Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد: سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نوزاد و کودک بر اثر ابتلا به ذات‌الریه جان خود را از دست دادند و این درحالیست که بیماری ذات‌الریه قابل درمان و عمدتا قابل پیشگیری است.

صندوق کودکان ملل متحد (UNICEF)، موسسه بین‌المللی Save The Children و چهار سازمان دیگر در گزارشی مشترک، ذات‌الریه را بیماری "همه‌گیر فراموش شده" توصیف کرده و از دولت‌ها درخواست کردند تا سرمایه‌گذاری‌ها را در حوزه واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری، خدمات سلامت و نیز تولید دارو افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بررسی آمده است: با وجود اینکه بیماری ذات‌الریه قابل پیشگیری و درمان‌پذیر است و به آسانی تشخیص داده می‌شود یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در میان کودکان است.

ذات‌الریه بیماری ریوی است که باکتری، ویروس یا قارچ عامل آن است. مبتلایان به این بیماری دچار مشکلات تنفسی شده و ریه‌های آنان مملوء از عفونت و ترشح می‌شود. این بیماری با واکسن قابل پیشگیری است و با مصرف دارو‌های آنتی‌بیوتیک درمان‌پذیر است. همچنین در موارد جدی اکسیژن درمانی توصیه می‌شود که در کشور‌های فقیر دسترسی به آن محدود است.

نیجریه، هند، پاکستان، کنگو و اتیوپی نیمی از آمار کودکان قربانی این بیماری را به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر این کودکان پیش از دو سالگی جان خود را از دست داده‌اند.

«کوین واتکینز» مدیر اجرایی موسسه Save the Children گفت: میلیون‌ها کودک به دلیل عدم دسترسی به واکسن، دارو‌های آنتی‌بیوتیک و اکسیژن درمانی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. ذات‌الریه بیماری فراموش‌شده جهانی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

در این گزارش آمده است ذات‌الریه عامل مرگ ۱۵ درصد از کودکان زیر پنج سال است، اما تنها سه درصد از بودجه اختصاص یافته به بیماری‌های عفونی، صرف تحقیق در مورد این بیماری می‌شود.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۸۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد

دانشمندان کانادایی موفق به ساخت سریع‌ترین دوربین جهان شده‌اند که قادر به ثبت ۱۵۶.۳ تریلیون فریم در هر ثانیه است.

به گزارش ایسنا، مهندسان مرکز تحقیقات INRS در کانادا سریع‌ترین دوربین جهان را ساخته‌اند که می‌تواند با سرعت خیره‌کننده ۱۵۶.۳ تریلیون فریم در ثانیه فیلمبرداری کند.

بهترین دوربین‌های تصویربرداری آهسته (اسلوموشن) در تلفن‌های هوشمند معمولاً با چند صد فریم در ثانیه کار می‌کنند. دوربین‌های سینمایی حرفه‌ای ممکن است از چند هزار فریم برای دستیابی به جلوه‌ای خیره‌کننده استفاده کنند، اما اگر بخواهید ببینید در مقیاس نانو چه اتفاقی می‌افتد، باید سرعت کار را تا میلیارد‌ها یا حتی تریلیون‌ها فریم در ثانیه کاهش دهید.

این دوربین جدید می‌تواند رویداد‌هایی را که در قلمرو فمتوثانیه (چهار میلیاردم ثانیه) رخ می‌دهند، ثبت کند.

پژوهشگران این دوربین را بر پایه یک فناوری معروف به عکاسی فوق سریع فشرده (CUP) خود که در سال ۲۰۱۴ توسعه دادند، ساخته‌اند که می‌توانست ۱۰۰ میلیارد فریم در ثانیه ثبت کند، عددی که حالا ناچیز به نظر می‌رسد.

نسخه بعدی T-CUP نام داشت که T نماد واژه تریلیون بود و می‌توانست تا ۱۰ تریلیون فریم در ثانیه را ثبت کند.

سپس این تیم در سال ۲۰۲۰ با نسخه‌ای به نام عکاسی طیفی فوق سریع فشرده (CUSP) سرعت سیستم خود را به ۷۰ تریلیون فریم بر ثانیه رساند.

اکنون آن‌ها دوباره آن را بیش از دو برابر قوی کرده‌اند و به عدد ۱۵۶.۳ تریلیون فریم در ثانیه رسیده‌اند.

این دوربین جدید SCARF نامیده می‌شود که می‌تواند رویداد‌هایی را ثبت کند که خیلی سریع اتفاق می‌افتند و حتی نسخه‌های قبلی فناوری نمی‌توانند آن‌ها را ببینند. این رویداد‌ها شامل چیز‌هایی مانند امواج ضربه‌ای هستند که در ماده یا سلول‌های زنده حرکت می‌کنند.

سیستم SCARF بدین صورت عمل می‌کند که ابتدا یک پالس فوق کوتاه نور لیزر را شلیک می‌کند که از رویداد یا شیء مورد نظر عبور می‌کند. اگر نور را به صورت رنگین کمان تصور کنید، طول موج‌های قرمز ابتدا رویداد را ثبت می‌کنند، سپس نارنجی، زرد و از پایین طیف به بنفش می‌رسند. از آنجا که رویداد بسیار سریع اتفاق می‌افتد، زمانی که هر رنگ متوالی به آن می‌رسد، متفاوت به نظر می‌رسد و به پالس اجازه می‌دهد تا همه چیز را در یک دوره زمانی بسیار کوتاه تغییر دهد.

سپس این پالس نوری از میان دسته‌ای از اجزایی عبور می‌کند که آن را متمرکز، منعکس، منکسر و رمزگذاری می‌کنند تا در نهایت به سنسور دوربین برسد. سپس به داده‌هایی تبدیل می‌شود که می‌تواند توسط رایانه به تصویر نهایی بازسازی و تبدیل شود.

در حالی که بعید است ما بتوانیم ویدئو‌های را که توسط سیستم SCARF گرفته می‌شود، تماشا کنیم، پژوهشگران می‌گویند ثبت پدیده‌های فوق سریع با این دوربین جدید می‌تواند به بهبود حوزه‌هایی مانند فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، علم مواد و مهندسی کمک کند.

این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • پر تکرارترین سوالاتی که درباره سلامتی در گوگل جستجو شده چیست؟
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • چگونه با کودکان درباره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • چگونه با کودکان در باره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • واکسیناسیون رایگان ۱۴ هزار سگ جهت پیشگیری از هاری
  • (عکس) سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • سیر از این بیماری جدی پیشگیری می‌کند