Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@12:13:12 GMT

چهار تپه تاریخی در استان البرز ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۳۳۲۷

چهار تپه تاریخی در استان البرز ثبت ملی شد

حجت الاسلام فخرالدین صابری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از ثبت شش اثر استان البرز در فهرست آثار ملی خبر داد و اظهار کرد: در میان این آثار مواردی از جمله تپه، محوطه باستانی و آثار ملموس وجود دارد، الواح ثبتی این شش اثر طی نامه ای از طرف وزیر میراث فرهنگی به استاندا البرز ابلاغ شده است.

وی با این توضیح که نخستین مورد از شش اثر ثبت شده در فهرست آثارملی، تپه «کرگلین» واقع در شهرستان ساوجبلاغ است، گفت: این تپه به شماره ۳۲۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، دیگر اثر ثبت شده تپه «باغ سرهنگ» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز اضافه کرد: تپه باستانی باغ سرهنگ در شهرستان ساوجبلاغ واقع است، این اثر باستانی به شماره ۳۲۰۷۹ ثبت ملی شده است.

صابری با اشاره به اینکه تپه تاریخی «قیدار» نیز یکی دیگر از شش آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی است، گفت: این اثر نیز در شهرستان ساوجبلاغ واقع است و شماره ثبت ملی آن ۳۲۳۹۵ است، محوطه شهر «خاقان» در شهرستان ساوجبلاغ نیز به شماره ۳۲۳۹۰ از دیگر آثاری است که امسال در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار ثبت این چهار تپه و محوطه تاریخی دو اثر نیز به عنوان میراث ملموس به ثبت رسیده است، گفت: یکی از این آثار ملموس شیوه قفل سازی سنتی رمزدار استان البرز است، دیگر اثر ملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، «چلنگری» است که یک شیوه سنتی آهنگری از گذشتگان ما است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک شاخص عملکرد برای استان ها دارد که بر اساس آن در طول یکسال باید تعدادی آثار را به عنوان ثبت منقول، غیرمنقول و یا ثبت ملموس به وزارتخانه ارائه کنیم، گفت: بر این اساس در کنار این شش اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، پرونده سه اثر دیگر را نیز برای ثبت ملی ارسال کرده ایم که با احتساب تمامی این موارد به تعهدات خود در خصوص شاخص عملکردی استانی عمل کرده ایم.

صابری گفت: در آینده نیز برنامه های زیادی در بحث انجام کارهای مرمتی تپه ها و محوطه های تاریخی شناسایی شده در استان البرز داریم که باید مقدمات پرونده های ثبتی آن آثار را نیزدنبال کنیم.

کد خبر 4771470

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی شهرستان کرج استان البرز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی البرز بوشهر یوم الله 13 آبان زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه قزوین سفر استانی پدافند غیرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۳۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن ۱۳ فیلم دیگر به بخش‌های مختلف جشنواره کن

بخش رسمی جشنواره فیلم کن، سیزده فیلم شامل ۳ فیلم به بخش مسابقه اصلی اضافه کرد.

به گزارش ایسنا، فهرست فیلم‌های بخش رسمی جشنواره کن با اضافه شدن چند فیلم به بخش‌های مختلف تکمیل شد و در بخش مسابقه اصلی (نامزدهای نخل طلا) فیلم‌های «با ارزش ترین محموله ها» ساخته «میشل هازاناویسیوس»، انیمیشن «سه مایل مانده به پایان دنیا»  ساخته «امانوئل پاروو» و «دانه انجیر مقدس» به کارگردانی محمد رسول اف اضافه شدند تا در مجموع بخش مسابقه بخش رسمی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن امسال میزبان رقابت ۲۲ فیلم باشد.

همچنین در بخش نوعی نگاه فیلمهای «وقتی نور می شکند» ساخته «رونار رونارسون» به عنوان فیلم افتتاحیه، «نیکی» به کارگردانی  «سلین سالت» و «جریان» از «گینتس زیلبالودیس» اضافه شدند.

دو فیلم اضافه شده به بخش کن پرمیر نیز شامل «زندگی من، بمیر، دوباره متولد شو» ساخته «گائل مورل» و «ماریا» از «جسیکا پالود» می‌شود و در بخش نمایش ویژه، چهار فیلم «تماشاگر» ساخته «آرنو دپلشن» ، «زننده» به کارگردانی «تیودور جیورجیو»،  مستند «لولا» ساخته «الیور استون» درباره رییس جمهور پیشین برزیل و مستند «یک فیلم ناتمام» از «لو یه» از چین به فهرست آثار کن ۲۰۲۴ افزوده شدند.

همچنین در بخش خارج از مسابقه هم فیلم «کنت مونت کریستو» به کارگردانی «آلکساندر دو لا پاتلیه» و «متیو دلاپورت» به فهرست فیلم‌های کن اضافه شد.

فهرست فیلم‌های جشنواره کن که پیش از این در نشست خبری اعلام شده بود از این قرار است:

بخش مسابقه اصلی (رقابتی): 

«مگالوپولیس»، فرانسیس فورد کاپولا

«کارآموز»، علی عباسی

«متل سرنوشت»، کریم آینوز

«پرنده»، آندریا آرنولد

«امیلیا پرز»، ژاک اودیار

«آنورا» شین بیکر

«کفن‌ها»، دیوید کراننبرگ

«ماده»، کورالی فارگیت

«گرند تور»، میگوئل گومز

«مارسلو میو«، کریستف آنوره

«گرفتار جزر و مد»، جیا ژانگ-که

«همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم»، پایال کاپادیا

«انواع مهربانی»، یورگوس لانتیموس

«عشق فیو»، ژیل للوش

«الماس وحشی»، آگاته رایدینگر

«اوه، کانادا»، پل شریدر

بخش نوعی نگاه:

«نورا»، توفیق الزیدی

«بی‌شرم»، کنستانتین بویانوف

«پادشاهی»، جولین کولونا

«خدا را صدا کن!»، لوئیز کورووازیه

«محاکمه سگ»، لتیسیا دوش

«سگ سیاه»، گوان هو

«دهکده‌ای کنار بهشت»، در هاراوه

«سپتامبر می‌گوید»، آریان لابد

«داستان سلیمان»، بوریس لوژکین

«لعنت‌شدگان»، روبرتو مینروینی

«در مورد تبدیل شدن به مرغ گینه»، رونگارو نیونی

«آفتاب من»، هیروشی اوکویاما

«سانتوش»، ساندیا سوری

«ویت و نام»، تروونگ مین کوی

«آرماند»، هالفدان اولمان توندل

«تصنیف لیمونوف»، کریل سربرنیکوف

«پارتنوپ»، پائولو سورنتینو

«دختری با سوزن»، مگنوس فون هورن

 بخش غیررقابتی:

«فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه»، جورج میلر

«افق، حماسه آمریکایی»، کوین کاستنر

«او نامی ندارد»، چان پیتر هو سان

«شایعات»، ایوان جانسون، گالن جانسون، گای مدین

کن پریمیر: 

«دشنه رحمت»، آلن جیرادی

«این من نیستم»، لئو کاراکس

«همه تودا را دوست دارند»، نبیل آیوش

«در هیاهو»، امانوئل کورکول

«ملاقات با پل پات»، ریتی پن

«عاشقانه جیم»، آرنو لاریو و ژان ماری لاریو

نمایش‌های نیمه‌شب:

«گرگ و میش جنگجو»، سوی چیانگ

«من، جلاد»، سئونگ وان ریو

«موج‌سوار»، لورکان فینیگان

«زنان در بالکن»، نومی مرلانت

نمایش‌های ویژه:

«زیبایی غزه»، یولانده زابرمن

«یاد بگیر»، کلر سایمون

«تهاجم»، سرگئی لوزنیتسا

«ارنست کول، گمشده و پیداشده»، رائول پک

«سیم»، دانیل اوتویل

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود. امسال «گرتا گرویگ» کارگردان آمریکایی ریاست هیات داوران را بر عهده دارد و «جورج لوکاس» خالق سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نماینده‌ای ندارد اعطای نخل طلای افتخاری کن به استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن غافلگیری‌های جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه
  • اضافه شدن ۱۳ فیلم دیگر به بخش‌های مختلف جشنواره کن
  • پیش‌بینی پایان مرمت پل خاتون تا انتهای سال ۱۴۰۳
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • بن‌بست ژاوی؛ رکوردهای تاریخی بارسلونا پس از چهارمین باخت پیاپی مقابل رئال مادرید
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است