Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-گوهر آلبویه در گفتگوی اختصاصی گفت : خیلی از شهرهای مهاجرپذیر كشور، این روزها با پدیده‌ی رو به گسترش کودکان خیابانی مواجه است، پدیده‌ای كه تعداد زیادی از سرمایه‌های آینده جامعه را در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار داده و خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.نابسامانی و آشفتگی محیط خانواده، محرومیت از آموزش و بهداشت، زندگی خیابانی، نبود فرصت و امکانات برای بهره‌بردن از دوران کودکی، ظلم و تبعیض در محیط کار، تنها بخشی از مشكلات و آسیب‌هایی است كه این كودكان در زندگی خیابانی خود متحمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلبویه ادامه داد : این كودكان که عمدتاً به کارهای همچون تکدی‌گری، جمع‌آوری ضایعات و دستفروشی مشغول هستند، این روزها به راحتی در سطح معابر، تقاطع‌ها یا در مراكز درمانی شهر تردد دارند و به رغم گلایه‌های فراوان شهروندان، متولیان امر توجه آن‌چنانی به این رفع این پدیده زشت اجتماعی ندارند.

وی در تعریف کودک کار و خیابانی گفت : کودک کار به کودکی گفته می شود که در خیابان ساعاتی را به کار مشغول می باشد و در کنار خانواده خود زندگی می کند اما در تعریف کودک خیابانی به کودکی گفته می شود که در خیابان کار و زندگی می کند و سرپرستی ندارد. آن چه به طور کلی کودک کار خیابانی و کار را از سایر کودکان متفاوت می کند این است که او به هر دلیلی نسبت به زمانیکه باید در کنار خانواده یا در مدرسه باشد، زمان بیشتری را در خیابان های شهرکه برای کودکان محیطی ناامن و متشنج به شمار می رود، سپری می‌نماید. لذا بروز و گسترش این پدیده می تواند پیامدهای زیان بخش و جبران نشدنی در ابعاد فرهنگی،سیاسی، اقتصادی، فردی، اجتماعی، خانوادگی و انسانی برای جامعه داشته باشد .

آلبویه اولین مرکز حمایت از کودکان کار و خیابانی را تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان سمنان بصورت غیردولتی و روزانه در سمنان با نام "هانی " راه اندازی کرده است . با اشاره به این كه اكثر این كودكان غیربومی هستند، در مورد خدمات ارائه شده به این كودكان در مركز هانی ، تصریح می‌كند: خدمات مشاوره‌ای و مددکاری، خدمات درمانی، و دیگر موارد حمایتی کودک شامل پیگیری وضعیت درسی و خانوادگی ، خدمات تحصیلی برای کودکان بازمانده از تحصیل و سواد آموزی ویژه والدین از جمله اقداماتی است که توسط این  مرکز برای این كودكان انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت و گو تاکید می‌نماید : جامعه هدف این مرکز کودکان کار و خیابانی  و خانواده آنان می‌باشند که از سن 5 تا 15 سالگی بوده و طبق دستورالعمل مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده هانی 11 ارگان با این مرکز در خصوص پیشبرد اهداف همکاری لازم را انجام می‌دهند. او معتقد است كه ساماندهی كودكان خیابانی و كودكان كار نیازمند عزم جدی و همكاری همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است و یك یا چند دستگاه به تنهایی از عهده آن برنخواهند آمد.

مسئول مرکز حمایتی آموزشی کودک وخانواده "هانی"   با تاکید بر اینکه صداوسیما وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص نحوه برخورد و حمایت از کودکان کار را دارد، ادامه داد: برخورد ترحم‌آمیز و همچنین طرد کردن ، برخورد مناسب با کودکان کار نیست بلکه باید با کودکان کار نیز همچون سایر افراد جامعه مودبانه و با احترام رفتار کرد.اولین آسیب کودکان کار درون خانواده آنان است؛ چراکه در خانواده محبت لازم را نمی‌بینند و دنیای شیرینی را تجربه نمی‌کنند. کودکانی که وارد فضای کار می‌شوند، خانواده‌اش وی را متوجه کرده که خودش باید نیازهایش را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید به صورت احساسی با کودکان کار برخورد کرد، تصریح کرد: برخورد با این کودکان نباید از روی ترحم یا طرد کردن باشد. نباید با برخورد ترحم انگیز و کمک مالی سبب شد کودکان به کار در کوچه و خیابان واداشته شوند.

آلبویه در پایان اظهار داشتند به امید روزی هستیم که با فرهنگ سازی افراد جامعه از کمک کردن به این کودکان در خیابان خودداری شده و با مشارکت مردمی و همکاری ارگانهای مختلف از طریق این مراکزبتوانیم شاهد این مهم باشیم تا کودکی در خیابان کار نکند و در سالم سازی محیط شهری امن نقش موثری را ایفا کرده باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کودکان کار کودکان خیابانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۰۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: بیش از ۲۰ هزار کودک در دنیا، ظرف ۴ سال، بر اثر سلاح های انفجاری کشته یا معلول شده اند. در فاصله سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ کودک در جهان در درگیری های نظامی کشته و یا دچار معلولیت شده اند.

به گفته استفان دو جاریک، نزدیک به نیمی از این کودکان (بیش از ۲۳ هزار) به دلیل استفاده از سلاح های انفجاری علیه مناطق مسکونی، کشته یا معلول شده اند.

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه اکثر این حوادث در مناطق مسکونی رخ داده است گفت: مطالعه یونیسف نشان می دهد طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۲، سلاح های انفجاری تقریباً دو برابر بیشتر از اسلحه های گرم، کشته یا زخمی شدن شدید کودکان را موجب شده اند.

«تد چایبان» معاون مدیر اجرایی یونیسف نیز پیشتر گفته بود: زمانی که از سلاح های انفجاری در مناطق مسکونی استفاده می شود، کودکان علاوه بر آسیب های فیزیکی، در تمام جنبه های زندگی دچار آسیب های عمیقی می شوند.

کد خبر 6086801

دیگر خبرها

  • خودرو شخصی جواد خیابانی چیست؟
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو مادرش | سارقان کمک کردند ماشین خراب روشن شود اما...
  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟