Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا اصفهان، شامگاه سه شنبه(۲۱ آبان) این هفته اعلام کرد که به‌دلیل افزایش آلاینده‌ها، مردم ۹ شهرستان این استان بکوشند در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در محیط‌های عمومی کمتر تردد و از ورزش در هوای باز پرهیز کنند.

بر این اساس به گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر توصیه شد که در این ۲ روز تا حد امکان در محیط‌های عمومی شهرستان‌های اصفهان، مبارکه، لنجان، فلاورجان، خمینی‌شهر، بُرخوار، شاهین‌شهر، کاشان و نجف‌آباد که آلودگی بیشتری دارند، حضور نیابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تاکید شد که زنگ ورزش مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها باید در محیط بسته برگزار شود و صنایع آلاینده برای کاهش آلودگی‌ در ۴۸ ساعت آینده برنامه‌ریزی کنند و از مردم نیز خواسته شد که با کاهش درجه حرارت وسایل گرمایشی خود مانند بخاری، شرایط کم شدن دود و آلاینده‌های گاز طبیعی را فراهم سازند.

با وجود همه این هشدارها، امروز چهارشنبه(۲۲ آبان) گزارش‌هایی در باره حضور دانش‌آموزان در فضای باز و فعالیت تعداد محدودی از واحدهای تولیدی و صنعتی ارائه شد و تعدادی از مردم و ورزشکاران نیز در فضاهای باز و بوستان‌ها، اقدام به ورزش و پیاده‌روی کردند.

فعالیت تعدادی از واحدهای صنعتی و تولیدی نیز در این ۲ روز ممنوع اعلام شد اما برخی از آنها از جمله کوره‌های آجرپزی و گچ‌پزی فعال بودند.

یکی از شهروندان اصفهانی در تماس با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروز چند دسته از دانش‌آموزان دختر و پسر از مدرسه‌های مختلف در میدان امام(نقش جهان) اصفهان و در فضای باز این میدان، بازی یا فعالیت می‌کردند.

قادری با بیان اینکه دیشب پیام‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در باره آلودگی هوای امروز اصفهان و هشدار در باره ورزش و فعالیت در فضای باز منتشر شد، افزود: با وجود این همه اطلاع رسانی، حضور این دانش‌آموزان که بیشتر آنها از مقطع دبستان بودند، جای تعجب داشت و وقتی به اداره آموزش و پرورش تماس گرفتم، پاسخ مشخصی در این باره ندادند.

خبرنگار ایرنا این موضوع را از اداره کل آموزش و پرورش اصفهان پیگیری کرد و کارشناس مسئول روابط عمومی این اداره پاسخ داد که در چنین مواردی، مصوبه‌ها و هشدارهای داده شده به روابط عمومی‌ ناحیه‌های آموزش و پرورش اعلام می‌شود و آنها باید در اسرع وقت پیام‌ها را به مدیران مدرسه‌ها ارسال کنند.

محسن ژیان‌پور با بیان اینکه هشدارهای داده شده در باره آلودگی امروز هوای اصفهان حدود ساعت ۲۰ شامگاه سه‌شنبه و دیرهنگام منتشر شد و ممکن است مدیر مدرسه‌ای به موقع این توصیه‌ها را ندیده باشد، افزود: لازم است برگزاری جلسه‌های مربوط به آلودگی هوا و اعلام مصوبه‌ها و توصیه‌های آن زودتر انجام شود تا فرصت بیشتری برای اطلاع‌رسانی در این باره وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: به همه مدرسه‌ها برای رعایت هشدارها و توصیه‌های آلودگی هوا، تذکر دوباره داده خواهد شد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز به ایرنا گفت: امروز به‌هیچ عنوان فعالیت ورزشی یا تحرک در فضای باز برای مردم به‌ویژه گروه‌های سنی حساس یعنی کودکان و سالمندان مناسب نبود و دیشب همه هشدارهای لازم در باره آن از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داده شد.

سیدمهدی میرجهانیان با بیان اینکه اداره آموزش و پرورش و ورزش و جوانان باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کامل و کافی کنند، افزود: امروز آلودگی هوا در برخی نقاط اصفهان، بالا و در مرز هشدار بود و شهروندان باید از فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی اجتناب کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: مصوبه ها و هشدارهای کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا اصفهان توسط اداره کل آموزش و پرورش استان به همه ابلاغ شد و اگر مدیر مدرسه‌ای آنها را رعایت نکرد، دستگاه مسئول آن یعنی اداره کل آموزش و پرورش باید تذکر دهد.

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه مصوبه‌های این کارگروه در برنامه‌های تلویزیون نیز زیرنویس شد، افزود: حدود۲۵۰ کوره آجرپزی و ۹۲ کوره گچ‌پزی باید در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل می‌شد که بر اساس بازرسی‌ها، مشخص شد تعداد معدودی از آنها فعالیت داشتند.

وی بااشاره به اینکه دستگاه مسئول برای تذکر و برخورد در این زمینه، سازمان صنعت، معدن و تجارت است، ادامه داد: همه مصوبه‌های کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا، لازم الاجراست و موارد تخلف پس از ارزیابی‌های صورت گرفته، بررسی و با آن برخورد می‌شود.

به گفته وی، امروز چهارشنبه حدود ۴۲ تیم گشت در استان اصفهان، مصوبه‌های دیروز کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا را بررسی کردند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی، با ورود سامانه ناپایدار به استان در عصر روز پنجشنبه، آلودگی هوا کاهش خواهد یافت و هفته آینده نیز شرایط بهتر خواهد بود.

حال جای سئوال اینجاست که با وجود تداوم پدیده آلودگی هوای شهرهای بزرگی مانند اصفهان در چند سال اخیر و تاکید و اصرار همه مسئولان و کارشناسان برای توجه به هشدارها و توصیه‌های داده شده، چرا همچنان شاهد بی‌توجهی جمعی از شهروندان به آنها هستیم، گویی که آنها با بی‌اعتنایی به این موارد، در درجه نخست، سلامت خود و سپس دیگران را به خطر می‌اندازند و به همین دلیل در سال‌های آینده احتمال شیوع بسیاری از بیماری‌ها در جامعه به‌ویژه در سنین نوجوانی و جوانی دور از تصور نیست.

هوای کلانشهر اصفهان در ۴۸ ساعت گذشته در پی پایداری نسبی هوا و در عین حال کاهش دما رو به آلودگی گذاشت و صبح روز چهارشنبه در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

میانگین شاخص کیفی هوای شهر اصفهان در ایستگاه‌های مراقبت دائم و طبق اعلام مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان از ۲۴ ساعت گذشته تا هفت صبح امروز چهارشنبه  عدد ۱۲۷(AQI) را نشان‌ می‌داد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

پیش از این، هواشناسی استان اصفهان در باره افزایش آلاینده‌ها در هوای نقاط پُرتراکم این منطقه هشدار داده و اعلام کرده بود: به‌سبب استقرار هوای سرد و خشک، تا اواخر هفته‌ جاری، شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در کلانشهر اصفهان و شهرک‌های صنعتی در مناطق مرکزی و شمالی(کاشان)، به‌ویژه در نیمه‌ی اول روز مهیاست لذا غبار آلودگی، کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به وضعیت ناسالم کیفیت هوا در چنین شرایطی لازم است شهروندان به توصیه‌های مرکز بهداشت استان در این زمینه توجه کنند.

مرکز بهداشت استان اصفهان با توجه به آلودگی آخر این هفته توصیه کرد: بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر پرهیز و ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی و پیاده‌روی در فضای باز خودداری کنند.

همچنین به مدیران مدارس و مهدهای کودک توصیه شد که فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و کلیه مقاطع تحصیلی مدارس را حذف و زنگ‌های تفریح را نیز تا حد امکان در کلاس سپری کنند.
اصفهان و شهرهای اطراف آن به سبب تردد انبوه انواع خودرو، استقرار صنایع خرد و کلان و نیز همجواری با مناطق کویری و کانون‌های گرد و غبار در زمره آلوده‌ترین مناطق کشور به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها مدیریت بحران اصفهان آلودگی هوا مدرسه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیریت بحران اصفهان آلودگی هوا مدرسه مدیریت بحران اصفهان آلودگی هوا مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۶۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌گیرد و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهر اصفهان با پیشینه بسیار کهن تاریخی خود از پیش از اسلام تاکنون همواره مورد توجه و تحولات و منشأ تأثیرات گوناگون در عرصه‌های مختلف بوده و بر این اساس اوضاع اقلیمی و جغرافیایی و واقع شدن اصفهان در میانه کشور، موقعیت بسیار ممتازی به این شهر بخشیده است.

در برخی از برهه‌های تاریخی این نقش بسیار پررنگ‌تر و قوی‌تر بوده و پس از اسلام نیز بر میزان توجه به این شهر افزوده شد و در طی قرن‌های متمادی علی رغم وقوع حوادث و پیدایش فراز و نشیب‌های فراوان تاریخی، نه تنها هیچ گاه از اهمیت آن کاسته نشد، بلکه در برخی مقاطع تاریخی به عنوان پایتخت ایران نیز برگزیده شد.

اولین بار در زمان آل‌بویه این شهر مرکز حکومت آل‌بویه قرار می‌گیرد و پس از آن در دوره سلجوقیان، به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب می‌شود؛ وجود آثار متعدد معماری مربوط به عصر سلجوقی در این شهر و نیز آرامگاه برخی از بزرگان این حکومت در اصفهان، مؤید این مطلب است؛ از سویی لازم به ذکر است که ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌گیرد؛ و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.

محمّد حسین صغیر اصفهانی ابن اسداللَّه شاعر ادیب و عارف وارسته، از مشاهیر شعرای معاصر اصفهان بود که در ۸ سالگی زبان به سرودن شعر گشود و شگفتی همگان را برانگیخت و از همان زمان «صغیر» تخلص پیدا کرد.

او اگرچه قصیده و غزل بسیار گفته اما اغلب اشعارش مدح و مرثیه چهارده معصوم (ع) است او از مداحان طراز اول اصفهان بوده و در تشکیل انجمن مداحان و تربیت و پیشرفت آنان نقش زیادی داشته و بر همین اساس حاج احمد صغیر فرزند مرحوم صغیر اصفهانی که خود نیز شاعر است، در ویژه برنامه بهار بهار با بیان اینکه صغیر اصفهانی از کودکی ذوق عرفان داشت، اظهار کرد: صغیر اصفهانی در شعرهای خود خدا را شکر می‌کند و می‌گوید افتخار می‌کنم که در کودکی خدا زبان مرا به اشعار گشود.

وی با اشاره به خصوصیات پدرش ادامه داد: صغیر اصفهانی یک پارچه حقیقت و نو دوستی بود، به طوری که از ناراحتی، خودپسندی و مواردی از این دست در وجود وی دیده نمی‌شد.

این شاعر و فرزند مرحوم صغیر اصفهانی تصریح کرد: صغیر اصفهانی همیشه سعی می‌کرد به دیگران در حد توان خدمت کند، عشق وافری به چهارده معصوم داشت و در مدح امیرالمومنین و اباعبدالله اشعار زیادی سرود.

وی با بیان اینکه صغیر اصفهانی به تخلص خود راضی بود و به آن اشاره داشت، افزود: «یک شب وی در دوره نوجوانی و زمانی که زبانشان به شعر باز شده بود در انجمن شعرا، قطعه شعری می‌خواند که برای مهمانان جالب بوده، پس از آن یکی از مهمانان به وی می‌گوید که تو اکنون صغیر هستی و این شعر را گفته‌ای و چه بهتر که همین فامیلی را داشته باشی؛» از این‌رو تخلص وی صغیر شد.

صغیر با اشاره به اینکه صغیر اصفهانی از هر سبکی شعر دارد، گفت: اینکه صغیر اصفهانی همیشه خود را کوچک می‌دانست و خضوع و خلوص داشت، او را بزرگ کرد.

وی با اشاره به بخشی از اشعار صغیر اصفهانی در خصوص قیامت اظهار کرد: قیامت روزی است که هرکس هرچه فرستاده است را می‌بیند، در همین راستا باید گفت که پدر دین باور بود و در اشعار او نیز این مورد تجلی پیدا کرده است.

کد خبر 747367

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • پیشرفت ۸۰ درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت