Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کتاب ۱۴۷ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات دانشگاه اراک به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

هر نسخه از این کتاب که در سال ۱۳۹۶۷ منتشر شده با قیمت ۳۰ هزار تومان  در کتابفروشی‌ها عرضه شده است.

در مقدمه این کتاب عنوان شده که آلودگی ناشی از  میکرو اورگانیسم‌ها مهم‌ترین دلیل تلفات حین کشت درون شیشه‌ای گیاهان است و استفرار یک کشت موفق مستلزم حذف آلودگی‌درون زاد و بیرون‌زاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شناسایی انواع آلودگی‌های احتمالی در کشت درون شیشه‌ای گیاهان و آشنایی با انواع روش‌های علمی و کاربردی در برطرف کردن آن‌ها می‌توان از صرف هزینه‌های زیاد در مراحل ابتدایی پروژه‌های کشت سلول و بافت گیاهان جلوگیری کرد.

فرآیند تولید تجاری گیاهان عاری از پاتوژن باید تسریع شود تا مقرون به صرفه باشد و در این کتاب تلاش شده تا آشنایی با انواع میکرواورگانیسم‌های آلوده، منشاء و روش‌های کنترل و جلوگیری از توسعه آن‌ها به‌صورت مشروح ارایه شود.

معرفی ایجاد شرایط سترون و تولید گیاهان عاری از پاتوژن کلیدی طلایی برای فعالیت این حوزه است و کتاب می‌کوشد موارد ایمنی و جنبه‌های خطر زیست محیطی کاربرد انواع روش‌های آلودگی‌زدایی را بیان کرده و منابع کاربردی و متداول برای بهینه کردن روش‌های آلوده‌زدایی گونه‌های گیاهی را معرفی کند.

مطالب این کتاب علمی در چهار فصل با عناوین آلودگی‌های کشت درون شیشه‌ای، روش‌های حذف آلودگی میکروبی در مراحل کشت درون شیشه‌ای، روش‌های حذف ویروس در گیاهان کشت شده در درون شیشه و معرفی روش‌های کاربردی در سترون سازی انواع مواد گیاهی ارایه شده است.

عوارض آلودگی در کشت درون شیشه‌ای گیاهان و ضرورت توجه به رفع آن، تقسیم بندی انواع آلودگی و عوامل بیماری زادی داخلی و خارجی، قارچ‌ها، باکتری‌ها، بندپایان، مخمرها و ویروس‌هادر کشت درون شیشه‌ای، روش‌های شناسایی و جداسازی انواع آلودگی‌ها و عوامل موثر در نوع و میزان آن‌ها و اهمیت و لزوم سترون سازی از موضوعات مطرح شده در فصل نخست این کتاب است.

در فصل دوم نگارنده تیمارهای شیمیایی، آلودگی‌زداها، کاربردهای هیپوکلریت‌ها آنتی بیوتیک‌ها، اتانول و هیپوکلریت سدیم را در مراحل کشت درون شیشه‌ای توضیح داده و مزایا و معایب کاربرد آنتی‌بیوتیک‌ها را به همراه چگونگی استفاده شرح داده است.

در ادامه این فصل در خصوص پاک کننده‌ها، کلرید جیوه، نیترات نقره، نانوذرات نقره، پراکسید هیدورژن، بیوسیدهای سترون سازی، قارچ‌کش‌ها، اسانس‌ها و عصاره‌های گیاهی و ترکیب محافظ گیاه در کشت درون شیشه‌ای توضیح داده شده است.

افزایش کارآیی اثرات مواد آلوده زدایی شیمیایی، تیمار فیزیکی، اتوکلاو، شعله دهی، سترون سازی با اشعه، فیلتر کردن، استرلایزر مادون قرمز ، شرایط آزمایشگاه برای حفظ پاکیزگی محیطی و اجتناب از آلودگی مجدد و آماده سازی و پیش تیمار پایه‌های مادری در کشت درون شیشه‌ای عنوان هایی از فصل سوم این کتاب است.

در بخش دیگری از فصل سوم نویسنده روش‌های حذف ویروس در گیاهان کشت شدن درون شیشه را مطرح کرده و کشت مریستم، سرمادرمانی، گرما درمانی، شیمی درمانی، الکترودرمانی و روش‌های تلفیقی را عنوان کرده است.

در فصل چهارم این کتاب معرفی روش‌های کاربردی در سترون‌سازی انواع مواد گیاهی با عنوان‌های سترون‌سازی بذر، جنین گیاهی، ریستم انتهایی و جانبی، اندام گل ، برگ و دمبرگ، ریشه‌ها، غده‌ها و فلس‌ها همراه با ارایه نکات ایمنی در علمیات اجرایی برای علاقه‌مندان تشریح شده است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا اراک فرهنگی کشاورزی معرفی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا اراک فرهنگی کشاورزی معرفی کتاب کتابخانه ایرنا اراک فرهنگی کشاورزی معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۹۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان به تولیدکننده عمده «شیشه» تبدیل شده است

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: دستاورد‌های ایران در کاهش تقاضای مصرف در بالاترین سطح استاندارد جهانی است.

به گزارش ایسنا، دکتر امیرعباس لطفی که برای همراهی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به‌منظور شرکت در اجلاس سالانه CND به وین سفر کرده است، در دیدار با ویکتور سانز معاون مدیرکل وزارت بهداشت رفاه و ورزش هلند گفت: در این دیدار به اقدامات و دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های کاهش تقاضا و توانمندسازی زنان و دختران آسیب‌دیده از اعتیاد و دارای سوءمصرف مواد که در بالاترین استاندارد جهانی و به تائید سازمان ملل متحد رسیده است، پرداختیم.

وی تصریح کرد: دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در کاهش تقاضای مصرف از دستاورد‌های جهانی چیزی کم ندارد.

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: چالش‌ها و معضلات ناشی از موادمخدر در سطح بین‌المللی است و محدود به یک کشور نیست بلکه منطقه و فرا منطقه را هم مورد آسیب قرار می‌دهد.

طرف هلندی نیز در این ملاقات اعلام کرد که با بخشی از اقدامات کشورمان در حوزه کاهش آسیب، درمان و بازتوانی معتادان آشنا است و در بخشی از پروژه‌هایی که با مشارکت سازمان ملل متحد در حال انجام است، مشارکت کرده است.

در این دیدار پیتر پاتمن سفیر و نماینده دائم هلند در وین و حمید خواجه نژاد مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز حضور داشتند.

لطفی همچنین در دیدار با مشاور عالی وزارت بهداشت نروژ، ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در کنار افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده موادمخدر دنیا و تبیین برنامه‌های کشورمان در حوزه‌های کاهش تقاضا و مقابله با عرضه گفت: از کاهش کشت در افغانستان استقبال می‌کنیم، اما نتایجی در این رابطه مشاهده نشده و قاچاق از منشاء افغانستان کاهش محسوسی نداشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نگرانی عمده‌ای در خصوص وضعیت افغانستان به عنوان تولید کننده عمده مت‌آمفتامین دارد و سازمان ملل نیز نگرانی‌ها را در رابطه با افزایش تولید، مصرف و قاچاق مواد روان گردان در آن کشور اعلام داشته است؛ لذا تبدیل افغانستان به تولید کننده عمده شیشه را باید جدی گرفت و علل آن را بررسی کرد که متاسفانه از این موضوع غفلت شده است.

طرف نروژی نیز در این ملاقات گفت: در بسیاری از این مباحث با شما هم نظر هستم و غیر قابل باور می‌دانم که تولید موادمخدر در افغانستان به صفر رسیده باشد. اگر هم باشد، با توجه به شرایطی که آن کشور دارد، تضمیمنی برای ادامه آن برای فردا، چند ماه یا سال آینده وجود ندارد و مجدد به سمت تولید مواد باز خواهد گشت.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ وی افزود: نروژ به عنوان کشوری اروپایی باید به دنبال همکاری فنی و تخصصی در حوزه مبارزه با موادمخدر با ایران باشد و با توجه به اینکه ایران توانایی‌ها و دستاورد‌های بالایی در این حوزه دارد، باید به دور از ملاحظات سیاسی با این کشور همکاری کرد.

دیگر خبرها

  • همسایه ایران تولیدکننده عمده «شیشه» شد!
  • افزایش ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • افغانستان تولیدکننده عمده «شیشه»
  • قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش داشته است؟ | افغانستان تولیدکننده عمده شیشه
  • افغانستان به تولیدکننده عمده «شیشه» تبدیل شده است
  • افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • کاشت بذر گیاهان مرتعی در راور
  • نکات مهم درباره تولید وخرید انواع لوله ها و دستگاه های آزمایشگاهی
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • افتتاح ۲ واحد تولیدی در شهرک صنعتی سدید کرمان