Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@14:34:10 GMT

نکات مهم بهداشتی در هوای آلوده

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۷۰۲۹

نکات مهم بهداشتی در هوای آلوده

این روزها با توجه به افزایش آلودگی و میزان ذرات معلق در هوای کلانشهرهای دنیا، نگرانی‌ها نسبت به اثرات آلاینده‌ها بر سلامت افراد نیز افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، تماس مستمر با آلاینده‌ها می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان ریه شود و از این رو توجه به سلامتی در این روزها اهمیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب به نقل از "ایندیاتایمز" چند توصیه برای حفظ سلامت در هوای آلوده آورده شده است:

۱) از ماسک مناسب استفاده کنید

در روزهای آلوده باید از انجام فعالیت در فضاهای باز تا حد امکان خودداری شود و در صورتی که بیرون رفتن ضروری است، حتماََ از ماسک مناسب استفاده شود. به گفته متخصصان داشتن ماسکی مناسب در این فصل که آلودگی هوا در آن شایع‌تر است، اهمیت بسیاری دارد. پوشیدن ماسک پارچه‌ای معمولی مؤثر نیست. ماسک‌های ویژه مانند ماسک‌های فیلتردار N۹۹ و N۹۵ گرچه گران‌اند اما در برابر آلودگی بیشتر موثرند. هم‌چنین زمانی که در فضای باز هستید تا حد امکان پوشیده باشید. از عینک نیز برای محافظت از چشم‌های خود در برابر ذرات آلاینده استفاده کنید.

۲) در خانه بمانید

در زمان‌های آلودگی هوا از تمرینات قلبی در فضای باز اجتناب کنید، زیرا ممکن است هوای آلوده را به طور عمیق‌تری به ریه‌های شما وارد کند. این امر احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی را در شما افزایش می‌دهد. انجام تمرینات سبک در خانه به شما کمک می‌کند تا در روزهای آلوده احساس رخوت نداشته باشید و سلامت خود را نیز حفظ کنید. تنفس در هوای آلوده می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت فرد در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد. به گفته متخصصان ریه‌های ما در زمان آلودگی هوا و تنفس دود، مخاط بیشتری تولید می‌کنند.

۳) مایعات کافی مصرف کنید

متخصصان توصیه می‌کنند در زمان آلودگی هوا آب بیشتری نسبت به روزهای معمول مصرف کرده و از نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی نیز غافل نشوید.

۴) به گیاهان رو بیاورید

سعی کنید خانه خود را کمی سبزتر کنید. گیاهان سبزی را که در تنفس هوای بهتر به شما کمک می‌کند، نگهداری کنید. گیاهانی مانند آلوئه‌ورا و گیاه عنکبوتی همه آلاینده‌ها را جذب کرده و کیفیت هوا را در خانه شما بهتر می‌کنند.

۵) با یک پزشک مشورت کنید

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است منجر به بروز علائم اولیه‌ای مانند سرفه، سوزش در چشم و بینی، گلودرد، آسم یا خس‌خس سینه و خستگی شود. اگر این علائم در شما هم‌چنان ادامه یافت، فوراً با پزشک مشورت کنید، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مستند ایکسونامی بهاء ابوالعطا مهران غفوریان مارک ویلموتس شبکه حقانی شهید تهرانی مقدم آلودگی هوا نیمایوشیج آلودگی هوا هوای آلوده آلاینده ها مشکلات تنفسی مستند ایکسونامی بهاء ابوالعطا مهران غفوریان مارک ویلموتس شبکه حقانی شهید تهرانی مقدم آلودگی هوا نیمایوشیج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت آلودگی هوا به پایتخت

به گزارش خبرآنلاین، کیفیت هوای شهر تهران در بیست و هفتمین روز فروردین ماه برای نخستین بار در شرایط نارنجی (ناسالم برای گروه های حساس) قرار گرفت.

ایرنا در خبری نوشت: با توقف سامانه بارشی و همچنین بازگشت تدریجی شهروندان تهرانی از مسافرت های نوروزی و افزایش تردد وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر، شاهد کاهش کیفیت هوای تهران هستیم به گونه ای که شاخص لحظه ای کیفیت هوای شهر تهران امروز/ دوشنبه با قرار گرفتن روی عدد ۱۱۹ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت که در این شرایط به کودکان، بیماران قلبی و ریوی و همچنین زنان باردار توصیه می شود از تردد در فضای باز خودداری کنند.

این درحالی است که میانگین کیفیت هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۷۹ و در شرایط سالم قرار داشت.

بر اساس اطلاعات از ایستگاه های سنجش کیفیت هوای شهر تهران هیچ نقطه ای از پایتخت در وضعیت قرمز (ناسالم برای همه افراد) نیست اما مناطقی همچون پیروزی منطقه (۱۳)، شادآباد منطقه (۱۸) و همچنین شهرداری منطقه ۱۹ در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است و مابقی مناطق کیفیت هوا در شرایط سالم است.

در سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

از ابتدای امسال تاکنون، پایتخت نشینان ۵ روز هوای پاک و ۲۱ روز هم هوای سالم استنشاق کردند و بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران همه مناطق در وضعیت سالم است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895333

دیگر خبرها

  • مشکلات آلودگی آب سرخون به نفت هنوز وجود دارد
  • هوای تهران سالم شد
  • آلودگی هوا به تهران بازگشت
  • امکان ایجاد آلودگی بیولوژیکی در اثر استفاده از گوشی تلفن همراه در سرویس بهداشتی
  • آلودگی هوای تهران برای گروه‌های حساس
  • بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • هوای تهران آلوده شد
  • شاخص هوای تهران ۱۲۲/ پایتخت آلوده شد
  • هوای پایتخت آلوده شد
  • ضرورت تغییر سبد انرژی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان