Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محسن محبی، معاون توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور در پنل تخصصی «پدافند غیرعامل و گام دوم انقلاب» که در دومین روز از چهارمین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی (CIP) برگزار شد، با بیان اینکه دفاع بدون سلاح کوتاه‌ترین تعریف از پدافند غیرعامل است؛ افزود: "تعریفی که به نوعی بیان می‌کند وظیفه اصلی ما، آماده‌سازی کشور و جامعه برای روز‌های مبادا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمادگی از یک سو سبب ارتقای بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات می‌شود و از سوی دیگر در صورت بروز بحران‌های انسان‌ساخت، موجب می‌گردد تا از مردم و زیرساخت‌هایی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند صیانت و حفاظت شود."

وی با بیان اینکه می‌توان گفت پدافند غیرعامل، مکمل دفاع نظامی و صلح‌آمیزترین و اثربخش‌ترین روش دفاعی است که کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم و پایداری ملی را به‌دنبال دارد، خاطرنشان نمود: "پدافند غیرعامل از طریق توسعه ظرفیت‌های دفاعی و ارتقای آستانه تحمل عمومی، ضمن افزایش توان بازدارندگی ملی و مقاومت ملی با افزایش هزینه تهاجم، تردید را در اراده تهاجمی دشمن ایجاد می‌کند."

نسبت پدافند غیرعامل با تحول علم و فناوری

دکتر محبی با تاکید بر اینکه ما در سال‌های اخیر با شرایط متفاوتی روبه‌رو شده‌ایم؛ افزود: "با پیشرفت فناوری و حضور دانش در بسیاری از حوزه‌ها از جمله نظامی، نوع تهدیدات نیز از حوزه نظامی به سایر حوزه‌ها توسعه یافته است، به این مفهوم که دیگر نمی‌توان تهدید را صرفاً در حوزه نظامی در نظر گرفت و به نوعی به یک عنصر چندوجهی مبدل شده است."

وی با بیان اینکه سطوح تهدید تغییر جدی کرده است؛ افزود:" تهدید دیگر عنصر ثابت نیست و شکل تهدید با تغییرات تکنولوژی و فناوری تغییر یافته است و امروز ما شاهد هستیم جنگ‌ها از نبرد‌های سخت به نبرد‌های نرم و شناختی تبدیل شده است."

تحلیل شرایط کشور مبتنی بر گذار از جنگ ترکیبی

سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ما امروز با یک مدل جدید از جنگ نامتعارف تحت عنوان جنگ ترکیبی روبه رو هستیم، ادامه داد:‌"در این نبرد، ارتقای تاب‌آوری ملی در برابر تهدیدات یک بایسته ضروری است به ویژه آنکه بر اساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) «همچنان که ما در این چهل سال به توفیق الهی پیروز شدیم، در آینده، در گام دوّم، در گام‌های بعد به توفیق الهی بر همه موانع غلبه خواهیم کرد و بر دشمنان پیروز خواهیم شد.»"

پدافند غیرعامل و بی اثرسازی تمامی تهدیدات در گام دوم انقلاب

محبی در این خصوص ادامه داد:‌ "بر این مبنا و با درنظرگفتن گام دوم انقلاب به عنوان عبور قطعی از تمامی موانع، پدافند غیرعامل نیز باید آمادگی‌ها در کشور را به سطحی برساند که تهدیدات به صفر میل کرده و آسیب‌پذیری‌ها در تمامی بخش‌ها به حداقل ممکن برسند."

پدافند فرهنگی و تقویت پایداری ملی

محبی در ادامه این پنل تخصصی به موضوع پدافند فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت:‌ "یکی از مهم‌ترین حوزه‌های نفوذ در نظام نوین تهدیدات در حال حاضر حوزه های فرهنگی است، بنابراین یکی از مهم‌ترین اصول دفاع استفاده از راهبردهای فرهنگی است. اگر بخواهیم راهبردهای فرهنگی را عنوان کنیم، افزایش پایداری ملی و کاهش آسیب پذیری‌ها می توانند در این خصوص مطرح شود."

وی با بیان اینکه منظور از افزایش پایداری ملی افزایش آستانه مقاومت مردمی در برابر هرگونه عمل و اقدامات دشمن است، خاطرنشان کرد:‌"لازمه افزایش آستانه مقاومت، داشتن فرهنگ قوی و غنی است. همان چیزی که ما در هشت سال دفاع مقدس شاهد آن بودیم، روحیه بالا و انگیزه خوب و مستولی بودن ارزشهای اسلامی بود که به افزایش پایداری ملی ما کمک کرد."

معاون توسعه‌ فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه دیگر راهبرد ما در این میان می‌تواند مقاوم‌سازی ساختارهای فرهنگی باشد، توضیح داد: "سازماندهی توانمندی‌های فرهنگی می‌تواند به ما کمک کند که فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل موفق باشد. لازم است که باورهای عمومی آحاد جامعه نسبت به ارزش های اسلامی و دینی و حکومت تقویت شود علاوه بر این بازتولید فرهنگ در ابعاد مختلف در امور فرهنگی در بحث پدافند غیرعامل در ارتباط با رسانه‌های جمعی و رسانه‌های نوین و سایر موضوعات بایستی انجام شود، این بازتولید می‌تواند به عنوان یک راهبرد فرهنگی تلقی شود."

افق پیش روی پدافند غیرعامل متناظر با گام دوم انقلاب

دکتر محبی با اشاره به اینکه پدافندغیرعامل در افق پیش روی خود و مطابق با اهداف بلند گام دوم انقلاب اسلامی تلاش دارد تا کشور را به سطحی از آمادگی و بازدارندگی برساند که هیچ تهدیدی حتی در مخیله دشمن هم امکان اعمال علیه ملت ایران را نداشته باشد؛ ادامه داد: "سازمان پدافند غیرعامل کشور با طرح ریزی و برنامه ریزی مناسب در مقابله با تهدیدها در عرصه های مختلف با همکاری دولت، وزارتخانه ها، ارگان ها و سازمان‌های لشکری و کشوری آمادگی های مناسبی را ایجاد کرده است."

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دنیای ارتباطات فضای مجازی پدافند غیرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

استاندار کرمانشاه با اشاره به ضرورت تقویت شورای توسعه گردشگری استان گفت: لازم است سراغ رویکردهای جدید و خلاقانه در حوزه گردشگری برویم و از تکرار کارهای کهنه و کم ثمر پرهیز کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمد طیب صحرایی امروز در نشستی با مدیران تشکل‌های گردشگری استان اظهار داشت: مرز مشترک ما با کشور همسایه با ویژگی‌هایی که دارد که برای مردم استان می‌تواند بسیار اثرگذار و توسعه آفرین باشد. 

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باید آرمانی بیاندشیم و واقعی عمل کنیم، افزود: ما در استان وارث وضعیتی هستیم که باید در کوتاهترین زمان ممکن از آن به سمت مطلوب عبور کنیم. 

وی با اشاره به مشکلات فرودگاه کرمانشاه که از گذشته به ارث رسیده است، گفت: در زمان مناسب با حداقل هزینه می‌توانستند این پروژه را به سامان برسانند ولی متأسفانه انجام نشده است.  پروژه بازسازی کامل باند فرودگاه دردست انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک باند اصلی شروع به فعالیت کند. 

صحرایی با اشاره به مشکلات راه‌آهن کرمانشاه، افتتاح آن را در دولت قبل زودهنگام و پیش از تکمیل پروژه خواند و گفت: برای تکمیل پروژه قطار کرمانشاه و افزایش سرعت آن حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست. 

استاندار کرمانشاه به بهسازی راه‌های استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته 280 کیلومتر از راه‌های استان به برکت اربعین بهسازی شد و بخش مهمی از نقاط حادثه خیز استان اصلاح شده است.  در حوزه تقویت مرزها نیز اتفاقات بسیار مناسبی در استان افتاده که سال گذشته مرز مسافری شوشمی نیز به عنوان یک مطالبه بازگشایی شده است. 

وی گفت: سال گذشته همچنین بیش از 700 سرویس بهداشتی در مسیرهای اصلی احداث و بازسازی کامل شده است که به گردشگران و زوار عتبات عالیات خدمات ارائه می‌کنند. 

صحرایی با بیان اینکه در حوزه معرفی استان با مشکلات متعددی مواجه هستیم که میراث‌فرهنگی باید برای آن چاره اندیشی کند افزود: از برگزاری رویدادهای شناسنامه دار حمایت می‌کنیم و با هیچ رویدادی که بانی آن مشخص و تعریف شده باشد مشکلی نداریم. 

استاندار کرمانشاه گفت: برنامه‌های گنگ و بی سند آسیب‌زا هستند و نقطه قوت گردشگری استان را به ضعف تبدیل می‌کنند، اما رویدادهای تعریف شده و مشخص مورد تأیید همه دستگاه‌ها خواهد بود. 

تقویت شورای توسعه گردشگری کرمانشاه

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی برای تقویت شورای توسعه گردشگری استان، اظهار کرد: امسال ضمن توجه و تقویت سایر بخش‌ها، با تمرکز بیشتر به گردشگری توجه خواهیم کرد و با یک نگاه وسیع تقویت شورای توسعه گردشگری استان را در دستور کار قرار می‌دهیم. 

صحرایی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی باید در فضای مردمی ما درست و پررنگ معرفی‌ شود افزود: یکی از مباحثی که باید به آن پرداخته شود، ورود به مجموعه فعالیت‌های فرهنگ گردشگری است.

وی گفت: در خود استان نیازمند ترویج سفرهای استانی هستیم تا خود مردم استان داشته‌های ما را ببینند و بشناسند و به عنوان بهترین مروجان کرمانشاه را معرفی کنند. 

صحرایی برپایی هفته‌های گردشگری در شهرستان‌ها با انواع مشوق‌ها برای تشویق مردم به سفر را یکی از راهکارهای پیشنهادی عنوان کرد و گفت: توجه به مباحث فرهنگ گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای مثال اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید به گونه‌ای عمل کنند که به فرهنگ گردشگری روستاها آسیبی نزند و گردشگران باید متوجه شوند که وارد یک اقلیم فرهنگی می‌شوند که باید الزامات و بایسته‌های فرهنگی را پذیرفته و به آن احترام بگذارند.  

استاندار کرمانشاه دعوت ملی و بین‌المللی را مرحله بعد معرفی استان عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم با معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان به زبان‌های بین‌المللی کرمانشاه را به خوبی به جهانیان بشناسانیم. 

صحرایی توسعه اقدامات گردشگری در مجموعه ادارات، رونق گردشگری کوهستان و گردشگری دفاع مقدس و نیز اربعین را قله گردشگری استان توصیف کرد و گفت: پرداختن به مرز خسروی در طول سال باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد و ما بتوانیم برای تردد بیش از 15 هزار کامیون دار از مرز پرویزخان برنامه‌ریزی کنیم که خانواده هایشان بیایند و از کرمانشاه دیدن کنند. 

وی با تأکید بر رویکردهای جدید و پرهیز از تکرار کارهای کهنه و کم ثمر در حوزه گردشگری عنوان کرد: گردشگری باید با تعریف درست و جذب همراهی‌های روز افزون تبدیل به سکه رایج مردم کرمانشاه شود.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم
  • ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه
  • بهره‌برداری از ۲۷۰۰ پروژه بهداشتی در دولت مردمی
  • انهدام سه ریز پرنده در اصفهان
  • جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟
  • اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل
  • جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد
  • عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • آغاز اقدامات اجرایی پدافند غیرعامل شهرداری گرگان در سال 1403