Web Analytics Made Easy - Statcounter

گری سیک روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره ابتکار صلح امید که از سوی ایران برای همکاری میان کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه شده است، افزود: به باور من این ایده‌ای سازنده است که بعد تازه‌ای به دیپلماسی در منطقه می‌دهد.

وی ادامه داد: ایران تلاش خود را کرده است که متن کامل این ابتکار را در اختیار تک تک کشورهای منطقه قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند هنوز زود است که درباره نتیجه آن سخن گفت، اما به باور من دیپلماسی از سوی دولت‌های منطقه به مراتب بهتر از ادامه تخاصم در لبه پرتگاه جنگ است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا تاکید کرد: این ابتکار عمل می‌تواند راهی برای برون رفت از تنش‌ها در منطقه خلیج فارس باشد.

ابتکار صلح هرمز از سوی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مهرماه امسال در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد که هدف از آن همکاری میان کشورهای خلیج فارس و دریای عمان به منظور صلح و ثبات منطقه و امنیت دریایی در این منطقه است.

روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormuz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

روحانی با تشریح طرح «ائتلاف امید» بیان کرد: «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد. 

چرخش موضع امارات

سیک با بیان اینکه "می توان گفت مواضع امارات و همین طور عملکرد آن در ماه‌های گذشته در راستای ایده صلح هرمز بوده است"، اضافه کرد: آنها به طور مشخص از ابتکار ایران اسم نبرده‌اند، اما تردیدی نیست که عملکرد و سخنان آنها در راستای ابتکار ایران بوده است.

این مقام پیشین کاخ سفید از چرخش مواضع مسئول سیاست خارجی دولت امارات که به تازگی گفته است " تنش های بیشتر به سود هیچ کس نیست و ما با قوت معتقدیم فضایی برای دیپلماسی جمعی در راستای رسیدن به موفقیت وجود دارد"، استقبال کرد.

 سیک یادآور شد: انور قرقاش دوستی قدیمی است که برای سال‌ها وی را می‌شناسم. او اکنون مواضع امارات متحده عربی را اعلام می‌کند که در حال تغییر نگاه جدی است یا دست کم در حال نمایش آمادگی برای گفت‌وگو با ایران است؛ کاری که در گذشته نمی‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: به شخصه این رویکرد را تحولی بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.

نشانه‌های برای پایان تنش‌ها

عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که این تغییر مواضع را برخاسته از چه چیزی می‌داند، گفت: اساسا باید این پرسش را از آنها پرسید اما روشن است که آنها در حال خارج کردن نیروهای خود از یمن هستند. به این نتیجه رسیده اند که اوضاع در یمن خوب نیست و لازم است که کاری کرد، زیرا این وضع تدوام‌پذیر نیست.

سیک ادامه داد: من احترام بسیاری برای وزیر خارجه امارات به خاطر جمع‌بندی جدی وی درباره جنگ یمن قائل هستم و اینکه دیپلماسی باید اولویت داشته باشد. من فکر می‌کنم که این رویکردی درست است.

وی درباره موضع دولت ترامپ درباره طرح صلح هرمز و پیشنهاد آن برای گفت‌گو و همکاری میان کشورهای منطقه هم گفت: تا آنجا که من می‌دانم، دولت ترامپ هنوز موضعی درباره این موضوع نگرفته است.

این صاحب نظر مسایل امنیتی و بین المللی افزود: تمام تلاش پمپئو وزیر خارجه و دیگر مقام‌ها بر محور سیاست فشار حداکثری است و تا اینجا هیچ تغییری در سیاست‌های آنها نمی‌بینم.

ایرنا پرسید در این صورت آیا دیپلماسی مستقیم میان امارات و ایران یا میان عربستان و ایران بر خلاف جهت این سیاست فشار حداکثری ترامپ نخواهد بود؟

عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ گفت: من فکر نمی کنم آنها به مساله به این شکل نگاه کنند و به دنبال چنین خروجی از موضوع باشند. ما هنوز فاصله زیادی با مذاکره مستقیم میان عربستان و امارات با ایران داریم.

سیک ادامه داد: تردیدی نیست که امارات متحده عربی بر روی این احتمال سرمایه گذاری می‌کند و ایران نیز به دنبال عملی کردن آن است که بسیار مناسب است اما هنوز همه چیز فرضیه است. هرچند سمت و سوی مثبتی آغاز شده است که تاثیر خوبی بر سیاست های منطقه‌ای خواهد گذاشت و راهی برای خروج از بن بست ایجاد شده، خواهد بود.

 گری سیک در دوره ریاست جمهوری فورد، کارتر و ریگان عضو شورای امنیت ملی آمریکا بود. وی در دوران انقلاب ایران و تسخیر لانه جاسوسی، دستیار کاخ سفید در امور ایران بود.

سیک همچنین یک نظامی سابق و کاپیتان بازنشسته در نیروی دریایی ایالات متحده است که در خلیج فارس، شمال آفریقا و مدیترانه حضور داشته است.

وی اکنون استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک و عضو دیده‌بان حقوق بشر است.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد ابتکار صلح هرمز حسن روحانی خلیج فارس پروندهٔ خبری طرح ابتکار صلح هرمز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد ابتکار صلح هرمز حسن روحانی خلیج فارس سازمان ملل متحد ابتکار صلح هرمز حسن روحانی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی نوجوانان هندبال ایران در نخستین دیدار تدارکاتی مقابل ترکیه

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم هندبال نوجوانان پسر ایران که در دومین اردوی برون مرزی ترکیه به سر می‌برد، امشب سه شنبه مقابل تیم نوجوانان این کشور به میدان رفت و توانست ۳۰ به ۲۲ به پیروزی برسد.    نیمه نخست این دیدار با افت و خیز فراوانی همراه بود و دو تیم بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند و در اواخر نیمه این تیم ترکیه بود که توانست با برتری ۱۱-۱۴ به رختکن برود.    اما در نیمه دوم با تغییر سیستم دفاعی و بازی خوب، نوجوانان ایران توانستند بازی را در دست بگیرند و با ۸ اختلاف گل و با نتیجه ۲۲_۳۰ این بازی را به سود خود به پایان برسانند.   لازم به ذکر است برگزاری دومین اردوی برون مرزی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • پیروزی نوجوانان هندبال ایران در نخستین دیدار تدارکاتی مقابل ترکیه
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • ضرورت تقویت جبهه فرهنگی در سطح بین‌الملل برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی
  • توصیف جالب ایران توسط نخست وزیر پیشین قطر
  • نخست وزیر پیشین قطر خطاب به اعراب: به زانو درآوردن ایران را فقط در خواب خواهید دید!
  • واکاوی طرح برقی کردن خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • وال‌استریت‌ژورنال: حمله رگباریِ ایران به اسرائیل، آمریکا را غافل‌گیر کرد
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • حمله رگباری ایران به اسرائیل، آمریکا را غافلگیر کرد