Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@01:15:16 GMT

کشاورزان گلستانی ۲۱ هزار هکتار کلزا کاشتند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۲۹۸۳

کشاورزان گلستانی ۲۱ هزار هکتار کلزا کاشتند

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که از ابتدای سال زراعی جاری در مهرماه تاکنون در ۲۱ هزار هکتار اراضی این استان کلزا کاشته شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان آذرماه به یک‌صد هزار هکتار افزایش یابد.

مختار مهاجر روز چهارشنبه در گزارشی از آخرین وضعیت کشت کلزا در استان اظهار داشت: امسال سهمیه کشت کلزا برای این استان از سوی وزارتخانه ۱۰۰ هزار هکتار تعیین شده که تاکنون قرارداد کاشت کلزا در ۵۶ هزار هکتار از اراضی استان با کشاورزان بسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی کشاورزان در صورت تمایل به کشت کلزا می توانند برای بستن قرارداد کشت این محصول و دریافت خدماتی مانند تامین نهاده های موردنیاز به مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کنند.

امسال کشت پاییزه دانه روغنی کلزا با بذرپاشی این محصول در زمین‌های زراعی مناطق کوهستانی استان گلستان از هفته آخر شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه انجام شد.
کشت کلزا در مناطق دشتی این استان از آبان آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه می یابد.
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص تامین نهاده های کشت کلزا هم افزود: تاکنون ۱۹۱ تن بذر کلزا از ارقام مختلف بین کشاورزان استان توزیع شد.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت : امسال ۵۰۰ تن بذر بوجاری و ضدعفونی شده کلزا توسط جهادکشاورزی استان تدارک دیده شده و کشاورزان نگران تامین بذر مورد نیاز کشت این محصول نباشند.

علی موسی خانی افزود: در گلستان حدود ۱۵ رقم کلزا از جمله هایولا۵۰، هایولا ۴۸۱۵، هایولا ۵۵۹، آرجی‌اس، دِلگان و تِراپُل کشت می شود.

وی گفت: حمایت دولت از توسعه زراعت کلزا در گلستان برای رسیدن به خودکفایی در تولید، رعایت تناوب زراعی و افزایش درآمد بهره برداران منطقه همچنین ادامه دارد.

سال زراعی گذشته برنامه تعیین شده وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در گلستان ۸۵ هزار هکتار بود که کشاورزان در ۸۷ هزار و ۲۵۵ هکتار این محصول را کاشته بودند.

طبق گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، سال زراعی گذشته باتوجه به از بین رفتن افزون بر ۱۰ هزار هکتار از کشتزارهای کلزای استان بر اثر وقوع سیل، از سطح ۷۷ هزار هکتار سطح کشت باقیمانده کلزا، ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا برداشت و با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال به دولت فروخته شد.

گلستان در تولید دانه روغنی کلزا در چند سال اخیر، رتبه نخست کشور را دارد.

این استان شمالی با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که نظارت در زمان داشت، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز این محصول اهمیت زیادی دارد.

همچنین کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و علف های هرز را کاهش می دهد./ ایرنا

بشتر بخوانید:

۵۵۰ هکتار از مزارع استان کرمان زیر کشت کلزا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده و پیش‌بینی می شود بیش از یکهزار و ۶۰۰ تُن محصول در این شهرستان برداشت شود.

رضا مقدم، با اشاره به اینکه توسعه کشت کلزا به دلیل نیاز کشور به دانه های روغنی و اثربخشی مناسب این محصول در تناوب زراعی با غلات، از اولویتهای جهاد کشاورزی است افزود: امسال در ۴۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان محصول کلزا کشت شده و پیش‌بینی می شود بیش از یکهزار و ۶۰۰ تن محصول برداشت شود.

مقدم اظهارکرد: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح، میزان یکهزار و ۹۰۰ کیلوگرم بذر کلزا از انواع ارقام هیبرید جهت کشت در بین کلزاکاران میاندوآب توزیع شده است.

وی گفت: در راستای بهبود تغذیه محصول کلزا، ۱۷۸ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه دار از محل اعتبارات طرح افزایش دانه های روغنی و ۸۵۰ لیتر کود ریز مغذی بین کلزاکاران این شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندوآب افزود: در راستای کنترل عوامل خسارت زا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی و اطلاع رسانی گسترده در سطح روستاها و فضای مجازی، تاکنون در ۴۱۰ هکتار از مزارع کلزا در دو مرحله با آفت شته مومی و در یک مرحله با علفهای هرز مبازره انجام شده است.

دیگر خبرها

  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • توجه ویژه به قیمت گندم از انتظارات کشاورزان گلستانی است
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • راهپیمایی گلستانی‌ها در حمایت از مردم غزه و فلسطین
  • حمایت گلستانی ها از مردم غزه و فلسطین ؛ فردا با راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان