Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان کل سودان حکم بازداشت و ممنوعیت سفر رئیس‌جمهور مخلوع این کشور و سایر رهبران کودتای ۱۹۸۹ را صادر کرد. ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنبش اعتراضی در سودان، شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که دادستان کل کشور حکم‌هایی را برای بازداشت و ممنوعیت سفر علیه «سازماندهی‌کنندگان و عاملان کودتای 1989» و در راس آنها «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق این کشور که در پی اعتراضات مردمی از آوریل دولتش سرنگون شد و در بازداشت به سر می‌برد، صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد حسن عربی» هماهنگ‌کننده کمیته قانونی در فراکسیون‌های «نیروهای آزادی و تغییر» طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «دادرسی کیفری تحت نظارت دادستان اقدامات خود در صدور ابلاغیه‌ علیه سازمان‌دهندگان و عاملان کودتای 30 ژوئن 1989 ادامه می‌دهد.»

وی افزود، حکم‌های بازداشتی برای تمامی نظامیان در قید حیاتی که عضو شورای رهبری کودتا بودند صادر شده است و از غیرنظامیان نیز دستور بازداشت «علی الحاج محمد» و «ابراهیم السنوسی»، که تا این لحظه بازداشت نشده‌اند، صادر شده است.

علی الحاج محمد، دبیرکل حزب اسلام‌گرای «کنگره ملی» است، او در سال 1999 از حزب عمر البشیر جدا شد ولی همچنان با او همپیمان ماند، السنوسی نیز تا لحظه برکناری البشیر، معاون وی بود.

طبق بیانیه یاد شده، یک منبع در دفتر دادستانی کل سودان به خبرگزاری فرانسه صدور چنین حکم‌هایی را تایید و اعلام کرد که دادستانی کیفری با صدور حکمی تمامی متهمانی که نام آنها در ابلاغیه آورده شده به استثنای الحاج و السنوسی را که در زندان «کوبر» در خارطوم در بازداشت هستند، ممنوع السفر کرده است.

 این متهمان علاوه بر عمر البشیر شامل «علی عثمان طه»، «نافع علی نافع» و «عوض احمد الجاز» و همچنین «یوسف عبد الفتاح» ملقب به «رامبو» است که روز دوشنبه بازداشت و به زندان کوبر منتقل شد.

به موجب قانون سودان، مجازات اتهام «تضعیف قانون اساسی»، که علیه عمر البشیر و حامیانش مطرح شده، اعدام یا حبس ابد است.

البشیر، که یکی از افسران ارتش بود، با کودتای نظامی که از سوی اسلام‌گرایان حمایت شد، حکومت «الصادق المهدی» نخست‌وزیر منتخب وقت سودان را سرنگون قدرت را در این کشور به دست گرفته بود.

عمر البشیر طی 3 دهه قدرت در سودان، با مشت آهنین حکومت می‌کرد که در نتیجه اعتراضات مردمی بی‌سابقه و متعاقب آن، کودتای ارتش در 11 آوریل از قدرت کنار رفت.

چرا حکومت عمرالبشیر سقوط کرد

عمر البشیر به اتهام ارتکاب جنایاتی چون کشتار جمعی، جنایات جنگی و ضد بشری در طول جنگ در اقلیم دارفور در غرب این کشور تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی نیز است.

در حال حاضر در سودان یک شورای حاکمیتی متشکل از غیرنظامیان و نظامیان به شکل موقت قدرت را در دست گرفته‌اند و این دوره موقت با برگزاری انتخاباتی برای انتقال کامل قدرت به غیرنظامیان پایان می‌یابد.

انتهای پیام/

R1016196/P/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کشور سودان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور سودان کشور سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات حفاظتی سازمان سنجش در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد حسین حاجیلو امروز (پنجشنبه) در آیین تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول ازمون ۱۴۰۳ در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: داوطلبان کنکور اطمینان داشته باشند که امنیت ازمون به طور کامل برقرار می‌شود. ازمون‌های سازمان سنجش در ۴ دسته؛ شامل سنجش علمی، استخدامی، صلاحیت حرفه‌ای و ازمون‌های بین‌المللی قرار دارد و دستورالعمل حفاظتی به عنوان سند بالادستی به تصویب شورای امنیت کشور (شاک) رسیده است. وظایف دستگاه‌ها را در زمینه‌های اجرایی، امنیتی، قضایی و انتظامی مشخص کرده است.

حاجیلو ادامه داد: همه دستگاه‌ها ملزم هستند بر اساس این دستورالعمل حفاظتی در تمام آزمون‌های کشور هماهنگی لازم را داشته باشند و وظایف گفته شده را اجرا کنند تا امنیت داوطلبان تامین شود.

وی با اشاره به برگزاری نوبت اول آزمون ۱۴۰۳ در روز‌های ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۳ هزار نفر در جلسات مختلف آمورشی حفاظت ازمون شرکت کردند و موضوع امنیت قبل، حین و بعد از آزمون برای تمام عوامل اجرایی و حفاظتی تبیین شده است.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در زمان خروج سوالات از قرنطینه اصلی تا رسیدن بسته‌های سوالات به مخازن اصلی محل برگزاری آزمون مانند دوی ۴۰۰ متر است و همه عوامل ملزم هستند در هوشیار کامل قرار داشته باشند. برای این بخش ۳ لایه حفاظتی و یک لایه جدید بعنی لایه چهارم در نظر گرفته شده که اجرای این لایه‌های حفاظتی در شهر‌های بزرگ تا دورافتاده‌ترین مراکز یکسان است.

وی تاکید کرد: همه عوامل اجرایی و حفاظتی ازمون سراسری باید شناسایی شده و دارای شناسنامه باشند و هیچ عامل بیرونی خارج از عوامل شناسنامه دار اجازه ورود به مجموعه‌های حفاظتی ندارد. مواردی در گذشته دیده شده که محرمانه به مرکز مربوطه اخطار داده شده است.
بیشتر بخوانید

حاجیلو با تاکید بر اجرای اقدامات حفاظتی در زمان برگزاری ازمون گفت دفترچه غایبان کنکور قطعا باید پلمپ شده و جمع آوری شود. تجربه نشان داده ار زمان برخورد با متقلب همه تمرکز بر پاسخنامه قرار می‌گیرد، اما عوامل هوشیار باشند در هیچ شرایطی دفترچه سوال فرد متقلب از حوزه خارج نشود. پاسخنامه‌ها نیز همانند دفترچه‌ها در امنیت کامل ارسال شود.

قائم مقام سازمان سنجش تکریم خانواده‌های داوطلبان کنکور را یکی از مهمترین وظایف عوامل اجرایی و حفاظتی برشمرد و گفت: از افراد فرهیخته و مسیولیت پذیر برای تکریم خانواده‌ها استفاده کنید. خانواده‌ها در فاصله مناسب از حوزه مستقر شده و پذیرایی شوند. برای این موضوع بودجه‌ای در اختیار نمایندگان تام الاختیار وزیر علوم در حوزه‌های ازمون قرار گرفته است.

حاجیلو تاکید کرد: بر اساس مکاتبات سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر کشور در همه استان‌ها در زمینه برگزاری کنکور شورای تامین استان تشکیل شود. رصد فضای مجازی از زمان ثبت نام تا زمان برگزاری کنکور در حال انجام است. این کار با همکاری پلیس صورت گرفته و شورای تامین نیز باید ابن موضوع را مدنظر قرار دهد.

وی از عوامل اجرایی و حفاظتی و نمایندگان دانشگاه‌ها خواست بحث اطلاع رسانی به خانواده‌ها و داوطلبان کنکور را به صورت جدی از مراکز صداوسیما استان‌ها پیگیری کنند.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)
  • گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ (1989/4/19) / فیلم
  • پیروزی 5-0 میلان مقابل رئال مادرید در نیمه نهایی جام باشگاه های اروپا (19 آوریل، 1989) / فیلم
  • نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن این ۲ کشور شد
  • نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن این ۲ کشور شد | ماجرای جلسه فوری و محرمانه در دفتر او
  • نتانیاهو برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت توسط دادگاه لاهه دست به دامن اروپایی‌ها شد
  • تشریح اقدامات حفاظتی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور
  • اقدامات حفاظتی سازمان سنجش در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد