمت برخی گونه های آبزیان  بین ۱۷  تا ۲۸ درصد کاهش یافته و  قیمت ماهی به متعادل شده است.

گلشاهی با بیان اینکه بخش عمده تولید آبزیان کشور وابسته به صید و صیادی است افزود: علت کاهش یا افزایش قیمت آبزیان در دریای شمال و جنوب کشور وابسته به متعادل شدن نرخ ارز و متغیرهایی همچون منطقه و زمان صید است که با کاهش و افزایش آن نرخ ها تغییر می یابد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات درخصوص آبزیان پرورشی گفت: با توجه به اینکه قیمت نهاده ها نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده است و در برخی موارد افزایش قیمت نیز داشته ایم شرایط ایده آل برای پرورش دهندگان این است که قیمت بازار با قیمت تمام شده محصول متناسب باشد.

وی اضافه کرد: همچنین برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا باید برای بخشی از محصول مازاد بر نیاز داخلی برنامه‌ریزی صادراتی داشته باشیم.

ممنوعیت فروش تجاری آبزیان روی آبهای ساحلی جنوب کشور

گلشاهی درباره افزایش قیمت تن ماهیان در ماه‌های گذشته گفت: به دلیل پایین آمدن قیمت تن ماهیان، کنسرو ماهی نیز از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ مصوب خود به ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومان کاهش یافته است زیرا در مقطع زمانی فروردین ماه میزان صید کاهش پیدا کرد و به دلیل رخ داد بلایای طبیعی سیل بخشی از این محصولات توسط دستگاه های امدادی خریداری و به مناطق آسیب زده ارسال شد که همین امر موجب شد تا کارخانجات برای تامین موجودی خود اقدام به خرید ماهی با نرخ های بالا کنند که در قیمت تمام شده کنسرو ماهی تاثیر بسزایی داشت.

وی درباره فروش ماهی روی آب به خارجی ها در سواحل جنوبی کشور اظهار داشت: سال گذشته به دلیل نوسان نرخ ارز در مواردی صیادان ماهیان تجاری را روی آب سواحل جنوبی کشور می فروختند اما اکنون به دلیل ثبات نرخ ارز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد اما با این وجود در آبهای جنوب کشور هر نوع تجارت روی آب به صورت کلان ممنوع شده است.

به گفته مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، هرگونه خرید و فروش کلان آبزیان روی آبهای سواحل جنوبی کشور تخلف است بنابراین تمامی استان های ساحلی جنوب کشور  شناورها را موظف به تخلیه بار در اسکله، بازار و مناطق تعریف شده کرده اند.

وی افزود: نحوه نرخ‌گذاری آبزیان در سواحل شمالی کشور در صیدگاه‌های پره به روش سنتی چوب زنی یا حراج ماهی است که به بالاترین قیمت ماهی به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان گفت: سال گذشته بیش از ۱۴۳ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۵۲۸ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.

وی نرخ برخی گونه های ماهی همچون «راشگو» را به دلیل صید موردی، بالا دانست و افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم شیر جنوب در سطح  خرده فروشی های کشور به طور  میانگین بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزارتومان است که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گفته گلشاهی، سال گذشته قیمت هرکیلوگرم شیر جنوب ۱۲۷ هزار تومان بود.

تولید ۴۴۰ هزارتن ماهی از محل آبزی پروری

«مهدی شکوری» مدیرکل دفتر آبزیان و آب شیرین سازمان شیلات ایران با بیان اینکه همواره قیمت فروش ماهی کمتر از سایر مواد پروتئینی در کشور است، گفت: سال گذشته با نوسان نرخ ارز جهشی در میزان قیمت فروش ماهی حاصل شد اما امسال با وجود افزایش هزینه های تولید نرخ فروش در برخی استان ها کاهش یافت به طور مثال با وجود اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم قزل آلا بین ۲۰ تا ۲۴ هزارتومان است اما در برخی از استان ها نرخ فروش کمتر از این رقم است.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۴۴۰ هزار تن انواع ماهی از  محل آبزی پروری تولید شد که از این میزان ۱۹۰ هزارتن ماهیان گرمابی (انواع کپور ماهیان)، ۱۷۷ هزار تن ماهی سردابی (قزل آلا) و بخشی از ماهیان خاویاری را شامل می شود.

تولید ۷۷۳ هزارتن ماهی از محل صید و صیادی

«مختار  آخوندی» مدیرکل امور صید  و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بخش عمده صید ما در نیمه دوم سال اتفاق می افتد گفت: سال گذشته از  محل صید و صیادی ۷۷۳ هزارتن ماهی تولید شد که از این میزان  ۴۲ هزارتن مربوط به سواحل شمال کشور و ۷۳۱ هزارتن مربوط به سواحل جنوبی کشور می‌شود.

به گفته وی، بخش عمده صید جنوب کشور از استان های خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فراساحلی است.

آخوندی پایان فصل صید ماهیان استخوانی را فروردین ماه عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای فصل صید تاکنون ۶۴۰ تن انواع آبزیان شامل ۳۴۷ تن کفال و ۲۲۰ تن کپور صید شده است که رقم ناچیزی است.

وی می گوید: به دلیل شرایط آب  و هوایی در برخی آبزیان دارای افزایش صید و در برخی با کاهش صید مواجه ایم که همین امر در نرخ نهایی بازار این محصولات اثر گذار است.

* ایرنا

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت سکه و طلا

بررسی بازار سکه و طلای داخلی نشان می‌دهد که طی کمتر از ۲۴ ساعت گذشته، سکه و طلا در بازار با کاهش قیمت قابل توجهی روبرو شده است؛ به گونه‌ای که سکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۳ هزار تومان کاهش بها داشته است.

به گزارش ایسنا، بررسی آخرین معاملات صورت گرفته تا لحظه انتشار این گزارش (۱۳ و ۴۰ دقیقه) سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز گذشته (یکشنبه) نشان می‌دهد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت اخیر انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

 بر اساس آخرین آمار ارائه شده از بازار سکه و طلا تا این لحظه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات امروز (دوشنبه) به ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

سکه‌های تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

در قطعات کوچکتر سکه، نیم سکه نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. در لحظه انتشار این گزارش به‌ترتیب نیم سکه ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۷۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افت بها پیدا کرده است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۹۳ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته که رقم قابل توجهی است، در آخرین معاملات سه میلیون و ۶۷۲ هزار تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.

گفتنی است، مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

کاهش قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار، در حالی است که اونس جهانی طلا امروز تا ۲۳۵۱ دلار هم رفته و نسبت به روز آخرین قیمت پیش از تعطیلی بازارهای جهانی، هشت دلار افزایش را تجربه کرده است.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر
  • اقتصاد دریامحور با مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفته است
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • ریزش قیمت سکه و طلا
  • افزایش ۸ درصدی تولید آبزیان/ رهاسازی ۵۰۰ ملیون قطعه بچه ماهی
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت طلا در بازار امروز چند؟
  • موفقیت متخصصان ایرانی در مسیر تولید خوارک دام، طیور و آبزیان