Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@19:36:25 GMT

مشخصات ۱۶ سانتریفیوژ ایرانی + جدول

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۰۴۶۶

مشخصات ۱۶ سانتریفیوژ ایرانی + جدول

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جمهوری اسلامی ایران از اواخر دهه ۷۰ شمسی توانست به دانش بومی ساخت سانتریفیوژ به عنوان اصلی‌ترین ابزار در غنی سازی اورانیوم ۲۳۵ دست یابد. سانتریفیوژ IR-۱ نخستین سانتریفیوژ ایرانی است که با مهندسی معکوس ساخته شده و با ظرفیت غنی سازی یک سو اولین مواد غنی شده ایران را تولید کرده است و می‌توان از آن به عنوان پدر سانتریفیوژ‌های ایرانی یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته چند سالی است که نسل‌های پیشرفته سانتریفیوژ هم توسط متخصصان ایرانی به خوبی طراحی و ساخته می‌شود. هر سانتریفیوژ قبل از رسیدن به مرحله تولید نیمه صنعتی باید مراحل ابتدایی تحقیق و توسعه از تک ماشین، زنجیره ۱۰ تایی، زنجیره ۲۰ تایی، زنجیره ۳۰ تایی و سرانجام زنجیره شاهد ۱۶۴ تایی را بگذراند و در صورت موفقیت در همه آزمایش‌های مکانیکال و تزریق گاز اورانیوم به سمت تولید انبوه برود.

این فرایند در دنیا حدود ۱۰ سال زمان می‌برد. محل اصلی این آزمایش‌های مهم و حساس سالن شهید قشقایی یا S۸ در مجتمع غنی سازی نطنز است که برای اولین بار در هفته گذشته برای بازدید گروهی خبرنگاران رسانه‌های مختلف باز شد و خبرنگاران توانستند از این باغ زیبا و تودرتوی سانتریفیوژ‌هایی که روی همه آن‌ها برچسب غرور آفرین MADE IN IRAN وجود داشت، بازدید کنند.

در این باغ صنعت هسته‌ای ایران، همه مدل سانتریفیوژ‌های کوتاه و بلند، چاق و لاغر به ردیف ایستاده اند و نکته غرورآفرین این که ایران تا قبل از برجام تنها پنج نوع سانتریفیوژ داشت و S۸ میزبان ۴۸ ماشین تحقیقاتی بود در حالی که حالا به رغم برخی محدودیت‌های برجامی، متخصصان غیور کشورمان تنوع ماشین‌ها را به ۱۵ و تعداد را به حدود ۴۹۰ ماشین رسانده اند با این تفاوت مهم که اکنون و با اجرای گام سوم می‌توانیم از مواد غنی شده این ماشین‌ها نیز استفاده کنیم و بر ذخایر خود بیفزاییم، اتفاقی که قطعا باید نام آن را اقدامی جهادی گذاشت.

به قول علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، «بچه‌ها در این دو ماه محرم و صفر، عاشورا و اربعین شان را در میان این ماشین‌ها گذراندند تا حماسه‌ای عاشورایی بیافرینند که دهان دشمن از تعجب باز بماند.»

نکته مهم دیگر در ماشین‌های جدید که فهرست آن‌ها و خصوصیاتشان در جدول ارائه شده، ایرانی بودن صفر تا ۱۰۰ آن هاست و این که این طراحی توسط نرم افزاری با ده‌ها هزار خط برنامه انجام شده که این برنامه هم ساخت متخصصان همین سرزمین است.

زنجیره‌های ۱۶۴ تایی از IR-۴ و IR-۲M، زنجیره ۱۰ تایی از IR-۵، زنجیره‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ تایی از IR-۶ که گازدهی هم می‌شوند به همراه سه ماشین بلند بالای IR-۸ که به دو دستگاه آن‌ها گاز اورانیوم تزریق می‌شود در کنار غول ۵.۵ متری IR-۹ که مجبور شدند برای نصب آن حتی ارتفاع سقف را تغییر دهند و IR-۷ و IR-S با ویژگی‌های خاص و نو، گوشه‌ای از اتفاقات بزرگ این دو ماه بوده که خبرنگاران آن‌ها را از نزدیک دیدند.

کتاب ساخت سانتریفیوژ نوشتیم
صالحی در خصوص پیشرفت‌های ایران در ساخت سانتریفیوژ می‌گوید: ما وقت مرده در برجام را گرفتیم که از مهندسی معکوس خارج شویم. ما تا قبل برجام ماشین را می‌خریدیم و نمی‌دانستیم چطور درست کردند. گفتیم این که صنعت هسته‌ای نیست و باید علم هسته‌ای داشته باشیم بنابراین در این شش سال گفتیم فقط بومی سازی علم این فناوری را انجام دهیم.

ما الان کتاب راجع به سانتریفیوژ نوشتیم این‌ها مثل کتاب آشپزی است و همه مراحل و مواد اولیه ساخت ماشین سانتریفیوژ را توضیح داده بعد همه معادله‌های علمی را نرم افزاری کردیم فرق ما با گذشته این است که مشخصات یک سانتریفیوژ را به برنامه می‌دهیم و به راحتی و به صورت سه بعدی خروجی مناسب را می‌گیریم.

وی با اشاره به استفاده از IR-۴ و IR-۲M تاکید می‌کند: البته که این یک چالش سیاسی است. هیچ ابایی هم ندارم بگویم ما برای یک چالش سیاسی و برای این که به آن‌ها بفهمانیم ما این ظرفیت را داریم این کار را می‌کنیم. دشمن فکر می‌کرد این ظرفیت را از دست دادیم و نمی‌توانیم با این سرعت بازگردیم. اما اکنون که یک زنجیره ۳۰ تایی IR-۶ را گازدهی می‌کنیم یک قدرت نمایی است که رهبر انقلاب هم روی آن تاکید دارند.

کمتر از یک گام تا انتهای مسیر بازگشت پذیری ایران
حالا ایران با توجه به گام سوم و گام چهارم خود در فردو به حدود ۹۵۰۰ سو ظرفیت غنی سازی رسیده که با ظرفیت در قبل از برجام تنها هزار سو فاصله دارد، فاصله‌ای که با توجه به ۱۲ هزار ماشین IR-۱ و ۸۰۰ ماشین IR-۲M در انبار‌ها به سرعت و به راحتی نه تنها جبران می‌شود و بلکه چند برابر هم خواهد شد.

به نظر می‌رسد ایران به انتهای مسیر بازگشت پذیری خود بسیار نزدیک شده و شاید تا انتها کمتر از یک گام فاصله داشته باشد. فرصت برای طرف مقابل اندک است، زیرا اگرچه تهران بار‌ها اعلام کرده گام هایش در صورت تغییر رفتار غربی‌ها قابل بازگشت هستند، اما این حالت همزمان خود را داشته و ممکن است کار به جایی برسد که دیگر علم تولید شده از این میزان فعالیت را نتوان مهار کرد. تا شامگاه ۱۳ دی ماه تنها ۵۲ روز داریم.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی غنی سازی اورانیوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند

تین نیوز

بررسی های علمی نشان می دهد تا سال ۲۰۴۰، میزان تولید خودروهای برقی از میزان تولید خودروهای احتراق داخلی (بنزینی) پیشی خواهد گرفت و این خودروها یکه تاز عرصه صنعت خودروسازی جهان خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، در سال های اخیر، بازار خودروهای هیبریدی در ایران نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده است. اگر شما قصد خرید ماشین های هیبریدی موجود در ایران را دارید، ما در این مقاله، مشخصات ۶ تا از بهترین ها را برای شما شرح خواهیم داد. پس از مطالعه این مقاله، با اطلاعات کامل، می توانید مناسب ترین خودرو را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

1. نیسان سیلفی هیبرید؛ یکی از ماشین های هیبریدی در ایران با دو موتور

نیسان سیلفی هیبرید، که با تکنولوژی e-Power شرکت نیسان عرضه می شود، یک خودرو سدان متوسط است که با تلفیقی از موتور بنزینی و الکتریکی، تجربه ای مشابه به خودروهای الکتریکی کامل را ارائه می دهد. این مدل یک موتور بنزینی دارد که به عنوان ژنراتور عمل کرده و بدون این که مستقیماً چرخ ها را به حرکت درآورد، باتری های موتور الکتریکی را شارژ می کند. موتور الکتریکی این خودرو توانایی تولید ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به لحاظ مصرف سوخت، نیسان سیلفی هیبرید توانایی رسیدن به مصرف ۲۵.۶ کیلومتر بر لیتر را دارد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، شرایط فروش اقساطی نیسان سیلفی هیبرید، فرصتی استثنایی برای خرید است.

2. تویوتا chr هیبریدی؛ ماشین هیبریدی در ایران برای رانندگی نرم و کم مصرف در شهر

تویوتا CHR هیبریدی یک خودروی کراس اوور کوچک است که با فناوری هیبریدی پیشرفته تویوتا عرضه می شود. این خودرو در دو نسخه موتور هیبریدی، ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و نسخه ۲.۰ لیتری با ۱۸۴ اسب بخار قدرت تولید شده است. این مدل ها بر بهره وری سوخت و کاهش انتشار دی اکسید کربن، تکیه دارند.

امکاناتی مانند سیستم های ایمنی پیشرفته، صفحه نمایش دیجیتالی قابل تنظیم و اتصالات مدرن، تویوتا CHR هیبریدی را به خودرویی مدرن تبدیل کرده است. این خودرو به دلیل ابعاد مناسب و عملکرد هیبریدی، یک انتخاب مطلوب برای کسانی است که به دنبال یک رانندگی نرم و کم مصرف در شهر هستند. برای استعلام قیمت تویوتا chr هیبریدی یا حتی خرید اقساطی این خودرو، به سایت های معتبری مانند سپند خودرو مراجعه کنید.

3. تویوتا کمری هیبرید؛ یکی از بهترین انتخاب ها برای خریداران ماشین های هیبریدی موجود در ایران

تویوتا کمری هیبرید یک سدان با کیفیت بالا است که به سیستم هیبریدی شرکت تویوتا مجهز شده است. این خودرو با موتور بنزینی ۲.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی، قدرتی معادل ۲۰۸ اسب بخار تولید می کند. تویوتا کمری هیبرید برای داشتن تعادلی مناسب بین کارایی و راحتی طراحی شده و با مصرف سوخت تخمینی ۲۱.۶۸ کیلومتر بر لیتر در شهر و ۲۲.۵۳ کیلومتر بر لیتر در بزرگراه، از نظر مصرف سوخت بسیار مقرون به صرفه است. این خودرو همچنین با طراحی داخلی جذاب و امکاناتی نوین، تجربه رانندگی لذت بخشی را ارائه می دهد.

4. هیوندای سوناتا هیبرید؛ یک سدان متوسط هیبریدی با موتور بنزینی و موتور الکتریکی

هیوندای سوناتا هیبرید، یک سدان متوسط است که با موتور بنزینی ۲.۰ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی ۵۱ کیلوواتی همراه شده است. این ترکیب قدرتی معادل ۱۹۲ اسب بخار تولید می کند و انتقال قدرت آن از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو صورت می گیرد. سوناتا هیبرید علاوه بر عملکرد قوی، مصرف سوخت بسیار خوبی دارد و در نمونه های استاندارد، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۱۹ کیلومتر بر لیتر در شهر یا بزرگراه برای این خودرو تخمین زده شده است.

5. کیا اپتیما هیبرید؛ ترکیبی از کارایی بالا در مصرف سوخت و عملکرد قوی موتور

کیا اپتیما هیبرید با یک موتور بنزینی ۲.۰ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی، به عنوان یک سدان متوسط شناخته می شود. این ترکیب قدرتی معادل ۱۹۲ اسب بخار تولید می کند و گشتاوری برابر با ۲۷۱ پوند-فوت دارد. سیستم هیبریدی این خودرو از نوع موازی است و شامل یک باتری لیتیوم-یون پلیمر با ولتاژ ۲۷۰ ولت می شود. کیا اپتیما هیبرید با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته تجهیز شده و سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو دارد.

6. لکسوس NX هیبرید؛ از خودروهای شاسی بلند هیبریدی در ایران

لکسوس NX هیبرید، یک شاسی بلند با طراحی مدرن و فناوری پیشرفته است. این خودرو با موتور هیبریدی لکسوس ارائه شده و شامل یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع قدرتی برابر با ۲۴۰ اسب بخار تولید می کنند. مصرف سوخت ترکیبی آن ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در شهر و ۶.۴ لیتر در بزرگراه است. با طراحی داخلی جادار و امکاناتی مانند سیستم ایمنی پیشرفته، NX هیبرید گزینه ای ایده ال برای خریداران خودروهای لوکس و دوستدار محیط زیست محسوب می شود.

خرید اقساطی خودرو های هیبریدی؛ انتخابی جذاب برای دوستداران محیط زیست

در این مقاله، ۶ تا از بهترین ماشین های هیبریدی در ایران را معرفی کردیم. این خودرو ها شامل نیسان سیلفی هیبرید، تویوتا chr هیبریدی، تویوتا کمری هیبرید، هیوندای سوناتا هیبرید، کیا اپتیما هیبرید و لکسوس NX هیبرید می شود. اگر قصد خرید هر یک از این خودروها را دارید، خرید با شرایط قسطی، فرصتی فوق العاده برای شما به ارمغان می آورد. برای بررسی شرایط خرید اقساطی هر یک از این خودروها، به وبسایت مجموعه سپند خودرو به آدرس (sepandkhodro.com) سر بزنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند
  • حضور تولیدکنندگان زنجانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • معرفی پرفروش‌ترین دارو‌ها در ایران + اسامی و میزان فروش
  • ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)
  • مشخصات اصلی اوپو پد ۳ لو رفت
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت ، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)
  • دختران فوتبال ایران، ترکمنستان را هفت‌تایی کردند
  • حضور اتاق بازرگانی زنجان در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو (2024 IRAN EXPO )
  • نقاشی کشیدن با ماشین تحریر (فیلم)