Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از اساتید برجسته علوم دینی دانشگاه های ترکیه که به دعوت جامعه المصطفی(ص) العالمیه به ایران سفر کرده اند با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به فرا رسیدن ایام ولادت رسول گرامی اسلام بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام که رحمة للعالمین است هر گاه با شخصی صحبت می فرمود تمام رخ در مقابل او می ایستاد و سخن خود را می فرمود و سخن او را می شنید، مخاطب این پیامبر جامعه جهانی است و نه چند کشور محدود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در سوره مبارکه مدثر سه بار کلمه «بشر» آمده است؛ بار اول حرف دشمنان را نقل می کند که می گفتند معاذالله این کتاب وحی نیست « إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ» اما بار دوم و سوم می فرماید «إِلَّا ذِکْرَی لِلْبَشَرِ» و «نَذِیرًا لِلْبَشَرِ» یعنی این کتاب برای همه انسان های جهان است و مخاطب آن جهانی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در این ایام که متعلق به وجود مبارک پیامبر اسلام است لازم است دو نکته برای علمای اسلام یادآوری شود؛ اول «دید وسیع» آن حضرت و دوم «جهانی بودن مخاطبین» حضرت. در نتیجه وظیفه علمای اسلام این است که جهانی فکر کنند و جهانی حرف بزنند، پیام «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» این است که خداوند این مسئولیت را به ما داده تا دیگر مکاتب جهان را بررسی کنیم و آنها را در برابر میزان الهی ارزیابی نموده و این کتاب را قیّم بر همه مکاتب جهان بدانیم و آن را به جهانیان معرفی کنیم تا رسالت خود را انجام داده باشیم.

آیت الله آملی اذعان داشت: طبق بیان قرآن، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد، مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، در مصاف با مرگ او بدن ما را می گیرد و ما جان خود را از او می گیریم و به ابدیت می رسیم و تا ابد می مانیم. لذا اگر ما موجودی جاودانه و ابدی هستیم در نتیجه باید علمی بیاموزیم که آن علم، ماندنی و ابدی باشد و آن علمِ توحید، نبوت، وحیانیت، ولایت و حقیقت معاد است. ارزش هر کس به علم اوست و ارزش علم به معلوم است، کسی که قرآن شناس و وحی شناس باشد به اندازه قرآن  هم می ارزد.

وی در توصیه ای به اساتید دانشگاه کشورهای اسلامی به ویژه کشور ترکیه ابراز کرد: اساتید باید علم دینی را در دانشگاه ها ترویج کنند، وجود نماز خانه و نماز جماعت، دانشگاه را اسلامی نمی کند، آنچه دانشگاه را اسلامی می کند علم دینی است و منظور از علم دینی انحصار در تفسیر و روایات و حدیث نیست.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: اکنون در دانشگاه ها لاشه علم تدریس می شود، مثلا در رشته زمین شناسی می گویند که زمین چنین بوده است، اکنون در این حالت است و پیش بینی می شود در آینده چنین شود! این لاشه ی علم زمین شناسی است، آنچه این علم را زنده می کند این است که بگوییم چه کسی زمین را آفرید، چرا آفرید و وظیفه ما در قبال او چیست؟! این مسائل، دینی بودن معلومِ علم را تامین می کند، درباره سایر علوم نیز همین گونه است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید من هر چه خلق کردم به مثابه آیینه است، شب و روز آیت من هستند، اگر کسی این نظم را ببیند اما خدا را با چشم دل نبیند کور است «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یبصرون». دانشگاه وقتی اسلامی می شود که کل این نظام را اینگونه بحث کند و نتیجه این می شود که جامعه به تبع آن اسلامی می گردد.

در ابتدای این دیدار گزارشی از روند شکل گیری و تقویت گفتگوهای بین علمای ترکیه و حوزه علمیه قم خدمت معظم له ارائه شد.

کد خبر 4771934

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله جوادی آملی نظریه علم دینی پیامبر اکرم ص نشست علمی کنفرانس بین المللی فلسفه وحدت اسلامی فعالیت های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرآن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خانه اندیشمندان علوم انسانی معرفی کتاب نقد کتاب مجمع عالی حکمت اسلامی علامه طباطبایی آیت الله جوادی آملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۹۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در جلسه شورای همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش ضمن قدردانی از تلاش آموزش و پرورش برای انجام حرکت های خوب قرآنی در مدارس استان اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم شرایط آشنایی همه دانش آموزان را با قرآن فراهم کنیم، لازم است کلاس‌هایی با زبان ساده برای دانش آموزان برگزار شود و معرفتی در این زمینه برای آنها ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن در تلاش برای گرفتن هویت جوانان و نوجوانان از آنهاست و در فضای مجازی تلاش ویژه ای در این زمینه می کند، افزود: با آموزش قرآن و تفسیر ساده قرآن می توان هویت الهی به آنها بخشید.

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: این مهم باید در اولویت قرار گیرد و لازم است آموزش و پرورش استان یزد در این زمینه پیگیری های لازم را از وزارت آموزش و پرورش انجام دهد زیرا کوتاهی در زمینه تقویت دین و تربیت دینی کودکان و نوجوانان، خیانت به آنهاست.

نماینده ولی فقیه در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم کار ویژه روی معلمان در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: برخی معلمان نسبت به تربیت دینی و تقویت قدرت تفکر و تعقل در دانش آموزان نا آگاه و برخی نیز بی تفاوت هستند و لازم است روی آنها کار شود.

وی با تاکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان و برنامه ریزی در این دانشگاه بیان کرد: باید کار جدی در این حوزه انجام شود و بازنگری در جذب افراد به عنوان معلم ضروری است.

آیت‌الله ناصری تصریح کرد: اگر معلم خوب تربیت شود و سر کلاس برود، آنگاه می توانیم به تربیت کودکان به عنوان کاری بسیار سخت و حساس، امیدوار بود.

امام جمعه یزد همچنین با اشاره به اینکه برخی افراد اقدامات خوبی در دانشگاه فرهنگیان آغاز کرده بودند، افزود: متاسفانه مدیران خوب در این حوزه به سرعت درگیر کارهای ستادی می شوند و اصل کار که مقوله تربیت است، مورد غفلت قرار می گیرد.

وی بر لزوم برنامه ریزی در تعلیم و آموزش معلمان تاکید کرد و گفت: این مهم باید به عنوان یک مقوله مهم و اساسی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش و دیگر اعضای شورای همکاری های حوزه و آموزش و پرورش نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود به منظور تقویت ارتباط حوزه و آموزش و پرورش، حضور روحانیون واجد شرایط در آموزش و پرورش، نظارت بر اجرای برنامه های شورا پرداختند.

کد خبر 6080445

دیگر خبرها

  • آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران
  • بقیع گوشه ای از تاریخ اسلام است/ ضرورت شناساندن آن به جهان
  • تذکر استاندار تهران درباره موازی‌کاری در حوزه حجاب
  • دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • روایت یک استاد تاریخ از فرمان پیامبر(ص) به جهاد با یهودیان جنایتکار
  • روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟
  • ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان
  • برگزاری سه کارگاه علمی تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»
  • اگر اسرائیل حمله کند، تهران در سطحی وسیع‌تر حمله خواهد داد
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است