Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، معصومه شهبازی عصر چهارشنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری کشاورزان محدوده منطقه آزاد انزلی مساحت زیر کشت این شیوه کاشت برنج از مرز 12 هکتار متر مربع عبور کرده و میزان شلتوک برنج استحصالی بیش از 48 تن است.

وی با اشاره به اینکه طرح تولید محصولات کشاورزی ارگانیک با محوریت محصول برنج با حمایت این سازمان به اجرا در می آید افزود: در این شیوه تولید، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در مراحل خزانه، نشاء، نگاهداری و برداشت برنج، به طور کامل حذف و به جای آن از ورمی کمپوست، زنبور تریکو گراما و کودهای زیستی برای مبارزه با آفات و حشرات و همچنین تقویت زمین و محصول استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهبازی تقویت مشاغل بومی، روستایی با حفظ اشتغال مولد از طریق حمایت از مشاغل پایدار و برندسازی محصولات کشاورزی، را از جمله مهمترین دلایل اجرای این طرح اعلام و اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی در سه سال گذشته در راستای یک برنامه پنج ساله اقدام به اجرای طرح تولید برنج های ارگانیک با نام سبز بج کرده تا از طریق تولید محصولات کشاورزی سالم و با ارزش غذایی بالا، زمینه کاهش استفاده از سموم و کود شیمیایی، افزایش امنیت غذایی و سلامت کشاورزان و به ویژه مصرف کنندگان و حفظ منابع آب و خاک استان گیلان فراهم گردد.

وی تاکید کرد: به دلیل اقبال بازار نسبت به برنج های ارگانیک و تفاوت 30 تا 50 درصدی قیمت این گونه برنج نسبت به برنج های معمولی موجود، در اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی اثرات مثبتی داشته و در صورت رعایت کامل استانداردهای لازم به طور متوسط در هر هکتار افزایش 60 تا 80 کیلویی شلتوک برنج تحقق می یابد.

شهبازی یاداور شد: در دوسال ابتدایی پروژه به جهت تشویق کشاورزان و همچنین ریسک پذیر بودن پروژه،کلیه هزینه ها از سوی سازمان تامین و از سال سوم نیز برای آماده سازی کشاورزان، بخشی از هزینه ها بر عهده کشاورزان قرار گرفت.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص دیگر خدمات ارائه شده از سوی این سازمان گفت: در سال جاری با بهره گیری از یک کارشناس بین المللی برنج و با هزینه سازمان منطقه آزاد انزلی  ، آموزش کشت برنج ارگانیک از خزانه تا برداشت در سطح 14 روستای محدوده منطقه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، برنج کشت شده در مزارع مشمول این طرح از نوع برنج نوع هاشمی است که از گونه های محبوب بازار برنج کشور می باشد و همانند سال گذشته پس از دریافت استاندارد ملی 1100 از شرکت بازرسی تحت نظر انجمن ارگانیک، با نام تجاری "سبز بج" به بازار عرضه شد .

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی

 مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت شود.

شایسته با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می‌شود ۷۸۶ تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. 

وی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار، قاین ۵۳ هکتارو زیرکوه ۵۰ هکتار است.

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: ۵۰ درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

شایسته گفت: ۳۵۲ بهره بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت آغاز و تا نیمه خرداد ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • اجرای ۷۵ درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • نشاکاری ۲۵ درصد شالیزار‌های محمودآباد
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود