Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در آغاز جلسات علنی تحقیقات استیضاح گفته است که دونالد ترامپ مستقیما درباره تحقیقات اوکراین در مورد رقیب سیاسی‌اش، جو بایدن، سوال کرده بود.

این ادعا، اگر درست باشد، ترامپ را بیش از پیش به تلاش‌ها برای فشار بر اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا گره می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بی.بی.سی، بیل تیلور، سفیر موقت آمریکا در اوکراین، در جریان بیانیه آغازین خود گفت که یکی از دستیارانش مکالمه تلفنی‌ای را شنید که در آن رئیس جمهور آمریکا در مورد "تحقیقات" اوکراین درباره بایدن سوال می‌کند.

بیل تیلور

ترامپ در آن تماس مشغول صحبت با گوردون ساندلند، فرستاده آمریکا در اتحادیه اروپا، بود. تیلور می‌گوید ساندلند در پاسخ به سوال رئیس جمهور گفت که "اوکراین آماده است (تحقیقات) را پیش ببرد."

به گفته تیلور بعد از آن تماس دستیار او "از آقای ساندلند پرسید که پرزیدنت ترامپ در مورد اوکراین چه فکر می‌کند."

تیلور گفت: "آقای ساندلند پاسخ داد که پرزیدنت ترامپ بیشتر به تحقیقات درباره بایدن اهمیت می‌دهد."

ترامپ پیشتر در ماه جاری در پاسخ به سوالی درباره ساندلند گفته بود: "من درست این آقا را نمی‌شناسم."

چرا اطلاعات تازه اهمیت دارد

این به طور بالقوه چرخش مهمی در تحقیقات است. هرچند گزارش‌هایی از تماس مستقیم ساندلند با رئیس جمهور در این زمینه وجود داشته، اما هنوز شواهد مستقیمی برای گره زدن ترامپ به ادعای بده بستان ادعایی با اوکراین در دست نبوده است.

تماسی تلفنی که تیلور به آن اشاره می‌کند می‌تواند همه چیز را عوض کند.

در خلال جلسه استماع چهارشنبه، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان اعلام کرد یک شاهد عینی دیگر روز جمعه گواهی خود را پشت درهای بسته ارائه خواهد کرد. این شخص دیوید هولمز است، ظاهرا همان دستیاری که تیلور به آن اشاره کرد.

ساندلند خود قرار است هفته آینده به طور علنی شهادت دهد.

اگر هر یک از این دو نفر روایت تیلور را تایید کند، استدلال مدافعان رئیس جمهور را تضعیف خواهد کرد که گفته‌اند ترامپ از نزدیک در فعالیت‌های مجرای "غیررسمی" سیاست اوکراین نقش نداشته است. کانالی که به گفته تیلور به اوکراین فشار می‌آورد تحقیقات درباره بایدن‌ها را شروع کند./ایسنا


سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین و یکی از دیپلمات‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا اولین شاهدان جلسات علنی هستند
دموکرات‌ها دلیل تازه‌ای برای رضایت دارند و تیم رئیس جمهور با مجموعه دردسرهای تازه‌ای روبروست.

همزمان با آغاز جلسات علنی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه، ترامپ با انتشار ویدئویی در توییتر رسمی کاخ سفید تحقیقات استیضاح را "بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ سیاسی آمریکا" خواند.

او در حاشیه دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، گفت "وقت ندارد جلسات علنی را تماشا کند."

علاوه بر بیل تیلور، سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین، جورج کنت، یکی از مقام‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، هم در جریان رسیدگی علنی به تخلف ادعایی دونالد ترامپ در گفتگو با همتای اوکراینی‌اش، در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد.

ترامپ متهم شده که مانع انتقال به موقع یک کمک امنیتی مصوب آمریکا به اوکراین شده تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین، دولت این کشور را به تحقیق درباره جو بایدن و پسرش وادارد.

در صورتی که اکثریت مجلس نمایندگان رای به استیضاح دونالد ترامپ بدهد، برکناری او به رای دو سوم سناتورها نیاز خواهد داشت.

آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در آغاز جلسه گفت ترامپ در "مکالمه کذایی" با ولودیمیر زلنسکی خواسته‌هایی را مطرح کرده که در خدمت منافع ملی آمریکا نبوده، بلکه در جهت تامین نفع شخصی او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بوده است.

شف گفت درباره صحت اطلاعات اصلی مربوط به محتوای مکالمه ترامپ و زلنسکی بحثی وجود ندارد.

در مقابل دوین نونز، نماینده ارشد جمهوری‌خواهان در کمیته اطلاعاتی دموکرات‌ها را متهم کرد که از روند قانونی استیضاح سوءاستفاده کرده‌اند. او جلسات علنی تحقیقات را "تئاتر تلویزیونی ساخته دموکرات‌ها" خواند.

شهادت بیل تیلور

بخش اعظم شهادت تیلور تکرار شواهدی بود که او قبلا در جلسات غیرعلنی در این زمینه به کنگره ارائه کرده بود.

این دیپلمات کهنه کار که در دولتهای جمهوری خواه و دموکرات خدمت کرده، تاکید کرد برداشت او این بوده که دولت ترامپ تهدید کرده بود اعطای کمک نظامی به اوکراین را معلق کند مگر آنکه کی‌یف با درخواست رئیس جمهور برای اعلام رسمی تحقیقات درباره بایدن موافقت کند.

جو بایدن در دولت قبلی آمریکا معاون رئیس جمهور بود و پسرش هانتر عضو هیات مدیره یک شرکت گاز به نام بوریسما در اوکراین.

او شهادت داد که به ساندلند و کرت وولکر، فرستاده سابق ویژه آمریکا در اوکراین، گفته بود که وقفه در ارائه کمک امنیتی به اوکراین در ارتباط با مسائل سیاسی در داخل آمریکا "دیوانگی" است.

بیل تیلور همچنین گفت رابطه دیپلماتیک آمریکا و اوکراین از دو کانال انجام می‌شد، یک کانال رسمی و معمول، و یکی دیگر مسیر نامعمول و غیررسمی تصمیم‌‎سازی که از جمله توسط رودی جولیانی هدایت می‌شده است.

جورج کنت هم در این جلسه گفت رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، "کارزار بدنام‌سازی" دیپلمات‌های آمریکایی به راه انداخته بود.

آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی که بر تحقیقات نظارت دارد، گفت که هدف تحقیق پی بردن به این موضوع است که آیا ترامپ "از قدرت خود سوءاستفاده کرده و خواستار مداخله خارجی در انتخابات ما شده."

او در واکنش به استدلال جمهوری خواهان که می‌گویند رفتار رئیس جمهور قابل اسیضاح نیست، افزود: "اگر این عمل قابل استیضاح نیست، پس چه چیزی قابل استیضاح است؟"

ترامپ در جریان تماس تلفنی ماه ژوئیه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از او خواسته بود درباره جو بایدن و پسرش تحقیق کند.

جو بایدن هم اکنون برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری می‌کوشد.

در جلسات غیرعلنی پیشین گفته شده بود که ترامپ تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و دعوت از زلنسکی برای بازدید از کاخ سفید را معلق کرده بود تا به رهبر اوکراین فشار آورد علنا تحقیقات درباره بایدن‌ها را اعلام کند.

براساس قوانین آمریکا کمک گرفتن از نهادهای خارجی برای پیروزی در انتخابات جرم است.

نظرسنجی نشریه پولیتیکو نشان می‌دهد که هم اکنون ۵۰ درصد از رای دهندگان در آمریکا از تحقیقات استیضاح حمایت می‌کنند درحالی که ۴۱ درصد با آن مخالف هستند. به گزارش این نشریه در اوایل ماه اکتبر ۵۰ درصد از استیضاح حمایت می‌کردند و ۴۴ درصد مخالف آن بودند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی مطرح کرد: پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و استراتژی ایالات متحده

به گزارش جماران، جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی در تازه ترین نوشتار برای geopoliticalfuture درباره تنش جدید میان ایران و رژیم اسرائیل و نقش ایالات متحده در آن می نویسد: 

ایالات متحده یک استراتژی ملی برای استفاده از زور بدون به خطر انداختن خود و نیروهایش  طراحی کرده است.  این استراتژی در اوکراین به طور کامل به نمایش گذاشته شده است؛ جایی که واشنگتن نقش مهم و شاید تعیین کننده ای را نه با اعزام نیروهای آمریکایی، بلکه با مسلح کردن نیروهای اوکراینی به سلاح، استفاده از سیگنال های سیاسی و احتمال افزایش حضور نظامی خود برای  شکل دادن به اقدامات روسیه ایفا کرده است. این سیاست کاملاً در تضاد با سیاست اتخاذ شده در ویتنام است؛ جایی که ایالات متحده تلفات زیاد در میدان جنگ و پیامدهای سیاسی شدیدی را در داخل کشور متحمل شد. سیاست‌هایی که در جریان عملیات در عراق و افغانستان اتخاذ شد، انواعی از این استراتژی بود.

اگر معتقد بودیم مداخله در اوکراین در نوع خود بی‌نظیر است، رویدادهای آخر هفته شاید چیز دیگری را نشان دهد. اسرائیل از ترس مداخله ایران در جنگ خود علیه حماس، در 1 آوریل موشک‌هایی را به سمت یک مقر دیپلماتیک ایران در دمشق شلیک کرد و دو سردار و پنج افسر ارشد دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کشت(شهید کرد).  ایران در آخر هفته با پرتاب موشک و پهپاد به سمت اهداف اسرائیل پاسخ داد. تا زمان نگارش، به نظر می رسد که این پهپادها آسیب بسیار کمی وارد کرده اند، زیرا به نظر می رسد سیستم دفاع موشکی چند لایه اسرائیل اکثر پرتابه ها را رهگیری کرده است. به عبارت دیگر، اسرائیل در این قسمت لزوماً به کمک خارجی نیاز نداشت.

با این حال، ایالات متحده و بریتانیا از پایگاه های دریایی مجهز به سیستم های ضد موشکی برای رهگیری موشک های ایران بر فراز سوریه، عراق و اردن استفاده کردند. در حال حاضر، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه ایران پایگاه های  ایالات متحده یا انگلیس را هدف قرار داده است، وجود ندارد. محتمل ترین توضیح این است که این سیگنالی به ایران بود که حمله به اسرائیل می تواند باعث مداخله ایالات متحده و بریتانیا شود، البته بدون حضور نیرو در زمین. ایالات متحده سابقه طولانی و نه چندان خوشایندی با ایران دارد و می خواست به تهران یادآوری کند که در صورت مقابله با اسرائیل با بیش از یک دشمن رو به رو خواهد شد.

این موضوع مربوط به جانبداری آمریکا از اسرائیل نیست. موضوع، تهدید ایران است. پروژه هسته ای و تلاش های ایران برای تغییر شکل منطقه به دلخواه خود مدتی است که ایالات متحده را نگران کرده است. ایالات متحده قدرت ایران را تهدیدی برای منافع آمریکا می داند. اسرائیل ممکن است متحد آمریکا باشد، اما دفاع از اسرائیل انگیزه اصلی واشنگتن نبود. انگیزه اصلی آن جلوگیری از رفتار توسعه طلبانه ایران بود.

بنابراین، اقدامات واشنگتن در آخر هفته مطابق با تمایل او برای اعزام نکردن نیرو به جنگ با دشمنی با انگیزه بالا است که در زمین خود می جنگد. هنگامی که یک مدافع هم با انگیزه و هم به خوبی مسلح باشد - مثلاً در ویتنام - ایالات متحده به دلایل استراتژیک و سیاسی قادر به حفظ درگیری و تلفات نامحدود نیست. با این حال، استراتژیست های ایالات متحده ضروری می دانند که نشان دهند درگیری برای ایالات متحده مهم است و این کشور آماده است تا در سمت و سو دهی به این جنگ نقش آفرین باشد، اما نه با اعزام نیروی زمینی.  

به عبارت دیگر، استراتژی واشنگتن در درگیری در خاورمیانه شبیه به راهبردی است که در اوکراین دنبال کرده است؛ تقویت متحدانش با سلاح های قدرتمند و در عین حال اجتناب از تلفات خود. ما اکنون شاهد ظهور چیزی مشابه در خاورمیانه هستیم. همانطور که منافع ایالات متحده در اوکراین کمتر به اوکراین مربوط می شود و بیشتر متمرکز بر مهار روسیه است. مداخله ایالات متحده در خاورمیانه نیز به صرف حمایت از اسرائیل نیست بلکه بیشتر برای مهار ایران است. رهگیری برخی موشک‌های ایرانی کمک زیادی به افزایش توان دفاعی اسرائیل نمی‌کند، اما نشان‌دهنده اهداف آمریکا در آینده است.

تمرکز بر ورود به جنگ بدون تلفات هنگفت، راهبردی است که از چندی پیش تا حدودی اجرایی شده اما اکنون به هسته اصلی استراتژی آمریکا تبدیل شده است. موفقیت آن به قدرت و اراده دشمن بستگی دارد و هرگونه محاسبات نادرست ، آمریکا را وادار می کند در مواضع خود یا نیروهایی که باید استفاده کند تجدید نظر کند. من معمولاً این را بخشی از استراتژی ایالات متحده می‌دانم، اما با توجه به درگیری‌های اوکراین و خاورمیانه، معتقدم که این امر نه تنها برای مسائل جزئی بلکه برای مدیریت چالش‌های گسترده‌تر و طولانی‌مدت نیز به یک نرم و الگوی کاری جدید تبدیل شده است.

 

دیگر خبرها

  • جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی مطرح کرد: پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و استراتژی ایالات متحده
  • ترامپ در دادگاه حاضر شد/ او نخستین رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که در یک پرونده جنایی محاکمه می‌شود
  • اخاذی علنی اوکراین از آمریکا با توسل به قیمت نفت!
  • مقام سابق آمریکایی: ترامپ تصور می‌کرد اوکراین باید بخشی از روسیه باشد
  • ترامپ: تنها به یک شرط موافق کمک به اوکراین هستم
  • ۶ ماه حساس برای جو بایدن
  • ترامپ: بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  • ترامپ: تنش‌های میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود
  • ترامپ: شاید به جنگ‌جهانی برسیم
  • طرح ترامپ برای اتمام جنگ اوکراین