Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرمین ایثاریان با تأکید بر اینکه فیلم کوتاه نیاز جامعه مدرن است این آثار را در سینمای ما به شدت هنجارشکن و تحت تأثیر جشنواره‌های خارجی دانست.

آرمین ایثاریان، کارگردان و مدرس سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: مبنای فیلم کوتاه در واقع شکل‌گیری ایده‌های جدید و خلاقانه در بین جوانان است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن سینمای جوان را می‌توان بزرگترین حامی در این حوزه دانست و آنطور که من اطلاع دارم از آثاری که شکل خلاقانه‌ای دارند و احتمالاً می‌توانند فیلم‌های موفقی باشند در این انجمن حمایت‌هایی صورت می‌گیرد.

ایثاریان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به لطف بخش هنر و تجربه تعداد اندکی از فیلم‌های کوتاه اکران شده‌اند اما حقیقت این است که این فیلم‌ها چرخه اقتصادی چندانی ندارند و افرادی که بخواهند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند افراد بسیار اندکی هستند و انجمن سینمای جوان در این بین به عنوان یک مجموعه دولتی می‌تواند از تولید فیلم‌های کوتاه حمایت کند.

او افزود: تصور من بر این است که مهم‌ترین حلقه مفقوده در معنادار شدن فیلم کوتاه در سینمای ایران چرخه اقتصادی آن است. بحث و مشکل اصلی در این زمینه پخش فیلم است، باید مکانیزمی ساماندهی شود که مردم هم برای دیدن فیلم کوتاه بلیت بخرند و به سینما بروند و اکران فیلم‌های کوتاه فقط محدود به بخش هنر و تجربه نشود و سرمایه‌گذار نیز بداند که امکان بازگشت سرمایه برای او وجود دارد. در چنین شرایطی است که یک فیلمساز می‌تواند به سراغ آثار بعدی برود. همانطور که اشاره کردم انجمن سینمای جوان و برخی تهیه‌کننده‌ها از تولید فیلم‌های کوتاه حمایت می‌کنند اما بسیاری از فیلم‌ها با هزینه شخصی ساخته می‌شوند.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: باید به سینمای فیلم کوتاه نگاهی جدی شود و این نگاه جدی تنها در صورتی به نتیجه می‌رسد که برای تولید فیلم‌های کوتاه نیز بودجه‌ای اختصاص داده شود. بسیاری از افرادی که می‌خواهند فیلم کوتاه بسازند با مشکل مالی مواجه هستند و این تخصیص بودجه باعث می‌شود که نگاهی جدی‌تر به فیلم کوتاه باشد و در نهایت شاهد بالنگی سینمای کوتاه خواهیم بود. امروز اگر یک نفر بخواهد فیلمی کوتاه تولید کند حداقل به 25 تا 30 میلیون تومان نیاز دارد و قطعاً با توجه به این موضوع همه شرایط تولید فیلم کوتاه ندارند.

کارگردان مستند سینمایی «اسرار دریاچه» گفت: نگاهی که امروز به فیلم کوتاه وجود دارد اینگونه است که اکثر فیلمسازان در این زمینه قصد دارند با ساخت فیلم کوتاه به سینمای بلند دست پیدا کنند و این در حالی است که فیلم کوتاه خود مدیومی مستقل است و در همه جای دنیا فیلمسازانی هستند که تنها فیلم‌های کوتاه می‌سازند یا فیلمسازان فیلم بلند بعضاً به سراغ ساخت آثار کوتاه می‌روند. اهمیت فیلم کوتاه در کشور ما درک نشده و این در حالی است که با توجه به کمبود وقتی که همه افراد در جوامع مختلف با آن مواجه هستند، فیلم کوتاه نیاز جامعه مدرن به حساب می‌آید.

ایثاریان در ادامه اظهار داشت: من دبیر دهمین جشن مستقل فیلم‌های کوتاه بودم و از طرفی در هیأت انتخاب بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه امسال نیز حضور داشتم و فیلم‌های کوتاه متعددی را مشاهده کردم. به لحاظ ساختار و جنبه‌های خلاقانه، فیلم‌ کوتاه ما از سینمای بلند پیشی گرفته و دلیل این اتفاق را می‌توان هزینه‌های پایین‌تر نسبت به فیلم‌های بلند دانست. هزینه کمتر امکان خلاقیت از لحاظ بصری، فرمی یا ساختاری در تولید آثار کوتاه را بیشتر می‌کند چرا که تهیه‌کننده فیلم بلند مبلغ بیشتری هزینه کرده و ریسک کمتری را پذیرفته است.

او تصریح کرد: در این روزها که فیلم‌های کوتاه متعددی دیده‌ام یکی از خطرهای بزرگی که شاهدش بودم عجله فیلمسازان ما برای دیده شدن بود که به سراغ سوژه‌های داغ و ملتهب می‌روند و یا حتی نگاهی به جشنواره‌های خارجی دارند و به شدت تحت تأثیر جو این جشنواره‌ها هستند. این موضوع بسیار نگران‌کننده و خطرناک است. فیلمسازان ما در این زمینه معمولاً بدون تجربه زیستی درباره آنچه که مطرح می‌کنند با نگاهی به جشنواره‌های خارجی فیلم می‌سازند. این شکل فیلمسازی که به نوعی جنبه کاسبکارانه دارد بسیار خطرناک است. امروز در فیلم‌های کوتاه با حجم زیادی از آثار هنجارشکن و بسیار خشن مواجه هستیم که در آن‌ها همه چیز بسیار عریان مطرح می‌شود. این موضوع باید آسیب‌شناسی شود، قطعاً بی‌پروایی می‌تواند در برخی مواقع ارزشمند باشد اما این حجم از بی‌پروایی که پر رنگ‌ترین مشخصه آثار ما شده بسیاری نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: «متری شیش و نیم»، پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی تاریخ سینمای ایران شد «دوزیست» با هادی حجازی فر کلید خورد

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرمایه سینمای ایران فرهنگ و هنر برنا فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۶۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی

سید حسین سیدی اظهار داشت: با برگزاری جشنواره‌های رضوی درصدد هستیم در چارچوب ترویج سیره رضوی گام کوچکی برداریم.

وی با بیان اینکه در قالب شعر، برگزاری چهار جشنواره شعر عربی، ترکی، فارسی و شعر کودک و نوجوان را همواره در برنامه داریم، گفت: درصدد ارتقای سطح این جشنواره‌ها از نظر کمی و کیفی هستیم.

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) به استقبال شایان توجه شاعران از این بخش جشنواره اشاره و رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشمگیر قلمداد کرد.

به گفته سیدی، در دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به هزار و ۱۰ اثر در سال گذشته رسیده و امسال نیز بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

وی بر اهمیت توجه به امر کیفیت بخشی به محتوای آثار رضوی نیز صحه گذاشت و به اهمیت در تراز ملی بودن اشعار در این زمینه اشاره کرد.

سیدی با بیان اینکه نباید درگیر کمیت و تعداد صرف آثار شد تاکید کرد: در چارچوب توجه نکردن به موضوع کمیت آثار، برای جشنواره شعر فارسی شعار ملی تعریف کردیم تا همگی شعر‌ها در تراز ملی و استانی باشند.

به گفته وی، در این صورت است که شاهد مجموعه شعر ناب در حوزه شعر فارسی رضوی خواهیم بود.

برگزاری محافل شعرخوانی در عراق، ترکیه و افغانستان

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) با بیان اینکه امسال شعر رضوی در ابعاد بین المللی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این راستا محافل شعرخوانی در شهر کوفه عراق، در شهر استانبول ترکیه همچنین در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته سیدی علاوه بر محافل شعری خارج از کشور در خلال جشنواره شعر رضوی، جشنواره شعر کودک رضوی نیز هم در داخل کشور برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شب شعر در قم، شیراز و خراسان رضوی خبر داد و هدف از برگزاری این برنامه‌ها را توجه به عمق و معرفت شناسی امام رضا (ع) در اشعار، عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • عملی شدن «جهش تولید با مشارکت مردمی» نیاز به ورود جامعه نخبگانی دارد
  • فرید حاجی: سینمای تاثیرگذار از درون فیلم‌ساز جوانه می‌زند نه سینمای کوتاه و بلند
  • آثار برگزیده اولین جشنواره ملی راوی خورشید اعلام شد
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • ارسال بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی
  • «آخرین شیهه ...» از ایتالیا جایزه گرفت
  • «آخرین شیهه...» یک جایزه ویژه زنان گرفت
  • کیانوش عیاری با هدیه تهرانی تماس گرفت | امین حیایی انتخاب اول بود اما ...
  • «شوهر ایران خانم» موفق به کسب دو جایزه از جشنواره فیلم فرایبورگ شد