Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیست و پنجمین جلسه شورای عالی استان ها صبح امروز پنجشنبه در ساختمان شماره چهار این شورا به ریاست مرتضی الویری و با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این شورا «مرتضی الویری» در سخنانی با بیان اینکه ایمنی و مدیریت بحران در برابر بلایای طبیعی و حوادث، محدود به مدیریت شهری نیست، اظهار داشت: حوادث طبیعی بخش جدا نشدنی زندگی انسان ها است و آنچه در حوزه مدیریت شهرها اهمیت دارد آمادگی قبل، حین و بعد از حادثه است؛ ایمنی و مدیریت بحران در برابر بلایای طبیعی و حوادث، موضوعی محدود به مدیریت شهری نیست، بلکه نیاز به همکاری و هماهنگی تمام نهادهای سیاست‌گذار، مجری و عموم شهروندان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگرچه در شرایط اقتصادی پس از تحریم ها، بیش از گذشته دارای محدودیت های مالی و کمبود امکانات در این حوزه هستیم اما با همکاری و مدیریت یکپارچه می توانیم پیامدها، صدمات و خسارت های پس ‌از این حوادث را بکاهیم.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای داشتن شهرهایی تاب آور در برابر حوادث متعدد باید توجه ویژه به مدیریت بحران و ایمنی شهرها داشته باشیم، گفت: تأمین ایمنی و افزایش تاب آوری شهری نیازمند وجود ساختارهای مدیریتی یکپارچه، چابک و پویا است که در شرایط بحرانی بتواند بحران های شهری را مدیریت کرده و آسیب‌ها را به حداقل برساند. در این میان تعدد نهادهای مسئول در مدیریت بحران همواره یکی از چالش های مدیریت شهری بوده است. 
وی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران کشور (ابلاغیه شهریور ۱۳۹۸) خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون، وظایف دستگاه‌های اجرایی دولتی، عمومی و غیردولتی با وضوح بیشتری تبیین شده که در قانون پیشین چنین نبود؛ هم اکنون که در آستانه فصل سرما و بحران های ناشی از آن هستیم باید خود را برای اجرایی شدن این قانون و مدیریت یکپارچه در مواقع بروز بحران آماده کنیم. 
رئیس شورای عالی استان ها با توجه به بودجه ریزی سال ۹۹ تاکید کرد: بودجه ریزی یکی از مهم‌ترین وظایف سیاست‌گذاران برای اعمال تصمیمات توسعه ای در سطح کشور است؛ در کنار استفاده از نظریات علمی در این زمینه، بهره گیری از مشارکت شهروندان و نمایندگان آنان در فرآیند تهیه بودجه و اعمال‌نظر آنان درباره تصویب لایحه بودجه یکی از اصول بودجه ریزی مشارکتی (پائین به بالا) است که طبق بند ۵ ماده ۸۸ قانون نه‌تنها این ظرفیت قانونی وجود دارد بلکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف شد یک نسخه از پیش نویس لایحه بودجه عمومی را پس از تهیه در اختیار شورای عالی استان ها قرار دهد تا شورا پیشنهادات اصلاحی خود را در این ‌باره اعلام کند.
به گفته الویری، سال گذشته بر خلاف قانون و با وجود درخواست شورای عالی استان ها این اقدام صورت نپذیرفت و نظرات شوراها در بودجه سال ۹۸ اعمال نشد.
وی ادامه داد: لزوم پایبندی به قوانین به ویژه قوانینی که با هدف توسعه مشارکت و دخالت شهروندان در اداره توسعه کشور تدوین ‌شده‌اند، امری ضروری است. بنابراین از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درخواست می کنیم در تدوین بودجه سال ۱۳۹۹ از ظرفیت این قوانین و ظرفیت شورای عالی استان ها برای مردمی سازی بودجه و رفع تبعیض استفاده کنند.
رئیس شورای عالی استان ها در ادامه سخنرانی خود با اشاره به مدیریت یکپارچه سرزمینی گفت: در شورای عالی استان ها و همکاران در دولت و مجلس نیاز به تمرکز بر مدیریت یکپارچه سرزمینی داریم؛ موضوعی که اخیراً توسط برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر جدایی ری از تهران مطرح می شود، ضمن مغایرت صریح با قانون، لزوم توجه دوباره به لایحه مدیریت یکپارچه را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: تفرق گرایی و بخشی نگری در اداره کلان ‌شهرها، منجر به چندپارگی سرزمینی، اتلاف منابع و موازی کاری می شود. فضاهای شهری مجموعه ای از عوامل در هم تنیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که در عموم کلان‌شهرهای دنیا به‌صورت یکپارچه اداره می شود.
الویری اظهار داشت: در شهرهایی مانند لندن و بارسلونا با تکیه ‌بر همین موارد، گام های مؤثری با ایجاد یک ائتلاف نهادی بین ذی نفعان شکل‌گرفته که مدیریت یکپارچه در آن تقویت‌ شده است.
وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات کلان‌شهری با جدایی سرزمینی نه حل می شوند و نه کاهش می یابند، افزود: از نمایندگان مجلس و دولت تقاضا دارم به‌ جای تمرکز بر خط کشی های سرزمینی که مغایر با حق مردم و نص صریح قانون است، برای تحقق مدیریت یکپارچه همت و تلاشی دوباره کنند تا مسائل کلان‌شهرها به‌صورت ریشه ای و بنیادین حل‌وفصل شود. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حفظ حریم شهر تهران یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که نیاز به همکاری و تصمیم گیری های مدیریتی دارد. تداخل حریم شهر تهران با حریم شهرهای جدا شده از تهران موجب گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و از بین رفتن اراضی مزروعی شده است؛ جدا شدن نظارت و کنترل حریم از حکمرانی کلان‌شهر تهران زمینه ای برای تغییر کاربری این اراضی و از بین رفتن حریم و فضای تنفسی شهر شده است. 
وی در ادامه با اشاره به تصویب دو فوریت لایحه درآمدها و هزینه‌های پایدار که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گفت: لایحه اصل استقلال شوراها و حق وضع عوارض توسط این نهاد به رسمیت شناخته شود.
الویری همچنین با توجه به حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات قانونی به شهرداری ها توسط دولت و وزارت راه و شهرسازی یکی از موضوعات مهم میان این دو نهاد است که به‌طور مشخص پیگیری و عملیاتی نشد؛ در خصوص اجرایی شدن تبصره ۶ قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری ها، مبنی بر اختصاص ۱۰ درصد از اراضی و واحدهای مسکونی قابل ‌واگذاری به شهرداری ها توسط دولت برای تأمین معوض ابنیه، لازم است تا وزارت راه و شهرسازی پیگیری لازم به منظور تسریع در تحقق آن را انجام دهد. 
وی افزود: بر مبنای ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت موظف است معادل ۱۰۰ درصد تخفیف های اعمال ‌شده از سوی شهرداری ها در خصوص طرح های اعمال‌ شده برای تخفیف عوارض در بافت فرسوده و تولید مسکن ویژه گروه های کم درآمد را تأمین کند. 
به گفته رئیس شورای عالی استان ها، با توجه به اقدامات انجام ‌شده توسط شهرداری ها در حوزه بافت فرسوده، ضروری است تخصیص اعتبار و تحقق این قانون توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود؛ همچنین تبصره دوم ماده هفت قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در خصوص ابزارهای تأمین منابع مالی اجرای طرح های اجرایی مصوب که در آن مالک تمایل مشارکت ندارد، نیازمند پیگیری های جدی است. 
وی درباره بهسازی محلات هدف بازآفرینی اظهار داشت: بهسازی، نوسازی و بازآفرینی محلات شهری بر اساس بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیگر موضوعات مهمی است که با همکاری و تعامل مشترک شهرداری ها، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی حاصل می شود. 
به گفته عضو شورای شهر تهران، بر اساس این قانون باید سالانه ۲۷۰ محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری و با رویکرد محله محوری بازآفرینی شوند و تسهیلاتی برای این امر اختصاص یابد؛ هماهنگی سازمانی که در قانون پیش‌بینی‌شده باید در عمل هم به‌صورت جدی پیگیری شود. 
الویری گفت: در سال های اخیر شاهد تخریب بخش وسیعی از باغات در کلان‌شهرهایی چون تهران بوده ایم که مدیریت شهری و شورای عالی شهرسازی و معماری، با تغییر رویکرد خود از برج - باغ به خانه - باغ و حساسیت بیشتر در پرونده های باغات؛ گام مؤثری در حفظ باغات موجود برداشته اند. 
وی یادآور شد: البته در کنار رویکرد صیانت و حفاظت از باغات باید تمهیداتی نیز در راستای گسترش باغات و فضای سبز صورت پذیرد.

برچسب‌ها شورای عالی استان ها شهرداری تهران مدیریت شهری مرتضي الويري

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای عالی استان ها شهرداری تهران مدیریت شهری مرتضي الويري شورای عالی استان ها شهرداری تهران مدیریت شهری مرتضي الويري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری پارکینگ ساخته شده پارک ارم روی سیل برگردان

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از برچیده شدن کامل پارکینگ احداث شده پارک ارم بر روی سیل‌برگردان غرب تهران (میان رود) و رفع یکی از نقاط گلوگاهی و خطرآفرین سیلابی شهر تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، علی نصیری اظهار داشت: پارکینگ احداث شده پارک ارم بر روی کانال سیل بگردان غرب (میان رود) در محدوده این پارک به طور کامل برچیده شد و از یکی از نقاط خطرناک و گلوگاه های سیلابی غرب شهر تهران رفع خطر شد.

نصیری تصریح کرد: پارکینگی که به صورت غیر مجاز بر روی کانال سیل بگردان غرب (میان رود) در محدوده این پارک احداث شده بود و به عنوان یکی از موانع و گلوگاه های سیلابی غرب تهران بمشار می رفت، با پیگیری‌های مستمر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل منطقه ۵ و با همکاری خوب مجموعه پارک ارم و نهادهای مربوطه به طور کامل برچیده شد.

وی افزود: با بازگشایی این مسیر، خطر سیلاب‌زدگی و خسارات احتمالی برای خط متروی تهران-کرج، بزرگراه شهید فهمیده و مجموعه ارم به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. از این رو پارکینگ احداث شده که برای کارمندان مجموعه در نظر گرفته شده بود تخریب و دال های بتنی سقف کانال برداشت شد و همچنین به منظور حفظ ایمنی اقداماتی از جمله اجرای جان پناه در اطراف کانال انجام شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: کانال سیل برگردان غرب یکی از کانال‌های اصلی و حیاتی شهر تهران برای کاهش خطر سیلاب است که آب‌های سیلاب و رواناب رودخانه‌های درکه، فرحزاد و باکری (وسک) را جمع‌آوری کرده و در نهایت در نزدیکی پارک ارم به رودخانه منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: پیش از این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مکررا برای برچیدن پارکینگ احداث شده پارک ارم بر روی سیل‌برگردان غرب تهران اعلام هشدار و مهلت اقدام مناسب تعیین کرده بود.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • ‌‌پارکینگ ناایمن پارک ارم جمع‌آوری شد
  • جمع‌آوری پارکینگ ساخته شده پارک ارم روی سیل برگردان
  • بسیاری از نارضایتی‌ها از شهرداری به علت اجرای قوانین است
  •  ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران 
  • خسروپناه: ویژگی محتوایی و جاودانگی قرآن پاسخگویی به پرسش‌های زمانه
  • سرانجام پل حافظ تهران | این پل جمع می شود یا همچنان باقی می ماند؟
  • پل حافظ تهران جمع می‌شود؟
  • ارائه لایحه پیشنهادی جدید در خصوص قانون کار | قول وزیر اقتصاد به کارگران صحت دارد؟
  • ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​مواد ۴١ و ۱۶۷ قانون کار/ دولت وکیل مدافع کارگران است
  • پل حافظ در تهران ماندنی شد