Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد کوشافر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باید در مدیریت رودخانه زاینده‌رود همه عوامل از جمله مراقبت از  پل‌های تاریخی  مستقر در آن  و کاهش تنش بر آنها در نظر گرفته شود.

وی اظهارداشت : با توجه به بارش‌های کم سابقه سال آبی جاری در سرشاخه‌های زاینده رود، امید سالی کم تنش را برای پل‌های تاریخی زاینده‌رود داشتیم اما خشکی متناوب تابستانه زاینده‌رود پل‌های تاریخی را خطر مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: پل‌های تاریخی زاینده‌رود به عنوان میراث فاخر ایران در سال‌های متمادی، شاهد وقایع مختلفی همچون خشکی‌های سال‌های اخیر بستر رودخانه و پایه‌های آنها بوده است.  

وی تصریح کرد: باید در محاسبات نحوه رهاسازی آب در رودخانه زاینده‌رود به مولفه‌های مختلفی نظیر  سازه‌ها و محیط زیست توجه جدی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ادامه داد: رهاسازی متناوب مقدار معینی آب در  زاینده‌رود پیامدهای نامطلوب به دنبال دارد اما با رهاسازی پیوسته آب، این رودخانه به شرایط عادی نزدیکتر شده و خسارات‌ها کاهش می‌یابد.  

وی بیان کرد: خشکی زاینده‌رود، یک موضوع ملی است و به تمام نقاط کشور ارتباط دارد و برای مقابله با پیامدهای آن باید از منابع کشور خرج کرد و همه باید برای آن تلاش کنند.

کوشافر با بیان اینکه زندگی، تمدن و حیات مرکز ایران مدیون زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است، خاطرنشان کرد: اصفهان و زاینده‌رود در هم درآمیخته‌اند، خاک اصفهان ارتباط بسیار نزدیکی با این رود دارد و گیاهان، کشاورزی و حتی فرهنگ مردم وابسته به آن است.  

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزان در دوره‌ای از زمان، توسعه زاینده‌رود را به کانال برداشت آب و تخلیه فاضلاب رساندند اضافه کرد: وضعیت امروز تالاب گاوخونی، خشکی رودخانه، وضعیت کشاورزان تاریخی شرق از این نتایج و پیامد اینگونه تصمیم گیری‌هاست.

به گفته وی در صورتی که زمین‌های کشاورزی این منطقه از بین برود اکوسیستم اصفهان درگیر می‌شود و فرسایش خاک را به همراه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: آینده کشور به همه مردم بستگی دارد و نباید به دیدن کاریکاتور زاینده‌رود عادت کنیم، بلکه از سراب تا پایاب زاینده رود باید دوباره زنده شود.

پل‌های تاریخی زاینده‌رود از جمله سی و سه پل و خواجو از مهمترین جاذبه‌های بصری و تاریخی اصفهان و مورد توجه گردشگران خارجی، داخلی است.  
بر بستر زاینده رود ۱۴ پل تاریخی با قدمتی ۴۰۰ ساله وجود دارد که علاوه بر عبور عابران به عنوان جاذبه‌های تاریخی مورد توجه قرار دارد.  

بر این اساس پل‌های تاریخی که همچون خطوطی موازی بر بستر رودخانه زاینده‌رود قرار دارند همچنان جاذبه تاریخی پربیننده‌ای برای دیار نصف جهان است.  
در معماری این بناها، علاوه بر نیازهای زندگی روزمره شهروندان، به نیازهای روحی و ظرافتهای انسانی توجهی خاص شده به گونه‌ای که تاثیرپذیری همه افراد با هر ملیت، مذهب و فرهنگ از این بناها، ژرف و تعالی بخش است.  
سازه پل‌های تاریخی زاینده‌رود بازدیدکنندگان را به درکی مشترک از گذر زمان و پیوند بین انسان و طبیعت دعوت کرده و به ژرفای رمز آفرینش می‌کشاند.  
یکی از جلوه‌های کم نظیر پل‌های تاریخی زاینده‌رود قابلیت برقراری ارتباط معنایی بین بازدیدکنندگان از طریق اشکال و زوایای هنر معماری است.  
این ارتباط در پرتو هنر معماری پل خواجو و سی سه پل به نقطه اوج می‌رسد و اینجاست که انسان و آب، به درکی مشترک و احساسی مشابه می‌رسند، درکی که ناشی از فهم مشترک، همراه با بیم و امید نسبت به آینده است.  

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه سرچشمه گرفته است و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.هم اکنون آب در زاینده‌رود جریان دارد.

برچسب‌ها زاینده رود تخریب بنای تاریخی اصفهان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود تخریب بنای تاریخی اصفهان میراث فرهنگی زاینده رود تخریب بنای تاریخی اصفهان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقسیم استان اصفهان به ۲۱۲ بلوک انتظامی / ارتقای امنیت حاشیه زاینده‌رود

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان اصفهان از طرح بلوک‌بندی استان براساس وسعت، جغرافیا، نوع و میزان وقوع جرم به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و ارتقای میزان احساس امنیت بین شهروندان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، بهزاد ثابت راسخ در برنامه زنده تلویزیونی بهار دلنشین اظهار کرد: پلیس سال ۱۴۰۳ را با شعار آرامش و امنیت در بهار قرآن و طبیعت آغاز کرده و همکارانم با سرلوحه قرار دادن این شعار تمام تلاش خود را معطوف کردند تا شهروندان و مسافران نوروزی آرامش و امنیت را با تمام وجود احساس کنند.

وی در خصوص فلسفه وجودی پلیس پیشگیری فراجا افزود: تمام اقدامات این پلیس در راستای این است که هیچ جرم و آسیبی در فضای عمومی جامعه اتفاق نیفتد و از آنجا که برخی از شهروندان با سهل‌انگاری خود زمینه و بستر وقوع جرم را برای مجرمان فراهم می‌کنند، این پلیس تلاش می‌کند تا سطح آگاهی عمومی مردم را در این خصوص بالا ببرد تا خود پلیس خود باشند و از وقوع جرم جلوگیری کنند.

رئیس پلیس پیشگیری استان اصفهان از طرح بلوک بندی استان بر اساس وسعت، جغرافیا، نوع و میزان وقوع جرم به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و ارتقای میزان احساس امنیت در بین شهروندان خبر داد و گفت: در این طرح استان اصفهان به ۲۱۲ بلوک تقسیم شده و حداقل در هر بلوک یک واحد گشت خودرویی، یک واحد گشت موتوری و یک گشت پاس پیاده قرار داده شده است که به‌صورت ۲۴ ساعت در حوزه مأموریت خود به ویژه در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و اماکنی که مسافران نوروزی حضور دارند به گشت‌زنی می‌پردازند.

ثابت راسخ با بیان اینکه حاشیه زاینده‌رود یکی از بلوک‌های مهم انتظامی در مرکز استان به شمار می‌آید، اظهار داشت: واحدهای گشت انتظامی از ضلع شمال و ضلع جنوب حاشیه به صورت پاس پیاده حضور دارند و به ارتقای امنیت این منطقه کمک می‌کنند و در این بین اگر شهروندان و مسافران نوروزی درخواست یا امدادخواهی داشته باشند می‌توانند به این گشت‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های تلفیقی با مشارکت سپاه و گشت‌های رضویون بسیج استان، ایجاد ایست و بازرسی در ورودی و خروجی‌های استان، راه اندازی ایستگاه‌های پلیس در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و اجرای طرح‌های امنیت محله محور از مهمترین اقدامات پلیس پیشگیری در ایام نوروز است.

رئیس پلیس پیشگیری استان اصفهان خاطرنشان کرد: پلیس مصمم است در سال جدید با استفاده از دانش و هوش بالا و فناوری‌های روز به صورت مقتدرانه و شجاعانه اما با رعایت اخلاق و رفتار و منش اسلامی امنیت و آرامش را در جامعه پیاده کند و در این میان از مردم انتظار می‌رود که در راستای ارتقای امنیت پایدار مشارکت همه جانبه با طرح‌های پلیس داشته باشند.

کد خبر 740032

دیگر خبرها

  • تقسیم استان اصفهان به ۲۱۲ بلوک انتظامی / ارتقای امنیت حاشیه زاینده‌رود
  • نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • اصفهان تخلیه می‌شود؛ تنها ۸ سال فرصت داریم
  • طغیانی: برای فرونشست چاره ای نشود، باید اصفهان را ترک کنیم!
  • بخش‌های مختلفی برای «بهار بهار» تدارک دیده‌ایم/ لزوم رعایت نکات ایمنی در حاشیه زاینده‌رود
  • ترافیک سنگین در حاشیه زاینده‌رود / با رانندگان متخلف برخورد می‌شود
  • آیتم‌های مختلفی برای «بهار بهار» تدارک دیده‌ایم/ لزوم رعایت نکات ایمنی در حاشیه زاینده‌رود
  • جاری شدن رودخانه دهستان سخوید پس از بارش باران + فیلم
  • مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است/ قرار نیست توسعه صنایع آب‌بر را داشته باشیم
  • «چهارباغ عباسی» رویای شیرین مهمانان نوروزی در اصفهان