Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@23:18:07 GMT

آشنایی با دشمن سرسخت آبریزش بینی!

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۶۶۵۳

آشنایی با دشمن سرسخت آبریزش بینی!

در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

سیب از آن دسته میوه‌هایی است که به تنهایی می‌تواند یک آنتی هسیتامین کامل باشد. در فصل زمستان افراد دچار سرماخوردگی و آبریزش بینی می‌شوند که می‌توانند به کمک سیب این نوع عارضه را رفع کنند.

افرادی هستند که به دلایل مختلفی نمی‌توانند از قرص و دارو استفاده کنند، به همین دلیل با مصرف این میوه شگفت انگیز می‌توانند آبریزش بینی خود را کنترل و رفع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد مغذی داخل سیب می‌تواند در پوست افراد هم تأثیر بگذارد، زیرا سیب‌ها غنی از فلانوئید‌ها و پلی فنول‌ها هستند و میزان آنتی اکسیدان‌های آن‌ها بیشتر از چای سبز است.

علاوه بر سیب، سرکه این میوه هم می‌تواند از آبریزش بینی جلوگیری کرده و مانند یک آنتی هیستامین به سلامت پوست و مو کمک می‌کند.

افرادی که به آبریزش بینی مبتلا می‌شوند می‌توانند روزانه سه بار، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل بنوشند.

فواید زرشک برای سنگ کلیه

زرشک بر خلاف مزه ترشی که دارد، حاوی منبع غنی ویتامین‌های زیادی است. زرشک به علت داشتن اسید‌های عالی ملایم بوده و برای درمان سنگ کلیه مناسب است.

زرشک حتی ارزش دارویی هم دارد. این ماده می‌تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک برای کشتن باکتری‌ها و قارچ‌ها مصرف شود.

میوه، ساقه و پوست ریشه زرشک حاوی مواد شیمیایی مانند آلکالوئید‌ها و ایزوکوئینولین هستند که به اندازه کافی در درمان بیماری‌های مختلف موثر هستند.

آلو بخارا موجب کاهش بیماری‌های قلبی می‌شوند

آلو بخارا می‌تواند رادیکال‌های آزاد مضر را دفع کرده و فرد را در برابر بیماری‌هایی از قبیل: آسم، آرتروز، سکته‌ی قلبی و سرطان محافظت کند.

این نوع میوه حتی می‌تواند مانع پیری زودرس شود. آلوبخارا می‌تواند چشم را در برابر نور فرابنفش محافظت کند.

آلو بخارا‌ها این قابلیت را دارند که جذب آهن را در بدن افزایش دهند، علت این قابلیت هم وجود مقدار زیادی ویتامین C. در این میوه است.

آهن موجود در این ماده غذایی برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون بسیار ضرورت دارد، زیرا آهن جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد و از کم‌خونی پیشگیری می‌کند.

دشمن سرسخت سرطان و آلزایمر

انار در فصل زمستان می‌تواند به عنوان یک میوه ضد افسردگی مصرف شود، زیرا دانه‌های آن موجب شادابی فرد خواهد شد.

انار را حتما با کمی گلپر بخورید، زیرا معده را پاکسازی و خون را تصفیه می‌کند. انار با داشتن خواص آنتی اکسیدانی که دارد دشمن سرسخت سرطان و آلزایمر خواهد بود. انار دفع کننده چربی و سموم بدن هم است.

البته مبتلایان به زخم معده و روده نباید انار مصرف کنند. این میوه برای افراد سرد مزاج بسیار مضر بوده و آسیب‌های جدی به سلامتی آن‌ها خواهد زد، همچنین موجب کاهش جاذبه کبد می‌شود.

افراط در خوردن انار باعث یبوست، ناراحتی معده و زبر شدن گلو می‌شود. افرادی که مشکلات ریوی دارند، نباید زیاد انار مصرف کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آبریزش بینی سرماخوردگی آنتی هیستامین دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۶۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با انواع قهوه و شیوه آماده کردن هر یک

این موقعیت را تصور کنید: در صف کافی شاپ محبوب‌تان ایستاده‌اید و عرق سرد روی پیشانی شما نشسته چون فرق بین کُلد برو و آیس کافه را نمی دانید. خدا می داند چند بار در این موقعیت گرفتار شدم. خبر خوب اینکه ما در این مقاله قصد داریم درمورد انواع قهوه، از قهوۀ عربیکا و روبوستا گرفته تا نحوۀ جوشاندن یک فنجان قهوۀ خوشمزه، به شما توضیح دهیم. 

انواع دانه‌های قهوه

به گزارش مجله دکتر بهشتیان، معمولاً در بازار فهوه دو نوع دانۀ قهوه فروخته می‌شود: عربیکا و روبوستا. آیا این دو نوع قهوه با هم فرق دارند؟ البته که دارند. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

قهوه عربیکا

عربیکا با اختلاف، محبوب‌ترین مدل قهوه است. اکثر طرفداران قهوه طعم عربیکا را ترجیح می‌دهند (البته بستگی دارد از کی بپرسید). معمولاً از قهوۀ عربیکا برای تهیۀ قهوۀ تلخ استفاده می شود چون شیرین تر و غلیظ تر است. نکتۀ جالب اینجاست: با اینکه عربیکا محبوب‌ترین قهوه است، به اندازۀ روبوستا کافئین ندارد.

قهوه روبوستا

عربیکا محبوب ترین مدل قهوه است ولی روبوستا قوی تر و ارزان تر است. برای تهیۀ اسپرسو و در قهوۀ فوری از روبوستا استفاده می شود چون تلخ تر است.

کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟

از بین دو مدل بالا، روبوستا کافئین بیشتری دارد و شما را بیدار نگه می دارد! پس اگر برای درمان بی خوابی های آخر هفته دنبال یک فنجان قهوه می گردید، سراغ یک نوشیدنی بروید که با دانۀ روبوستا درست شده است.

چند مدل قهوه وجود دارد؟

عربیکا و روبوستا از جمله رایج ترین دانه های قهوه هستند اما معمولاً چهار مدل دانۀ قهوه وجود دارد که شامل عربیکا، ربوستا، اکسلسا و لیبریکا می شود. معمولاً نوع دانه روی برچسب محصول نوشته شده است.

انواع نوشیدنی قهوه

لاته، امریکانو، آفوگاتو… با چند دانه قهوه چه کارها که نمی شود کرد. پس فرقی نمی کند در دنیای قهوه تازه وارد باشید یا خودتان را کارشناس قهوه بدانید. به هر حال، کلی نوشیدنی قهوه وجود دارد. در ادامه به تعدادی از محبوب ترین نوشیدنی ها اشاره می کنیم که عاشقان قهوه در سراسر دنیا سفارش می دهند.

تلخ

قهوۀ تلخ به سادگی آماده می شود. کافی است دانه های آسیاب شدۀ قهوه را داخل آب جوش بریزید و داغ سرو کنید. تازه اگر قهوۀ تلخ را با اسم اصلی آن (یعنی cafe noir) صدا بزنید، کلی باکلاس تر به نظر می رسید. به قهوۀ تلخ شیر و شکر اضافه نمی شود. به همین دلیل، کیفیت قهوه خیلی مهم است.

لاته

لاته به عنوان محبوب ترین نوشیدنی قهوه در دنیا، از یک شات اسپرسو و شیر ولرم با کمی فوم تشکیل شده است. شما می توانید نوشیدنی لاته را به صورت ساده یا با انواع چاشنی (از وانیل گرفته تا طعم کدو حلوایی) سفارش دهید.

کاپوچینو

کاپوچینو همان لاته است با این تفاوت که بیشتر از فوم درست شده تا شیر و معمولاً کمی پودر کاکائو یا دارچین به آن اضافه می شود. بعضی اوقات به جای شیر از خامه استفاده می کنیم.

امریکانو

مزۀ امریکانو شبیه قهوۀ تلخ است و از یک شات رقیق شدۀ اسپرسو با آب تهیه می شود. نکته: اگر می خواهید امریکانو درست کنید، اول اسپرسو را بریزید و بعد آب جوش را اضافه کنید.

اسپرسو

اسپرسو به تنهایی یا به عنوان بیس اکثر نوشیدنی های قهوه، مثل لاته و ماکیاتو، سرو می شود.

دوپیو

به اسپرسو دبل، دوپیو می گویند که واقعاً شما را سر حال می آورد.

کورتادو

در کورتادو به یک اندازه از اسپرسو و شیر داغ استفاده می شود. شیر حالت اسیدی اسپرسو را می گیرد.

رد آی

اسم این نوشیدنی از پروازهای آزاردهندۀ شبانه گرفته شده و درمان بی خوابی صبحگاهی است. یک فنجان قهوۀ داغ با یک شات اسپرسو که ضربان قلب‌تان را بالا می برد.

گالاو

این مدل نوشیدنی متعلق به کشور پرتغال و خیلی شبیه لاته و کاپوچینو است. تنها فرقش این است که دوبرابر فوم شیر دارد و به نسبت لاته و کاپوچینو، سبک تر است.

لانگو

لانگو یکی از انواع اسپرسو است که بیشتر جوشانده می شود. در نتیجه، کافئین و حجم بیشتری دارد.

ماکیاتو

ماکیاتو هم با اسپرسو درست می شود و کمی فوم روی آن می ریزند. یک چیزی بین کاپوچینو و دوپیو است.

موکا

هر کس عاشق شکلات باشد، از موکا خوشش می آید چون یک اسپرسوی شکلاتی است که به آن شیر و فوم اضافه می شود.

ریسترتو

ریسترتو یک شات اسپرسو است. فقط در تهیۀ آن کمتر از آب جوش استفاده می شود. در نتیجه، طعم آن در مقایسه با طعم تلخ اسپرسو یا دوپیو، شیرین تر است.

فلت وایت

این نوشیدنی استرالیایی همان کاپوچینو بدون فوم یا خرده شکلات است. در واقع نوعی اسپرسو با شیر داغ است.

آفوگاتو

آفوگاتو بهانه ای است برای لذت بردن از یک قاشق بستنی در روز (یا به نظر من، در هر زمان از سال). این نوشیدنی با یک قاشق بستنی و یکی دو شات اسپرسو درست می شود. آفوگاتو واقعاً خوشمزه است و با براونی به عنوان ساندی براونی و آفوگاتو سرو می شود. اگر از این مدل نوشیدنی خوش‌تان می آید، آیس کافی یا قهوه بستنی را امتحان کنید.

کافه اوله (شیر و قهوه)

کافه اوله برای آدم های مینیمالیست که می خواهند به قهوه طعم اضافه کنند، عالی است. کافی است کمی شیر داغ به قهوه اضافه کنید و تمام!

ایرلندی

قهوۀ ایرلندی از قهوۀ تلخ، ویسکی و شکر با تزئین خامه درست می شود.

کدام مدل قهوه از همه قوی تر است؟

اگر بین این همه قهوه گیج شده اید یا نمی دانید کدام مدل را انتخاب کنید و دنبال یک نوشیدنی قوی می گردید، ریسترتو را انتخاب کنید چون بیشتر از قهوه درست شده تا آب و شیر یا شکر ندارد. پس مزۀ یک اسپرسوی خالص و قوی می دهد.

کدام قهوه از همه شیرین تر است؟

اگر عاشق کافئین هستید اما از طعم تلخ خوش‌تان نمی آید، بهتر است سراغ نوشیدنی های شیرین قهوه بروید. شیرین ترین قهوه موکاست چون شکلات و شیر طعم تلخی را می پوشانند.

انواع آیس کافی

هیچ چیز به اندازۀ آیس کافی در هوای گرم تابستان حال آدم را جا نمی آورد. البته بعضی ها در تمام فصول سال از این نوشیدنی خنک لذت می برند. (مثل ما!) در ادامه به بهترین انواع آیس کافی اشاره می کنیم.

آیس کافی

قهوه و یخ که معمولاً با کمی شیر، خامه یا یک چیز شیرین سرو می شود. به همین سادگی. طرفداران آیس کافی می دانند که درست کردن این نوشیدنی خوشمزه در خانه قلق دارد. پس بهتر است از سردکن استفاده کنید.

آیس اسپرسو

آیس اسپرسو، مثل آیس کافی، با یا بدون شیر، خامه یا شکر درست می شود. شما می توانید با امریکانو، موکا، ماکیاتو، لاته و فلت وایت هم آیس اسپرسو درست کنید.

کلد برو (Cold Brew)

قهوۀ کلد برو ترندترین آیس کافی است. طول دم آوری این مدل قهوه (به دلخواه) بین ۶ الی ۳۶ ساعت است. بعد شیر سرد یا خامه به آن اضافه می شود.

فراپوچینو

فراپوچینو، که توسط استارباکس معروف شد، ترکیبی از آیس کافی، خامۀ هم‌زده و شهد است. البته فراپوچینو به روش های مختلف درست می شود. بعضی از انواع فراپوچینو قهوه ندارد.

نیترو

کلد برو + حباب نیتروژن = قهوۀ کف آلود کلد برو به غلظت گینس (که با شیر نیترو داخل فنجان ریخته می شود).

انواع قهوه ساز

حالا که با انواع قهوه آشنا شدیم، برویم سراغ طرز تهیۀ قهوه! کلی روش مختلف برای درست کردن قهوه وجود دارد (از دم کن فرانسوی بگیر تا موکا). یک فنجان بامزه و خوشگل هم برای خودتان بخرید (یا اگر می خواهید به خودتان حال بدهید، یک ماگ هوشمند بخرید). فوت کوزه گری: وارمر یا گرم کن ماگ جلوی سرد شدن قهوه را می گیرد.

قهوه ساز فرانسوی

استفاده از این قهوه ساز دستی کار راحتی است. دانه های آسیاب شدۀ قهوه را داخل قهوه ساز فرانسوی بریزید، آب جوش را به آن اضافه کنید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد و بعد قهوه را داخل فنجان بریزید! به همین سادگی.

قهوه ساز فرانسوی برای انواع دانه های قهوه کاربرد دارد ولی بیشتر افراد ترجیح می دهند از آن برای دم کردن دانه های سیاه و برشته استفاده کنند. واقعاً دم کن فرانسوی ظاهر شیکی دارد.

قهوه جوش

قهوه جوش شما را به دهۀ ۱۸۸۰ می برد. به عبارت ساده، در قهوه جوش، حباب های آب داغ وارد دانه های قهوه می شود و باعث می شود قهوه دم بکشد. این چرخه آنقدر تکرار می شود تا قهوه آمادۀ سرو شود. معمولاً از قهوه جوش روی گاز استفاده می شود اما شما می توانید آن را روی هر سطح داغ، حتی آتش کمپ، بگذارید.

قهوه ساز تک نفره

طی چند سال گذشته، فروش قهوه ساز تک نفره یا سینگل سرو چند برابر شد. کافی است یک مقدار قهوه بردارید، داخل فیلتر چندبار مصرف بریزید، آبجوش را اضافه کنید و تمام! خیلی زود یک فنجان قهوه مخصوص شما آماده می شود.

این مدل قهوه ساز، مثل اکثر قهوه سازهای keurig، برای کسانی که تنها زندگی می کنند (یا برای خانه هایی که فقط یک نفر از اعضای خانواده اهل نوشیدن قهوه است) حرف ندارد.

ایروپرس

باز هم یک قهوه ساز دستی. ایروپرس خیلی شبیه به قهوه ساز فرانسوی است. شما می توانید با این دستگاه کوچک اسپرسو، لاته، کلد برو یا یک فنجان قهوۀ کلاسیک درست کنید.

دریپ کافی یا قهوه دمی چکه ای

بله. همان قهوه ساز برقی کلاسیک که همه می شناسیم و عاشقش هستیم. برای تهیۀ قهوه به این روش، کافی است کمی قهوه داخل فیلتر بریزید، آب جوش را اضافه کنید و دکمۀ روشن را بزنید تا دستگاه بقیۀ کار را انجام دهد. خیلی زود، صدای شیرین قطرات قهوه که داخل قوری می ریزد بلند می شود. صبح به خیر!

بعضی از این دستگاه ها کارافه حرارتی دارند که معمولاً دولایه استیل ضد زنگ دارد، پس تا چند ساعت بیشتر از کارافه های شیشه ای قهوه را گرم و تازه نگه می دارد.

اگر دوست دارید به جای خریدن دانۀ آسیاب شده، خودتان دانه های قهوه را آسیاب کنید، یک قهوه ساز و دستگاه آسیاب باکیفیت بخرید تا هر روز صبح از درست کردن و نوشیدن قهوه لذت ببرید.

دستگاه قهوه ساز پور اُوِر (Pour Over)

همانطور که از اسمش پیداست، باید آب جوش را روی دانه های قهوه بریزید. قهوه ساز کمکس (Chemex) یکی از بهترین گزینه ها برای تهیۀ قهوه با این روش است که ۵ ستاره از آمازون گرفته. طرفداران کمکس می گویند این دستگاه به آن ها اجازه می دهد میزان غلظت قهوه را کنترل کنند و تمیز کردن و شستن قوری و ظرف دستگاه خیلی راحت است. البته باید یک فیلتر مخصوص داشته باشید که نسبت به قهوه جوش های چکه ای گران تر است ولی بعضی فیلترها یک بار مصرف نیست و شما می توانید چند بار از آن استفاده کنید.

کُلد برو

اگر طرفدار قهوۀ کلد برو هستید، ما به شما قهوه ساز کلد برو را پیشنهاد می کنیم. برای استفاده از این قهوه ساز، دانه های قهوه را داخل دستگاه بریزید، بگذارید دم بکشد و بعد سرو کنید. طول دم آوری قهوه در این دستگاه تا ۳۶ ساعت است. اگر دنبال یک قهوه ساز چندکاره می گردید، قهوۀ کلد برو با بقیۀ قهوه سازها (مثل ایرپرس) هم درست می شود.

موکاپات

قوری موکا یا موکا پات خیلی شبیه قهوه جوش است و اغلب این دو با هم اشتباه گرفته می شوند. برای درست کردن قهوه با موکا پات و قهوه جوش، به گاز یا آتش کمپ احتیاج داریم ولی قهوۀ موکا پات شبیه اسپرسو است و مدل دم کشیدن قهوه در آن با قهوه جوش فرق دارد.

برای درست کردن قهوه در موکا پات، بیشتر باید دل به کار بدهید چون وقتی آب قوری تمام شد، باید قوری را از روی حرارت بردارید تا قهوه طعم سوختگی نگیرد. در حالیکه پروسۀ دم کشیدن قهوه در قهوه جوش خیلی راحت است و هر چقدر بیشتر بماند، غلظت آن بیشتر می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آشنایی با انواع قهوه و شیوه آماده کردن هر یک
  • آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۴ تایلند
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • عکسی از مهدی هاشمی و منتقد سرسخت پدرش در یک مراسم /وزیر احمدی نژاد هم آمد
  • پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • پوست این میوه را حتما بخورید!
  • زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار
  • درمان آلرژی غذایی شدید