Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین تیموری مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از فعالیت ۷ مرکز قرنطینه خارجی محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: کارشناسان جهادکشاورزی به صورت پاره وقت و تمام وقت در این مراکز مستقر هستند.

او گفت : در سیستان و بلوچستان ۷ مرکز قرنطینه خارجی داریم که از جمله آن‌ها میرجاوه، میلک، پیشین است که ترانزیت محصولات کشاورزی هم از این مرز‌ها صورت می‌گیرد و قرنطینه نباتی بر اساس رسالتشان در این مرز‌های رسمی ما حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: طبق قانون و آئین نامه اجرایی حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی در بعضی از نقاطی که فعالیت کمتر است و کارشناس قرنطینه مستقر نیست و از نزدیک‌ترین مرکز قرنطینه فعال، کارشناس به محل اعزام و اقدامات قرنطینه را در آن مرز انجام می‌دهد.

او ادامه داد: در بعضی از مرز‌های استان ما به صورت تمام وقت و در بعضی پاره وفت اقدامات کارشناسان قرنطینه را انجام می‌دهند، سالانه بیش از یک میلیون تن مراودات ما در سطح استان است، البته با این ارتباطات خوبی که در مرز دریایی چابهار انجام شده حجم واردات و صادرات بیشتر خواهد شد و مراکز قرنطینه ما گسترش پیدا خواهد کرد.

تیموری بیان کرد: فلسفه وجودی قرنطینه در کشور این است که کشور‌های مبدا و مقصد در بحث ترانزیت و واردات و صادرات، چنانچه مبادله‌ای از این مرز‌ها داشته باید آری از هر گونه آلودگی باشد، در زمینه صادرات نیز صدور گواهی بهداشت در قرنطینه انجام می‌شود و کشور مقصد با مشاهده گواهی بهداشت ما تضمین سلامت محصول را دارد.

این مسؤول افزود: در مراکز قرنطینه ما نیرو‌های گیاه پزشک آموزش دیده قرنطینه هستند که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در مراکز قرنطینه نیز آموزش‌های لازم را دیده اند و خود ما در مرکز استان آن‌ها را آموزش داده‌ایم که در زمان صادرات حتما باید محصولات کشاورزی خام را بازدید و پس از تایید سلامت گواهی بهداشت را صادر کنند.

او گفت: بر اساس پرتوکل‌های کشور‌های مختلف، شرایط قرنطینه هر کشور با کشور دیگر متفاوت است کشور مقصد معمولا شرایط خود را به کشور مبدا اعلام می‌کند و در زمان صادرات و واردات باید این شرایط حفظ شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بعضی از کشور‌ها شرایط خاصی دارند مانند اتحادیه اروپا و یا کشور‌های آسیایی مانند هند و ما در زمان صادرات باید این موارد راعایت کنیم، شستشوی میوه و ضدعفونی محصول برای آن‌ها مهم است که باید انجام و در گواهی بهداشت هم قید می‌شود.

او گفت: اگر این شرایط انجام نشود و آلودگی مشاهده شود کشور مقصد میتواند محصول را مرجوع و می‌تواند کل خسارت وارده را از طرف ایرانی درخواست کند و در مجامع بین الملل نیز به این دلیل ک محصول آلوده از کشور مبدا آمده شکایت و پیگیر باشد.

تیموری ادامه داد: سالانه واردات انبه به این استان به عنوان مثال ۲۰ تا ۲۵ تن است بیش از ۹۰ درصد انبه از مرز‌های استان ما وارد می‌شود به همین دلیل همکاران ما دقت بیشتری در این زمینه داشتند به طوریکه سالانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن از این محصول را بر اساس بازدید‌ها به کشور مبدا و تولید کننده برگشت داده ایم.

او افزود: چناچه وارد کننده محصول نه در تنها در مرز‌های این استان بلکه در مز‌های کل کشور از برگشت محصول خود داری کنند، طبق قانون و آئین نامه اجرایی حفظ نباتات نسبت به امحا و ازبین بردن آن اقدام می‌شود چه بسا سال‌های قبل سیب زمینی‌هایی از کشور پاکستان وارد شد، طرف برگشت نداد و ما در مرز و نقطه ورود مرزی آن‌ها را امحا و به کشور پاکستان نیز اطلاع داده شد و مراتب اعتراض کشور ایران اعلام شد.

انتهای پیام/گ

قرنطینه محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۹۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

 سید محمد رضا سیدحسینی در بازدید از مزارع آسیب دیده سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان گفت:عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر، دشتیاری، راسک است.

وی ادامه داد: بیشترین خسارت بارندگی سیل آسای اخیر به بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی زراعی، هشت هزار و ۵۷۰ هکتار باغ، ۱۹ واحد گلخانه، ۸۴۴ واحد دامداری، سه هزار و ۵۱۶ راس دام سبک و سنگین، ۳۴۲ کلنی زنبور عسل، ۶ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی،۸۸۸ حلقه چاه کشاورزی و ۸۱ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصربح کرد: همچنین در این سیلاب ۲۰۰ رشته قنات، ۷۷ هکتار اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار، ۲۹۹ کیلومتر جاده بین مزارع، ۵۰۷ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، هزار و ۱۱۵ بندسار و سازه آبخیزداری و ۹۸ باب استخر ذخیره آب استان نیز خسارت وارد شد.

وی تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی با تمامی امکانات با تأمین نهاده‌های دام و طیور ماشین آلات سنگین برای بازسازی بندسار‌ها و قنوات و بازگشایی جاده‌های دسترسی به مزارع و باغات آماده خدمت رسانی است.

حسینی بیان کرد: کار مرمت وبازسازی جاده‌های دسترسی قنوات و احیای بندسار‌ها پس از فروکش کردن سیلاب در جنوب سیستان وبلوچستان آغاز شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان
  • صادرات بخش کشاورزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد/عراق مقصد نخست صادرات
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران