Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:08:46 GMT

وحدت اسلامی و موانع آن

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۱۳۴۱

وحدت اسلامی و موانع آن

روزنامه اعتماد در گزارشی به قلم علی مطهری،‌ آورده است:  شاید بتوان سید جمال‌الدین اسدآبادی را سلسله جنبان این شعار در مقابل استعمار انگلیس دانست و در دوره معاصر باید مرحوم آیت‌الله بروجردی میان شیعه و مرحوم شیخ محمود شلتوت میان اهل سنت را پرچمدار این نهضت به شمار آورد و بعد از آن امام‌خمینی(ره) و شهید آیت‌الله مطهری و مرحوم آیت‌الله منتظری و امروز رهبر گرامی انقلاب اسلامی به‌طور جدی به آن پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید مقصود از وحدت اسلامی روشن شود. آیا مقصود این است که فرقه‌های مختلف اسلامی عقاید یکی از فرقه‌ها را بپذیرند و عقاید خود را رها کنند؟ یا مقصود این است که از مشترکات عقاید فرقه‌های مختلف، فرقه جدیدی بسازند؟ مقصود هیچ‌کدام از این دو نیست، بلکه مقصود از وحدت اسلامی این است که هر فرقه‌ای از فرق اسلامی می‌تواند بر عقاید خود باقی بماند و البته باب بحث و گفت‌وگو و مباحثه علمی مفتوح است اما همه فرقه‌ها در مقابل دشمن مشترک جبهه واحد تشکیل می‌دهند.

اگر اختلافات فرقه‌ای ما مسلمانان شدید نبود، امروز امریکا و اسراییل نمی‌توانستند از اختلافات ایران و عربستان بهره‌برداری کنند. متاسفانه تندروهای شیعه و سنی در دامن‌زدن به اختلافات نقش دارند. از یک طرف اقدامات مصلحانه صورت می‌گیرد، مثلا رهبر انقلاب با پخش اذان اهل سنت در کردستان موافقت یا توهین به زوجات رسول اکرم را نهی می‌کنند و از طرف دیگر اقدامات تفرقه‌افکنانه انجام می‌شود و مثلا به بهانه تجلیل از حضرت زهرا به پیشوایان مورد احترام اهل سنت توهین می‌شود. ما باید همان‌طورکه در مقام شعار از وحدت اسلامی دم می‌زنیم در عمل نیز در این راه گام‌ برداریم. نمی‌شود وحدت اسلامی را بر زبان برانیم و از آن طرف محدودیت‌های غیرضروری برای اهل سنت ایجاد کنیم و مثلا از منصوب کردن آنها به برخی پست‌های دولتی بهراسیم.

قرآن کریم چهار عامل را عامل انقراض امت‌ها و جامعه‌ها دانسته‌ است. یکی ظلم، دیگری فساد اخلاقی، سوم ترک امر به معروف و نهی از منکر و چهارم تفرق و تشتت. به عنوان مثال دولت غاصب صهیونیستی پس از تفرق و تشتت میان مسلمانان در جریان انقراض دولت عثمانی به دست اروپایی‌ها ایجاد شد و هفتاد سال است که گرفتار آن هستیم.

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها شیعه فصلنامه مطالعات منافع ملی هفته وحدت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه هفته وحدت ایران شیعه هفته وحدت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۱۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان جشنواره وحدت و همدلی اقوام با حضور مهمانانی از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و مسئولین کشوری و استانی، عصر دیروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در میدان مختومقلی بندرترکمن برگزار شد.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی ، اجرای موسیقی و جشنواره غذاهای محلی از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حدود یک هزار نفر در این جشنواره حضور داشتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • همه اقوام کشور با وحدت کامل برای اقتدار نظام اسلامی شجاعانه ایستاده‌اند
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • بررسی مشکلات ۶ طرح نیمه تمام در جلسه رفع موانع تولید
  • (ویدیو) رئیسی: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است