Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گزارش لودووار آمده است: تحولات در خاورمیانه در حالی به سوی بحران بیشتر پیش می‌رود که می‌توان دو تاریخ مهم را نقطه عطف این تحولات دانست.

نخستین آن ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۹ که ۱۸ پهپاد و هفت موشک کروز نیروهای حوثی یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کردند و نیمی از ظرفیت تولید آن را از بین بردند و دوم، ششم اکتبر سال جاری میلادی است که ترامپ از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع باید گفت که نباید به سادگی از کنار این دو رویداد گذشت چرا که این دو از اهمیت بسیار بالایی در روند تحولات خاورمیانه و حتی بین‌المللی برخوردار است.

در جنگ‌های جدید، خبری از لشکر کشی‌های صدها هزار نفری نیست و این علم و فناوری است که حرف اول را می‌زند.

این گزارش می افزاید، ما در سال‌های گذشته بارها این موضوع را مشاهده کرده‌ایم. در سال‌های گذشته جنگ‌های نامتوازن زیادی در جهان روی داده است که در کمال ناباوری منجر بر عقب نشینی طرف قوی‌تر شده است. به عنوان مثال می‌توان به جنگ اسرائیل و حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

این جنگ به خوبی نشان داد که اسرائیل در حمله به همسایگان خود بسیار آسیب پذیر است. دوره حمله و کشتار بی پاسخ برای مهاجمان به سر آمده است. حالا مهاجمان باید بهایی بپردازند و هیچ تضمینی هم برای پیروزی آنها نیست.  

حزب‌الله لبنان به خوبی چگونگی پیروزی در یک جنگ نامتقارن را نشان داد. عملکرد حزب‌الله آموزنده بود. فلسطینی‌ها در غزه از حزب‌الله درس گرفتند. انصارالله یمن هم از حزب‌الله الهام گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از کارشناسنان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که  عملیات ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۹ یک صاعقه بود. سامانه‌های دفاع ضد هوایی آمریکایی هیچ یک از موشک‌ها و پهپادها را ره‌گیری نکردند و هیچ تاثیری نداشتند. به این ترتیب تجهیزات دهها میلیارد دلاری با ابزاری که تنها چند هزار دلار ارزش داشت، از کار افتاد و میلیاردها دلار خسارت بر جای گذاشت. در واقع باید گفت که مسئله شگفت آوری که در این حمله روی داد، پیروزی سلاح فقرا بر سلاح ثروتمندان بود.

دوران مصونیت از مجازات به سر آمده است. به این ترتیب جنگ اعلام شده علیه ایران تا زمان نامشخصی به تعویق می‌افتد و حمله اسرائیل به لبنان به حال تعلیق در می‌آید. قدرت نمایی ۱۴ سپتامبر همه جا قابل اجرا است. فناوری از این پس برای ضعیف‌ترها نیز در دسترس است. فناوری به عامل توازن و پاد زهری در برابر مهاجمان تبدیل شده است.

در واقع باید گفت آنچه که این روزها ما در سوریه و یمن شاهد آن هستیم، حاکی از افول بی سابقه سیاست‌های آمریکا نه تنها در خاورمیانه، بلکه در سطح بین الملل است. ۹۰۴۱

برچسب‌ها یمن اسرائیل ایالات متحده آمریکا حزب الله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یمن اسرائیل ایالات متحده آمریکا حزب الله یمن اسرائیل ایالات متحده آمریکا حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۶۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مصر به اسرائیل در خصوص حمله به رفح

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در گفت‌وگوی مطبوعاتی با همتای ایرلندی خود بر لزوم برداشتن گام‌های بازدارنده در برابر حمله اسرائیل به رفح تاکیدکرد.

وی با بیان این که وجدان بشری دیگر نمی‌تواند ادامه این حجم از کشتار در غزه که به 34 هزار کشته رسیده و 20 هزار نفر از آنها زنان و کودکان هستند و استمرار تخریب این منطقه به گونه‌ای که غیرقابل سکونت شده است را تحمل کند.

شکری بر ضرورت توقف این جنگ و تلاش برای پایان دادن به آن با تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکیدکرد و گفت: این موضوعی است که باید از سوی همه هم‌پیمانان و جامعه بین‌الملل حمایت شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد که آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی(آنروا) تنها سازمانی است که می‌تواند کمک‌های بشردوستانه را در فلسطین توزیع کند و کشورهایی که کمک به این سازمان را تعلیق کردند، خسارت زیادی به این موسسه و در این شرایط فاجعه‌بار انسانی وارد نمودند.
 

دیگر خبرها

  • یک خبرنگار دیگر در غزه شهید شد/ شهادت ۱۴۱ خبرنگار از آغاز جنگ
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!‏
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • هشدار مصر به اسرائیل در خصوص حمله به رفح
  • نیوزویک: آمریکا رو به افول است