Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در گام‌های بعدی، کاهش تعهدات برجامی خود باید به سمت ایجاد محدودیت در نظارت‌ها و حضور بازرسان آژانس در ایران، برود.

مرتضی غرقی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص قدرت عملیاتی گام چهارم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی در قبال اروپا گفت: آنچه ایران طی این چهار گام انجام داده پاسخی به بدعهدی اتحادیه اروپا و آمریکا در برجام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه یک توافق هنگامی ضمانت اجرایی پیدا می‌کند که سود دو طرف را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: ایران مصمم است بدون توجه به زیاده طلبی اروپا اقدامات خود را ادامه دهد و این گام چهارم در حقیقت هشداری برای اروپائیان بود که ایران در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

غرقی با اشاره به اقدامات احتمالی جمهوری اسلامی در گام‌های بعدی گفت: ایران در گام‌های بعدی دست بازی دارد و می‌تواند به سمت خروج از "NPT" و یا حتی فشار بر روی بازرسان آژانس و نظارت‌های آن‌ها داشته باشد و اگر قرار باشد جمهوری اسلامی هیچ نفعی از برجام نبرد چه ضرورتی به همکاری با این مجموعه وجود خواهد داشت. 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه جهان شاهد این بود که ایران تمام تعهدات خود را در قبال توافق نامه برجام انجام داد، گفت: جامعه جهانی به خوبی دید که این غرب و آمریکا بود که با بدعهدی نقطه‌ای منفی در کارنامه توافقات با اروپا و آمریکا ثبت کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اروپا باید به خود بیاید و در این گناه شریک جرم آمریکا نباشد آنچه امروزه رخ داده ایران به تعهدات خود در تمام بند‌های برجام عمل کرده و آنچه نقص در مسیر این توافق نامه بوده از جانب اروپا و آمریکا بوده است.

غرقی تصریح کرد: اروپا باید بداند که ایران از مواضع خود کوتاه نمی‌آید و هر چه بگذرد و بی اعتمادی ایران بیشتر شود دور بعدی مذاکرات برای اروپا سخت‌تر خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: اگر ایران به مرحله اول برگردد و توافق هسته‌ای ملغی شود این اتفاق نقطه ننگی بر عملکرد اروپا و آمریکا در جهان خواهد بود و استقلال اروپا در برابر آمریکا نیز زیر سوال خواهد رفت از همه مهم‌تر جامعه بین المللی نیز به هیچ یک از توافقات خود با اروپا و آمریکا پایبند نخواهد بود و این بی اعتمادی می‌تواند در سایر کشور‌ها هم صدق کند و کشور‌های دیگر هم اگر بخواهند با اروپا و آمریکا مذاکره کنند، قطعا سابقه بی اعتمادی به آن‌ها را فراموش نخواهند کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غرقی کاهش تعهدات برجامی ایران اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۹۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟

یک منبع آگاه ضمن رد ادعای مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان است.   یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.   وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.   اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خاطره وزیر خارجه اسبق: رهبری اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا را دادند ولی احمدی نژاد مانع شد (فیلم) با ترامپ چه کنیم؟ / مذاکرات موازی قبل از انتخابات آمریکا آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

دیگر خبرها

  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صحت دارد؟
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست