Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اکبر گرجی ازندریانی سه شنبه شب در مراسم نکوداشت معلم بزرگ حقوق عمومی سید محمد هاشمی افزود: استاد هاشمی پیشقراول حقوق اساسی در دوران عسرت حقوق عمومی است.

وی با بیان این موضوع که استاد هاشمی در دوران غربت حقوق عمومی متولد و زندگی کرد، یادآور شد: استاد هاشمی تلاش کرد شکلی از مردم ‌سالاری را تئوریزه کند که هم به بافت تاریخی و مذهبی مردم ایران وفادار باشد و هم دموکراسی واقعی اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حقوقدان تاکید کرد: ما گرفتار برخی شارحان و مفسران شده ایم که در برداشت آنها از قانون اساسی هیچ گونه وفاداری به جمهوریت و مردم‌سالاری در آن دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه استاد هاشمی همیشه حتی در تنگناها هم به اصول حقوق عمومی پایبند بودند، گفت: می توان شرایط امروز را برای منتقدین بهتر از گذشته ارزیابی کرد و آن را مدیون تلاش های استادانی مثل استاد هاشمی هستیم.

استاد سید محمد هاشمی نیز در این  مراسم نکوداشت گفت: ۵۰ سال معلمی کردم و چقدر شغل زیبایی بود.

وی، معلمی را شغلی عنوان کرد که محبت، عدالت و انصاف را در انسان ها پرورش می دهد.

گودرز افتخار جهرمی از پیشکسوتان حقوق نیز در این مراسم به همکاری های علمی خود با استاد هاشمی اشاره کرد و افزود: استاد هاشمی در کتاب های خود، آزادی را از نگاه  مختلف بررسی و راههای مقابله با استبداد را بیان کرده است.

مجتبی واعظی از استادان حقوق دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: استاد هاشمی تلاش کرد چهره ای دموکراتیک از دین نشان دهد و اگر رویه وی را در تفسیر قانون اساسی دیده بودیم، شرایط بهتری داشتیم.

وی افزود: به همان اندازه که جمهوریت نظام در دوران اخیر به چالش کشیده شده، اسلامیت آن هم به چالش کشیده شده است. 

سید حسین صفایی استاد حقوق خصوصی در دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: استاد هاشمی در حقوق عمومی نفر اول هستند.

وی، حقوق خصوصی را در اوایل رشد علم حقوق، مقدم بر حقوق عمومی عنوان کرد و افزود: بعدها، از قرن ۱۷، حقوق عمومی اهمیت بیشتری پیدا کرد و من هر دو را مرتبط می دانم.

این استاد حقوق، استاد هاشمی را متشرع به معنای واقعی دانست و گفت: از نظر استاد هاشمی، جمهوریت و اسلامیت تناقضی ندارند.

وی معتقد است، آنچه در غرب درباره آزادی و حقوق خصوصی و عمومی گفته می شود، سطح بالاتری از آن در اسلام هم وجود دارد.

شایان ذکر است ، گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن علمی حقوق اساسی ایران در نشستی، خدمات معلم بزرگ حقوق عمومی سید محمد هاشمی را گرامی داشت. این مراسم با رونمایی از کتاب «حقوق عمومی» (تنظیم قدرت تا تضمین حق‌ها) همراه بود.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری، سید حسین صفائی، گودرز افتخار جهرمی، ابراهیم بیگ‌زاده، محمدجواد ارسطا، مجتبی واعظی، علی‌اکبر گرجی ازندریانی، مسلم آقائی‌طوق، محمد جلالی و مهدی مهدوی‌زاهد از دیگر حاضران و سخنرانان این مراسم بودند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۵۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان ضوی گفت: پیوست فرهنگی در خدمات شهری به معنای ترویج فرهنگ دینی در جامعه است و نبود آن مهم ترین علت نارضایتی در خدمات شهری به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سید احمد علم الهدی، وی روز پنجشنبه در دیدار با شهرداران کلانشهرهای کشور افزود: وقتی بنا باشد شهر مدیریت شود، اگر مسائل فرهنگی زیر سؤال برود و مورد توجه نباشد، اداره شهر در سایر شئون هم فایده ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حقیقت مقدمه اداره فرهنگی شهر به این است که مردم خادمانشان را بشناسند و به این خدمات احترام بگذارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در هر شهر از ایران اسلامی، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت دهه کرامت برای ترویج فرهنگ دینی در کلانشهرها گفت: در این کشور، چالش های بسیاری وجود دارد که ریشه واحد همه آن ها در عرصه فرهنگ است.

 علم الهدی اضافه کرد: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است که در جامعه شکل گرفته و براساس آن، جوانان تا زمانی که به استطاعت نرسند، ازدواج نمی‌کنند.

به گفته وی، اینجاست که بازهم پیوست فرهنگ دینی می تواند گره گشا باشد و مدیریت شهری هم در این عرصه ها وظایفی برعهده دارد.

امام جمعه مشهد گفت: مشکل عمده ما در مشهد مربوط به آن دسته از زائرانی است که عشق زیارت امام رضا(ع) را در دل دارند و به این شهر می آیند اما توان مالی برای اقامت چندروزه در یک منزلگاه اعم از هتل، مهمانسرا یا مسافرخانه را ندارند.

علم الهدی تصریح کرد: تأکید ما به شهرداری مشهد متمرکز بر ایجاد زائرسراهای ارزان قیمت است تا به دلیل مشکل مالی از توفیق زیارت محروم نمانند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس
  • لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید
  • علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند
  • تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه
  • عکسی از مهدی هاشمی و منتقد سرسخت پدرش در یک مراسم /وزیر احمدی نژاد هم آمد
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • استاد حقوق: عملیات وعده صادق دفاع مشروع بود
  • تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر
  • تجلیل از استادکار پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی قزوین