Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پس از گذشت ۱۰۰ روز از لغو امتیازات خاص کشمیر و وضع محدودیت های گسترده در این منطقه، حرکت قطارها به سوی کشمیر امروز (سه شنبه) از سر گرفته شد. تاریخ انتشار: 12:26 - 22 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۷۵۲۴

به گزارش خبرگزاری میزان به نقل از روزنامه " تایمز او ایندیا"نوشت: پس از آنکه دولت هند امتیازات خاص کشمیر را بیش از ۳ ماه پیش لغو کرد، محدودیت های رفت و آمد و حرکت قطار ها به سوی کشمیر وضع شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر هند ۵ اوت(۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

یک مقام در سازمان ریل آهن هند گفت، پس از اطمینان پلیس مبنی بر فعالیت امن قطار ها در کشمیر، روز سه شنبه حرکت قطار ها در منطقه فیروزپور کشمیر به صورت محدود انجام می شود. همچنین حرکت قطار ها میان شهرهای سرینگر و بانیهال در چند روز آینده آغاز خواهد شد.

پس از آنکه دولت هند امتیازات خاص کشمیر را بیش از ۳ ماه پیش لغو کرد، محدودیت های رفت و آمد در کشمیر وضع و حرکت قطار ها در کشمیر متوقف شده بود.

از آن زمان تاکنون محدودیت های کشمیر مانند منع رفت و آمد، وصل بخشی از خدمات تلفن ثابت و تلفن های همراه به صورت مرحله ای کاهش یافته اند. مقامات هندی همچنین دانش آموزان کشمیری و کارمندان را ترغیب کرده اند تا به محل تحصیل و کار خود بازگردند.

اما کشمیریها عمدتا به دلیل واهمه از خشونت و همچنین عدم اعتماد در خانه های خود ماندگار شده اند.

با ادامه این محدودیت ها، کشمیریها بی سر و صدا و به قیمت هزینه اقتصادی خود از ادامه زندگی طبیعی امتناع ورزیده و حاضر به پذیرش شرایط جدید نشده اند.

دهلی نو می گوید که لغو خود مختاری محدود کشمیر با هدف توسعه این منطقه خشونت زده انجام شده است اما بسیاری از کشمیری ها معتقدند که هند قصد دارد با سکونت هندوها، جمعیت مسلمان منطقه را تغییر دهد. پیش از تقسیم بندی جدید جامو و کشمیر، این ایالت تنها ایالت هند با جمعیت اکثریت مسلمان بود.

روابط هند با پاکستان از زمان لغو امتیازات خاص کشمیر وارد تنش های تازه ای شده است. پاکستان "الحاق غیرقانونی" کشمیر از سوی هند را محکوم کرده است و تجارت، حمل و نقل با هند را قطع و همچنین سفیر هند را اخراج کرده است.

درخواست رهبر کشمیر از پاکستان برای لغو معاهده های صلح با هند

سید علی شاه گیلانی یک رهبر کشمیری از عمران خان نخست وزیر پاکستان درخواست کرده است تا با خروج از توافقنامه های تاشکنت، شیملا و لاهور، به اقدام هند در "الحاق" کشمیر پاسخ دهد.

وی گفت: اسلام آباد باید از تمام توافقنامه های صلح با هند خارج شود و خط واقعی کنترل در کشمیر را دوباره تعیین کند.

این رهبر ۹۲ ساله کشمیری که بیش از یک دهه در حبس خانگی قرار دارد گفت: از آنجایی که هند به صورت یک جانبه تمام توافقنامه های دو جانبه را لغو کرده است، پاکستان نیز باید از توافقنامه های تاشکنت، شیملا و لاهور خارج شود.

وی افزود: اقدام هند در لغو امتیازات خاص کشمیر، الحاق اجباری کشمیر به خاک این کشور و همچنین تقسیم بندی این منطقه، اقدامی برای تغییر وضعیت "مورد اختلاف" کشمیر است. این اقدام یکجانبه بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل که حق مردم برای تعیین سرنوشت را تضمین می کند است.

درگیری در کشمیر

این درحالی است که پلیس کشمیر روز سه شنبه اعلام کرد که بر اثر درگیری میان شبه نظامیان و نیروهای امنیتی در منطقه گاندربال کشمیر، یک شبه نظامی کشته شده است.

یک مقام پلیس گفت: پس از دریافت اطلاعات مبنی بر حضور شبه نظامیان در کشمیر، نیروهای امنیتی عملیات جست و جو را آغاز کردند. در طول این عملیات، شبه نظامیان به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی کردند و پلیس در دفاع از خود به سوی شبه نظامیان تیراندازی کرد.

حکومت مستقیم بر کشمیر

هند و پاکستان هر دو کنترل بخش هایی از کشمیر را در اختیار دارند اما هر دو کشور ادعای حاکمیت بر کل کشمیر را می کنند. چین نیز بخشی از این منطقه مورد اختلاف را در اختیار دارد اما این هند و پاکستان هستند که از سال ۱۹۴۷ تاکنون سه بار بر سر کشمیر با یکدیگر جنگیده اند.

این منطقه در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ تحت حکومت مستقیم دهلی نو قرار گرفت. این اقدام پس از پایان حمایت دولت مرکزی هند از دولت کشمیر و لغو دولت انتخابی این ایالت انجام شد.

از آن زمان تاکنون انتخابات برای پارلمان محلی کشمیر به تعویق افتاده است و این منطقه توسط رییس جمهوری هند اداره می شود.

گروه های مخالف در کشمیر خواستار تشکیل یک کشور جدید در کشمیر بر اساس قطعنامه های سازمان ملل هستند. اکثر مردم کشمیر از اهداف گروه های شبه نظامی مخالف هند در کشمیر حمایت می کنند.

از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در درگیری های مسلحانه و اعتراضات کشمیر کشته شده اند.

منبع: ايرنا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان کشمیر اجباری اختتامیه پلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۱۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

سخنگوی وزارت خارجه قطر با اشاره به اینکه به دلیل عدم رسیدن به توافق در ماه رمضان یک حالت ناامیدی میان میانجی‌گرها به‌ وجود آمده است، تاکید کرد که همه طرف‌ها باید مانع حمله رژیم صهیونیستی به رفح شوند.

به گزارش مشرق، «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر در اظهاراتی گفت: برای ممانعت از افزایش ناامنی در منطقه تلاش می‌کنیم. تمام دنیا باید به این مساله پایبند باشند و کودکان را از پیامدهای جنگ دور کند. اکنون یک نسل کامل از ایتام در غزه به‌ وجود آمده است.

طبق گزارش الجزیره، وی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم رسیدن به توافق در ماه رمضان یک حالت ناامیدی میان میانجی‌گرها به‌ وجود آمده است و ما در این مرحله نیاز به ارزیابی مجدد تلاش واسطه‌ها هستیم. بعد از هجمه‌های مکرر علیه تلاش‌ واسطه‌ها به‌ویژه تلاش‌های قطر ابراز ناامیدی کردیم. برخی وزرای کابینه نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) اظهاراتی منفی علیه نقش قطر داشتند.

ماجد الانصاری در بخش دیگری تاکید کرد: هیچ طرفی در جامعه بین‌المللی نباید حمله به رفح را بپذیرد زیرا این منطقه رنج و مشکلات زیادی دارد. همه ما باید تلاش کنیم تا مانع حمله احتمالی به رفح شویم و جنگ را متوقف کنیم.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر همچنین افزود: هماهنگی‌ها با شرکایمان در ترکیه در مورد راه‌های توقف جنگ در غزه ادامه دارد. ترکیه از مهم‌ترین کشورهای حامی میانجیگری‌های قطر برای توقف جنگ در غزه است. قطر به تلاش‌ها برای توقف بحران غزه پایبند است اما اکنون در مرحله ارزیابی مجدد است. میانجیگری‌های قطر منجر به آزادی ۱۰۹ گروگان و آزادی تعدادی اسیر دیگر شد. چالش اول پیش‌روی واسطه‌ها این است که دو طرف برای رسیدن به نتیجه جدیت کافی داشته باشند. ما هرگونه اظهاراتی را که با حقیقت نقش قطر در تضاد باشد، نمی‌پذیریم.

ماجد الانصاری همچنین اعلام کرد تیم‌های مذاکره در مورد بحران غزه در حال حاضر در قطر نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش هم گفت: از تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین استقبال می‌کنیم و به حمایت انسانی از مردم فلسطین پایبند هستیم و این مساله قابل بحث نیست.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شده و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده است.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت، ساکنان نوار غزه به‌ویژه در شمال نوار غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • توقف قطار تهران گرگان بر اثر سیلاب
  • سیلاب؛ قطار تهران- گرگان را مجبور به توقف کرد
  • سیلاب قطار تهران- گرگان را مجبور به توقف کرد
  • دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم
  • پایان یک توقف طولانی؛ گاز ایران در مسیر پاکستان
  • صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان
  • قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر | کنایه رئیسی؛ ممکن است برخی همکاری‌های دو کشور را نپسندند
  • قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب درباره حمایت از کشمیر
  • قدردانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر
  • فیلم| قدرانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب برای حمایت از مردم کشمیر