Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو جوان بیرجندی با راه‌اندازی مزرعه پرورش بوقلمون در روستای «فال» از توابع شهر مود بار دیگر اقتصاد مقاومتی را معنا کردند و علاوه بر اشتغال خود شرایط اشتغال چند نفر دیگر را فراهم کردند که البته سرپا ماندن این کارآفرینان نیازمند حمایت‌‌های مسئولان است. ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خراسان جنوبی علیرغم برخی محرومیت‌ها دارای جوانانی انقلابی، ارزشی و کارآفرین است که کارآفرینی را به پشت میزنشینی ترجیح می‌دهند و با پشتکار خود در دل روستاها الگویی برای سایر جوانان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانانی که در جنگ اقتصادی دشمن را ناامید می‌کنند

امروز جوانان ایرانی در گوشه گوشه این کشور بلند می‌شوند و با کمترین امکانات، کارآفرینی می‌کنند تا با تکیه بر توان داخلی دشمن را در جنگ اقتصادی ناامید کنند و به فرمان مقام معظم رهبری لبیک بگویند.

در دوره‌ای که برخی از جوانان بیکار "کاسه چه کنم چه کنم" دست گرفته‌اند افرادی هستند که هم خود شاغل هستند و هم شرایط اشتغال چند نفر دیگر را فراهم کرده‌اند.

جهادی به رنگ کارآفرینی 

همت جوان 24 ساله روستایی برای پرورش بوقلمون در دل بیابان خشک و بی آب و علف کویر حکم جهادگری را دارد که نمی‌خواهد فرمان رهبرش نیز بر زمین بماند.

علی عربی و محمد عبداللهی نمونه‌ای از جهادگران جوان ایرانی هستند که در دومین استان محروم کشور از صفر تا 100 پرورش، نگهداری و فروش گوشت بوقلمون را انجام می‌دهند.

این «بانو» کارآفرینی را به کارمندی ترجیح دادچهره‌های برتر ‌کارآفرینی تامین اجتماعی ‌خراسان جنوبی معرفی می‌شوندروایت تسنیم از جوانان کارآفرینی که چشم‌انتظار حمایت استاندار کردستان هستند

این دو جوان که خواهرزاده و دایی هستند در چند سال گذشته در رشته نرم افزار کامپیوتر و رشته الکتروتکنیک دانشگاه زاهدان قبول می‌شوند اما فقط دو ترم در دانشگاه درس می‌خواندند که تصمیم‌شان عوض می‌شود و درسشان را رها می‌کنند و به روستای فال سرزمین مادری‌شان برمی‌گردند تا سهمی در توسعه و آبادانی روستایشان داشته باشند. 

ساعتی را پای صحبت‌هایش می‌نشینیم تا از سختی‌ها و شیرینی کارشان برایمان سخن بگوید.

کارآفرینی با سرمایه 10 میلیون تومانی

علی عربی، جهادگر کویری در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: سه سال و نیم است که کار را آغاز کردیم، ابتدا با سرمایه 10 میلیون تومان و 100 قطعه بوقلمون و احداث فضایی در دو طبقه با ابعاد حدود 100 مترمربع کار خود را آغاز کردیم.

وی افزود: در ابتدا کارمان رونق زیادی نداشت تا اینکه 20 میلیون تومان تسهیلات برای خرید دان و بوقلمون از کمیته امداد امام خمینی(ره) گرفتیم و این تسهیلات در توسعه کار ما بسیار موثر بود.

ارزآوری 300 برابری پس از 3 سال کارآفرینی

این کارآفرین نمونه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و 500 قطعه بوقلمون داریم بیان کرد: در حال حاضر سرمایه فعلی ما 300 میلیون تومان است.

عربی با اشاره به تولید سالانه 20 تن گوشت بوقلمون عنوان کرد: بازار فروش برای گوشت تولیدی ما به قیمت کیلویی 45 هزار تومان به زاهدان و برای جوجه به بیرجند، مشهد و زاهدان است.

وی هدف اصلی خود را از پرورش بوقلمون اشتغالزایی و بازار کار عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر با خرید دستگاه جوجه کشی به مرحله تولید و فروش در زمینه بوقلمون رسیده‌ایم و پکیج کامل جوجه بوقلمون را داریم.

فروش 2 هزار قطعه جوجه بوقلمون در سال

عربی با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار قطعه جوجه بوقلمون فروخته‌ایم گفت: در این راستا 80 میلیون تومان درآمدی داشتیم که تنها از محل فروش جوجه‌ها به دست آورده‌ایم.

جوان کارآفرین خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر برق مزرعه کشاورزی و پرورش بوقلمون را با موتور برق تامین می‌کنیم که در این راستا با مشکلاتی رو به رو هستیم و اگر در بحث دریافت تسهیلات و تامین برق با ما همکاری شود توانایی ایجاد کشتارگاه صنعتی برای بوقلمون را داریم.

کارآفرینی برای جوانان روستا

عربی با بیان اینکه در حال حاضر زمینه اشتغال 5 نفر فراهم شده و روزانه 50 هزار تومان دستمزد به هرکدام از کارگران داده می‌شود گفت: نخستین کسی هستیم که در این منطقه آبیاری قطره‌ای را از 15 سال قبل انجام داده است.

وی افزود: علاوه بر پرورش بوقلمون در بخش کشاورزی نیز فعالیت داریم و در بحث تولید محصولاتی مانند زرشک، زعفران و عناب و پرورش ماهی نیز فعالیت داریم که در این راستا سالانه 3 تن زرشک، 3 کیلوگرم زعفران خشک و 6 تن عناب تولید می‌کنیم.

شرط اصلی ورود به هر حرفه‌ای، علاقه است

وی  در توصیه به جوانان بیان کرد: شرط اصلی ورود به هر حرفه‌ای، علاقه است بنابراین از جوانان می‌خواهم صبر، عشق و علاقه را  بیش از هر چیز دیگر در نظر بگیرند چون هر کاری در گام‌ اولیه ممکن است با شکست رو به رو شود اما جوانان نباید با اولین شکست از ادامه مسیر منصرف شوند بلکه باید استوارتر از قبل گام بردارند.

آری خراسان جنوبی اگرچه به لحاظ برخی موارد مانند آب محروم است اما هنوز در خود غیور مردانی دارد که برای اجرایی کردن حکم جهاد رهبری ثابت قدم هستند و در سخت ترین شرایط نیز بهترین‌ها را خلق می‌کنند چراکه با عشق به رهبری و همتی بلند که دارند تلاش می‌کنند نامهربانی‌های راه شیرینی جهاد اقتصادی را از آنها سلب نکند.

کارآفرینان نیازمند حمایت دولتمردان

مطمئناً اگر دولت از کارآفرینان حمایت کند روند پیشرفت چنین فعالیت‌هایی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و بسیاری از گره‌های موجود در راه کارآفرینان باز خواهد شد و شاید آمار بیکاری نیز کاهش یابد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم سرانه پرداختی تسهیلات به متقاضیان را در سال گذشته 20 میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: سال گذشته تسهیلات تبصره بند ب تبصره 16 به طور کامل جذب شده است.

رضا سلم آبادی با بیان اینکه این امر نشان از همکاری بسیار خوب بانک‌ها دارد اظهار داشت: خراسان جنوبی در سال گذشته جزو 6 استان برتر در جذب اعتبارات بند ب تبصره 16 بوده است.

وی با بیان اینکه امسال شاهد چند تغییر اساسی در تسهیلات اشتغال هستیم افزود: سال گذشته میزان اعتبار 52 میلیارد تومان و امسال 152 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

تسهیلات 50 میلیون تومانی کمیته امداد به کارآفرینان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی سرانه هر وام را در سال گذشته 20 میلیون تومان عنوان و خاطرنشان کرد: امسال سرانه هر وام 50 میلیون تومان است.

سلم آبادی به پرداخت وام ویژه کمیته امداد به کارفرمایان‌ برای استخدام ‌مددجویان اشاره کردو افزود: تلاش برای استخدام مددجویان مستعد توسط کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارهای ثابت از برنامه‌های مهم این نهاد است و برای تحقق آن تسهیلات و بسته‌های تشویقی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال در این راستا بیش از 500 نفر در بنگاه‌های اقتصادی مشغول به کار شوند یادآور شد: در چهار شهرستان مرزی و محروم خراسان جنوبی اگر نیرویی مشغول به کار شود علاوه بر 50 میلیون تومان تسهیلات کارفرمایی امکان این نیز وجود دارد که دو سال 100 درصد سهم بیمه کارفرما را امداد پرداخت کند.

انتهای پیام/255/ز

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۴۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه حل تازه عضو حزب موتلفه برای رسیدن به جهش تولید/ از دلال‌ها بیشتر مالیات بگیرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا ترقی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و همچنین تاکیدات پیشین رهبر انقلاب بر مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: در یک سال گذشته برای مردمی‌سازی اقتصاد تلاش‌هایی صورت گرفت، اما کافی نیست. یکی از اقدامات تصویب قانون تسهیل کسب‌وکار بود که در آن سعی شد موانع صدور مجوزها برداشته شود. این قانون بخشی از مشکلاتی که به‌ علت وجود نظام بروکراسی ایجاد شده بود را برطرف کرد و امروز ورود مردم به اقتصاد اندکی تسهیل شده است. همچنین در زمینه واگذاری بخش‌های اقتصاد دولتی به مردم هم یک‌ سری تسهیلاتی وضع شده که زمینه را برای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: در حوزه تعاون نیز تحولاتی رخ داده اما کافی نیست و باید به‌طور کامل این بخش تقویت شود تا بتواند سرمایه‌های‌ کوچک مردم را متمرکز کرده و کارهای کلان اقتصادی را به دست گیرد. اکنون به نظر می‌رسد مقدمات و زیرساخت‌های تقویت بخش تعاون در حال فراهم شدن است.

رئیس شورای وحدت در خراسان رضوی با بیان اینکه مردمی‌سازی اقتصاد به عزم دولت، مجلس، مردم، بخش خصوصی و تعاونی نیاز دارد و به نظر می‌رسد هنوز به‌طور کامل این عزم شکل نگرفته است، گفت: در همین راستا امسال رهبری تاکید داشتند که جهش تولید و رونق اقتصادی در کشور بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و دولت به تنهایی نمی‌تواند موجب جهش تولید شود.

ترقی با اشاره به اینکه تاکنون گاها به اسم خصوصی‌سازی، سوء استفاده‌هایی صورت گرفته، تأکید کرد: لذا باید رویه‌هایی که تاکنون برای واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی وجود داشته، آسیب‌شناسی شود. در بخش تجارت و واردات کالاهای اساسی نیز دولت باید سوبسید را به جای واردکننده، به مصرف‌کننده پرداخت کند. اگر این موارد اصلاح شود، بخش خصوصی بهتر می‌تواند اعتماد کند و وارد این عرصه شود و زمینه مشارکت برای مردم فراهم خواهد شد.

ترقی افزود: از طرفی مردم نیز باید سرمایه خود را به سمت تولید ببرند. برای تشویق مردم نسبت به انجام این کار، باید کاری کرد ‌که سود حاصل از تولید، نسبت به دلالی و واسطه‌گری بیشتر شود و دولت از دلالی و واسطه‌گری مالیات بالا اخذ کند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در این زمینه ما هم نیاز به اصلاح قوانین داریم و هم نیاز به تقویت نظارت‌ها، عنوان کرد: قوانین مرتبط با اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تصویب شده، اما چون نظارت کافی بر آن در هنگام اجرا صورت نگرفته، از مسیر خود منحرف شده است. اگر سیاست‌ها به‌طور دقیق اعمال شود، بخش بزرگی از فعالیت‌های بخش دولتی به مردم واگذار می‌شود، اما این سیاست‌ها به درستی اجرا نشد و بخش‌های دولتی به جای واگذار شدن به مردم، به قشر خاص و ویژه‌ای واگذار و از مسیر تولید منحرف شد. اینها ناشی از عدم دقت در خصوصی‌سازی اقتصاد است. لذا مجلس جدید باید به منظور تحقق شعار سال، هم نظارت‌ دقیق‌تری انجام دهد و هم هر کجا لازم است، قانون جدید وضع کند.

211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888242

دیگر خبرها

  • اولین پارک کارآفرینی با رویکرد مردم‌محوری در قم راه‌اندازی می‌شود
  • پرداخت ۳۱ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به طرح‌های ملی جوانان در استان اردبیل
  • وقتی جهادگران لبخند هدیه می‌دهند/هزارخدمت دندانپزشکی در سربیشه
  • اقتصاد عید؛ چگونه «عید» را در زندگی تولید و تکثیر کنیم؟
  • مسیر تولید برای مردم هموار شود/ مخاطب شعار سال قشر خاصی از جامعه نیست
  • توجه به بایسته های مشارکت مردم در عرصه جهش تولید
  • جهش تولید برای ایران قوی / مردم را چگونه مشارکت دهیم؟
  • راه حل تازه عضو حزب موتلفه برای رسیدن به جهش تولید/ از دلال‌ها بیشتر مالیات بگیرید
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی
  • بیش از ۵ هزار مسافر در خراسان جنوبی به پویش بهرفت هلال احمر پیوستند