Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@10:26:46 GMT

نام ۳۵ نفر از مشاهیر ایرانی در یونسکو ثبت است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۷۱۹۷

نام ۳۵ نفر از مشاهیر ایرانی در یونسکو ثبت است

«عبدالمهدی مستکین» شامگاه  چهارشنبه در حاشیه آیین بزرگداشت حافظ در اراک در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نام سه شخصیت برجسته دیگر کشور شامل «فریدالدین محمد عطار نیشابوری»، «ابوریحان بیرونی» و «حکیم فارابی» نیز تا یک ماه آینده به ثبت جهانی می رسد.

وی ادامه داد: «فخر الدین عراقی» و «امیرکبیر» نیز 2 نفر از مشاهیر با ارزش کشور هستند که از خطه استان مرکزی برخاسته و نامشان در فهرست جهانی به ثبت رسیده است و «حکیم نظامی» نیز که متعلق به شهرستان تفرش از توابع این استان عالم‌پرور است در آینده نزدیک به ثبت جهانی می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) خاطرنشان کرد: ۲۳ اثر فرهنگی ملموس و ۲ اثر طبیعی کشور نیز تاکنون موفق به ثبت جهانی در سازمان یونسکو شده‌اند.

مستکین یادآور شد: استان مرکزی در طول تاریخ بیشترین مفاخر و مشاهیر کشور را به خود اختصاص داده و از این منظر پرورنده اصحاب علم و ادب و دانایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امیرکبیر که در طول سه سال و ۲ ماه حکومت در دربار شاهان قاجار بیشترین تحولات را در کشور به‌وجود آورد از جمله مفاخر و مشاهیر بنام استان مرکزی است.

 مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) با یادآوری مرمت خانه امیرکبیر در روستای هزاوه از توابع اراک، گفت: استان‌ها و شهرهای تاریخی باید با برنامه‌هدفمندداشته‌های فرهنگی و تاریخی خود را به گونه‌ای معرفی کنند که آن خطه به یکی از مقصدهای گردشگری و فرهنگی کشور تبدیل شود و ضمن بهره‌مندی از سرمایه‌های معنوی و فرهنگی بستر رونق گردشگری و درآمدزایی فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب در اراک به‌عنوان یک رخداد مهم فرهنگی بود که در طول 6 روزبرگزاری آن 12 میلیارد ریال فروش داشت.

حجت الاسلام «عباس دانشی» افزود: استان مرکزی میزبان نخستین دوره نمایشگاه کتاب سال است درصورتی که در استان‌های همجوار چهاردهمین دوره این نمایشگاه را برگزار می‌کنند و نیاز است که به سرعت تاخیرها در این حوزه جبران شود.

وی ادامه داد: دهمین نمایشگاه کتاب در استان مرکزی برگزار شد در صورتی که در استان‌های دیگر نمایشگاه‌ کتاب بیستمین دوره را در تقویم خود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد:  دستگاه‌های اجرایی باید برای تبدیل شدن استان فرهنگی مرکزی به قطب برگزاری نمایشگاه و برنامه‌های هنری و ادبی حضور فعالانه داشته باشند.

حجت الاسلام دانشی گفت: استان مرکزی تا پایان سال میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد استانی خواهد بود.

سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (UNESCO) یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال ۱۹۴۵ تشکیل شد.

هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی وتربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

۱۹۵ کشور عضو یونسکو هستند و مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.

برچسب‌ها استان مرکزی فرهنگی دفتر میراث فرهنگی و هنری یونسکو  انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی فرهنگی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان مرکزی فرهنگی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۷۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «مسطورا» گامی مثبت در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در مرکزی

حسین محمودی فر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به نهادینه کردن مفاهیم و آموزه‌ای قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی مردم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، اقدام به برگزاری نشست‌هایی با انجمن‌ها و نهادهای زیر مجموعه خود از جمله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، انجمن‌های مختلف هنری، اهالی رسانه، هنرمندان برگزار کرده است‌.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن کریم در فرهنگسرای اراک همزمان با ماه مبارک رمضان افزود: در این نمایشگاه محفلی برای اطلاع رسانی طرح قرآنی مسطورا جهت بازدید کنندگان از نمایشگاه به ویژه دانش آموزان فراهم شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: انجمن‌های قرآنی وابسته به این اداره کل، حمایت همه جانبه از طرح زندگی با آیه‌ها در جهت حفظ و ترویج علوم و معارف قرآن کریم بین جوانان و نوجوانان داشتند.

وی با بیان اینکه برای مؤثر واقع شدن فعالیت‌های قرآنی، مردم باید مجری و برگزار کننده باشند گفت: انس و الفت جوانان و نوجوانان با آموزه‌های قرآن کریم سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود.

محمودی فر افزود: اجرای طرح ملی «مسطورا» اقدامی قرآنی است که با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی برای ارتقای فرهنگ قرآنی درجامعه گام برداشته و تاکنون در این طرح در راستای نهادینه کردن مبانی کلام الله وحی کارهای مثبتی انجام شده است.

کد خبر 6076995

دیگر خبرها

  • پیوست فرهنگی شعار سال در «پارلمان فرهنگی» تصویب شد
  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند
  • صدور کد صادراتی IR در یک کارخانه لبنی در استان مرکزی
  • نسبت نمایشگاه کتاب تهران با گردشگری ادبی چیست؟
  • رونق توریسم و مبادلات فرهنگی با رویداد‌های ادبی / نسبت نمایشگاه کتاب تهران با گردشگری ادبی چیست؟
  • برگزاری بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی
  • پیام معاون توسعه مدیریت و منابع بیمه مرکزی بمناسبت روز ملی منابع انسانی
  • طرح «مسطورا» گامی مثبت در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در مرکزی
  • ۱۳ زبان و گویش ایرانی در معرض نابودی!
  • ۱۳ زبان و گویش ایرانی در معرض نابودی است!