Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@16:03:30 GMT

خراسان جنوبی مصرف کننده بیشترین نمک در کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۲۰۰۲

خراسان جنوبی مصرف کننده بیشترین نمک در کشور

مدیر بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی بالاترین درصد استفاده از نمک را در سطح کشور دارد که نمک نیز یکی از عوامل مهم در فشارخون است.

مدیر بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیماری دیابت یک بیماری پیش رونده است و خانواده ها نقش مهمی در مراقبت و پیشگیری بیماری دیابت دارند.

مجید شایسته، امروز 22 آبان جاری، درپنجاهمین همایش بیماری دیابت، اظهار کرد: بیماری دیابت یکی از بزرگترین بیماری‌های غددی در سطح دنیا به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه 11درصدجمعیت بالای 25سال درکشورما دیابت دارند،گفت: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد 50 درصد بیماران دیابتی از بیماران خود اطلاع ندارند.

شایسته با تاکید براینکه خانواده‌ها نقش مهمی در مراقبت و پیشگیری بیماری دیابت دارند، افزود: براساس آخرین آمارهای بهداشت جهانی 80درصد بیماران دیابتی نوع دو قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: متاسفانه خراسان جنوبی بالاترین درصد استفاده از نمک را در سطح کشور دارد که نمک نیز یکی از عوامل مهم در فشارخون است.

مدیر بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیماران باید به دستور پزشک خود برای استفاده از داروها توجه وبه پزشک اعتماد کنند.

وی با تاکید براینکه بیماری دیابت یک بیماری پیش رونده است، افزود: این بیماری قابل پیشگیری است و توجه به رژیم غذایی برای بیماران دیابتی اساسی است.

شایسته خاطرنشان کرد: تحرک یک ورزش رایگان برای افراد در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است، لذا بیماران اگر ورزش نکنند بدن آنها رو به تحریم خواهدرفت./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارگاه آموزش پیشگیری و درمان دیابت به همت دفتر توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد.

عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در این نشست گفت: گروهی از بیماری‌ها را که طی آن بدن انسولین کافی نمی‌سازد یا نمی‌تواند از انسولین تولید شده به درستی استفاده کند، دیابت می‌نامند، در این بیماری بدن نمی‌تواند قند را از خون به سلول‌ها برساند، به همین دلیل، سطح قند خون افزایش می‌یابد.

محمد حاجی‌فروش عنوان کرد: گلوکز نوعی قند است که در خون یافت می‌شود و یکی از منابع اصلی انرژی بدن است و اگر انسولین بدن کم باشد یا بدن نتواند از انسولین خود استفاده کند، قند در خون انباشته می‌شود و این مسئله، مشکلاتی جدی را ایجاد می‌کند.

وی تبیین کرد: دیابت را به سه نوع اصلی تقسیم می‌کنند، دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری، به باور متخصصان، دیابت نوع ۱ نوعی بیماری خودایمنی است، بدین معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های بتای لوزالمعده (که مسئول تولید انسولین هستند) حمله می‌کند و آنها را نابود می‌سازد.

عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان افزود: این صدمه دائمی است، هنوز مشخص نیست که چه چیزی موجب این حمله می‌شود و ممکن است دلایل ژنتیک و محیطی در این امر دخیل باشند، هرچند، به نظر نمی‌رسد عوامل مرتبط با سبک زندگی در این بیماری نقشی داشته باشند..

حاجی‌فروش گفت: دیابت نوع ۲ با مقاومت به انسولین شروع می‌شود. در این بیماری بدن نمی‌تواند به طور مؤثری از انسولین موجود استفاده کند و این مسئله لوزالمعده را تحریک می‌کند که انسولین بیشتری بسازد تا وقتی که دیگر نمی‌تواند به این حجم تقاضا پاسخ دهد، دراینصورت، تولید انسولین کاهش می‌یابد و قند خون بالا می‌رود.

وی افزود:علت دقیق دیابت نوع ۲ ناشناخته است، اما عوامل زیر ممکن است در آن دخیل باشند: ژنتیک، عدم تحرک و اضافه وزن، البته شرایط محیطی و عوامل دیگری نیز ممکن است سبب بروز دیابت نوع ۲ شوند.

عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت: انجام فعالیت‌های بدنی منظم می‌تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند، ورزش و فعالیت، حساسیت سلول‌ها را نسبت به انسولین افزایش می‌دهد؛ بنابراین زمانی که ورزش می‌کنید، انسولین کمتری برای کنترل قند خونتان مصرف می‌شود.

حاجی‌فروش یادآور شد: آب، طبیعی‌ترین و بهترین نوشیدنی است که شما می‌توانید مصرف کنید. نوشیدن زیاد آب موجب می‌شود از نوشیدنی‌هایی که حاوی قند بالا، مواد نگهدارنده و سایر مواد مضر هستند، اجتناب کنید. آب آشامیدنی را جایگزین سایر نوشیدنی‌های دیگر کنید، چراکه به کنترل قند خون و انسولین کمک می‌کند

وی گفت: اگرچه افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند، اضافه وزن یا چاقی ندارند، اما در کل افرادی که دارای دیابت هستند، بیشتر وزنشان در ناحیه کمر و شکم جمع می‌شوند و به عنوان چربی شناخته می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان بیان کرد: حمل چربی بیش از حد به‌خصوص در ناحیه شکم، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و کم کردن وزن ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

حاجی‌فروش تبیین کرد: تحقیقات بسیار زیادی نشان داده که سیگار کشیدن موجب ایجاد بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله بیماری‌های قلبی، آمفیز، سرطان ریه، پستان، پروستات و دستگاه گوارش می‌شود.

وی افزود: همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار میزان ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و این ثابت شده و ترک سیگار در طول زمان، موجب کاهش علائم دیابت خواهد شد و داشتن چنین رژیم غذایی می‌تواند به افراد در جلوگیری از دیابت کمک کند.

عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تأکید کرد: اگرچه بسیاری از روش‌هایی وجود دارد که موجب کاهش وزن می‌شود، اما رژیم‌های غذایی بسیار کم کربوهیدرات از همه مؤثر‌تر هستند که می‌تواند قند خون و سطح انسولین را کنترل کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

حاجی‌فروش تشریح کرد: همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد غذا در یک زمان، موجب افزایش قند خون و انسولین می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قدردانی از ۸۷ فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • پزشکان موسسه محکم از امروز در بیرجند آغاز به کار کردند
  • هر سال حدود ۵۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در کشور ثبت می‌شود
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی