Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@11:10:59 GMT

صنایع به صورت اکوسیستمی در کنار هم قرار گیرند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۵۱۴۶

صنایع به صورت اکوسیستمی در کنار هم قرار گیرند

ایسنا/مرکزی میرزایی بر لزوم استقرار صنایع در کنار یکدیگر به شکل اکوسیستمی تاکید کرد.

رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گردهمایی منطقه‌ای باشگاه دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی که به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی و دانشگاه پیام نور استان در پیام‌نور واحد اراک برگزار شد، با بیان اینکه بهترین راهکار برای حفظ محیط زیست استفاده از آموزه‌های دینی است و این امر در همایشی که سال ۲۰۱۲-۲۰۱۱ در هند برگزار شد مورد تایید قرار گرفت، افزود: ۱۲۰۰ آیه در قرآن کریم در ارتباط با زندگی انسان و طبیعت نازل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که طبق آن حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و هر کاری که با محیط زیست همخوان نباشد ممنوع است، بیان کرد: محیط زیست استان مرکزی طی دو سال اخیر با استقرار صنایع آب‌بر در استان موافقت نداشته است چراکه حفظ محیط زیست طبق فرموده مقام معظم رهبری باید در اولویت باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموخته دیروز بدون علم و اطلاعات به ‌روز، بی‌سواد فرداست، افزود: خوشبختانه در استان مرکزی تمامی مسئولان و سمن‌ها دغدغه زیست‌محیطی دارند. البته موضوعات محیط زیست، موضوعات عمومی و جهانی هستند چراکه نقاط روی یکدیگر اثر می‌گذارند به همین دلیل باید همه نسبت به حفظ محیط زیست نگاهی مسئولانه داشته باشند.

میرزایی بر لزوم استقرار صنایع در کنار یکدیگر به شکل اکوسیستمی تاکید کرد و گفت: روزانه ۶۰۰ تن پِت برای تبدیل شدن به الیاف وارد شهرستان دلیجان می‌شود، همچنین صنایع و واحدهای بزرگ بازیافت در استان وجود دارد که می‌توانند کمک شایانی به بازیافت کنند، هرچند با وجود اینکه در برخی از علوم به حد اعلی رسیده ایم، اما در بحث تفکیک زباله از مبداء و شیرابه‌ها همچنان با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا را همه می‌بینند و واکنش نشان می‌دهند، اما آلودگی خاک و آب نیز وجود دارد، امروز در برخی از مناطق غیرنفتی کشور با آلودگی نفتی در عمق ۱۳۰ متری زمین مواجه هستیم که به دلیل لوله‌های انتقال مستقر شده در این عمق است، پس باید به همه جوانب محیط زیست نگاه دغدغه‌مندانه داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: طی  سال جاری ۲۳ روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده است و روند کاهش تعداد این روزها به نسبت سال گذشته کاملا مشهود است که حاصل تصمیمات و اقدامات موثر است، شاید در تهران کار بزرگی نتوان به انجام رساند چراکه سالانه ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت پایتخت اضافه می‌شود و روزانه یک‌سوم جمعیت کشور در این شهر تردد دارند، اما با اقدامات صورت گرفته وضعیت هوای اراک رو به بهبود است.

میرزایی به اجرای طرح مپسا در استان اشاره کرد و گفت: براساس این طرح اجازه داده شد که اعضای هیات علمی وارد صنایع شوند، همچنین با تلاش دانشگاه پیام‌نور، آزاد اسلامی و جهاد دانشگاهی، آزمایشگاه های معتمد محیط زیست فعال شده‌اند و با خلاقیت و نوآوری دانشجویان می‌توان آینده بهتری را برای کشور رقم زد.

در این نشست علی‌اکبر ملکی‌راد رییس دانشگاه پیام نور استان دکتر نیز با اشاره به مرگ زودهنگام ۶ تا ۷ میلیون نفر به دلیل وجود آلاینده‌ها در جهان و ورود سالانه ۸ تن پلاستیک به محیط زیست، بر لزوم آگاهی‌بخشی برای رفع مشکلات و کاهش آلودگی‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این نشست دفتر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در دانشگاه پیام‌نور اراک افتتاح شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم

ایسنا/لرستان محیط‌بانان منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حضور موثر و پایش منطقه، موفق به فیلمبرداری از خرس قهوه‌ای در منطقه‌ حفاظت شده اشترانکوه شدند.

محیط‌بانان منطقه حفاظت شده اشترانکوه طبق برنامه‌ریزهای صورت گرفته جهت پایش مناطق در ایام تعطیلات نوروز موفق به ثبت تصاویر خرس قهوه‌ای در منطقه‌ حفاظت شده اشترانکوه شدند.

علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره گفت: محیط‌بانان منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور موثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود که برای پایش منطقه، طی سال گذشته دریافت نموده بودند، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه شدند.

سالاروند افزود: این اولین ثبت تصویر این گونه‌ ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه گفت: در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ بعنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شده که نشان دهنده‌ پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان بواسطه برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه روزی همکاران محیط‌بان و زحمتکشان عرصه محیط زیست لرستان و همچنین هوشمندسازی و افزایش تعداد نیروی محیط‌بان در مناطق تحت مدیریت استان طی دو سال گذشته می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستدار محیط زیست و حیات‌وحش بتوانیم، شاهد احیا بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص و ارزشمند حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان ضمن قدردانی از محیط‌بانان خدوم استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش استان خواست در صورت ثبت هر گونه‌ تصاویری از حیات وحش استان تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده، صورت گیرد.

خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند. حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌روند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن
  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • زنگ خطر برای اکوسیستم زاگرس مرکزی به صدا درآمد
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد