Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:40:19 GMT

رویکرد میان‌رشته‌ای مرزهای هنر را بر می‌دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۳۹۵۷

رویکرد میان‌رشته‌ای مرزهای هنر را بر می‌دارد

 جمال عرب زاده دبیر هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره این فراخوان و رویکرد آن گفت: فراخوانی که امسال ارائه شد و در آن بر گفت‌وگوی هنرها: آفرینش تجسمی نوین با نگاهی میان رشته‌ای تاکید شده، با منظور خاصی ارائه شده است. با مطالعه چالش های جشنواره قبلی بهتر دیدیم نگاه تازه‌­ای به این موضوع داشته باشیم؛ ایده­ گفتگوی هنرهای مختلف از همین جا شکل می­‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: اگرچه ۴۰ تا ۵۰ سال است که رویکرد میان رشته ای جای خود را در هنر باز کرده است، با این حال ورود دیرهنگام آن به هنرهای تجسمی ایران بیشتر از طریق فرم رخ داد تا بروز نیازهای درون رشته ه­ا برای گشایش فضای عمل هنرمندان. حقیقت دارد که این رویکرد، نگاه سنتی به رشته ها را به نقد می کشد، اما از طرف دیگر در فرم صحیح­ و با حفظ ماهیت اصلی اش امکانات تازه ای برای این رشته­ ها مهیا می ­سازد.

جامعه هنری نمی تواند رویکرد میان رشته ای را هضم کند 

عرب زاده ادامه داد: در دوره ای زندگی می کنیم که مرزهای تجسمی مشخص نیست و اساس رشته ها و تقسیم بندی آنها بر اساس شیوه ارائه زیر سوال است. از طرفی در حال حاضر سیستم آموزشی هنر و بسیاری از ساختارهای هنری در کشور ما بر پایه رشته ها بنا نهاده شده است و وقتی حرکتی به سمت میان رشته­ ای می شود، شروع به واکنش نشان دادن می کند و گویی نمی تواند این فضا را هضم کند.

وی ادامه داد: این دیدگاه شایع در هنرهای تجسمی و به خصوص رشته­ های متعارف شکل گرفته که ورود به فضای میان رشته ای باعث خلق رشته های جدید و بسترهای گسترده تری در حوزه های هنری می شود. واکنش تقابلی برخی از فعالان این حوزه ­ها هم تا حدی بدلیل همین دیدگاه است. ما تلاش داشتیم که این نگاه را تغییر داده و به سمت دیالوگی میان رشتهای مختلف حرکت کنیم.

دبیر هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: فرصتی که از طریق ایجاد فضاهای میان رشته ای ایجاد می شود در جهت کم شمردن مرز رشته ها و برتری رویکرد میان رشته ای عنوان نمی شود، بلکه فرصتی است در جهت افزایش فضای خلاقانه برای همه رشته ها. اینگونه نیست که برای معاصر شدن همه هنرمندان باید به سمت یک رشته یا یک فرم بیانی هنری حرکت کنند که به عنوان مثال میان رشته ­ای حرکت کنند، بلکه در حقیقت بنیان رویکرد ما در این جشنواره آن است که همه در بطن رشته های خود به امکاناتی تازه برای فعالیت خود نیز بیاندیشند؛ امکاناتی که می­توانند از دیگر فضاهای آفرینش هنری به عاریه گرفته شود.

وی اظهار کرد: موضوعی که شاید پیچیده و متناقض­ نما باشد، پیوند این رویکرد و ساختار جشنواره است. فکر می­ کنم که باید تفکیکی قائل شویم وقتی از ساختار صحبت می کنیم و وقتی از کیفیت هنرهای معاصر که در این مورد میان رشته ­ای بودن است، سخن می گوییم. ساختار یک جشنواره می تواند رشته ای باشد؛ کما اینکه در دوره هایی ساختار جشنواره فرا­رشته ای بود.

جذب حداکثری، دلیل رشته ای شدن جشنوارهاست

وی گفت: در این دوره ساختار جشنواره کماکان رشته ای است. علت این انتخاب هم این نگاه بوده که یک جشنواره ملی باید وسیع ترین حالت از مشارکت را در بر بگیرد و بتواند جذب حداکثری داشته باشد. چیزی که باعث رجوع به ساختار رشته ها شده است همین امر بوده که حس می شد مشارکت بخشی از جامعه تجسمی در فجر دیده نمی شد.

عرب زاده بیان کرد: ساختار رشته ای در جشنواره الزاما منافاتی با این ندارد که رویکردی میان رشته ای اخذ شود. در تمام دنیا وقتی حرف از هنر معاصر به میان می ­آید، حتی در سنتی ترین شکل­ های آفرینش هنری هم می تواند شاهد آیتم های میان رشته ای بود. برای مثال در نگارگری ایرانی که یکی از سنتی ترین رشته های ماست نیز می توان از امکانات میان رشته ای استفاده کرد و پا به فضای معاصر گذاشت.

وی ادامه داد: در یک کلام حرکت در فضای میان رشته ای به معنای مرگ فرم های آفرینش در رشته های متعارف نیست. اگر چه این تمایل عناوین و دسته­ بندی را محو می­ کند. در هنر معاصر امروز نقاشی حیات خود را دارد، مجسمه هم همین­طور و همینطور هنرهای جدید. اگر چه مساله اصلی از اسامی و دسته ­بندی های پیشین به سوالات و چالش ­های هنری منتقل شده است.

معاصریت زیر پا گذاشتن فرم­ نیست

دبیر هنری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه تاکید کرد: شاید پیامی که تا پیش از این به رشته ها داده می شد این بود که برای معاصر شدن باید با زیر پا گذاشتن همه فرم­ های آفرینش به سراغ فرم جدیدی رفت که عنوان کلی میان رشته ای را یدک می­ کشد؛ ذهنیتی که اساسا اشتباه است. در این صورت پس از مدتی این رویکرد خود به یک رشته­­ متعارف بدل می ­شود. رشته های متعارف که امکانات تازه ای این روزها برای گسترش مرزهایشان وجود دارد، نباید لزوما در مقابل فضای میان رشته ای قرار بگیرند.

وی گفت: پس ما جایی از ساختار حرف می زنیم و جایی دیگر تعریف فضای هنری و ماهیت هنر و فعالیت آنها را به میان می کشیم. پس ایده برگشتن به سمت رشته ای شدن جشنواره، ذاتا به معنای انکار رویکرد میان رشته ای نبوده است بلکه در عمل و سطح اجرایی، با هدف جلب مشارکت بیشتر صورت گرفته است.

وی درباره اینکه اگر هنرمندی در یک رشته اثری میان رشته ای ارائه کند، در کدام بخش دیده خواهد شد، بیان کرد: ما در گذشته این چالش را داشتیم که اگر نگارگر یا مجسمه سازی آمد و حیطه های مرزی هنر خود را به چالش کشید آیا باید در بخش هنرهای نو آن را بگذاریم و در فرم جدیدی دسته بندی اش کنیم.

وی ادامه داد:  به نظر این کار صحیح نبود. ما از دبیرها خواسته ایم که در انتخاب آثار امکانات ارائه در رشته خود را بازتر ببینند و اگر مجسمه ای با استفاده از مدیوم های دیگر خلاقیتی به کار برد بگذارند آن اثر در همان رشته باقی بماند. در واقع ما باید کاری کنیم که از رشته ها از درون تغییر کرده، به هم نزدیک شده و در فضای میان رشته ای قرار بگیرند نه اینکه لزوما این آثار را فرم یک رشته نا متعارف ببینیم.

معیار انتخاب دبیران،آشنایی با هنر معاصر بود

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر همچنین درباره انتخاب دبیران رشته های مختلف نیز بیان کرد: در انتخاب دبیرها چند موضوع مدنظر قرار گرفت. اینکه افرادی باشند که با فضای معاصر هنر آشنا باشند و در دید هنری و رشته خود دارای انعطاف باشند و از طرف دیگر با نهادهای هنری مثل انجمن ها و دیگر نهاد­های هنری همکاری کرده و مورد قبول جامعه هنری باشند. در نهایت رویکرد جوانگرایی نیز در انتخاب دبیران دیده می شود.

وی در پایان بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این سال ها تحول پیدا کرده است و رویکردهایی را در هر دوره داشته است و با هر مدیریتی پیامی را به جامعه هنری می رسانده است. به نظر می ­آید که در سال های اخیر تلاش شده است جشنواره به سمت تطبیق خود با فضای واقعی هنرهای تجسمی معاصر کشورمان برود و بازنمایی آن چیزی باشد که در طول هر سال در حیطه تجسمی کشور رخ می دهد و نه یک مسیر متفاوت. این ادعای بزرگی است که بگوییم تمام آنچه در فضای تجسمی کشور رخ می دهد در جشنواره فجر حضور دارد ولی تلاش این است که با آنچه در فضای هنری رخ می دهد هماهنگی داشته باشیم و بتوانیم آن را بازنمایی کنیم.

آخرین مهلت ثبت نام در وب‌سایت: سه‌شنبه ۲۴ دی (حداکثر ساعت ۱۴)، زمان انتخاب اولیه آثار: ۲۵ دی تا ۴ بهمن، اعلام نتایج انتخاب اولیه: ۴ بهمن، دریافت آثار انتخاب‌شده از هنرمندان: ۵ تا ۱۱ بهمن و انتخاب نهایی آثار: ۱۲ تا ۱۴ بهمن پیش‌بینی شده است. نتایج نهایی راه‌یافتگان به نمایشگاه ۱۵ بهمن اعلام می‌شود.

دورازدهمین جشنوره هنرهای تجسمی فجر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها جشنواره تجسمی فجر هنرهای تجسمی هنرمندان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره تجسمی فجر هنرهای تجسمی هنرمندان جشنواره تجسمی فجر هنرهای تجسمی هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان «منظومه رضوی» گفت: در این سامانه بناست سوژه‌ها و ایده‌ها و نیز منظومه فکری و اندیشه‌ای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرتضی سعیدزاده مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در نشست تشریح برنامه‌های پیش روی جشنواره رضوی و برنامه اختتامیه گفت: ما از همان ابتدا که کار را بر عهده گرفتیم، بنا را بر رویکرد محتوامحور گذاشتیم. تأکیدمان بر دستیابی به منظومه محتوایی رضوی بود تا بازنمایی درستی از ابعاد سیره‌ای و معارف رضوی داشته باشیم. این رویکرد در این دوره به شدت مورد تأکید قرار گرفت.

محتواهای رضوی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد

وی افزود: سامانه، اپلیکشن و سایتی را با عنوان «منظومه رضوان» همزمان با اختتامیه همایش بیست و یکم رونمایی می‌کنیم. در این سامانه بناست سوژه‌ها و ایده‌ها و نیز منظومه فکری و اندیشه‌ای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا به آسانی به تولید آثار فاخر خود بپردازند.

سعیدزاده توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد ارتقای دانش فنی و مهارتی هنرمندان را از رویکردهای این جشنواره دانست و برگزاری کارگاه‌های متعدد در زمینه‌هایی همچون عکاسی و گرافیک را از دستاوردهای این رویکرد معرفی کرد.

تشریح جزییات جشنواره رضوی در بخش‌های گرافیک، خوشنویسی و عکس/ اهمیت توجه به کتابت و عکس‌های جدید

وی گفت: انتخاب مؤسسات تخصصی با رویکرد مردم محور برای حرفه‌ای شدن جشنواره اتفاق مطلوبی بود. در این راستا کانون هنر شیعی که یکی از مؤسسات برتر در حوزه تجسمی با رویکرد دینی است، در دو سال پیاپی به عنوان دبیرخانه تخصصی جشنواره گرافیک با محوریت استاد نجابتی تعامل خوبی با ما برقرار کرد. یا در حوزه شعر، مجموعه شهرستان ادب به یاری بنیاد آمد.

راه‌اندازی درگاه تولیدات رضوی

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) دستیابی به خروجی مطلوب از این جشنواره را از سیاست‌های اصلی بنیاد دانست و گفت: تلاش کردیم تا فعالیت‌ها خروجی‌محور باشد تا آثار در اختیار عموم مردم قرار گیرد. در این راستا امسال سایتی را به نام «پنجره» را به مناسبت میلاد امام رضا علیه‌السلام به عنوان درگاه تولیدات رضوی رونمایی می‌کنیم.

سعیدزاده از برگزاری 500 رویداد فرهنگی و هنری در سراسر کشور طی ایام منتهی به اختتامیه جشنواره رضوی خبر داد.

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره رضوی در این برنامه گفت: مردمی کردن جشنواره های رضوی از رویکرد جدید این دوره از جشنواره بود تا به این ترتیب سعی کنیم فرهنگ رضوی را در بین مردم رواج دهیم. سعی کردیم شوراهای سیاستگذاری را در تمام دفاتر استانی جشنواره شکل دهیم. اتفاق خوبی که رخ داد، برگزاری جشنواره سرود و تئاتر در روستای کُردر واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان بود. اهل آن روستا به عشق امام رضا خانه و ماشین خودشان را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دادند. در بخش روستایی و عشایری سه جشنواره دیگر را باید اضافه کنیم که شامل چاوش‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی رضوی است.

فضای بوسنی در رمضان با جشنواره‌های قرآنی همراه است

وی درباره بخش نمایشی جشنواره گفت: جشنواره های نمایشی در سه بخش در سراسر کشور اجراهای عمومی خواهند داشت که شامل تئاتر صحنه‌ای، کودک و نوجوان و تئاتر خیابانی و میدانی است. تئاتر صحنه ای، در 10 استان برگزار می‌شود. تلاش کردیم تئاتر صحنه‌ای رقابتی نباشد و این اجراها در سطح استان برگزار شود. در تئاتر خیابانی 18 اثر انتخاب شد که این تئاترها در 15 استان کشور به نمایش گذاشته می‌شود و تئاتر کودک که 10 اثر انتخاب شد و بناست در 8 استان روی صحنه بروند. در حوزه تجسمی 320 اثر به دبیرخانه امده و در مرحله اول داوری، 150 اثر انتخاب شد. در جشنواره عکس 4 کارگاه آموزشی در حرم‌های امام رضا علیه‌السلام، آستان حضرت معصومه (س)، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و آستان شاهچراغ برگزار شد

سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: این جشنواره دو بخش دارد؛ جشنواره تخصصی که خود شامل 12 عنوان است و جشنواره عمومی که دو بخش دارد. بخش روستایی و عشایری شامل سرود ، آیین‌های نمایشی، نقالی، چاووشی‌خوانی، منقبت‌خوانی و عکس روستایی است. بیش از 1500 اثر از هنرمندان روستا دریافت کردیم. از بین 55 گروه سرود در کردر رضوی به رقابت پرداختند، 12 گروه برگزیده شدند. 14 اثر نمایشی در جشنواره روستایی حضور داشتند که 8 گروه به آیین اختتامیه دعوت شدند.

وی افزود: جشنواره عمومی دیگر، جشنواره دانش آموزی است. امسال طی این جشنواره سیزدهمین جشنواره سرود رضوی را برگزار می‌کنیم و اجراهای میدانی را هم به آن اضافه کردیم. رویکرد دیگری که در بخش سرود داریم، این است که در کنار کاروان‌های «زیر سایۀ خورشید» و در اجتماع عظیم مردمی، گروه‌های سرود نقش آفرینی می‌کنند.

زمانی ادامه داد: در بخش محافل شعر در جشنواره شعر کودک و نوجوان 5 محفل را در 5 استان برگزار می‌کنیم که شامل قم، خراسان رضوی، تهران، همدان و کرمان است. 5 مفحل شعر در 5 استان طراحی کردیم.
شعر آذری امسال در تهران، قزوین، اردبیل و آذربایجان برگزار می‌شود. 6 محفل شعر عربی در هفتم اردبیهشت آیین افتتاحیه‌شان در استان خوزستان برگزار می‌شود. در شعر عربی بیش از 270 اثر به دبیرخانه رسید. 320 اثر در حوزه خوشنویسی داشتیم. 110 اثر منتخب مورد داوری قرار گرفت.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • سایت غرفه رسمی ایران در ونیز راه‌اندازی شد/عبدالحسینی: دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنر‌های تجسمی جهان است
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • آنچه که باید درباره شصتمین دوسالانه هنر ونیز بدانید از زبان امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران
  • طراحی پوسترهای جدید به مناسبت شکست هیمنه آمریکا در طبس
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد