Web Analytics Made Easy - Statcounter

محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان و درج قیمت‌های بالا بر روی برخی سایت‌ها، باعث شکل‌گیری سوداگری در بازار خودرو و افزایش قیمت در بازار شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در شرایطی که به گفته یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شده است، سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است: درج قیمت‌های بالا در برخی سایت‌ها باعث تقویت سوداگری در بازار خودرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در حال حاضر هر دستگاه پراید با قیمت ۴۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و در مورد سایپا ۱۳۲ نیز باید به قیمت ۴۹ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. در چنین شرایطی برخی سایت‌ها قیمت سایپا ۱۳۲ را حتی تا ۵۳ میلیون تومان نیز اعلام می‌کنند که این موضوع بر بازار اثرگذار است.

در مورد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز باید به نرخ ۸۳.۵ میلیون تومانی در بازار اشاره کنیم. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با قیمت ۱۰۰ میلیون در بازار عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس هم در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و در مورد پژو ۴۰۵ مدل GLX نیز باید به قیمت ۷۶.۵ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. در عین حال، قیمت خودرو رانا در بازار به ۸۳ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سمند ال ایکس با قیمت ۷۹.۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

در مورد تیبا صندوق دار هم می‌توان به قیمت ۵۳.۵ میلیون تومان در بازار اشاره کرد. همچنین نوع هاچ بک این خودرو با قیمت ۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار خرید وفروش می‌شود.

قیمت ساندرو استپ وی نیز در بازار ۱۸۸ میلیون تومان است و هر دستگاه سراتو که قبلا در بازار تا ۲۸۱ میلیون تومان هم معامله می‌شد حالا در بازار به قیمت ۲۹۷ میلیون تومان معامله می‌شود.

* خبری از خریدار نیست

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: قیمت خودرو‌ها توسط برخی سایت‌ها افزایش یافته و همین مسئله باعث شده تا سوداگری در بازار خودرو تقویت شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط خبری از خریدار نیست، گفت: افزایش قیمت خودرو‌های داخلی باعث افزایش سوداگری در بازار خودرو‌های خارجی نیز شده است. در عین حال محدودیت عرضه نیز باعث افزایش حباب قیمتی در بازار شده است.

به گفته مؤتمنی، عرضه و تقاضا وضعیت بازار را تعیین می‌کند و در شرایطی که عرضه خودرو کم و تقاضا برای خرید زیاد باشد، قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این اتفاق در مورد خودرو‌های پرتیراژ رخ داده است، افزود: قیمت پراید تا ۳۹.۵ میلیون تومان پایین آمده بود، اما حالا به ۴۷ میلیون تومان رسیده است که دلیل این اتفاق باید ریشه‌یابی شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: در حال حاضر پراید در بازار بیشتر از ۴۷ میلیون تومان خرید و فروش نمی‌شود، ولی در سایت‌ها قیمت این خودرو را تا ۵۲ میلیون تومان نیز اعلام می‌کنند و از این طریق به گرانی خودرو دامن می‌زنند.   وی با تاکید بر لزوم کنترل سایت‌های اعلام کننده قیمت خودرو گفت: دو سه روز است که بازار دچار رکود سنگینی شده و مراجعه‌ای برای خرید خودرو صورت نمی‌گیرد. این اتفاق در مورد خودرو‌های خارجی که وارداتشان متوقف است و قیمت ثابتی داشتند، نیز اثرگذار بوده و باعث افزایش قیمت خودرو‌های خارجی نیز شده است.

مؤتمنی گفت:‌گاهی قیمت‌هایی را در برخی سایت‌ها مشاهده می‌کنیم که چنین نرخ‌هایی در بازار دیده نمی‌شود و تعجب آور است.

* خودروسازان سیر نزولی قیمت‌ها را صعودی کردند

در این شرایط، رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد وضعیت قیمت خودرو‌های داخلی معتقد است: متاسفانه با اینکه در دو ماه اخیر شاهد قیمت نزولی خودرو بودیم، ولی خودروسازان به خوبی آن را انجام ندادند و با عدم عرضه خودرو خلل ایجاد کردند.

رایگانی گفت: معتقدیم باید خودروساز‌ها نقش بهتری داشته باشند، ولی متاسفانه شاهد افزایش قیمت خودرو تا ۵ الی ۱۱ میلیون تومان هم در خودرو‌های پرمصرف بودیم که سیر صعودی گرفت.

وی تاکید کرد: بازار عکس العمل خوبی داشت، اما خودروساز‌ها خلل ایجاد کردند و سیر نزولی را به صعودی تبدیل کردند.

در هر حال کنترل بازار نیازمند یک نهاد مدیریتی قوی و بازدارنده است تا با نظارت دقیق بر عملکرد خودروسازان مانع از آشفتگی گاه به گاه بازار و رشد یکباره قیمت‌ها شود. شاید دولت باید در این زمینه تجدید نظر جدی انجام دهد و یک بار برای همیشه موضوع نظارت بر بازار توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات تعیین تکلیف شود. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تعزیرات حکومتی پراید خودرو سمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۴۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران، تارا اتوماتیک تیپ V ۴ امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در بازار آزاد یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و نسبت به دیروز افت قیمت ۳۰ میلیونی را تجربه می‌کند.

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مثل تارا اتوماتیک تیپ V ۴ نسبت به دیروز ۳۰ میلیون ارزان شده و این یکی یک میلیارد و ۴۰ میلیون به‌فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، ۲۰۷ دنده‌ای، ۲۰۷ با موتور TU ۳ و تارا اتوماتیک V ۲ با کاهش قیمت ۱۰ میلیونی روانه بازار شدند و پنج میلیون از قیمت پژو پارس کم شده است. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳
پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ مدل ۱۴۰۳،

۸۳۵ میلیون تومان

۸۳۵ میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۲،

۶۳۵ میلیون تومان

۶۳۵ میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۹۸۰ میلیون تومان

۹۸۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

پارس سال XU۷p مدل ۱۴۰۲،

۶۸۰ میلیون تومان

۶۷۵ میلیون تومان

۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳،

۶۹۵ میلیون تومان
۶۸۵ میلیون تومان

۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۸۲۰ میلیون تومان

۸۱۰ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۷۰ میلیون

یک میلیارد و ۴۰ میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۶۵۰ میلیون تومان

۶۵۰ میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۷۱۰ میلیون تومان
۷۱۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲،

۸۲۰ میلیون تومان

۸۲۰ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد تومان

۹۹۰ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲،

۶۷۵ میلیون تومان

۶۶۵ میلیون تومان

قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳
قیمت شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت به‌ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلیون نسبت به دیروز کاهش پیدا کرده است.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد امروز ۷۶۵ میلیون تومان است و خرید شاهین اتوماتیک ۸۶۵ میلیون تومان آب می‌خورد. کوییک SR نیز که افت قیمت پنج میلیونی را تجربه می‌کند، به‌طور متوسط ۴۵۵ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌شود.

اطلس G، اما برخلاف روند امروز بازار، حول‌وحوش ۵۹۵ میلیون تومان فروخته می‌شود که به‌معنی افزایش پنج میلیونی درقیاس با دیروز است. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودرو‌های سایپا

مدل چهارم اردیبهشت پنجم اردیبهشت
پراید ۱۵۱ تیپ DA مدل ۱۴۰۳،
۳۴۰ میلیون تومان

۳۴۰ میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱،
۳۹۷ میلیون تومان

۳۹۷ میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل ۱۴۰۱،

۴۰۲ میلیون تومان

۴۰۲ میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،
۴۴۵ میلیون تومان

۴۴۵ میلیون تومان

کوئیک GX مدل ۱۴۰۳،

۴۴۵ میلیون تومان

۴۴۵ میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۴۶۰ میلیون تومان

۴۵۵ میلیون تومان

اطلس مدل ۱۴۰۳،

۵۸۵ میلیون تومان

۵۹۵ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲
یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳
یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۷۸۰ میلیون تومان

۷۶۵ میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۳،

۸۷۵ میلیون تومان

۸۶۵ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۶ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تفاوت ۳۰ میلیونی قیمت پراید در کارخانه و بازار
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • قیمت جدید شاهین در بازار / این مدل ۸۷۰ میلیون تومان شد + جدول قیمت
  • قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد؛ انفجار قیمت خودروی نوستالژیک!
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده