Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  "تارجا کرونبرگ" تحلیلگر موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم و رئیس سابق هیئت پارلمانی اروپا که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی عضو پارلمان اروپا بود. کرونبرگ در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ میلادی نیز نماینده پارلمان فنلاند بوده است.

این تحلیلگر اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم درباره اظهارات اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص وضعیت اتحادیه اروپا و ناتو و روابط آمریکا و اروپا صحبت کرده است که متن مصاحبه آن به شرح زیر است:

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی اخیر خود در یک کنفرانس چشم انداز تیره‌ای را از آینده اروپا و احتمال محو شدن و نابودی آن ترسیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس، ماکرون در مصاحبه با اکونومیست توضیح داده است که سعی می‌کنم با واقعیت‌ها روبرو شوم. شخصا، تصور می‌کنم اروپا یک معجزه است. این قاره بزرگترین تمرکز جغرافیایی از تنوع فرهنگی را در اختیار دارد. این توضیح می‌دهد که چرا اروپا تقریبا برای دو هزاره، تحت الشعاع جنگ‌های داخلی قرار گرفته است. آیا به این مساله اعتقاد دارید؟

رئیس جمهور فرانسه یکی از رویاپردازان درباره چشم انداز آینده اروپا بوده است. می‌توانم با توجه به روند برگزیت، درک کنم که او احساس افسردگی می‌کند. اتحادیه اروپا برای ۷۰ سال یک پروژه صلح بوده است. شعار این بوده است: متحد شدن در عین تنوع، هنوز مهم است.

ماکرون در بخشی از مصاحبه به تغییر سیاست آمریکا در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این، اروپا اساسا بر این مبنا ایجاد شده است که شریک کوچکی برای آمریکایی‌ها باشد. این مساله عامل اصلی طرح مارشال از همان ابتدا بوده است؛ و این روند از سوی آمریکا دنبال شده است و ایالات متحده به عنوان تضمین کننده نهایی این سیستم و برقراری تعادل در ارزش‌ها بوده است، آن هم بر اساس حفاظت از صلح جهانی و مسلط بودن ارزش‌های غربی. یک هزینه برای این مساله وجود داشته که باید پرداخت شود، که آن هزینه ناتو و حمایت از اتحادیه اروپا بوده است. ولی موضع آن‌ها طی ۱۰ سال گذشته تغییر کرده است و این تنها محدود به دولت ترامپ نبوده است. شما باید این مساله را درک کنید که در عمق سیاستگذاری آمریکا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. این ایده‌ای است که باراک اوباما آن را مطرح کرد: من یک رئیس جمهور آرام هستم. نظر شما در این خصوص چیست؟

قدرت اقتصادی جهان به سوی اقیانوس آرام منتقل شده است و جای تعجب ندارد که روسای جمهور آمریکا به تدریج از اروپا دور می‌شوند. اروپایی‌ها از درک این مساله عاجز بوده‌اند، این بدان معناست که ما باید مسئولیت پذیر باشیم و خودمان هزینه‌های دفاعی مان را بپردازیم.

ماکرون همچنین گفته است که روابط بین اروپا و آمریکا تضعیف شده است. وی گفت، ایالات متحده همچنان متحد مهم ما است، ما به آن‌ها نیاز داریم، ما ازرش‌های مشترکی داریم. من اهمیت زیادی برای این رابطه قائل هستم. ولی برای نخستین بار شاهد آن هستیم که یک رئیس جمهور آمریکا با ایده پروژه اروپایی ما، اشتراک ندارد و سیاست آمریکا در حال دور شدن از پروژه اروپایی است. آیا شما این طور فکر می‌کنید؟

بله، دولت ترامپ دیگر با اروپایی‌ها مانند یک متحد تعامل و برخورد نمی‌کند. خروج از توافق هسته‌ای ایران یک نمونه بارز است. در مقابل، دولت ترامپ اروپایی‌ها را یک رقیب می‌داند و در برخی موارد نیز اروپا را حامی رقبای ایالات متحده ارزیابی می‌کند از جمله در خصوص گاز روسیه. رئیس جمهور آمریکا خودش هیچ علاقه‌ای به پروژه اروپایی ندارد، وی بیشتر نزدیک به کسانی است که خواستار تجزیه اروپا هستند. این مساله تاثیر منفی بر روابط بین اقیانوس اطلس می‌گذارد که هنوز در ذهن بسیاری از مردم پایه و اساس سیاست خارجی و امنیتی اروپا است. برخی نیز به این مساله اذعان دارند که روابط بین آمریکا و اروپا متزلزل شده است، ولی خواستار حفظ آن هستند، از ترس این که اتفاق ناشناخته‌ای رخ دهد. همین طور درک متفاوتی بین کشور‌های شرقی و غربی اروپا درباره نقش آمریکا در اروپا وجود دارد.

در بخش دیگری از مصاحبه، ماکرون درباره راهکار‌های ایجاد حاکمیت اروپایی بحث کرده است و همین طور به مرگ مغزی ناتو اشاره نموده است. وی گفت: همه چیز در حال تغییر است. ما باید در این باره توضیح دهیم. یک جریان فکری عمیقی وجود دارد که طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ ایجاد شده است حول ایده پایان تاریخ، گسترش نامحدود دموکراسی، پیروزی و تسلط غرب به عنوان یک نظام ارزشی جهانی. این یک واقعیت پذیرفته شده در آن زمان بود، یعنی تا دهه ۲۰۰۰ میلادی، زمانی که یک سری شوک نشان داد که واقعیت چیز دیگری است. بنابر این فکر می‌کنم نخستین کاری که باید انجام شود این است که قدرت و حاکمیت خود را مجددا به دست بیاوریم. من به محض آنکه به قدرت رسیدم، مسائل دفاعی اروپا را در اولویت قرار دادم، آن هم در سطح اروپایی و در سطح آلمان و فرانسه. آیا می‌توانید درباره حاکمیت اروپایی و مرگ مغزی ناتو که از سوی ماکرون به آن اشاره شده است، توضیح دهید؟

هر دو بازتابی از تضعیف روابط بین اروپا و آمریکا است. به عنوان مثال، راهبرد‌های اروپایی، استراتژی جهانی ۲۰۱۶ بر لزوم خودمختاری و استقلال راهبردی تاکید می‌کند، به خصوص در روابط با آمریکا. فقدان این استقلال راهبردی را می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها پیدا کرد، ولی مساله دفاع و در نتیجه ناتو مهمترین و حیاتی‌ترین مساله است. این روشن‌ترین نمایش تسلیم امروز اروپا در برابر منافع آمریکا است، داستان تاریخی که پس از جنگ جهانی دوم متفاوت است.

ماکرون در سخنرانی در سازمان بین‌المللی کار در ماه ژوئن، نظام سرمایه داری را محکوم کرد و خواستار تقویت حمایت‌های اجتماعی در اقتصاد جهانی شد که گرفتار نابرابری شدید است. در این باره چه نظری دارید؟

نابرابری جهانی وجود داشته و رو به افزایش است، به منظور جلوگیری از منازعات باید با این پدیده با حمایت‌های اجتماعی مقابله شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار بین الملل ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۸۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیک تاک در یک قدمی ممنوعیت یا تجزیه در آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای اف پی، مقامات آمریکا و کشورهای غربی از مدتی قبل درباره محبوبیت تیک تاک میان جوانان هشدار داده و ادعا کرده بودند چین با استفاده از اپ مذکور از کاربران سواستفاده می کند. این در حالی است که اپ اشتراک گذاری ویدئو کوتاه فقط در آمریکا ۱۷۰ میلیون کاربر دارد.

منتقدان این اپ همچنین ادعا می کنند تیک تاک تابع دولت چین و مجرای گسترش تبلیغات آن است. البته دولت و شرکت این ادعاها را رد می کنند.

در هر حال لایحه مذکور ممکن است به اقدامی نادر منجر شود و تیک تاک را از فعالیت در بازار آمریکا محروم کند. قرار است هفته آینده مجلس سنا درباره آن رای گیری کند. پیش از این نیز جوبایدن رییس جمهور آمریکا اعلام کرده بود چنین قانونی را در صورت تصویب امضا می کند. او در اوایل ماه جاری میلادی در یک گفتگوی تلفنی با شی جینپینگ رییس جمهور چین نیز نگرانی های خود درباره تیک تاک را تکرار کرده بود.

تیک تاک بلافاصله پس از تصویب لایحه در مجلس اعتراض کرد. براساس لایحه مذکور بایت دنس باید تیک تاک را ظرف یک سال بفروشد و در غیر اینصورت از فروشگاه های اپلیکیشن اپل و گوگل حذف خواهد شد.

ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای مشابه درباره تیک تاک تصویب کرد اما سرنوشت لایحه در سنا معلق ماند.

کد خبر 6083996

دیگر خبرها

  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • تماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه
  • امیرعبداللهیان: اروپایی‌ها فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل را متوقف کنند
  • وزرای امور خارجه ایران و فنلاند خواستار ارتقاء روابط دو کشور شدند
  • تیک تاک در یک قدمی ممنوعیت یا تجزیه در آمریکا
  • عصبانیت اروپایی‌ها از اصرار آمریکا بر مصادره دارایی‌های روسیه