Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

تاثیرات شیرین بیان بر زخم معده 

شیرین بیان از آن دسته گیاهانی است که می تواند اثرات درمانی بر زخم معده داشته باشد. این نوع گیاه علاوه بر داشتن اثرات درمانی گاهی می تواند آسیب پذیر هم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلایل است که مصرف شیرین بیان زیاد توصیه نمی شود زیرا ممکن است اثرات ناگواری بر دستگاه قلب و  عروق، فشار خون و املاح بدن بگذارد. 

 مصرف این گیاه دارویی در میانسالانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، بسیار خطرناک خواهد بود.  بنابراین استفاده خودسرانه از شیرین بیان و قطع دارو‌هایی که پزشک تجویز کرده ، کار اشتباهی است و باعث تشدید اسید در بدن فرد شده و شدت بیماری  را بیشتر خواهد کرد.  این موضوع در افراد مبتلایان به ریفلاکس معده شایع تر است.

فواید پوست سبزیجات و میوه ها 

افراد باید بدانند که پوست میوه ها و سبزیجات ارزش غذایی بسیاری دارند و حاوی مواد مغذی هستند.  این میوه‌ها و سبزیجات در طول رشد در مقابل عناصر مختلفی قرار می‌گیرند و  باعث می‌شوند که مواد غذایی سودمند و منحصر بفردی در آن‌ها جمع شود. تمام مواد مغذی میوه ها  بیشتر در پوست آن ها ذخیره شده است.  مثلا  ویتامین سی موجود در پوست لیمو چند برابر بیشتر از گوشت آن است.  حتی افراد می توانند به راحتی  با رنده کردن پوست میوه ها در ماست و غلات  از آن ها بیشتر استفاده  کنند. 

فواید برگ کرفس

بررسی های لازم بر روی برگ کرفس نشان داده است که این برگ ها پنج برابر بیشتر از ساقه ها منیزیم و کلسیم دارد. کلسیم برای بدن ضرورت دارد که به بهبود سلامتی استخوان ها کمک می کند.  کلسیم موجود  به انقباض و انبساط عضلات و رگ های خونی کمک خواهد کرد و هورمون های لازم برای کارکردهای بیولوژیکی اولیه را ترشح می کند. این امر در عملکرد خوب مغز کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: داروی تقویت حافظه‌ای که موجب سقط جنین می‌شود/ چرا برخی افراد همیشه گرسنه‌اند؟

نفس نفس زدن  و علل آن 

بسیاری از افراد تصور می کنند که نفس نفس زدن یک بیماری است در صورتی که اشتباه فکر می کنند. این پدیده ممکن است در اثر  پریشانی عاطفی یا اضطراب، دویدن های تند  دیده شود. در برخی موارد، افرادی که با این شرایط مواجه هستند، ممکن است عمیق‌تر از حالت عادی تنفس کنند.

بدن در حالت عادی به طور طبیعی عملکرد تنفس را انجام می دهد. هنگام نفس کشیدن  اکسیژن  راهی ریه می شود  و دی اکسید کربن را تخلیه می کند. اگر فردی نفس نفس بزند، تعادل گازهای ورودی و خروجی به واسطه دفع بیش از حد دی اکسید کربن بر هم می خورد. در این شرایط سطوح دی اکسید کربن بیش از حد کم می شود، این شرایط می تواند pH خون را تغییر داده و به بروز شرایطی به نام آلکالوز منجر شود که احساس ضعف و غش را در فرد ایجاد می کند.

هسته آناناس و اثرات آن 

انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن در قسمت هسته پنهان شده است. هسته آناناس حاوی بروملین بوده که  آنزیمی هضم کننده است.  این پروتئین دارای خواص ضد التهابی بوده و می تواند التهاب بینی و سینوس ها را کاهش دهد. همچنین  این ماده، کاهش دهنده دردهای ناشی از آرتروز و دردهای عضلانی است. بروملین دارای خواص ضد انعقادی نیز بوده و مانع لخته شدن خون می شود.

البته خود اناناس می تواند افراد را به حساسیت و آلرژی دچار کند. به دلیل قند بالایی که دارد این نوع میوه به افراد با قند خون بالا توصیه نمی شود. 

انتهای پیام /

تاثیرات خوردن آناناس بر بدن / آیا نفس نفس زدن نشانه بیماری است؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم

آفتاب‌‌نیوز :

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که خوردن آن اهمیت فراوانی برای همه سنین دارد. معمولا کودکان از خوردن آن به بهانه‌های مختلف خودداری می‌کنند. شاید شما هم جزء والدینی باشید که فرزندتان در مقابل خوردن صبحانه مقاومت می‌کند. برای دادن صبحانه به آن‌ها به هر ترفندی متوسل می‌شوید، تا حتی اگر بشود یک لقمه در دهان‌شان بگذارید. مشکلی که اکثر والدین با آن مواجهه هستند.

خانم سمیرا ابراهیم‌اف متخصص علوم تغذیه درباره اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان می‌گوید:

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. صبحانه‌ای که اول صبح خورده می‌شود در واقع غذایی است که بچه را از یک ناشتایی ۱۰ تا ۱۲ ساعته در می‌آورد. اگر بچه آخر شب غذای خود را به موقع خورده و خوابیده باشد. در این فاصله‌ای که خوابیده تقریبا ذخایر و غذا‌های روز قبل مصرف می‌شود و بدن برای این که روز جدید را شروع کند نیاز به یک سری مواد غذایی جدید مثل ویتامین‌ها و املاح دارد تا بتواند سرحال شود.

وی در ادامه با بیان اینکه صبحانه اولین وعده‌ای است که وارد بدن می‌شود درباره اهمیت کیفیت آن گفت: صبحانه باید کربوهیدرات داشته باشد تا بدن بتواند مقداری گلوکز آزاد و انرژی لازم برای مغز را فراهم کند. این فرایند باعث می‌شود که کودک بتواند بازی کند، یا درس‌هایش را یاد بگیرد. باید پروتئین داشته باشد. چرا که بچه در طول روز در حال جنب و جوش است. برای رشدش نیاز به پروتئین دارد. همچنین باید ویتامین و املاح در آن باشد تا حداقل انرژی مورد نیاز روزانه‌اش تا میان وعده یا نهار تامین شود.

متاسفانه الان بچه‌ها دیر می‌خوابند و شب‌ها غذا‌های سنگین می‌خورند. صبح که از خواب بیدار می‌شوند. به خاطر خواب آلودگی یا هضم بد غذای شب گذشته، اشتهای خیلی خوبی ندارند و صبحانه خوب نمی‌خورند.

بسیاری از بچه‌ها صبح‌ها تمایلی به خوردن صبحانه حتی یک استکان چای را هم ندارند. شما به عنوان یک متخصص چه راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

اولین راهکار این است که بچه زودتر از خواب بیدار شود. بین زمان بیدار شدن از خواب و غذا خوردن‌اش فاصله باشد. باید یک زمانی بگذرد. تا این که سیستم بدنی بچه توانایی پذیرش این غذا را داشته باشد.

ما یک سری سنت‌هایی در خوردن صبحانه مثل خوردن چای شیرین یا خوردن نان و پنیر داریم. بعضی از بچه‌ها واقعا به خاطر گرمایی که در بدنشان هست نمی‌توانند تحمل کنند یا دوست ندارند این غذا‌ها را بخورند. برای رفع این مشکل می‌توانیم با یک صبحانه خنک‌تر شروع کنیم، مثلا چند تکه میوه کنار نان و پنیرشان اضافه کنیم. تا حس بهتری به بچه‌ها بدهد. البته میزان آن نباید زیاد باشد. تا معده‌شان را اذیت کند. بعضی از بچه‌ها شیر را دوست ندارند، ولی والدین‌شان زورشان می‌کنند که باید صبح شیر بخورند. می‌توان آن شیر را به یک وعده غذایی دیگر منتقل کرد و از غذا‌هایی استفاده کرد که بچه پذیرشش را موقع صبح داشته باشد.

برای مثال اگر بچه‌ای پنیر دوست ندارد از کره استفاده کنیم. کره دوست ندارد می‌تواند یک مقدارنان و گردو بخورد. باید به ذائقه بچه توجه کرد. به طور کلی در صبحانه کودک حتما باید از گروه نان و غلات استفاده شود. بعضی وقت‌ها به عنوان تنوع غذایی می‌توانید از غلات آماده استفاده کنید. اگر در صبحانه از لبنیاتی مانند پنیر یا شیر استفاده شود خیلی خوب است. در برخی از فرهنگ‌ها از ماست چکیده استفاده می‌شود که می‌تواند همراه با یک مقداری میوه انتخاب خوبی باشد. این میوه می‌تواند به صورت خرما، کشمش یا مویز باشد یا به صورت میوه‌های تازه‌تر مثل انگور یا تکه‌های کوچکی از هندوانه باشد. برای این که تنوع بدهید به صبحانه بچه می‌توانید در فصل گرما در کنار صبحانه بچه از چند تکه میوه استفاده کنید. یا در فصل‌های سرد می‌توان از آش یا حلیم استفاده کرد.

این که هر روز زمانی که بچه از خواب بیدار می‌شود. باید یک تکه نان لواش فریزری همراه با یک پنیر شور را بخورد، واکنش نشان می‌دهد و نمی‌خورد برخی از بچه‌ها قبول می‌کنند و می‌خورد، ولی بعضی بچه‌ها نمی‌خورند؛ بنابراین اگر بچه زودتر بیدار شود و صبحانه متنوع داشته باشد احتمالا بهتر صبحانه می‌خورد.

برخی از بچه‌ها ذائقه‌شان به سمت غذا‌های شیرین مثل شکلات، انواع خامه‌ها و مواردی از این قبیل است. برای وعده صبحانه کودکان غذا‌های شیرین توصیه می‌شود؟

نمی‌توان این مواد غذایی را حذف کرد. در کل خوردن یک صبحانه خیلی شیرین کار خوبی نیست، چون وقتی صبحانه شیرین باشد قند خون به شدت بالا می‌رود و بعد، از آن طرف، انسولین ترشح می‌شود و قندشان سریع پایین می‌آید. ممکن است در یک یا دو ساعت اول گرسنه شوند.

در این صورت باید میان وعده داشته باشند. اگر بچه‌ها صبحانه شیرین می‌خورند حتما باید بعدش میان وعده برای آن‌ها گذاشته شود.

به طور کلی خوردن غذا‌های شیرین برای هیچ کس مفید نیست. این تغییر ذائقه‌ای که برای بچه ایجاد شده است را باید کم کم با جایگزین کردن مواد دیگر جبران کنیم. از شیرینی آن غذا کم کنیم مثلا اگر یک بچه‌ای عادت به چای شیرین دارد می‌توان مقدار چای و شکر آن را به تدریج کمتر کرد. اگر کم کم این شیرینی‌ها را از صبحانه‌شان برداریم و منابع پروتئینی مانند مغز‌ها را برای آن‌ها بگذاریم، منابع خیلی خوبی برای صبحانه و سلامت بچه‌ها هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دادستان کل کشور : طرح «نور» فراجا با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد / بیشتر افراد با یک تذکر بازگشته‌اند و با تنبه و تعهد مرخص شده‌اند
  • تخصص زیبایی در پزشکی به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد
  • تخصص زیبایی در پزشکی باید به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد
  • این چای برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه شده
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • کاهش وزن ناگهانی سبب این بیماری می‌شود
  • این میوه‌ها از پرتقال بیشتر ویتامین C دارند
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی
  • قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره