Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:55:11 GMT

دیواری که فروریخت؛ دیوارهایی که فرونریخت

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۰۹۲۲

دیواری که فروریخت؛ دیوارهایی که فرونریخت

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در روزهایی که گذشت برگزاری مراسم‌های مربوط به سالگرد فروپاشی دیوار برلین سبب توجه بسیاری از تحلیلگران به این رخداد  مهم بین المللی، ریشه‌ها و تبعات آن شد.

مقامات کشورهای گوناگون غربی از  روز شنبه و همزمان با سی‌امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین (مصادف با ۹ نوامبر سال ۱۹۸۹) در این شهر گرد هم جمع شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حرکت درواقع پاسداشتی بر محو نماد فیزیکی دوران جنگ سرد بود؛ دیواری که برچیده شدن آن گامی مهم در جهت نزدیکی دو شاخه از یک ملت، دیدگاه و دکترین جدا افتاده از هم به شمار می رفت.

طول این دیوار که در دهه ۱۹۶۰ میلادی و در اوج جنگ سرد با هدف ممانعت از فرار شهروندان بخش شرقی به برلین غربی ساخته شد به حدود ۱۷۰ کیلومتر می رسید و  حدود یک سوم آن شهر برلین را به دو بخش تقسیم می کرد. این دیوار به مدت نزدیک به سه دهه مردم برلین را از یکدیگر جدا ساخته بود و تخریب آن پس از چند دهه زمینه تشکیل کشور آلمان متحد را فراهم ساخت. 

اگرچه دیوار برلین کمتر از ۴۰ سانتی‌متر ضخامت داشت از همان زمان باعث شکاف جغرافیایی و تفکری عمیق در نسلی شد که از بسیاری جنبه‌ها شبیه یکدیگر بودند اما دیدگاه‌های متعارض سیاسی آن ها را از هم دور کرده بود.

پس از فروریختن دیوار برلین بود که فرایند عملی پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحادجماهیر شوروی و در نگاهی وسیع تر اضمحلال بلوک شرق سرعت گرفت. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در نخستین روز از این مراسم چهار روزه اظهار داشت برچیده شدن این دیوار همزمان یادآور وحشتناک ترین و شادمانه ترین لحظات تاریخ است زیرا در این روز دیدگاه نژادپرستی، نفرت پراکنی و تضاد در یک روند کاملا مسالمت آمیز به نزدیکی و همگرایی تغییر کرد.

اما در عمل این خوش بینی به حقیقت نپیوست. قسمتی از  اثربخشی این اتفاق در زمینه همگرایی اروپا بود که در این مراسم هم «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهوری آلمان بدان اشاره داشت و از کشورهای اروپایی خواست با جدیت بیشتری برای وحدت قاره اروپا تلاش کنند. به اعتقاد تحلیلگران اگرچه این رخداد به فرایند همگرایی در اروپا و تشکیل اتحادیه اروپا که از سال های قبل از آن شروع شده بود روح تازه ای بخشید اما برچیده شدن دیوار برلین آنگونه که انتظار می رفت برای جهان دگرگونی های مثبتی را به همراه نداشت.

حال ۳۰ سال پس از فروپاشی دیواری که ۳۰ سال موجب جدایی یک جامعه و تقابل ظاهری دو دیدگاه شده بود ارزیابی های گوناگونی از این تحول بزرگ در رسانه ها ارائه شده است. تارنمای «یورو نیوز» با اشاره به سخنرانی آنگلا مرکل بر تاکید وی بر اهمیت دفاع اتحادیه اروپا از دموکراسی و آزادی تمرکز کرد. برخی رسانه ها همچون خبرگزاری آلمان نیز هشدار وی به کشورهای جهان در مورد پیامدهای نژادپرستی را برجسته ساختند.
در سال ۱۹۸۹ دیواری فروریخت که یک کشور، یک ملت و بخش مهمی از جهان را به دو اردوگاه متضاد تبدیل کرده بود.

با این حال برخی رسانه ها نیز به کم کاری ها و انتظارات برآورده نشده پس از برداشته شدن دیوار برلین پرداختند. روزنامه «گاردین» در مورد این اتفاق تاثیرگذار نوشت در ابتدای سال ۱۹۸۹ هیچ فردی محو دیوار را باور نداشت و به این موضوع تنها در فیلم های جاسوسی پرداخته می شد. در واقع دیواری در این سال فروریخت که یک کشور، یک ملت و کل جهان را به دو اردوگاه متضاد و دشمن تبدیل کرده بود. 

این حادثه تنها در خلال چند ماه رقم خورد و به همین دلیل به نقطه عطف و اتفاقی تاریخی تبدیل شد. این حرکت البته نمادی شد برای ساخت چشم انداز اروپا و باعث گردید تا جنگ های نیابتی در اقصی نقاط جهان از کابل تا ماناگوا پایان بپذیرد. همین اتفاق بود که زمینه فروپاشی اتحاد جماهیر شروی را هم تا کمتر از دو سال بعد آماده کرد.

این گزارش البته با بیان برخی مزایا و ضعف‌های اقتصادی ناشی از برچیده شدن این دیوار برای دو طرف به روند و پیامدهای سیاست های ایالات متحده هم گریزی زد و عنوان داشت پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی بود که نظام تک قطبی با رهبری ایالات متحده را به بار آورد و به واشنگتن دست بازی را برای اقدام در جهان اعطا کرد. محتوا و ماهیت این سیاست آزادانه کاخ سفید در دو پدیده جنگ جهانی علیه تروریسم و عراق نمایان شد. اما واشنگتن سیاست هایی را در پیش گرفته است که نشان می دهد در حال عقب نشینی از رویکرد بین المللی گرایی است. واشنگتن ناتو را تضعیف می کند و موجب می شود تا تهدید روسیه در شرق جدی تر گردد. از طرف دیگر به درگیری با چین هم دامن می زند. طبق این تحلیل، اینگونه به نظر می رسد که دولت ترامپ پس از ده ها سال اکنون به سمت راه اندازی یک جنگ سرد دیگر منحرف شده است.

تارنمای شبکه خبری «سی ان بی سی» آمریکا هم دیدگاه مشابهی را به موضوع دارد و چنین آورد که ۳۰ سال محو دیوار برلین قبل نظم نوین جهانی را پدید آورد که اکنون به مخاطره افتاده است.

مراسمی که برای سالگرد نابودی دیوار برلین برگزار می‌شود موقعیت مناسبی را برای بررسی دلایل شکست بزرگترین فرصت تاریخی جهت نهادینه‌سازی آزادی ایجاد کرد.

طبق این تحلیل، دلایل گوناگونی وجود دارد که به بی ثمر شدن تلاش ها در استفاده از همه ظرفیت های تک قطبی شدن نظام بین الملل منجر شد. مراسمی که برای سالگرد این واقعه برگزار می شود اما موقعیت مناسبی را پدید آورد تا دلایل شکست بزرگترین فرصت تاریخی برای نهادینه سازی آزادی را شرح دهد.

این تحلیل اقدامات چین و واقعه میدان تیان آنمن در سال ۱۹۸۹ را به عنوان مانعی برای کسب موفقیت ارزیابی کرد زیرا اعتقاد دارد چین دیدگاهی را در آن زمان نهادینه کرد که اکنون تغییر آن نگرش حتی در میان متحدان استراتژیک غرب هم سخت است.

البته این تحلیل بخشی از تقصیر را هم بر دوش روسیه انداخت زیرا بر این باور است که پس از جنگ سرد، مسیر کنترل روسیه به دست غرب هم سخت شد. اروپا و آمریکا اما در این فرایند مقصر اصلی هستند زیرا حتی نتوانستند با گسترش ناتو به سمت شرق به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند و درع وض یک منطقه خاکستری را میان روسیه و غرب ایجاد کردند.

طبق این تحلیل بی تفاوتی اروپا به تحولات اجتماعی گسترده بین الملی هم مزید بر علت شد اما عامل مهم و اصلی نبود یک دیدگاه راهبردی در ایالات متحده بود. آمریکا و اروپا با به فراموشی سپردن تجربیات تاریخی پیشین خود، در حقیقت در شناخت جهان تازه دچار اشتباه شدند. این تحلیل تاکید دارد سی سال پس از فروریختن دیوار برلین هنوز فهم دقیقی از آنچه که باید پس از پایان جنگ سرد انجام می شد وجود ندارد و روسای جمهوری آمریکا (از بیل کلینتون تا دونالد ترامپ) نه تنها منافع را درک نکرده اند بلکه نمی دانند چه استراتژی را باید در مقابل خطرات در پیش بگیرند.

به نوشته گاردین، شاید نتوان ادعا کرد که رویاهای سال ۱۹۸۹ مرده اند اما بسیاری از آن وعده ها کمرنگ و محو شده اند. بیشتر رهبران کنونی اروپا ضعیف شدند و چشم خود را به روی میراث تاریخی اروپا بسته اند. با وجود شکاف ها اما در دوره جنگ سرد نوعی انسجام اهداف و عقاید وجود داشت که دیدگاه های مثبت و امید به تحقق برخی احتمالات در آینده را تقویت می کرد. این همان چیزی است که اکنون فراموش شده است و باید آن را دوباره زنده کرد.

برچسب‌ها آنگلا مرکل جنگ سرد 1989 دونالد ترامپ اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه اروپا برلین بیل کلینتون ایالات متحده آمریکا کاخ سفید دیوار برلین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آنگلا مرکل جنگ سرد 1989 دونالد ترامپ اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه اروپا برلین بیل کلینتون ایالات متحده آمریکا کاخ سفید دیوار برلین آنگلا مرکل جنگ سرد 1989 دونالد ترامپ اتحاد جماهیر شوروی اتحادیه اروپا برلین بیل کلینتون ایالات متحده آمریکا کاخ سفید دیوار برلین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۰۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر؛ قانونی یا غیرقانونی؟

ایسنا/مازندران براساس توافق‌نامه‌ای که شهرداری نوشهر در ۷ بند موظف به اجرای تعهداتی است که مفاد آن، بین این نهاد، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و باغ گیاه‌شناسی به توافق رسیده بود در یکی از بندها آمده است که این نهاد دولتی تنها پس از تکمیل تمامی تعهدات خود می‌تواند از باغ گیاه‌شناسی نامه تخریب دیوار قدیمی را دریافت کند. حال در گزارش جدید باید دیده شود آیا تخریب دیوار باغ گیاه شناسی قانونی است یا غیر قانونی!

سومین شب نوروز بود که شهرداری نوشهر در اقدامی ناگهانی و بدون اخذ مجوز، شبانه دیوار شمالی باغ گیاه‌شناسی نوشهر را تخریب کرد و در ادامه بیش از هزار مترمربع از عرصه این اثر ثبت ملی استان را نیز تسطیح کرد، این در حالی است که براساس مفاد توافق‌نامه منعقدشده میان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و شهرداری در سال گذشته، تنها در صورتی شهرداری نوشهر مجاز به این تخریب بود که بندهای این توافق‌نامه از سوی این نهاد به‌ صورت کامل اجرا و فعالیت‌های عمرانی و احداث تاسیسات در این باغ به سرانجام رسیده باشند.

شهرداری نوشهر در روزهای گذشته بیانیه‌ای منتشر کرده‌ که در آن، تخریب دیوار و تسطیح باغ را طبق توافق و قانونی دانسته و رفاه حال شهروندان و بازگشایی گره کور مسیر منتهی به پل «ماشلک» را دلایل اصلی تخریب دیوار عنوان کرده‌است.

تخریب دیوار باغ منافاتی با توافق‌نامه نداشت

در بیانیه شهرداری نوشهر در پاسخ به چرایی تخریب شبانه و تطبیق دلایل آن با مفاد توافق‌نامه فی‌مابین آمده است: تعریض و عقب‌نشینی قسمتی از اراضی شمالی باغ گیاه‌شناسی نوشهر براساس صورت‌جلسه توافق ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ انجام شد. در راستای این توافق، شهرداری بر مبنای تعهدات خود پس از احداث دیوار، ساختمان نگهبانی، مرمت اساسی ساختمان‌های باغ اکولوژی، مکاتبات لازم برای اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۵، مسیر دسترسی انتهای باغ (از کمربندی)، احداث کانال و برخی دیگر اقدامات را انجام داده‌است. سپس با توجه به ضرورت ایجاد رینگ درون‌شهری و با عنایت به رهنمود استاندار مازندران در روز افتتاح پل ماشلک و هماهنگی‌های انجام‌شده با ریاست دادگستری و برای جلوگیری از ایجاد گره ترافیکی و مزاحمت برای شهروندان، شهرداری در ساعت ۱۱ شب سوم فروردین ۱۴۰۳ اقدام به جمع‌آوری دیوار قدیمی و تعریض معبر کرده که هیچ منافاتی با مفاد صورت‌جلسه و توافق‌های یادشده نداشته و ندارد.

شهرداری به ۸۰ درصد تعهدات خود عمل کرده‌است

«عادل خزایی پول» شهردار نوشهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، طی توضیحاتی درباره عملیات شبانه در باغ گیاه‌شناسی نوشهر و تخریب دیوار بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ توافقی بین مجموعه باغ گیاه‌شناسی و شهرداری درباره عقب‌نشینی دیوار باغ انجام شد که خروجی آن تعهداتی دو طرفه میان طرفین؛ یعنی شهرداری و مجموعه باغ گیاه‌شناسی براساس صورت‌جلسه بود.

به گفته خزایی پول شهرداری نوشهر تاکنون به ۸۰ درصد تعهدات خود عمل کرده‌است، وی در ادامه می‌گوید: در چند روز اخیر این شبهه ایجاد شد که تنها شهرداری تعهد دارد، در حالی که طبق توافق و صورت‌جلسه هر دو طرف، هم شهرداری و هم باغ گیاه‌شناسی باید به تعهدات خود عمل می‌کردند.

خزایی پول با تاکید بر این که این آمادگی وجود داشت تا شهرداری به صد در صد تعهدات خود عمل کند، مجموعه باغ را عامل پیشگیری از ادامه کار معرفی می‌کند.

شهردار نوشهر با اشاره به این که ظاهرا موانعی بر سر راه است تا تعریض خیابان برای رفاه حال شهروندان انجام نشود، اظهار می‌کند: پل ماشلک در دهه فجر افتتاح شد، اما عرض معبر قبل از پل بسیار کم است و در ایام پیک، ترافیک زیادی ایجاد می‌کند که باعث آسیب دیدن شهروندان می‌شود.

خزایی پول ادامه می‌دهد: در گفت‌وگو با فرماندار، دادستان و دستگاه قضا نوشهر به این نتیجه رسیدیم که باید آن دیوار برداشته شود و همچنان که شهرداری به تعهدات خود پایبند بوده، به ۲۰ درصد مابقی نیز عمل می‌کنیم.

وی از مراجعه واحد عمران شهرداری برای اتمام کار، دیوارکشی و ساخت اتاق نگهبانی به باغ خبر داد و گفت: همکاران ما برای اتمام کار در باغ حضور پیدا کردند که با  ممانعت مواجه شدند، مدیریت باغ باید از مواضع خود کوتاه بیاید.

شهردار با بیان این که این دیوار چه ارزشی برای مجموعه داشته، ابراز می‌کند: شهرداری دیوار پشت و پیاده‌رو را نیز اجرا کرد، اما مجموعه باغ اجازه نداد که این کار به سرانجام برسد.

خزایی پول درباره ارزش تاریخی دیوار تخریب‌شده یادآور شد: براساس نظر میراث فرهنگی این دیوار اثر تاریخی نیست و یک دیوار قدیمی بوده که باید با هدف باز شدن معبر برای مردم، برداشته می‌شد.

شهردار نوشهر با ابراز تعجب نسبت به موضع‌گیری در برابر تخریب دیوار و تسطیح باغ گفت: چرا این موضع‌گیری شده که شهرداری باغ اکولوژی را تخریب کرده‌است؟ در حالی که تنها دیوار قدیمی تخریب و در پشت آن، یک دیوار جدید و مهندسی‌ساز ساخته شده‌است. برای رفاه حال مردم و شهروندان هر جا نیاز باشد ورود پیدا می‌کنم چراکه اولویت من مردم شهر نوشهر هستند و با هیچ کسی هم تعارف ندارم.

تعهد نیمه‌کاره؛ جواز تخریب شبانه

براساس توافق‌نامه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، شهرداری نوشهر در ۷ بند موظف به اجرای تعهداتی است که مفاد آن، بین این نهاد، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و باغ گیاه‌شناسی به توافق رسیده بود.

در یکی از بندها آمده است که این نهاد دولتی تنها پس از تکمیل تمامی تعهدات خود می‌تواند از باغ گیاه‌شناسی نامه تخریب دیوار قدیمی را دریافت کند. از سوی دیگر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز تعهد داده تا پس از تکمیل و اجرای کامل بندهای توافق‌نامه، نسبت به صدور مجوز تخریب دیوار قدیمی اقدام کند.

باوجود آن که شهردار نوشهر خبر از پیشرفت ۸۰ درصدی تعهدات این نهاد داده،‌ شواهد اما چیز دیگری را نشان می‌دهند؛ درحقیقت بیش از ۸۰ درصد تعهدات شهرداری انجام نشده و ۲۰ درصد باقیمانده نیز به‌صورت ناقص، رها شده‌است.

 به نظر می‌رسد شهرداری تنها به شروع برخی عملیات عمرانی؛ و نه اتمام آنها، اکتفا کرده و با تکیه بر همین اجرای نیمه‌کاره و اندک پیشرفت فیزیکی دست به تخریب و تصرف دیوار و زمین باغ زده‌است.

در ادامه با بررسی بندهای توافق‌نامه به برخی تناقضات در اجرای تعهدات شهرداری نوشهر می‌پردازیم.

بند ۱

در بند نخست این توافق‌نامه که به دیوار شمالی باغ مربوط است، شهرداری ابتدا باید در ضلع شمالی باغ دیوار جایگزینی به طول حدود ۲۵۰ متر، براساس نقشه و طرح ارائه‌شده از طرف باغ گیاه‌شناسی، حداکثر تا قبل از تخریب دیوار قدیمی باغ می‌ساخت، اما مشاهدات نشان می‌دهد که نزدیک به ۶۰ درصد این دیوار تکمیل شده و شهرداری به تعهد کامل خود در اجرای این بند پیش از تخریب دیوار، عمل نکرده‌است.

بند ۲

در حالی که احداث ساختمان نگهبانی ورودی باغ گیاه‌شناسی براساس نقشه و طرح ارائه‌شده از طرف باغ گیاه‌شناسی تا پیش از تخریب دیوار قدیمی از وظایف شهرداری در بند دوم اعلام شده اما تنها ۴۰ درصد ساخت آن هم بدون نصب در، پنجره، سرامیک کف و مانند آن انجام شده‌است.

بند ۳

در این بند شهرداری متعهد است تا ۳۰ روز پس از امضای توافق‌نامه، نسبت به صدور پروانه‌های ساخت و مجوزهای لازم برای مجموعه‌های تجاری، گلخانه‌های نمایشی و مانند آنها اقدام کند. با گذشت بیش از یک سال از امضای توافق‌نامه، این نهاد به هیچ یک از تعهدات خود در این بند مهم و اساسی عمل نکرده‌است.

بند ۴

طبق این بند، شهرداری موظف شده تا پیش از تخریب دیوار قدیمی ضلع شمالی، نسبت به ساخت مرکز خدمات بازدیدکنندگان، گلخانه نمایشی، اجرا و ترمیم ۳ هزار و ۵۰۰ متر آسفالت و ۷ هزار مترمربع سنگ‌فرش اقدام کند.

از این تعهدات اجرای آسفالت در نقطه صفر باقی ماند و نزدیک به ۱۰ درصد اجرای سنگ‌فرش در اطراف برکه انجام شد اما به اتمام نرسید.

بند ۵

صدور مجوزهای لازم برای ۱ هزار مترمربع ساختمان اداری‌، علمی و پژوهشی مطابق طرح و نقشه ارائه‌شده از طرف باغ مفاد بند پنجم این توافق‌نامه است که هیچ یک از آنها به اجرا درنیامد.

بند ۶

این بند به بخشودگی کامل تمامی بدهی‌ها، عوارض نوسازی و مانند آن تا پایان سال ۱۴۰۳ اشاره دارد اما در عمل به‌صورت نیم‌بند اجرا و بدهی‌ها و عوارض، تا سال ۹۲ بخشیده شد.

بند ۷

در این بند موسسه متعهد شد پس از اجرای بندهای فوق، طی صورت‌جلسه‌ای نسبت به تحویل و تحول ۱ هزار و ۵۵۰ مترمربع زمین در ضلع شمالی باغ براساس مصوبات طرح تعریض و ساخت پل ماشلک، اقدام و اجازه تخریب دیوار و ساختمان قدیمی نگهبانی را برای تعریض خیابان صادر کند.

با قیاس میان مفاد توافق‌نامه و عملیات عمرانی انجام‌شده از سوی شهرداری، می‌توان دریافت تنها ۳ بند این توافق به‌صورت نیمه‌کاره اجرا شده‌، درحقیقت براساس مستندات مکتوب و مشاهدات میدانی هیچ از یک تعهدات شهرداری نوشهر به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نرسیده‌است. 

از سوی دیگر اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به‌عنوان متولی حراست از آثار ثبت ملی که تا چند هفته گذشته از مخالفان این مساله به شمار می‌آمد و از ریاست باغ گیاه‌شناسی نیز به دلیل اجرای این طرح شکایت کرده بود، به توصیه استاندار مازندران مجوز ضمنی همکاری شهرداری با باغ گیاه‌شناسی را صادر کرده، این در حالی است که مسئولان باغ گیاه‌شناسی تاکنون هیچ نامه کتبی‌ای مبنی بر همکاری این دو نهاد از اداره‌کل میراث دریافت نکرده‌اند.

یک بار دیگر این پرسش مطرح می‌شود که شهرداری نوشهر چگونه در حالی که مجوز لازم از نهادهای بالاتر صادر نشده بود دست به تخریب و تصرف زده‌است؟ خبرگزاری ایسنا آماده دریافت پاسخ شهرداری نوشهر درباره تناقضات میان عملکرد آن نهاد و تعهدات مکتوب در توافق‌نامه یادشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برلین: درباره حمله تروریستی به مسکو هیچ اطلاعاتی نداشتیم
  • (عکس) تاج عمارت قاجاری «امین‌لشکر» فروریخت
  • نحوه درست کردن یک چراغ دیواری ساده و ارزان با لوله پلیکا و لامپ LED (فیلم)
  • اِسپیَ مزگتِ؛ مسجدی رها شده در جنگل‌های گیلان
  • تخریب دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر؛ قانونی یا غیرقانونی؟
  • برلین ‌بار دیگر نسبت‌ به تجاوز نظامی اسرائیل به رفح هشدار داد
  • برلین: نباید حمله بزرگی در رفح انجام شود
  • پل فرانسیس اسکات در آمریکا فروریخت+ فیلم
  • (ویدیو) پل فرانسیس اسکات در آمریکا فروریخت
  • پل فرانسیس اسکات در آمریکا فروریخت