Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@06:07:10 GMT

کشف ذخایر پنهان معدنی به کمک پهبادها

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۰۳۲۵

کشف ذخایر پنهان معدنی به کمک پهبادها

تفاهم‌نامه همکاری سازمان زمین شناسی و دانشگاه صنعتی شریف در راستای حمایت از تولید ملی و نقش محوری و حیطه خطیر وظایف و مسئولیت‌های این دو ارگان در پیشبرد اهداف سند چشم‌انداز نظام و توسعه همکاری و گسترش فعالیت‌های مشترک منعقد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، تفاهم‌نامه همکاری سازمان زمین شناسی و دانشگاه صنعتی شریف در راستای (حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی) و نقش محوری و حیطه خطیر وظایف و مسئولیت‌های این دو ارگان در پیشبرد اهداف سند چشم‌انداز نظام و توسعه همکاری و گسترش فعالیت‌های مشترک منعقد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تفاهم‌نامه که به امضای علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان و محمدرضا موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف خواهد رسید.

بهره‌گیری مطلوب از توانمندی‌ها، تجارب و ظرفیت‌های پژوهشی، علمی و تبادل اطلاعات در جهت همکاری و گسترش فعالیت‌های مرتبط با برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی به کمک تجهیزات پرنده از جمله پهپاد و جایرو پلن را در دستور کار خود دارد.

همچنین، انجام همکاری‌های مشترک در خصوص سنجنده‌های هوایی مگنتومتری، رادیومتری و الکترومغناطیس، فعالیت‌های علمی- پژوهشی به ویژه در مورد بکارگیری مغناطیس سنج‌ها در پهپادها، تبادل آمار و اطلاعات متقابل و تشکیل کارگروه‌های تخصصی، بازدید‌های علمی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرتبط، انجام طرح‌های مشترک بین سازمان و دانشگاه و بهره‌مندی سازمان و دانشگاه از توانمندی‌های فنی مهندسی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یکدیگر نیز از دیگر موارد مورد تفاهم‌نامه دو طرف عنوان شده که پس از اخذ مجوز های لازم اجرایی خواهد شد.

پهبادها قطعه گمشده پازل داده‌برداری ژئوفیزیک هوایی در اکتشاف معادن

در همین زمینه مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: پرنده هدایت‌‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و زمین شناسی به کار گرفته می‌شوند.

سیدعلی اسماعیلی قوهکی گفت: در راستای توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های نوین و شکستن انحصار تجهیزات ژئوفیزیک هوایی که تنها در اختیار 5 کشور بوده و از جمله فناوری‌های تحت تحریم است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تکیه بر توانایی‌های داخلی اقدام به امضای تفاهم‌نامه همکاری در جهت طراحی، ساخت و عملیات داده‌برداری ژئوفیزیکی هوایی با پرنده‌های بدون سرنشین با دانشگاه صنعتی شریف خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به هزینه پایین داده‌برداری پهپادی و مداومت پروازی بالای آن از این نوع پرنده‌ها به عنوان قطعه گمشده پازل داده‌برداری ژئوفیزیک هوایی یاد کرد و افزود: این فناوری می‌تواند در جایگاه مابین داده‌برداری هوایی و زمینی قرار گرفته و سبب کاهش زمان و هزینه داده‌برداری شده و به اکتشاف ذخایر پنهان معدنی کمک کنند.

مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که از این نوع پهباد برای نخستین بار در کشور در راستای اکتشاف مواد معدنی در عمق استفاده می‌شود، تصریح کرد: تا سه ماه پس از امضای تفاهم‌نامه یاد شده نوع پهباد، تجهیزات و روش کار مشخص خواهد شد و پس از 6 ماه به مرحله اجرایی خواهیم رسید و محدوده‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خراسان‌جنوبی که قبلا مطالعات ژئوفیزیک هوایی و مدلسازی آن انجام شده را به صورت پایلوت جهت ادامه کار معرفی خواهیم کرد.

اسماعیلی تاکید کرد: این پرنده‌ها برای انجام داده‌برداری‌های ژئوفیزیکی در مناطق با ناهمواری‌های سطحی نیاز به مانورپذیری بالا و سیستم ناوبری مخصوص داشته و برای طراحی، ساخت و کالیبراسیون آن به همکاری متخصصان رشته‌های هوافضا، برق، زمین‌شناسی و نرم‌افزار نیاز است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد هفته وحدت هفته وحدت هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته وحدت هفته کتاب و کتابخوانی خبرگزاری شبستان رفسنجان تفاهم نامه همکاری معادن تفاهمنامه صنایع و معادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۰۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و شورای نظارت کشور افغانستان در زمینه مشارکت پژوهشگاه در تأمین محتوای آموزشی مدارس و حوزه‌های علمیه منعقد شد. 

در جریان بازدید حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی افضلی، نماینده شورای نظارت بر حوزه‌های علمیه کشور افغانستان از پژوهشگاه و دیدار با رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی پژوهشگاه و شورای نظارت آن کشور در زمینه مشارکت پژوهشگاه در تأمین محتوای آموزشی مدارس و حوزه‌های علمیه کشور افغانستان منعقد و به امضا رسید.

تأمین محتوای علمی و آموزشی مورد نیاز طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور افغانستان با هدف تربیت متخصصان در رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی، زن و خانواده با رویکرد اسلامی از مهمترین اهداف این همکاری علمی درنظر گرفته شده است.

در اولین مرحله از همکاری‌های فی مابین، ۱۶ عنوان از آثار پژوهشگاه به عنوان متن درسی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان در رشته‌های یادشده شامل: روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی و تبلیغات، بهداشت روانی، روان‌شناسی در قرآن، روان‌شناسی زن و مرد، اصول و ضوابط اخلاقی مشاوره با رویکرد اسلامی، تربیت و سلامت جنسی، تربیت فرزند، تربیت دینی، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، تربیت اخلاقی، خانواده در اسلام، زن در قرآن، تاریخ اجتماعی شیعیان، مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی، سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی، انتخاب و به نماینده آن کشور تحویل شدند.

گفتنی است این همکاری‌ها با افزایش انتقال آثار و منابع پژوهشگاه در رشته‌های مورد نظر به آن کشور و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی حضوری تداوم خواهد یافت.

حجه الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن رییس پژوهشگاه در این دیدار، علاقه طلاب و دانشجویان کشور افغانستان به معارف اهل البیت (علیهم السلام) را بسیار ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد این همکاری منشأ خیر و برکت برای طرفین باشد و به تربیت نیروهای متخصص در رشته‌های علوم انسانی اسلامی و انتشار دانش و معارف شیعی در آن کشور منجر شود.

حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی افضلی ابراز نیز امیدواری کرد شورای نظارت بتواند زمینه ارائه منابع و آثار تولید شده در پژوهشگاه با رویکرد میان رشته‌ای در رشته‌های علوم انسانی و اسلامی را به دانشگاه‌های کشور افغانستان مهیا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکن کارکنان انرژی اتمی در بوشهر
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان
  • تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان
  • کشف ۵ محدوده جدید در پهنه سنگان خواف
  • دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی ابلاغ شد