Web Analytics Made Easy - Statcounter

داستان تکراری مداخلات آمریکا در امور داخلی عراق این بار هم به اشکال و طرق مختلف در حال اتفاق افتادن است و گویا مقامات کاخ سفید قصد ندارند که مداخله در امور دیگر کشور‌ها را از اصول سیاست خارجی خود کنار بگذارند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، عراق در هفته‌های اخیر شاهد اعتراضات مردمی در انتقاد به وضعیت نامناسب اقتصادی، افزایش بیکاری، سطح پایین خدمات رفاهی، فساد در میان برخی از مسئولین و مشکلات معیشتی بوده که کماکان به صورت پراکنده ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دولت عادل عبدالمهدی اخیر بار‌ها این موضوع را اعلام کرده که با جدیت در پی تامین خواسته‌ها و مطالبات مردم و معترضین عراقی هست و برای آن بسته اصلاحی هم تدارک دیده که شامل موارد مختلفی است.

از جمله موضوعاتی که در بسته اصلاحی مورد تاکید دولت میتوان به آن‌ها اشاره کرد، کاهش درآمد مسئولان ارشد کشور به نصف، برخورد با عاملان و مرتکبان اقدامات غیر قانونی در حوادث اخیر عراق از سوی دستگاه عالی قضایی آن کشور، مبارزه با فساد، اصلاح نظام انتخاباتی و اصلاح اقتصادی است.

این قبیل اقدامات و گام‌های جدی دولت در تأمین مطالبات و خواسته‌های مردمی از سوی بسیاری از جریانات و گروه‌های سیاسی عراق مورد حمایت قرار گرفته و مرجعیت عالی شیعیان عراق نیز در مواضع اخیر خود بار دیگر بر تأمین حقوق و مطالبات مردم توسط مسئولین تاکید کرده است.

اما حوادث اخیر در عراق نیز همچون بسیاری دیگر از تحولات رخ داده در کشور‌های منطقه، صرفاً جنبه داخلی نداشته و به وضوح شاهد دخالت‌های برخی قدرت‌های خارجی و به خصوص آمریکا به جهت تأثیرگذاری بر روند تحولات به نفع آن‌ها هستیم.


در خصوص نقش و سیاست‌های مداخله جویانه دولت آمریکا در تحولات اخیر عراق می‌توان به برخی از موارد زیر اشاره داشت:

_. کاخ سفید در بیانیه‌ای کاملاً مداخله‌جویانه در خصوص تحولات داخلی عراق مواردی را منتشر کرده است که از منظر تحلیلی جای تامل دارد.

_. در بیانیه کاخ سفید آمده است که دولت آمریکا نسبت به تداوم آنچه که آنها، آن را حملات نیرو‌های امنیتی عراق علیه معترضان خوانده اند، نگران هستند چرا که حقوق فعالان جامعه مدنی را در آن کشور خدشه‌دار می‌کند.

_. همچون بسیاری از مواضع و بیانیه‌های صادر شده از سوی آمریکا در این بیانیه هم شاهد هستیم که مقامات واشنگتن نسبت به ایران و سیاست‌های منطقه‌ای آن بار دیگر گزافه‌گویی و تهمت زنی کرده و آورده اند که «عراقی‌ها در برابر اقدامات نظام ایران در قبال منابع این کشور دست بسته نمی‌مانند.»

_. چند روز پیش هم در بیانیه مشابهی سفارت آمریکا در بغداد با ژست حق به جانب و همچون همیشه از جایگاه دولتی که مدافع حقوق بشر است آورده است که هیچ آینده‌ای در عراق در سایه سرکوب اراده ملت این کشور متصور نیست. دولت آمریکا کشتار و ربودن معترضان و تهدید آزادی بیان و خشونت در عراق را محکوم می‌کند.

_. مداخلات آمریکایی‌ها در امور داخلی عراق در هفته‌های اخیر محدود به مواضع سیاسی و بیانیه‌های رسمی دولت آن کشور نشده و برخی تحرکات نظامی، اطلاعاتی و رسانه‌ای آن کشور و متحدان منطقه‌ای آن از جمله رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات حاکی از توطئه‌ای حساب شده و پیچیده از سوی آمریکا در خصوص عراق است.

_. ورود ۱۵۰۰ نفر از نیرو‌های نظامی آمریکا از شمال سوریه به عراق نشان دهنده عزم و اراده جدی مقامات کاخ سفید در تاثیر گذاری بر روند تحولات جاری در عراق است. بهانه حضور مجدد نظامی آمریکا در خاک عراق همچون گذشته دفاع از امنیت عراق در مقابله با گروه‌های تروریستی است. اما امروز در جهان چه کسی است که نداند گروه‌های تروریستی همچون داعش را آمریکا ایجاد و تا به امروز مورد حمایت قرار داده است.

_. مداخله در امور داخلی عراق و تاثیر گذاری بر روند تحولات فعلی در آن کشور از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در فضاسازی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای نیز به وضوح قابل مشاهده است. رسانه‌های منطقه‌ای و وابسته به امارات و سعودی از جمله «الحدث»، «العربیه» و «اسکای نیوز عربی» و رسانه‌هایی که مستقیم از سوی واشنگتن تغذیه می‌شوند از جمله «سی ان ان» و «رویترز»؛ همگی با دستورالعمل سیاه نمایی وضعیت در عراق، ناامید کردن مردم از اقدامات و تلاش‌های دولت در تحقق خواسته‌ها و مطالبات آنها، ضعیف و ناکارآمد نشان دادن دولت عبدالمهدی، فراهم کردن شرایط انتخابات زودهنگام و مطرح کردن این گزینه به عنوان تنها راه خروج از بحران فعلی در عراق و البته تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور آن کشور در اجرایی کردن آن، مشغول به فضاسازی در خصوص تحولات مربوط به عراق هستند.

_. طرح آمریکایی برگزاری انتخابات زودهنگام به منزله استعفای دولت فعلی عراق، ایجاد خلاء قدرت در آن کشور و همچنین افزایش ناامنی، آشوب و هرج و مرج در عراق، قطعاً باب میل هیچ یک از مقامات و مسئولین عراقی نبوده و نخواهد بود، اما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از جریانات و افراد به عنوان نفوذی‌های داخلی درصدد تحت فشار قرار دادن دولت عبدالمهدی به جهت استعفا از دولت و فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات زودهنگام هستیم.

_. در مقابله با توطئه طراحی شده از سوی آمریکا و عوامل آن، آنچه که ایجاد امیدواری می‌کند آن است که بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌های تاثیر گذار سیاسی و دینی عراق نسبت به بیانیه مداخله جویانه آمریکا در خصوص تحولات اخیر در آن کشور واکنش شدید و تندی را از خود نشان دادند.

_. «سید مقتدا صدر» رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون که بیشترین میزان کرسی‌های پارلمان عراق را در اختیار دارد، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، «شیخ قیس الخزعلی» رهبر گروه عصائب اهل الحق، «محمود الربیعی» سخنگوی سیاسی عصائب اهل الحق از جمله کسانی بودند که نسبت به بیانیه مداخله‌جویانه آمریکا در خصوص تحولات اخیر عراق واکنش نشان دادند.

بنابراین، هشیاری مقامات، گروه‌ها و شخصیت‌های تاثیرگذار سیاسی عراقی علاوه بر آنکه می‌تواند مانع از تحقق اهداف و خواسته‌های آمریکا شود، می‌تواند به افزایش سطح آگاهی مردم آن کشور در خصوص اقدامات و رفتار‌های خصمانه آمریکا و متحدان آن در قبال عراق، کمک کند.

در پایان آنکه، با توجه به شرایط کنونی عراق مهمترین اولویت دست یابی به ثبات سیاسی و امنیتی در سراسر کشور است و این امر مهم محقق نمی‌شود مگر با همیاری و اتحاد میان مردم و مسئولین، جدیت بیشتر دولت در اجرای سیاست‌های خود در راستای تامین منافع و اهداف مردم عراق و حفظ آرامش و امنیت در کشور در خلال برپایی اعتراضات مسالمت آمیز و قطعا اجرای طرح آمریکایی برگزاری انتخابات زودهنگام در تضاد کامل با منافع و امنیت ملی عراق قرار دارد. منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واشنگتن عراق اقتصادی عادل عبدالمهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۵۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دولت عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهایش هشدار داد و تهدید کرد «پاسخ خواهد داد».

به گزارش ایسنا، این وزارتخانه روز سه شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد شبه‌نظامیان برای اولین بار از چهارم فوریه تاکنون دو حمله نافرجام را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.

به نقل از بغداد الیوم، پنتاگون از دولت عراق خواست تمام اقدامات لازم را برای دفاع از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق انجام دهد و اعلام کرد در صورت ادامه حملات شبه‌نظامیان، همانند گذشته در دفاع از نیروهای خود تردید نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق خبر داد.

روز یکشنبه نیز پایگاه «خراب الجیر» آمریکا در عمق سوریه با پنج موشک مورد هدف قرار گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • ادعای بی‌اطلاعی آمریکا از طرح حمله خطرناک اسرائیل به رفح
  • آمریکا : از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • آمریکا: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا