Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل بانک خون بندناف (مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان) با اشاره به موارد کاربردی سلول‌های بنیادی خون بندناف گفت: این سلول‌ها پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را دارند.

به گزارش ایسنا، مرتضی ضرابی در نشست روز جهانی خون بندناف که امروز در شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان برگزار شد با اشاره به اینکه این نشست به مناسبت روز جهانی خون بندناف (۱۵ نوامبر و ۲۴ آبان) برگزار شده است، گفت: اینکه چرا روزی را به روز جهانی خون بندناف اختصاص داده‌اند قابل اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: خون بندناف به عنوان عنصر نجات‌بخش مورد توجه قرار گرفته و یکی از رخدادهایی است که باعث افزایش امید به زندگی شده چرا که این امید را بوجود آورده که می‌تواند بیماری‌های صعب‌العلاج را درمان کند و در دنیا از آن به عنوان یک ثروت نهفته یاد می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف با اشاره به اینکه بندناف قبلا در دنیا یک زباله بیولوژیک تلقی می‌شد، تشریح کرد: خون بندناف بین ناف و جفت جریان دارد و مجرای ارتباط مادر و جنین است و خون بندناف را می‌توان بلافاصله بعد از تولد نوزاد جمع‌آوری کرد که حداکثر زمان برای جمع‌آوری آن پنج تا ۱۰ دقیقه است و مقدار این خون می‌توان بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر متغیر باشد.

ضرابی با بیان اینکه خون بندناف جمع‌آوری شده در تانک‌های ذخیره نیتروژن در دمای -۱۹۶ درجه تا ۲۵ سال قابل نگهداری خواهد بود، گفت: بانک خون بندناف در ۳۱ استان کشور شعبه دارد به علاوه دو شعبه در شهر مسقط عمان و استان اربیل عراق دارد و ذخیره‌سازی نمونه‌ها از سراسر کشور انجام می‌گیرد و توانسته‌ایم بزرگترین زنجیره جمع‌آوری خون بندناف را سامان دهیم.

فعالیت به عنوان بزرگترین بانک خون بندناف خاورمیانه

حفظ خون بندناف ۱.۵ تا ۲ درصد زایمان‌ها

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان افزود: با وجود جمع‌آوری ۱۲۰ هزار نمونه خون جایگاه ما به عنوان بزرگترین بانک خون بندناف در خاورمیانه قرار گرفته است و تنها بانک خونی هستیم که نمونه خون بندناف عمومی و خصوصی را دریافت می‌کنیم. این در حالی است که حتی از کشورهای اروپایی نیز برای ما نمونه ارسال شده است.

وی تفاوت بین نمونه خون بندناف عمومی و خصوصی را در امکان مالکیت اهداکنندگان عنوان کرد و گفت: در بانک خون عمومی خانواده‌ها خون بندناف افراد خانواده را اهدا می‌کنند و مالکیتی بر آن ندارند، در حالی که در بانک خصوصی قراردادی با افراد بسته شده و سلول‌های بنیادی خون بندناف در مالکیت خانواده ذخیره‌سازی می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک خصوصی و ۱۵ هزار نمونه خون بندناف عمومی با حمایت دولت ذخیره کرده‌ایم، گفت: رشد نمونه‌های خون بندناف روند صعودی داشته و توانسته‌ایم با ذخیره‌سازی سالانه ۲۰ هزار نمونه ۱.۵ تا ۲ درصد زایمان‌ها را به لحاظ حفظ خون بندناف پوشش دهیم.

مدیرعامل بانک خون بندناف اظهار کرد: ‌در این میان سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی دارای بیشترین نمونه خون بندناف هستند. این در حالی است که به جز کشور چین و هند که زادو ولد در آن‌ها قابل مقایسه با ما نیست در مقایسه با سایر کشورها دارای بزرگترین بانک خون بندناف سلول‌های بنیادی هستیم.

آمادگی صادرات تکنولوژی

ضرابی افزود: دانش برای ذخیره‌سازی خون بندناف در کشور ما بومی است و آمادگی صادرات تکنولوژی را داریم. این در حالی است که کشورهای امارات و ترکیه خودشان خون بندناف را ذخیره می‌کنند اما سایر کشورهای منطقه برای ذخیره‌سازی به کشورهای اروپایی می‌روند. کشور هند با وجود ۲۵ میلیون زادوولد در طول سال برنامه دارد که تا سال ۲۰۲۵ بزرگترین بانک خون بندناف را داشته باشد. بنابراین ما هم باید در این حوزه ظرفیت‌سازی کنیم.

وی درباره کاربرد سلول‌های بنیادی خون بندناف عنوان کرد: این سلول‌ها پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را دارد و در حال حاضر بیشترین کاربرد را در درمان بیماری‌های خونی همچون تالاسمی، انواع سرطان خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی دارد.

مدیرعامل بانک خون بندناف با اشاره به اینکه در دنیا بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در اطفال و بالغان انجام شده و نویدبخش آن است که سلول‌درمانی در آینده به روش درمانی مطمئن برای بیماری‌های صعب‌العلاج تبدیل شود، گفت: چشم‌انداز شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان این است که کارآزمایی بالینی در جهت کاربردی‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، SMA‌، آرتروز و ناهنجاری قلبی را انجام دهد.

ضرابی خاطر نشان کرد:‌ بزرگترین کارآزمایی بالینی تاریخ پزشکی کشور ما از سوی بانک خون بندناف و با همکاری دانشگاه تهران، مرکز طبی کودکان و ستاد سلول‌های بنیادی انجام شده که در آن از سلول‌های بنیادی خون بندناف و بافت بندناف در ۱۵۰ بیمار بین ۴ تا ۱۴ سال انجام شده است.

وی با اشاره به امنیت ضمائم زایمانی موارد آن را بافت بندناف، پرده آمنیوتیک (پرده‌ای که حائل جنین قرار می‌گیرد) و مایع جنینی عنوان کرد و گفت: پرده آمنیوتیک به عنوان پانسمان برای سوختگی یا زخم‌های دیابتی و مایع جنینی نیز به عنوان درمانی برای صدمات غضروفی در ورزشکاران می‌تواند قابل استفاده باشد.

مدیرعامل بانک خون بندناف گفت: کشورهای همسایه (به جز کشورهای عمان و عراق) در شرف راه‌اندازی بانک خون بندناف هستند.

تلاش برای ورود به حوزه خدمات ذخیره‌سازی پالت دندان

ضرابی اضافه کرد: قصد توسعه محصول و ارائه خدمات در حوزه خدمات ذخیره‌سازی پالت دندان را داریم و نیز فراوری پرده آمنیوتیک نیز به عنوان زخم‌پوش ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات عملی برای کارآزمایی بالینی فلج مغزی را شروع کرده‌ایم، گفت: قصد داریم کارآزمایی بالینی را در مورد بیماری‌های اوتیسم، SMA، ناهنجاری قلبی نوزادی و آرتروز با همکاری مراکز دانشگاهی انجام دهیم.

مدیرعامل بانک خون بندناف در همین زمینه یادآور شد: بخش عمده‌ای از درآمد پزشکی دنیا بر محصولات سلولی متمرکز شده و ما نیز به دنبال فراهم کردن امکان صادرات هستیم.

ضرابی اضافه کرد: روز جمعه مراسمی به مناسبت روز جهانی خون بندناف و به شکرانه بازیافت سلامت کودکانی که درمان شده‌اند و خانواده‌هایی که خون بندناف اهدا کرده‌اند و با تجلیل از پزشکان و زحمت‌کشان در این حوزه برگزار خواهد شد.

پیوند خون بندناف در کشور ما رایگان است

وی با بیان اینکه پیوند خون بندناف در کشور ما رایگان است و در صدد هستیم دریافت هزینه صفر باشد، گفت: در پروژه توسعه‌ای در پارک علم و فناوری پردیس در شرف آماده‌سازی هستیم که این پروژه را در اوایل سال ۹۹ به بهره‌برداری رسانده و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را به بیش از دو برابر افزایش دهیم به طوری که تا ۲۰ سال آینده امکان ذخیره‌سازی با توجه به مقدار تقاضا وجود داشته باشد که در این حوزه نیازمند حمایت دولت یا خیرین هستیم.

درمان 200 بیمار با سلول‌های بنیادی خون بندناف

مدیرعامل بانک خون بندناف سپس به ارائه برخی آمار پرداخت و گفت: در کشور حدود ۲۰۰ نمونه با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در بیماری‌های با منشأ خونی درمان شده‌اند. ۳۰ نمونه در رویان انجام شده و در مورد بیماری فلج مغزی نیز ۵۰ بیمار به عنوان نمونه تحقیقاتی تحت درمان قرار گرفتند.

ضرابی گفت: هفت میلیون نمونه خون بندناف در بانک‌های خون دنیا ذخیره شده که دو میلیون نمونه آن در آمریکاست و سهم پیوند خون بندناف ۴۰ هزار پیوند در طول نزدیک به دو دهه بوده است.

وی درباره هزینه‌های ذخیره‌سازی خون بندناف گفت: ذخیره سازی در بانک عمومی رایگان و در بانک خصوصی دارای سه میلیون هزینه اولیه و ۱۶۰ هزار تومان شارژ سالیانه است که تا ۲۵ سال نیز قابل نگهداری است.

مدیرعامل بانک خون بندناف با اشاره به امکان تقسیط هزینه گفت: تاکنون کسی را به خاطر مشکل مالی از ذخیره محروم نکرده‌ایم اما تانک‌های ذخیره نیتروژن زیرساخت مهمی هستند. با توجه به هدف‌گذاری برای رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی که معادل ذخیره‌سازی سالانه ۲۰ تا ۲۲ هزار خون بندناف است باید به این زیرساخت توجه داشته باشیم.

ضرابی گفت: در مورد تجهیزات مورد نیاز با یک شرکت دانش‌بنیان به توافق رسیده‌ایم تا در سال آینده از واردات تانک ذخیره نمونه بی‌نیاز شویم.

نبود مجوز برای ورود به حوزه درمان بیماران پروانه‌ای

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر امکان درمان بیماری‌ پروانه‌ای با استفاده از خون بندناف گفت: تحریم‌های ناجوانمردانه امکان تأمین دارو و کشت سلولی در این بیماران را متوقف کرده است. این در حالی است که وزارت بهداشت نیز مجوزهای لازم برای کارآزمایی بالینی در درمان این بیماری و چند بیماری دیگر از طریق سلول‌های بنیادی را نداده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف افزود: سالانه نیاز به انجام ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ پیوند داریم در حالی که ماکیسمم ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ پیوند انجام می‌شود و باید تعداد مراکز پیوند افزایش پیدا کند.

ضرابی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر پیوند در کشور ما رایگان نیز و بیمه‌های تکمیلی نیز بخشی از هزینه‌های ذخیره‌سازی را پوشش می‌دهد. یکی از کارهایی که انجام داده‌ایم بیمه نمونه‌هاست به طوری که در صوریت که امکان استفاده از نمونه وجود نداشته باشد بیمه تا ۵۰ میلیون هزینه‌های پیوند را پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شرکت فناوری بن یاخته های رویان سلول های بنیادین خون بند ناف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند

به گزارش جماران؛ به نقل از منیبان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به سیستم بانکی اعتماد نداشته باشند و نه تنها ضرر فرهنگی و بی اعتمادی بلکه ضرر اقتصادی هم می‌زند و بانک‌ها را ورشکسته می‌کند.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با کارنامه دولت سیزدهم گفت: رئیسی قبل از اینکه مسئولیت در دولت را بپذیرد در ارتباط با برجام، اف ای تی اف، سیاست‌ خارجی و به تبع در ارتباط با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اعلام می‌کرد که اصلا نباید اقتصاد مملکت یا معیشت را به سیاست خارجی یا برجام گره بزنیم. بعد از اینکه مسئولیت پذیرفت، به مرور زمان متوجه شد این شعار عملی نیست و این‌ها همه با هم ارتباط دارند، یعنی سیاست داخلی با سیاست خارجی و سیاست خارجی با مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی با جذب سرمایه و نرخ تورم همه باهم ‌ مرتبط است، رییسی پس از عهده‌دار شدن ریاست جمهوری متوجه شد که بدون حل برجام، اف‌ای‌تی‌اف، سیاست خارجی، فعال شدن در صحنه بین‌المللی و خارج شدن از انزوایی که ایران دارد نمی‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند.

او افزود: در حال حاضر هر چقدر به این در و آن در می‌زنند نرخ ارز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و تورم هم افزایش پیدا کرده است. سرمایه گذاری خارجی که اصلا وجود نداشته و سرمایه گذار داخلی هم مشکل پیدا کرده و کشور با خروج سرمایه مواجه است. متاسفانه دولت سیزدهم موفقیتی در سیاست خارجی و اقتصادی ندارد و فشارها بر روی مردم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

صدر تاکید کرد: یکی از خطراتی که نه تنها دولت بلکه نظام را تهدید می‌کند این است که این فشارهای معیشتی و اقتصادی بر اعتراضات، مسائل فرهنگی و سیاسی که در گذشته ‌وجود داشته اضافه شده و در نتیجه اعتراضات گسترش جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین خطری است که نه تنها دولت بلکه سران سه قوه و کل مجموعه نظام باید برای آن فکر کنند و تغییرات اساسی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی و اجتماعی به وجود بیاورند.

او با اشاره به یکی از خطرات آتی یعنی لجاجت با مردم با طرح لوایحی مثل عفاف و حجاب گفت: لایحه عفاف و حجاب که در مجلس مطرح شد از هنرمندی‌های بخش تندرو مجلس است چون نه قوه قضائیه و نه دولت چنین لایحه‌ای را به مجلس نبرده‌اند. من با اژه‌ای هم صحبت کردم، ایشان گفتند لایحه‌ای که ما تهیه ‌کردیم ۶ ماده بود، وارد دولت که شد به ۱۲ ماده تبدیل شد و بعد به مجلس رفت و به ۷۰ لایحه تبدیل شد که حتی حاضر نشدند این لایحه را در صحن علنی مجلس به رای بگذارند. این لایحه آنقدر مشکل دارد که بخشی از آن توسط شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی رد شد و این لایحه اگر به اجرا گذاشته شود نارضایتی‌های مردم به ویژه بخش زنان که نیمی از جامعه ما هستند و اکثرشان هم معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی هستند، بیشتر می‌شود و در مقابل نظام موضع گیری کنند و در نهایت با خطرات جدی مواجه می‌شویم.

صدر تصریح کرد: در مورد لایحه عفاف و حجاب این شک وجود دارد که آیا نفوذ خارجی، دشمنان اسلام و دشمنان ایران پشت پرده هستند و به همان بخش تندرو مجلس دستور دادند که این لایحه را تهیه و ارائه کنند. امیدوارم مسئولین نظام به این مسئله توجه کنند که نفوذ خارجی نه تنها در بخش‌های امنیتی، اقتصاد و نفت بلکه می‌تواند در بخش فرهنگی هم باشد و یک چنین ایده‌هایی ضد اسلام و ضد جمهوری اسلامی را از طریق برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند، به نظام تحمیل می کنند.

او همچنین درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به سیستم بانکی اعتماد نداشته باشند و نه تنها ضرر فرهنگی و بی اعتمادی بلکه ضرر اقتصادی هم می‌زند و بانک‌ها را ورشکسته می‌کند. یکی از همان مواردی که من فکر می‌کنم دشمنان اسلام و انقلاب پشت آن هستند همین بند است. متاسفم که این مسائل بعد از انتخابات مطرح می‌شود و اینگونه به مردم تلقین می‌کند که انتخابات گذشت، حال دوباره هرکاری دلشان می‌خواهد، انجام می‌دهند که این هم باعث خدشه دار شدن چهره نظام می‌شود.

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • کشف سرنخ های جدید برای شناسایی بیماری‌های خودایمنی
  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا
  • سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • کمک فوری برای درمان دختر یتیمی که دچار سوختگی شده است
  • توسعه ایمنی درمانی سلول‌های تی برای درمان سرطان خون
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟