Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن اکبرزاده روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب های روانی بیکاری اظهار کرد: از حدود ۲۰ سالگی سن جوانی شروع می‌شود که در جامعه امروزی تقریبا برای اکثر افراد با ورود به دانشگاه همزمان است و افراد با ورود به دانشگاه نقش جدیدی را می‌پذیرند یعنی نقش آنها از دانش آموزی به دانشجویی تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس ادامه داد: همین تغییر نقش الزاماتی برای خود دارد مواردی مانند سعی در اخذ موقعیت شغلی، تلاش برای مستقل شدن، موفقیت‌های تحصیلی در مقاطع مختلف و دغدغه ارتباطات عاطفی و... همچنین بدون داشتن منبع مالی نسبتا مناسب مسیر رسیدن به اهداف دیگر خیلی دشوار می‌شود.

اکبرزاده بیان کرد: جوان پر از انرژی است و انرژی جوانی مثل سیلی می‌ماند که اگر از قبل پیش بینی‌های لازم انجام شود و در مکان‌های مناسب سد بندی صورت گیرد این انرژی هدر نرفته و در مسیر رشد فردی و اجتماعی صرف خواهد شد اما اگر تمهیدات لازم در زمان مناسب شکل نگیرد این نیرو تخریب کننده است و می‌تواند شرایط سلامتی فرد و جامعه را به خطر بیندازد.

این روانشناس با اشاره به اینکه وقتی جوان بیکار است احساس ارزشمندی، احساس توانمندی، احساس مفید بودن و احساس تاثیر گذاری در جامعه را از دست خواهد داد، اضافه کرد: در این صورت مسئولیتی نسبت به اتفاقات جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند ندارد و  اگر مسئولیت پذیری پایین باشد و از طرفی نیاز‌های مالی، فرد را تحت فشار قرار دهد در این صورت احتمال دارد جوان انرژی سرشار خود را در مسیر‌های تخریبی جامعه به کار خواهد برد.

او گفت: برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است پیش بینی‌های لازم، ایجاد زیر ساخت ها و زمینه سازی لازم صورت گیرد و به نیروی جوان اعتماد شود که به مراتب هزینه‌های کمتری در مقایسه با تخریب‌هایی که این قشر به جامعه وارد می‌کنند را دارد.

بیشتر بخوانید: جوانان نیازمند کار و سرگرمی‌های سالم هستند 

اکبرزاده با بیان اینکه اعتیاد نیز یکی دیگر از مشکلات عمده جامعه امروزی است، افزود: پژوهش‌های فراوانی دلیل اصلی اعتیاد را بیکاری می‌دانند و عدم اشتغال با رایج شدن اعتیاد در جامعه ارتباط مستقیم دارد که هزینه‌های سنگینی را تحمیل جامعه می‌کند.

این روانشناس درباره آسیب‌های رایج دیگر ناشی از بیکاری، گفت: مشکل در تصمیم گیری مناسب، کاهش عزت نفس، تضعیف اعتماد به نفس، مشغله ذهنی مدام وشدید، تمرکز پایین، مشکلات شدید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بی بند وباری، افسردگی، پرخاشگری، جامعه ستیزی، افزایش مشکلات خانوادگی، زیاد شدن طلاق و... از آسیب های بیکاری است.

او تصریح کرد: موتور انگیزشی جامعه طراوت و شادابی نیروی جوان است که پایه و اساس این شادابی زایندگی، تولید و خلاقیت نیروی جوان است و یکی از موثرترین عوامل برای شکل دهی موارد فوق استقلال فکری و استقلال مالی نیروی جوان است که در اثر اشتغال ایجاد می‌شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بیکاری جوانان یکی از شاخصه‌های اصلی و تاثیر گذار در رکود اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و بیکاری جوانان بطور کلی سلامت روان فردی و اجتماعی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روانشناسی خانواده بیکاری جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۶۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است

سردار نظری گفت: نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو سردار محمد علی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، به گرامیداشت مناسبت روز روانشناس و مشاور، در مراسم تجلیل از مشاوران در مرکز مشاوره خانواده مهر کرمان، فرهنگ سازی درباره استفاده از مشاوره را ضرورت جامعه مدرن امروز دانست و با اشاره به اهمیت نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه گفت: مراکز مشاوره برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانان و اعتماد بخشی به افراد جهت تعیین مسیر درست زندگی، کمکشان می‌کنند.

وی افزود: پیش از این مردم استان با مشاوره خیلی آشنا نبودند و اکنون چند سالی است که اندکی این مسئله در بین مردم جا افتاده است.

او اظهار داشت: مشاوره فردی یک فرآیند کمکی است که طی آن یک فرد متخصص در زمینه روانشناسی، به مراجعه‌کننده خود در حل مشکلات و چالش‌های زندگی‌اش در زمینه‌های شخصی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و ... کمک می‌کند؛ ولی بخش از مردم نمی‌دانند و مشاوره را به موضوعات پزشکی و اختلالاتی که مدنظرشان است، می‌برند.

سردار نظری فرهنگ سازی درباره استفاده از مشاوره را ضرورت جامعه مدرن امروز دانست و با اشاره به اهمیت نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه تصریح کرد: اینکه بتوانیم به افراد مشاوره بدهیم بسیار مهم است؛ چون بخشی از جنگ شناختی دشمن در مورد این اختلالات است.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان اظهار داشت: دشمن در تلاش است تا بین نسل جوان و حتی نسل‌های بالاتر اعتماد به نفس را پایین بیاورد و ناامیدی را پمپاژ کند و با ضریب دادن به مشکلاتی که وجود دارد، این مشکلات را فردی کند و به فرد نسبت دهد.

وی با اعلام اینکه مراکز مشاوره برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانان کمک می‌کنند و جلوی بسیاری از اختلالات مخصوصاً در خانواده‌ها را می‌گیرند، افزود: تجربه نشان داده استفاده از مشاوره سبب اعتماد بخشی به افراد و تعیین مسیر درست در زندگیشان می‌شود.

دیگر خبرها

  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • بیکاری زیبنده جوانان شهر شرینو نیست