Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@12:40:57 GMT

معماری سازمانی دولت نیاز به بازآفرینی دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۴۷۷۹

معماری سازمانی دولت نیاز به بازآفرینی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی در همایش ملی پیشرفت‌های معماری سازمانی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با انتقاد از معماری ناکارآمد سازمانی گفت: معماری سازمانی دولت نیاز به طراحی و بازآفرینی دارد و این فرصت با ورود حوزه دولت الکترونیک و رشد فناوری اطلاعات میسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات مسیر مطمئنی برای بازتعریف معماری سازمانی دولت است، با تأکید بر لزوم تغییر در دانش معماری سازمانی در کشور گفت: ایجاد تغییر در معماری سازمانی دولت از اولویت‌های این حوزه است و استفاده بهینه از دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات، مناسب‌ترین راه برای ایجاد تغییر مثبت است.

ناظمی با اشاره به مقایسه کشورهای مختلف در مبحث بزرگی دولت و معماری سازمانی گفت: دو شاخص مهم در دنیا برای سنجش میزان بزرگی دولت‌ها وجود دارد که میزان مخارج دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) یکی از این شاخص‌ها و شاخص دیگر میزان کارمندان بخش عمومی به‌کل جمعیت کشور است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: کشور ما در این دو شاخص در مقایسه با کشورهای اسکاندیناوی و فرانسه از معماری دولتی کوچک‌تری برخوردار است اما به دلیل ناکارآمدی معماری سازمانی دولت، این تصور ایجاد می‌شود که دولت بزرگ است و نیاز به کوچک‌سازی داریم.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر استفاده از فناوری اطلاعات در باز تعریف معماری سازمانی گفت: ما نیازی به کوچک‌سازی دولت و واگذاری خدمات و مأمورت های ذاتی نظیر آموزش و بهداشت به بخش‌های دیگر نداریم. بلکه نیازمند عزم جدی برای بازآفرینی و تغییر پارادایم‌ها در این حوزه هستیم.

کد خبر 4771535 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فناوری اطلاعات ایران معماری نوآوری فناوری نانو تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی جایزه مصطفی ص امنیت اطلاعات فناوری فضایی گوگل موبایل تولید ناسا خودروی برقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۴۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام تکالیف سازمان فناوری اطلاعات با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، صبح امروز در دیدار با رئیس و کارکنان مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور در دیدار نوروزی مدیران دولت مبنی بر این که ابر پروژه دولت در سال جاری، ارتقای امید در میان مردم است، اظهار داشت: انجام تکالیف و توسعه بدنه اجرایی سازمان فناوری اطلاعات ایران، نیازمند تعامل و مشارکت بخش خصوصی است و در این میان پیگیری‌های مستمر و به موقع مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی از سایر بخش‌ها و تمهیدات تأمین منابع مورد نیاز، نقش بسزایی را در رفع موانع و مشکلات این تعامل ایفا می‌کند.

وی در این رویداد بر جمع‌آوری و به روز رسانی آمار و شاخص‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ارائه در مجامع داخلی و بین‌المللی تاکید کرد و از مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی خواست تا نقش قوه محرکه‌ی شفافیت و اثربخشی در سایر بخش‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران را ایفا کند.

در ادامه این دیدار، مالک شمسی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به طور خلاصه «گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های سال ۱۴۰۳» این مرکز را تشریح کرد و در خصوص اهم اقدامات انجام شده بیان داشت: تدوین و تصویب برنامه عملیاتی سال گذشته و سال جاری، تدوین برنامه و منشور پروژه‌های سند تحول دولت مردمی، برگزاری هشتمین دوره پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با مشارکت ۲۶ دستگاه اجرایی؛ کسب رتبه دوم بهره‌وری در ستاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری برای تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه فناوری اطلاعات و برگزاری چهار مجمع عمومی سازمان، بخشی از اقدامات این مرکز در سال گذشته است.

وی هم‌چنین از نقش این مرکز در تهیه گزارش‌های آمار‌های ملی و جهانی یاد کرد و محاسبه شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استانی در سالی که گذشت و تکمیل شاخص‌های مرتبط با کشور ایران در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) را نمونه‌ای از این اقدامات دانست.

شمسی، نظام‌مند کردن فرآیند پایش اقلام اطلاعاتی و شاخص‌ها، یکپارچه سازی منابع اطلاعاتی و سامانه‌‏ها، چابک سازی فرآیند کنترل پروژه و شاخص‌ها و کاهش مکاتبات اداری را از دستاورد‌ها و نتایج اقدامات این مرکز در سال گذشته دانست.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در خاتمه برنامه اجرایی سال پیش رو، چالش‌ها و انتظارت این مرکز را تبیین کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۵ ایستگاه سنجش کیفیت هوا توسط شهرداری قم
  • واکنش زارع پور به خبر خرید سهام دیجی کالا توسط همراه اول
  • واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • نکات مهم درباره گزینش استخدام معلمان
  • برنامه های حوزه دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳
  • سخنرانی علمی «فناوری اطلاعات و امر دینی» برگزار می‌شود
  • انجام تکالیف سازمان فناوری اطلاعات با مشارکت بخش خصوصی
  • شعار سال چگونه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق می‌شود؟
  • میزان افزایش قیمت پیامک در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • پیامک ۴ تومان گران می شود