Web Analytics Made Easy - Statcounter

فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید که از نیمه دوم مهرماه آغاز شده بود و با مرمت نمای غربی و دو نمای داخلی جرزهای دروازه شرقی کاخ شورا و بخش‌هایی از کاخ تچر انجام شد، به پایان رسید.

قدس آنلاین: حمید فدایی (مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید)  گفت: بخشی از مرمت‌ در کاخ شورا و کاخ تچر در نخستین فصل فعالیت مرمتگران بدون مرز انجام و دومین فصل این مرمت‌ها طی چند روز گذشته به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در مرحله‌ای هستیم که داربست‌های این کاخ‌ها به منظور تصویربرداری فنی بعد از مرمت و مستند نگاری‌های لازم درحال باز شدن هستند تا بتوانیم تصاویر قبل و بعد از مرمت را باهم تطبیق دهیم و نتیجه نهایی را شاهد باشیم.

به گفته او، مرمت‌ در کاخ تچر به پایان رسیده اما درخصوص کاخ شورا بخش‌های پشتی درگاه شرقی که فاقد نقش برجسته است هنوز نیازمند مرمت‌هایی است که بعدها توسط گروه ایرانی انجام خواهد شد اما کار مرمت و حفاظت نمای نقش برجسته‌ها در هر دو کاخ به اتمام رسیده و تکمیل شده است.

فدایی با اشاره به آنکه تا چند روز دیگر فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیایی در تخت جمشید به اتمام خواهد رسید، گفت: این فصل از همکاری به اتمام رسیده است و تلاش می‌کنیم در بهار سال آینده نشست مشترکی داشته باشیم که در آن دستاوردهای دو فصل مرمت و حفاظت و مطالعات انجام شده در تخت جمشید را به اشتراک بگذاریم. در همان نشست هم تصمیم خواهیم گرفت که آیا این همکاری ادامه خواهد داشت یا خیر؛ در فصل بعد، برنامه دیگری با هزینه‌های مربوط به آن در نظر خواهد گرفته شد. ضمن آنکه هزینه‌های لازم برای این فصل از مرمت، مواد، تجهیزات مورد نیاز و... توسط گروه ایتالیایی پرداخت شد و آنچه باقی ماند برای سایر فصل‌های مرمت تخت جمشید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته تجهیز کارگاه، داربست‌ها و تخته و الوار و آنچه مربوط به تجهیز کارگاه بود توسط گروه ایرانی انجام شد.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید همچنین از تبادل دانش و اطلاعات بین مرمتگران و باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی خبر داد و گفت: فرضیات زیادی درمورد لایه رنگ روی نقوش برجسته داشتیم که توانستیم در دو فصلی که با مرمتگران بدون مرز کار کردیم، مطالعاتی آغاز کنیم و نتایج خوبی بخصوص درباره ویژگی رنگ‌هایی که روی نقوش برجسته بود، بدست آوریم.

فدایی در ادامه به انجام مطالعاتی درخصوص گلسنگ‌ها و راه‌های کنترل رویش آن در تخت جمشید اشاره و عنوان کرد: ایرانی‌ها و ایتالیایی‌ها در این خصوص تبادل دانش داشتند و به دستاوردهای خوبی دست خواهیم یافت. بررسی‌ها را پشت سر گذاشتیم و به موضوعات مربوط به درمان ورود کردیم که به حوزه چگونگی کنترل و حذف آنها می‌پردازد. درواقع با انجام تست‌های میدانی، آزمون‌هایی نه در سایت بلکه در بستر کوه انجام دادیم که اکنون در حال بررسی آنالیزها هستیم، تا بتوانیم مناسب و کاربردی بودن این روش را امتحان کنیم.

او خاطرنشان کرد: گلسنگ‌ها بخشی‌ از آسیب‌های بیولوژیکی هستند که در تخت جمشید وجود دارد. البته در کوتاه مدت آسیب جدی وارد نمی‌کنند ولی این آسیب در درازمدت می‌تواند تاثیرگذار باشد. تاکنون مطالعات زیادی درخصوص گلسنگ‌های تخت جمشید انجام و انواع آن شناسایی شده است. در ارتباط با برخی از گونه‌های بسیار خطرناک، آزمون‌هایی مربوط به کنترل و درمان در حد تست‌های میدانی جلو رفته اما هنوز ارزیابی موثر بودن روش‌ها که نیازمند کار آزمایشگاهی بعد از درمان هست، در دستور کار است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تخت جمشید پایگاه میراث جهانی تخت جمشید کاخ شورا کاخ تچر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۲۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبادانی ها پرسپولیس را به خاطر روزتولدشان در یاد دارند

پرسپولیس و نفت آبادان در حالی یکی از مهمترین بازیهای این هفته لیگ برتر را برگزار خواهند کرد که برای تیم نفت آبادان این بازی، به گونه ای یادآور اولین حضورشان در لیگ فوتبال ایران است. نفتی های آبادان در حالی وارد لیگ تخت جمشید سال 1352 شدند که فدراسیون فوتبال کشورمان از حضور تیم تاج آبادان جلوگیری کرده بود.

به گزارش طرفداری، تیم تاج آبادان نماینده شهر آبادان در مسابقات لیگ اول تخت جمشید بود اما فدراسیون فوتبال از شرکت دادن تیم های همنام در مسابقات لیگ خودداری کرد و به همین دلیل، تیم نفت آبادان جایگزین تیم تاج آبادان در لیگ ایران شد. در همان زمان، تیم نورد اهواز جای تاج اهواز را در مسابقات لیگ گرفت و سپاهان هم به خاطر نداشتن بضاعت مالی حضور در لیگ، جای خود را به تیم ذوب آهن داد.

نفت آبادان قبل از این که کارش را در لیگ شروع کند، حضور رسمی اش در فوتبال ایران را با بازی برابر تیم پرسپولیس جشن گرفت. این دیدار در روز 31 خرداد سال 1352 یعنی نزدیک 51 سال قبل برگزار شد و در آن بازی، پرسپولیس با نتیجه 4-0 برابر آبادانی های تازه ظهور کرده برنده شدند.

پرسپولیس در لیگ تخت جمشید ایران

نفتی ها در لیگ تخت جمشید ستاره های بزرگی را تقدیم فوتبال ایران کردند که مهمترین آن ها 5 سال بعد برای تیم ملی ایران در جام جهانی به میدان رفتند: ابراهیم قاسمپور و حسن نظری ستاره هایی هستند که نفت آبادان در اولین دوران حیات خود به فوتبال ایران معرفی کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند مجموعه جهانی تخت جمشید
  • آبادانی ها پرسپولیس را به خاطر روزتولدشان در یاد دارند
  • دقیقی: فردا دنبال انجام بازی زیبا هستیم
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • پلمب اماکن غیرمجاز درمانی در اردبیل
  • ایران به دنبال تثبیت یک «عادی جدید» در منطقه/ اهداف ایران در حمله سنجیده و منطقی بود
  • گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • راه‌اندازی ۲ بخش بیمارستانی به ظرفیت ۲۱ تخت در صورت وجود بحران
  • مراجعه بیش از ۳۳ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز ۱۴۰۳
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست