Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@17:52:23 GMT

عملیات کاوش در گورستان تاریخی سرند ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۹۸۳۶

عملیات کاوش در گورستان تاریخی سرند ادامه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار ظهر امروز چهارشنبه از برگزاری نشست تخصصی، حفاظت و مرمت از سایت موزه عصرآهن تبریز و کاوش های اضطراری باستان شناسی گورستان تاریخی سرند، خبر داد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش و مستندسازی در امر اجرا، مرمت و حفاظت از اثار باستانی کشف شده در حین کاوش ها، نقش  بسزایی دارد، گفت: در راستای ارائه نتایج فنی و تخصصی کاوش های صورت گرفته در سایت موزه عصر آهن و گورستان تاریخی سرند، نشستی تخصصی با حضور متخصصان و مرمتگران آثار تاریخی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبدار افزود: در این نشست، گفتمان‌های تخصصی با محوریت ارائه گزارش های فاز سوم مرمت آثار سایت موزه عصر آهن و نتایج کاوش باستان شناسی و نجات بخشی گورستان تاریخی سرند شهرستان ورزقان روز پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸ ساعت ۱۰ الی ۱۲صبح در محل موزه آذربایجان برگزار خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه، به عملیات صورت گرفته مرمت و حفاظت آثار سایت موزه عصر آهن اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان، فاز سوم مرمت آثار سایت موزه عصر آهن با اختصاص اعتبار و نظارت کارشناسان اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی آغاز شده است.

او ادامه داد: پیش از این در فاز اول و دوم  در سال‌های ۹۶ و ۹۷ پروژه مرمت و استحکام بخشی ۱۰ گور از این مجموعه و اسکلت‌های انسانی داخل آن‌ها، توسط متخصصان حفاظت و مرمت اشیای تاریخی انجام گرفته بود و امسال نیز با مرمت ۱۰ گور به همراه اسکلت‌های انسانی و بیست سفالینه موجود در این سایت موزه، پروژه حفاظت و مرمت آثار سایت موزه عصر آهن تبریز  در قالب فاز سوم تداوم یافت.

او به عملیات کاوش اضطراری و نجات بخشی به منظور مطالعه منطقه و قبور کشف شده در نزدیکی روستای سرند ورزقان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نظر به اینکه طی عملیات عمرانی بزرگراه خواجه به ورزقان، حوزه روستای سرند، در حین اجرای پروژه بصورت اتفاقی تعدادی اشیا تاریخی کشف شده بود، لذا پس از دریافت مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان مرکزی، عملیات کاوش اضطراری با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن اقوام و سکونتگاه های آن ها در ادوار مختلف تاریخی اجرا شد.

او اضافه کرد: گزارش پایانی این کاوش ها در قالب کتاب آماده و بعد از چاپ جهت مطالعات تخصصی و علمی در اختیار دانشگاه ها و پژوهشگران قرار خواهد گرفت و عملیات مرمتی و حفاظتی اشیای کشف شده صورت گرفته در اختیار موزه به منظور بازدید عموم، قرار گرفته است.

کد خبر 4771159

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تبریز بوشهر یوم الله 13 آبان زلزله راهپيمايي 13 آبان ایلام شهرکرد تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه قزوین سفر استانی پدافند غیرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۹۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا محققیان صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اظهار کرد: مرمت، نگهداری و ساماندهی آثاری مانند پل‌های تاریخی با کمک شهرداری انجام می‌شود.

وی با اشاره به ترک‌های ناشی از نشست یا فرونشست در بناهای تاریخی اصفهان افزود: تحقیقات و مطالعاتی در این خصوص انجام شده است، اما نیازمند اعتبارات و بودجه کافی است تا مرمت این آثار در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مسجد سید اصفهان نیاز به مرمت دارد، اظهار کرد: تاکنون اقداماتی به کمک مدیریت استان و شهر در این راستا انجام شده و اداره کل میراث فرهنگی نیز بودجه‌ای را برای این کار اختصاص داده است، اما حفظ و مرمت بناهای تاریخی با مالکان آن است. با این حال اداره کل میراث و شهرداری اعتباری را برای مرمت مسجد سید اختصاص داده‌اند.

کد خبر 6064040

دیگر خبرها

  • مسجد سید اصفهان مرمت می‌شود
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • محوطه سازی سایت «قره حسنلو» ۶۰ درصد پیشرفت دارد
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • ادامه رکوردشکنی «حافظیه»
  • قلعه جونقان پذیرای مهمانان و مسافران نوروزی
  • بازسازی آثار هنری باغ موزه مینیاتور
  • بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد