Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جسم انسان هدیه الهی است که حفظ سلامت جسم ضامن سلامت روح و روان هم هست و این دو مهم از رهگذر ورزش کردن تأمین می‌شود. آستان قدس رضوی این هدف مهم را با بنا نهادن مؤسسه تربیت بدنی از محل منابع موقوفه و با شعار ترویج ورزش، نشاط و معنویت در فضایی به وسعت ۲۵۰ هزار مترمربع اماکن ورزشی برای استفاده عموم مردم به ویژه محرومان و مستضعفان دنبال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
سلامت و تندرستی تنها غایت تأسیس اولین موقوفه ورزشی جهان اسلام نیست و تحت نام متبرک حضرت ثامن‌الحجج (ع) و طرح جامعی با عنوان «تحول ورزش رضوی»، اشاعه فرهنگ ناب رضوی و تربیت نوجوانان و جوانان ورزشکار متخلق به اخلاق اسلامی، افزایش سرانه ورزش و ترویج ورزش همگانی، نگاه انقلابی و جهادی به گسترش ورزش در اقصی نقاط ایران از مسیر کانون‌های خادمیاری، محرومیت‌زدایی و توسعه زیرساخت‌های مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد، ارایه خدمت به همه اقشار به ویژه کارکنان، خدام، زائران و بانوان، کشف و پرورش استعداد‌ها برای درخشش در میادین ملی و بین‌المللی به ثمر نشسته است.   در ادامه به اهم فعالیت‌های فرهنگی ورزشی این مجموعه طی شش ماهه نخست سال ۹۸ اشاره می‌شود:   ورزشگاه امام رضا (ع) برند ورزش اسلامی   در حال حاضر تربیت بدنی آستان قدس رضوی با ۲۵۰ هزار مترمربع فضای ورزشی شامل مجموعه‌های فرهنگی ورزشی شماره ۱ شامل ورزشگاه امام رضا (ع)، سالن‌های چندمنظوره، سالن باستانی، سالن بدمینتون، سالن کشتی، کورت اسکواش، چهار زمین تنیس، زمین‎های روباز چمن طبیعی و مصنوعی و مجتمع آبی آقایان است.     مجموعه شماره ۲ ویژه بانوان با یک مجتمع مدرن آبی و دو سالن چندمنظوره ورزشی در حال خدمت‌رسانی است. مجموعه شماره ۳ واقع در شهرک شهید رجایی شامل مجتمع آبی با استفاده بانوان و آقایان و دو مجموعه چندمنظوره ورزشی در حال ساخت مشغول فعالیت است. همچنین گود کشتی باچوخه منطقه کم‌برخوردار مهدی آباد دیگر زیرساخت این مجموعه ورزشی است که در مرحله بازسازی و توسعه قرار دارد.
از این بین، ورزشگاه ۲۳ هزار نفری امام رضا (ع) با توان برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی در رشته‌های فوتبال و دو و میدانی، به عنوان نخستین ورزشگاه مسقف ایران و در زمره شاخص‌ترین ورزشگاه‌های خاورمیانه، از امکانات متمایزکننده‌ای، چون ۱۰ سالن چندمنظوره زیر سکو‌های تماشاچیان، چمن طبیعی با گرمایش از کف منطبق با استاندارد‌های جهانی و حذف دکل‌های نوری و جایگزینی سیستم‌های روشنایی مورد تایید فیفا برخوردار است. در این مجموعه از شهریورماه سال ۹۶، ۴۰ مسابقه در لیگ برتر و جام حذفی برگزار شده است.  
اما جدا از ویژگی‌های سخت‌افزاری، وجه تمایز این استادیوم نسبت به سایر ورزشگاه‌ها، گنجاندن ابعاد تربیتی و فرهنگی به ابعاد ورزشی از جمله قرائت صلوات خاصه حضرت رضا (ع) در ابتدای هر مسابقه توسط همه حاضران، گردهمایی ۳۰ هزار نفری بانوان بسیجی و تجلیل از فرزندان شهدا است. ورزشگاه امام رضا (ع) در مدت کوتاه آغاز به کار خود اثرات فرهنگی فراوانی از خود به جای گذاشته و می‌تواند به عنوان الگویی برای جلوگیری از بی‌اخلاقی‌های رایج در مسابقات فوتبال کشورمان مطرح شود.   فعالیت‌های ورزشی به روایت آمار
طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ هزار نفر، مخاطب دوره‌های ورزشی و فرهنگی در طول سال این مجموعه بوده‌اند که از این تعداد بیش از هفت هزار مرد و بیش از سه هزار زن در ۱۹ رشته از کلاس‌های تخصصی و مربیان کاربلد مجموعه بهره‌مند شدند.
همچنین سال‌ها است تربیت بدنی آستان قدس رضوی با اجرای طرح تابستانه به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در کشور مطرح است. در دو ماهه تابستان امسال هشت هزار و ۴۲۴ نفر از ۴۳۰ کلاس و ۲۳ رشته متنوع ورزشی ویژه دختران و پسران استفاده و استقبال کردند.
این مجموعه ذیل طرح‌های تابستانه خود در دهه کرامت، ۲۳ عنوان برنامه را به مرحله اجرا درآورد که برگزاری طرح رویش رضوی، ارایه خدمت کریمانه، اجرای مراسم باستانی به صورت ویدئو کنفرانس در سطح ملی، برگزاری جشن میلاد حضرت رضا (ع) و همایش بزرگ مه‌دخت از این جمله‌اند.   شاخص‌ترین فعالیت‌های فرهنگی ورزش
این مجموعه اقدامات بسیاری را در زمینه‌های مختلف با محوریت عملیاتی کردن طرح تحول ورزش رضوی برنامه‌ریزی و اجرا کرده است که پایش سلامت عمومی و انجام تست‌های پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی دانش‌آموزان از طرح‌های خروجی این مرکز محسوب می‎شود. در گام نخست، حدود هزار و ۲۵۰ دانش‌آموز مدارس امام رضا (ع) در طرح پایش سلامت شرکت کرده‌اند  
تشکیل کانون‌های خادمیاری ورزش رضوی در مسیر گسترش مفهوم خدمت، خادم و مخدوم زمینه استفاده افتخاری از تخصص دو هزار تن از مربیان، قهرمانان و مدیران ورزشی سراسر کشور تحت لوای نام امام مهربانی را فراهم ساخته است.
طراحی و اجرای رویکرد‌های جدید و توسعه زیرساخت‌های ورزشی با هدف محرومیت‌زدایی از دیگر ابعاد مورد تأکید در این مؤسسه ورزشی است که ارایه تخفیفات تا سقف ۵۰ درصد و حتی رایگان برای گروه‌های هدف موجب استقبال ۱۵۰۰۰ نفری عموم مردم به خصوص حاشیه‌نشینان شهر از عرصه‌های ورزشی شده است.
در این راستا، توجه ویژه به ورزش بانوان، اقشاری که علیرغم جایگاه مهم تندرستی و سلامتی آن‌ها به عنوان نقطه ثقل خانواده و جامعه، همواره کمتر مورد توجه واقع شده‌اند، از نقاط برجسته اقدامات تربیت بدنی آستان قدس به حساب می‌آید و توسعه زیرساخت‌های ورزشی، ارایه تخفیفات استفاده از امکانات و افزایش ساعات بهره‌مندی از اماکن ورزشی از جمله این فعالیت‌ها هستند.  
از سوی دیگر، ترویج فرهنگ وقف و نذر ورزشی یکی از مفاهیم تازه‌ای است که در قالب برنامه‌های مختلف در دستور کار مؤسسه قرار گرفته و از مسیر‌های مختلف من جمله برگزاری مسابقات عام‌المنفعه و گشایش موزه تخصصی ورزش رو به گسترش است.
در دهه پایانی ماه صفر، سال گذشته تربیت بدنی آستان قدس رضوی همگام با دیگر مجموعه‌های آستان قدس رضوی در جهت خدمت‌رسانی، از همه توان و امکانات خود برای استقبال و اسکان زائران پیاده بهره می‌برد. با برپایی ایستگاه تکریم از هفت هزار زائر پیاده با خدماتی نظیر پذیرایی سبک، ماساژ، اقامه نماز جماعت، آرایشگاه و... میزبانی کرد.  
همچنین برای سومین سال پیاپی با همکاری دیگر نهاد‌های این آستان مقدس در سه سالن ورزشی خود زمینه اسکان و پذیرایی از دو هزار نفر از این زائران را طی سه روز آخر ماه صفر مهیا کرد.   برگزاری انواع رقابت‌های ورزشی   مسابقات گرامیداشت دهه مبارک فجر با حدود ۸۰۰ ورزشکار در قالب ۱۱۰ تیم در رده‌های نوجوانان، پیشکسوتان، جانبازان و معلولان و نیز با حضور بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی برگزار شد.
اما از مسابقات متفاوت‌تر باید به برگزاری «جشنوراه بُشری» ویژه بانوان اشاره کرد که امسال برای نخستین بار در ایام میلاد حضرت زهرا (س) و با حضور دختران و مادران خادمیار ورزشی ساکن حاشیه شهر مشهد در سالن چندمنظوره تازه افتتاح شده شماره ۲ بانوان برگزار شد.
در حوزه ورزش کارکنان و خادمان، علاوه بر برگزاری مسابقات والیبال و فوتسال با حضور بیش از ۹۰ تیم و برپایی جشنواره خانوادگی طی دو روز، تخفیف‌های جدیدی جهت استفاده از مجتمع‌های آبی صبح‎ها تا ۷۰ درصد و عصر‌ها تا ۵۰ درصد منظور شده است.   انتهای پیام//ج.ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی ورزش و جوانان اخبار ورزشی حرم مطهر رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۴۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه نیمه‌کاره ورزشی زهک چشم‌انتظار تأمین بودجه


 مسعود دهمرده، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان زهک   بیان کرد: سالن ورزشی روستای کوهک با مساحتی حدود هزار و ۴۰۰ مترمربع، حدود ۹ سال پیش به زمین‌خورده و ۶ سال پیش، اسکلتش نصب شده است؛ اما برای به پایان رساندنش حدود ۵ میلیارد دیگر نیاز است.

 وی افزود: ازآنجایی‌که استادیوم ورزشی شهرستان زهک هم در حال ساخت است، اولویت ما ساخت زودتر این مجموعه است؛ اما با پیگیری‌های انجام شده از طریق استانداری و فرمانداری این شهرستان، اگر بودجه لازم فراهم شود، همه مجموعه تا مهرماه امسال تقریباً به پایان می‌رسد.

 این مسئول تصریح کرد: سال ۱۴۰۲، سال خوبی در حوزه ورزش برای شهرستان زهک بود؛ چراکه موفقیت‌های خوبی در رشته‌های ورزشی کسب کرده‌ایم.

 وی نبود حامیان مالی در این شهرستان را یکی از موانع ساخت پروژه‌های ورزشی دانست و ادامه داد: نبود حامیان مالی در زهک، کار طرح‌های ورزشی را مقداری سخت و طولانی می‌کند؛ اما همه تلاش ما رفاه ورزش دوستان و کشف و شکوفایی استعدادهای ورزشی برتر است که در این شهرستان بسیار زیاد است.

 رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان زهک به کمبود و نبود زیر ساخت‌های ورزشی نیز در این شهرستان اشاره کرد گفت: در جام رمضان امسال باوجوداینکه حدود ۸۰۰ نفر تماشاچی داشته‌ایم؛ اما سکوهای لازم برای نشستن وجود نداشت؛ اما همه سعی ما، تأمین بودجه‌های لازم در این زمینه است.

 وی خاطرنشان کرد: در زهک، حدود ۸ سالن ورزشی در کل شهرستان داریم که ۴ سالن در شهر و بقیه در روستاها است.

 دهمرده در پایان گفت:۱۳ چمن مصنوعی در ۱۳ نقطه از روستاهای شهرستان داریم که در دوساله گذشته به بهره‌برداری رسیده است و همچنین ۲۰ خانه ورزش روستایی در شهرستان وجود دارد که اکثر رشته‌های ورزشی شامل شطرنج، دارت، پینگ پونگ و فوتبال‌دستی را دارا است که تصمیم به تعمیر و بازسازی بعضی از آنها داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • خبر‌های ورزشی فارس، ۳ اردییبهشت
  • پروژه نیمه‌کاره ورزشی زهک چشم‌انتظار تأمین بودجه
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • برگزاری دوره آموزشی معلمان جدید تربیت بدنی
  • توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • مهارت آموزی ورزشی ۱۸ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در قم