Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی گفت: اجرای طرح ملی "همگام با کشاورز" در سال گذشته 33 میلیارد ریال برای کشاورزان استان بازدهی داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذکریا محمدیاران، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با طرح ملی همگام با کشاورز اظهار کرد: افزایش سطح بهره وری تولیدات کشاورزی به دلیل پایین بودن دانش و آگاهی کشاورزان از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به بیانات و تاکیدات رهبری، طرح ملی همگام با کشاورز از ابتدای سال 97 با رویکرد علمی کردن کشاورزی در روستاها به صورت رسمی در سراسر کشور کارش را آغاز کرد.

محمدیاران با اشاره به اینکه سند توسعه خراسان شمالی بر پایه کشاورزی است، گفت: 56 درصد از جمعیت استان خراسان شمالی در حوزه های مختلف کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که باید مورد توجه واقع شود.

وی با اشاره به اینکه طرح همگام با کشاورز با رویکرد برگزاری کلاسهای آموزشی و تسهیل گری در روستاها در حال اجرا است، افزود: کانون های کشاورزی در پنج شهرستان بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان و فاروج فعال هستند که در پیش بینی های سال زراعی جدید تمامی هشت شهرستان در این طرح درگیر خواهند شد.

این مقام مسئول  رسیدگی به امور کشاورزی را از وظایف ذاتی جهادکشاورزی دانست و گفت: باتوجه به اینکه جهاد به لحاظ نیرویی این ظرفیت را ندارد تا به طور مداوم از کشاورزان سرکشی کند، براین اساس بسیج با طرح همگام با کشاورز به این بخش ورود پیدا کرد تا در راستای کاری، جهادکشاورزی و در بعضی از بخشها به صورت مشترک در جهت تحقق اهداف کشاورزان گام بردارد.

 

اجرای طرح همگام با کشاورز در 163 روستای خراسان شمالی

محمدیاران با اشاره به اینکه ایجاد امنیت غذایی، همانند امنیت سیاسی و نظامی مهم و قابل توجه است، ادامه داد: محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، کلزا، برنج و ذرت موارد هدف در طرح همگام با کشاورز هستند ولی خراسان شمالی باتوجه به اینکه از نظر تولید میوه های سردرختی سیب، انگور، گردو در کشور سرآمد است،  محصولات باغی نیز در این طرح قرار گرفتند.

محمدیاران افزود: هدف گذاری اولیه برای خراسان شمالی 186 روستا بوده که از آغاز طرح ملی همگام با کشاورز تاکنون در 163 روستا با حضور 46 مربی متخصص حوزه مهندسی کشاورزی اجرایی شده است.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) استان خاطرنشان کرد: اجرای طرح همگام با کشاورز در 9 گام و مرحله برنامه ریزی شده که گام نخست شناسایی و نیازسنجی روستاهای هدف است.

 

 

وی یادآور شد: در ابتدای این طرح دوره های آموزشی به صورت گسترده برای 7 هزار کشاورز در روستاهای هدف برگزار شد که در نهایت 920 کشاورز به صورت اختصاصی برای طرح همگام با کشاورز تحت پوشش قرار گرفتند و چهار هزار و 200 ساعت کلاس برای هر مربی و 20 کشاورز تحت پوشش هر مربی برگزار شد.

محمدیاران با اشاره به اعتبار برآورد  شده برای این طرح در سال گذشته که مبلغ 50 میلیون تومان بود، گفت: بعد از اتمام کار و ارائه فرم های تغییرات عملکرد توسط مربی که نیازمند تایید فرمانده نواحی معاونت بسیج، کشاورز، مسئول کانون بسیج مهندسی کشاورزی و رئیس جهاد کشاورزی هر شهرستان است، 102 کشاورز تغییر عملکردی مثبتی را داشتند و سه میلیارد و 300 میلیون تومان بازدهی کار بوده است.

 

پیش بینی تحت پوشش قرار دادن 2000 کشاورز

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) استان افزود: پیش بینی شده در سال زراعی 99-98 هشت شهرستان در این طرح قرار گیرند که تعداد روستاها به 400 و مربیان به 100 نفر افزایش پیدا می کند و در مجموع 20 هزار کشاورز تحت پوشش آموزش قرار می گیرند و 2 هزار کشاورز برای طرح همگام با کشاورز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: همچنین در سال زراعی جاری پیش بینی شده که 9 هزار و 600 جلسه کلاس آموزشی برگزار شود و تغییر عملکردی را از 102 کشاورز به یک هزار نفر و ارزش افزوده سال زراعی گذشته که 10 درصد بوده را در سال 98 به 35 درصد برسد.

محمدیاران به انعقاد تفاهم نامه با سازمان هایی که در حوزه کشاورزی استان دخیل هستند، اشاره کرد و گفت: طی عقد تفاهم نامه با هواشناسی استان آخرین اخطاریه و اطلاعیه ها از طریق پیامک برای کشاورزان اطلاع رسانی می شود، همچنین تفاهم نامه ای با مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی برای برگزاری دوره های آموزشی و به روز کردن مربیان بسته شده است.

وی ادامه داد: آماده سازی مستندی برای پخش در صداوسیما استان در هفته بسیج ، بهره گیری بیشتر از ظرفیت مهندسان کشاورزی در سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان و ارائه مدارک قابل استناد و معتبر توسط سازمان فنی و حرفه ای از دیگر تفاهم نامه های بسته شده در راستای اجرای طرح همگام با کشاورز است.

 

 

تدوین تقویم زراعی و باغی متناسب با بوم منطقه

این مقام مسئول اضافه کرد: کار شاخصی که در حوزه کشاورزی استان اجرایی شد، تدوین تقویم زراعی و باغی با ظرفیت متخصصان و مربیان در شهرستان ها است که با شناسایی محصولات شاخص هر شهرستان، الگویی کشت مناسب با شرایط منطقه تا آخر سال زراعی برای کشاورزان انجام شده که مورد تایید مرکز تحقیقات استان نیز بوده است.

محمدیاران بیان داشت: 50 درصد از ارزش افزوده ای که در انتهای سال زراعی گذشته به دست آمد مربوط به محصولات استراتژیک شامل گندم، جو و کلزا بوده که همچنین در حوزه محصول راهبردی استان شامل گردو، انگور ، پسته و سیب به صورت اختصاصی ورود پیدا کرده ایم.

وی افزود: باتوجه به اینکه کلاسهای آموزشی در دو سطح برای تمام مردم روستا برگزار شد و براساس علاقه مندی کشاورزان هر مهندس پنج کشاورز را تحت پوشش طرح در هر روستا قرار داد که بعد از اجرایی شدن طرح، کشاورزان داوطلب ارائه نتیجه کار الگویی برای سایر کشاورزان شدند.

محمدیاران اظهار کرد: سال اول در اجرای طرح با توجه به مقاومتی که کشاورزان داشتند شرایط سخت بود، ولی با همت مربیان و تلاش بسیج در این عرصه در جهت خدمات دهی، کشاورزان بسیج را به عنوان نیرویی همگام با مردم پذیرفتند و طرح موثر واقع شد.

 

دسته بندی چالش های کشاورزان استان با همت مربیان طرح همگام با کشاورز

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با بحث فروش و فراوری محصولات باغی و زراعی گفت: در طرح همگام با کشاورز هدف آموزش، ترویج و افزایش عملکرد کشاورزان است و فراوری و فروش محصولات به این طرح مرتبط نمی شود، اما با بهره گیری از ظرفیت مربیان در روستاها چالش های مدنظر هر روستا متناسب با شهرستان دسته بندی شد که فروش محصولات از مهم ترین چالش های آنها بود که به بسیج سازندگی، جهادکشاورزی و استانداری برای ارائه راهکار تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح به توسعه بحث دام سبک نیز ورود شده است، اظهار کرد: در بحث افزایش دوقلو زایی، هشت مربی در دوره های آموزشی خارج از استان شرکت داشتند که در سال نخست رضایت نسبی دامداران را به همراه داشت.

محمدیاران خاطر نشان کرد: امید است با انجام کار مشترک با جهادکشاورزی و پشتیبانی های لازم برای برگزاری کلاسهای آموزشی برای کشاورزان و مربیان در طول پنج سال بتوان به اهداف گسترده این طرح دست پیدا کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۹۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانیت خود را متناسب با زمان به‌روز کند

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در دیدار جمعی از طلاب و مبلغین فعال در ایام عید نوروز که در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: دشمن امروز با تمام توان خود وارد میدان شده و جنگ ترکیبی به معنای واقعی کلمه علیه جمهوری اسلامی ایران را تدارک دیده است.
 
وی با بیان این نکته که دین مبین اسلام راه‌ها و اعجاز زیادی برای نفوذ در قلوب انسان‌ها دارد، عنوان کرد: در برابر تهاجمات دشمن، دست ما بسته نیست و اقدامات خوبی توسط مجموعه‌های مختلف از جمله تبلیغات اسلامی در حال انجام است.
 
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تشریح کرد: روحانیت باید خود را متناسب با زمان به‌روز کند و نباید تنها به روش‌های سنتی مثل منبر برای تحقق اهدافش در جامعه بسنده کند، بلکه انجام اقدامات ابتکاری مانند حضور در مراکز جمعیتی و اجرای برنامه‌های میدانی و فرهنگی که توسط مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی تدارک دیده شد، می‌تواند اثرگذار باشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده اظهار کرد: استفاده از طلاب مستعد بومی در اجرای برنامه‌ها و ارائه مهارت و آموزش به این افراد باعث می‌شود که این جریان فرهنگی مبتنی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بومی همیشه به صورت پایدار برقرار باشد.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • شناسایی ۴۴ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در لرستان
  • روحانیت خود را متناسب با زمان به‌روز کند
  • افزایش ۱۰ درصدی محصولات زراعی در لرستان
  • برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در پیشین سیستان وبلوچستان
  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • بررسی ۳ هزار و ۸۱۱ مورد درخواست متقاضیان صدور سند برای اراضی زراعی و باغی
  • عضویت  ۱۰ هزار روستایی،کشاورز و عشایر همدانی در صندوق بیمه اجتماعی
  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • بهسازی ۵۳۰ متر جاده بین مزارع در میاندورود
  • معرفی ۲۰ رقم زراعی اصلاح‌شده دستاورد مهم سال گذشته