Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@10:20:48 GMT

نگاهی به مُطرب | تندروهای دیروز، آزادیخواهان امروز!

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۶۴۴۳

نگاهی به مُطرب | تندروهای دیروز، آزادیخواهان امروز!

سینمایی «مطرب» می‌توانست با جهت‌گیری بهتر هم بخنداند و پرفروش باشد و هم یکی از چالشی‌ترین مسائل سیاسی-فرهنگی کشور را به‌ درستی نقد کند اما به بیراهه رفته است. ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۴ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رانت‌خواری و آقازادگی و نقد آن شاید تنها نکته مثبت فیلم «مطرب» باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارتی‌بازی‌هایی که برای رسیدن به مقاصدی چون محبوبیت در میان قشر هنری در کشور می‌شود، یکی از معمول‌ترین اشکال کار سیاسی در میان مسئولین است. هر کدام از مسئولین محترم در حوزه‌های فرهنگی که بخواهد نظر هنرمندان را جلب کند می‌رود و دم یک هنرمندی را می‌بیند که دچار مشکل خاصی است و یا گرفتار شده است. با او چند عکس یادگاری می‌گیرد و خود را نگران هنر و فرهنگ کشور نشان می‌دهد و نهایتا دستور مساعدت برای حل برخی از مشکلاتش می‌دهد.

این موضوع دقیقا همان ماجرایی است که برای فیلم توقیفی اخیر اتفاق افتاد. دلسوزان هنر برای آنکه صلاحیت خود را برای ورود در مجلس اثبات کنند با رد توقیف و سپس مبارزه برای رفع توقیفی دیگر خود را مدافعان هنر نشان می‌دهند. همان‌ها که بعد از آنکه پشت میز نشستند دیگر با هنرمندان از سر دلسوزی سابق حرف نمی‌زنند و اینبار نگران مصالح ملی و منافع کشور می‌شوند. البته این روال تا قبل از انتخاباتی دیگر ادامه دارد و باز این چرخه می‌چرخد.

«پارسا» در مطرب نیز دقیقا همین چهره است. فردی که برای اثبات دلسوزی خود برای هنرمندان به آن‌ها پول می‌دهد و ساپورتشان می‌کند اما تمام این‌ها نقش‌آفرینی بیش نیست. دو رویی امثال این آقازده در «مطرب» نشان از پلیدی موجود در میان برخی از شخصیت‌های سیاسی دارد. 

البته «مطرب» می‌توانست روی این موضوع تکیه کند و بیشتر به آن بپردازد. می‌توانست با دستمایه قرار دادن این موضوع مهم به نقد آقازادگی بپردازد ولی به‌جای آن به متلک پرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تندروی‌ها پرداخته است. از سوی دیگر شوخی‌های جنسی نیز برای خندادن که به شیوه معمول سینمای ما تبدیل شده است در فیلم مرتب بیان می‌شود. همه این‌ها نشان می‌دهد که استعداد «کیایی» برای خنداندن بیشتر از آنکه صرف نقد درست و صحیح مسائل اجتماعی و فرهنگی شود صرف نقاط کوری مانند تم این فیلم شده است. البته معنای این سخن آن نیست که فیلم باید درباره صرف مسأله آقازادگی باشد اما از رهگذر مسأله خوانندگان کشور و مشکلاتی که بر سر راه موسیقی وجود دارد به نقد ریشه آن یعنی افراط و تفریط و ترسیم راه درست و میانه بپردازیم.

آیا واقعا مطرب نشان می‌دهد که افراطیان اول انقلاب در حوزه موسیقی امروز کجا هستند؟ آنان که امروز سنگ موسیقی را محکم بر سینه خود می‌کوبند و خود را عاشق و شیفته آن می‌دانند همان‌هایی هستند که خود را از پیامبر و امام خمینی حتی بالاتر می‌دیدند و موسیقی را فسق مسلم معرفی می‌کردند. این سیر تند و کند آقایان باعث شد که از این روند بی‌مدیریتی در موسیقی کشور آهنگ‌هایی تولید شود که ذائقه مردم را در سطح پایین ببرد و مردمی که موسیقی و شعر غنی و لطیف در تاریخ‌شان در اوج است امروز گوش به اشعار موسیقی‌های سخیف بدهند.

اما در همان سال‌ها که موسیقی توسط برخی از این چهره‌های مشخص سیاسی محکوم بود توسط امام و مقام معظم رهبری با یک دیدگاه منطقی و درست تببین می‌شد. حتی اصرار بر داشتن سرود و موسیقی در جنگ و یا برای مسائلی مهم مانند شهادت استاد مطهری که مورد تمجید امام خمینی قرار گرفت نشان می‌دهد که هیچ وقت نظام با موسیقی سر مخالفت نداشته است. 

اما روال فیلم تماما این گونه بیان می‌کند که انگار انقلاب از اول سر ناسازگاری با موسیقی داشته است و هنوز هم بر همان موج حرکت می‌کند. در حالی که در حال حاضر تعداد کنسرت‌های موجود در کشور هر سال بیشتر می‌شود و آنقدر که فیلم بر لغو کنسرت می‌دمد خبری نیست.

بنابراین اتفاقا باید افسوس آن خورد که کیایی هدف را گم کرده است در حالی که می‌توانست ضمن آنکه فیلم کمدی سالم و پرفروشی داشته باشد و نقد افراط و تفریط را بیان کند، به اصل و ریشه مشکل که همان دورویی و نان به نرخ روز خوردن دوروها و ریاکاران به عنوان عاملان اصلی فساد در تمام عرصه‌های نظام و کشور، اشاره کند.

توابان واقعی کسانی‌اند که موسیقی امروز کشور را با توجه به مشکلات این حوزه از آموزش و پژوهش تا تولید و کنسرت با نگاه مبتنی بر علم موسیقی و تاریخ و فرهنگ و البته نیاز جامعه حمایت کنند نه آنکه با برجسته سازی اشتباه یا افراطی دیگر تنها برای موسیقی و خوانندگان اشک تمساح بریزند.

فیلم طنز "تورقوزآباد" وارد مرحله تدوین شدطرح افسر اطلاعاتی بریتانیا چگونه در "اسکار" جایزه گرفت؟+ عکس

 

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی کارگردانان سینما و تلویزیون ایران فیلم‌های سینمایی ایران سینمای ایران سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی فیلم های سینمایی ایران سینمای ایران سینما موسیقی فیلم های سینمایی ایران سینمای ایران سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۶۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادفات نوروزی در فصل جدید «تهران بیست»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی برنامه، مجتبی احمدی تهیه‌کننده «تهران بیست» درباره فصل جدید برنامه در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: جدا از تغییراتی که به زودی در گرافیک و زیبایی‌شناسی برنامه به لحاظ دکور و آیتم ها خواهیم داشت، بخش‌هایی چون «پرونده روز» نیز به برنامه اضافه می‌شود تا نگاهی عمیق‌تر به اتفاقات داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تلاش بر این است که در این فصل نقش محوری‌تری به مخاطبان داده شود و با پررنگ‌شدن آیتم «هشتگ تهران بیست» هر شب یکی از درخواست‌های مخاطبان را در کنداکتور برنامه با حضور مسؤول مرتبط پیگیری کنیم. برنامه «تهران بیست» در فصل جدید پرونده‌محور خواهد بود تا بتوانیم مطالبات مردم به ویژه اهالی استان تهران را به نتیجه برسانیم.

احمدی یادآور شد: اتاق فکر و تحقیقات برنامه در اولین قسمت از «تهران بیست» در سال پیش رو بر اساس وضعیت تصادفات کشور در ۲ مناسبت تعطیلات نوروز و تعطیلات عید سعید فطر سراغ آیتم هایی چون دلیل تصادفات، چرایی وقوع، استاندارد خودروها و ... رفته است و به همین مناسبت به سراغ سردار سید تیمور حسینی رییس پلیس راهور فراجا رفتیم تا با نگاهی علمی و عملیاتی چالش جدی تصادفات کشور را این بار از زوایای مختلف تحلیل و بررسی کنیم.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: تصادفات، ترافیک و حمل و نقل از پرونده‌های ثابت «تهران بیست» است که هر بار به بهانه‌های مختلف روی میز برنامه قرار می گیرد تا نگاهی موشکافانه و مطالبه‌گر به آن داشته باشیم.

برنامه «تهران بیست» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه تهران می‌رود.

کد خبر 6076787 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • کارنامه ننگین حامیان دیروز صدام و امروز اسرائیل
  • قیمت سکه و طلا باز هم ریخت/ سکه ۱.۶ میلیون تومان ارزان شد
  • عملیات ترکیبی سپاه پاسداران علیه اسرائیل/ دیروز «طوفان الاقصی»، امروز طوفان «الوعدالصادق»
  • کارنامه ننگین حامیان دیروز صدام و امروز اسراییل
  • عملیات ترکیبی سپاه پاسداران علیه اسرائیل /دیروز «طوفان الاقصی»، امروز طوفان «الوعدالصادق»
  • خوشحالی مردم ایران و آزادیخواهان جهان از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • نگاهی به اخبار ورزشی ۲۶ فروردین استان قزوین
  • این استان دیروز گرم‌ترین و سردترین نقطۀ کشور بود!
  • نگاهی به تکل ها و خطاهای خشن انجام شده روی دیگو مارادونا / فیلم
  • تصادفات نوروزی در فصل جدید «تهران بیست»