Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مدتی است که نسبت به زندگی قبلی همسرم کنجکاو شده‌ام، دائما خودم را با همسر قبلی‌اش مقایسه می‌کنم. حس می‌کنم او در موقعیت‌هایی از من موفق‌تر بوده، این مقایسه و گاهی تقلید حتی تقلید ظاهری از همسر قبلی شریک زندگی‌ام مرا به این باور رسانده که به اندازه کافی خوب نیستم». مقایسه همواره یکی از معضلات دنیای امروز است که ما به‌صورت ناخودآگاه با آن دست به گریبانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچه بیشتر مقایسه می‌کنیم، بیشتر آسیب می‌بینیم. در این شماره به بررسی راهکارهایی برای قیاس‌ نکردن خود با اشخاص گذشته شریک زندگی‌ پرداخته‌ایم.

از کودکی مقایسه را آموخته‌ایم

فرایند مقایسه از دوران کودکی آغاز می‌شود. روان‌درمان‌گری به نام «بن دورا» برای نخستین بار به این باور رسید که انسان‌ها از دوران کودکی در معرض شناخت دو مسئله قرار دارند؛ تقلید و مقایسه.

مقایسه دقیقا زمانی ایجاد می‌شود که می‌خواهیم جای فردی د یگر باشیم یا نقشی را که آن فرد در زندگی ایفا می‌کند، خود به‌عهده بگیریم.

در دام خطای ادراکی افتاده‌ایم

مقایسه‌ها اغلب تحت تاثیر خطای ادراکی افراد ایجاد می‌شوند؛ خطاهای ادراکی که درنهایت منجر به ایجاد تله‌های شخصیتی می‌شوند. اگر من همسر مرد یا زنی شدم که قبلا ازدواج کرده و ازدواجش ناموفق بوده، باید بدانم که شروع یک اتفاق همیشه مملو از هیجان است. اولین روز مدرسه را به یاد بیاورید، چقدر برای استفاده از لوازم‌التحریر هیجان داشتید. اولین روزی که یک لباس تازه می‌خرید، چقدر برای پوشیدن آن هیجان دارید. این هیجان به‌مرور و پس از درگیری با روزمرگی کم می‌شود. این‌ها دقیقا می‌تواند مصداق‌های کلی برای موضوع بحث ما باشد. هرچه بیشتر از شروع یک اتفاق مانند یک رابطه می‌گذرد، از میزان هیجان آن کم خواهد شد. ازدواج هم دقیقا پدیده‌ای مشابه است؛ ما در ابتدای راه هیجان داریم، اما به‌مرور و با توجه به درگیری‌های روزمره از میزان هیجان‌مان کاسته می‌شود. این کم‌شدن هیجان دقیقا یکی از همان خطاهای ادراکی است که می‌تواند ما را به این نتیجه برساند که چون به اندازه کافی دوست‌داشتنی نیستیم رابطه‌مان سرد شده یا دیگر مانند روزهای اول نیست. این خطای ادراکی صرفا به همین‌جا ختم نمی‌شود و حتی می‌تواند باعث کنجکاوی در گذشته همسرمان شود. کنجکاوی بیشتر، به مقایسه و حتی تقلید از نفر قبلی در گذشته همسرمان منجر می‌شود.

مردان هم دچار آسیب می‌شوند

فرایند مقایسه و تبعات بعدی آن، می‌تواند هم در زنان ایجاد شود هم در مردان. اما به‌دلیل ویژگی‌های خلقی مردان و غرور بیشتر آن‌ها نسبت به زنان، در آن‌ها معمولا درونی‌تر است و نمود بیرونی کمتری دارد. به‌طور کلی، هرچه نسبت به گذشته فرد مقابل‌مان بیشتر حساسیت داشته باشیم، بیشتر در معرض آسیب مقایسه و تقلید قرار می‌گیریم.

خودمان را کم نبینیم

یکی دیگر از مهم‌ترین علل این مقایسه، خود‌کم‌بینی است. فردی را در نظر بگیرید که دچار همین خطای ادراکی شده، اما چون به توانایی‌های خود در برقراری یک رابطه سالم ایمان ندارد، نمی‌تواند بر این احساسات متضادش غلبه کند و طبعا به آسیب‌های روحی بیشتر دچار خواهد شد. هرچه نسبت به خود بیشتر بدبین باشیم و اعتماد‌به‌نفس کمتری داشته باشیم، هرگز نمی‌توانیم رابطه‌مان را سامان بخشیم.

مقایسه کارآمد نیست

هیچ دو عضوی از بدن قرینگی کامل ندارند؛ گوش راست با گوش چپ‌ اندکی تفاوت دارد. اعضای درونی بدن که جفت هستند، با هم تفاوت دارند. پس باتوجه به همین تفاوت‌ها، چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که با مقایسه و تقلید می‌توانیم خودمان را شبیه به نفر قبلی زندگی همسرمان کنیم؟ این مرحله، دقیقا زمانی است که تلاش می‌کنیم شبیه به افراد دیگر شویم، اما چون نمی‌توانیم، درنتیجه اعتماد‌به‌نفسمان پایین می‌آید، فاصله بین رابطه‌مان بیشتر می‌شود، بهانه‌گیری‌ها شروع می‌شود و دیگر لذتی از یک ارتباط سالم نخواهیم برد. همه انسان‌ها منحصر‌به‌فردند، حتی با تلاش صد درصدی هم نمی‌توانیم خودمان را به دیگران شبیه کنیم.

نقش خودت را بازی کن

یکی دیگر از آسیب‌هایی که پس از مقایسه و تقلید معمولا به آن دچار می‌شویم، ازخود‌بیگانگی است و دقیقا زمانی رخ می‌دهد که تمام تلاش‌مان را برای شبیه‌کردن خود به دیگران انجام می‌دهیم. درنهایت، ما می‌مانیم و یک نسخه عاریه‌ای از شخصی که علاقه زیادی به حضور او نداریم. همین امر باعث می‌شود به‌مرور از نقشی که ایفا می‌کنیم، خسته شویم. این خستگی منجر به کمبود اعتماد‌به‌نفس شده و ما را هرچه بیشتر از خودمان متنفر می‌کند. این خشم و تنفر تنها به خودمان ختم نمی‌شود و می‌تواند باعث شکاف در رابطه و حتی ایجاد حس انزجار نسبت به همسرمان هم بشود.

طوری فکر کن که من می‌خواهم

ما با رفتار و عملکردمان به دیگران فرمان می‌دهیم با ما چگونه رفتار کنند و درباره ما چگونه فکر کنند. وقتی دائما درحال مقایسه خود با فرد قبلی زندگی همسرمان باشیم و در گذشته او کنکاش کنیم، به ناخودآگاه ذهن همسرمان دستور می‌دهیم که به شخص قبلی زندگی‌اش فکر کند. درواقع، او را به این نتیجه می‌رسانیم که شخص قبلی زندگی‌اش ویژگی‌های مثبت زیادی داشته و این‌قدر این ویژگی‌های مثبت زیاد بوده که ما را به این باور رسانده که از او تقلید کنیم و خودمان را در معرض مقایسه قرار دهیم.

من همسرش هستم

این آسیب‌ها به این معنا نیست که ما نباید پس از شکست در یک ازدواج، به ازدواج دیگر فکر کنیم یا همسر دوم یک فرد شکست‌خورده در یک رابطه نشویم. اگر بتوانیم به یک باور درست درباره خود و همسرمان برسیم و در گذشته‌ای که در زمان حال جریان ندارد، کنجکاوی نکنیم و بتوانیم زندگی مشترک‌مان را به روزهای اولیه و پرهیجانش نزدیک کنیم، این عملکرد مانع مقایسه‌های بی‌جا در رابطه فعلی می‌شود.

گفت‌وگوهای تنهایی

همه ما در تنهایی با خود خلوت کرده و درباره مسائل مختلف تامل می‌کنیم. گاهی ممکن است حرف‌هایی که با خود می‌زنیم در سرنوشت تصمیماتی که می‌گیریم، بیش از آنچه متصوریم، اهمیت داشته باشند. اینکه در خلوت‌مان از ویژگی‌های مثبت‌مان نام ببریم و خود را به این باور برسانیم که دوست‌ داشتنی هستیم و احتیاجی به تقلید نداریم، می‌تواند به این منجر شود که فرایند مقایسه به‌ هیچ‌ وجه به ذهن‌مان خطور نکند. اصلاح این گفتگوها ما را به سمتی سوق می‌دهد که نسبت به گذشته‌ای که قرار نیست برای آینده خطرناک باشد، اهمیتی قائل نشویم و خود را هرچه بیشتر باور کنیم. 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ازدواج دوم زندگی مشترک علاقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۱۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سران عربی با سکوتشان شریک جنایات رخ داده در فلسطین هستند

بیانیه شورای تبیین مواضع ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی توسط دبیر هسته بین الملل این استان قرائت گردید.

به گزارش گره استان‌ها خبرگزاری دانشجو، بیانیه شورای تبیین مواضع ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی توسط مریم مرادی دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی آذربایجان غربی در تجمع اعتراضی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در میدان انقلاب ارومیه قرائت گردید.


بسم الله الرحمن الرحیم
آجرک الله یا صاحب الزمان
اللهم نشکوا الیک فقد نبینا و غیبه والینا وکثره عدونا
جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در بیمارستان الشفا را به پیشگاه حضرت، ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر عزیزمان امام خامنه‌ای مدظله العالی و امت اسلام تسلیت عرض می‌کنیم.
غزه غرق خون است. گاهی کلمات درد دارد، اما صدا ندارد، یک روز خلخال از پای زن یهودی در شام پاره شد، امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: «اگر از پای یک زن یهودی خلخال به ظلم و جنایت دربیاورند، انسان خوب است تا از این غصه بمیرد»‌ای امت اسلام
بار دیگر دشمن انسانیت و مظهر وحشی گری و شقاوت، رژیم جعلی صهیونیستی در ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و غفران الهی، در اقدامی جنایتکارانه به منظور بقا و از روی ناتوانی واستیصال خود در برابر مردم قهرمان غزه، نوامیس مسلمانان را به خاک و خون کشیده است و زخمی عمیق بر پیکر امت کبیر اسلام وارد نموده است.‌ای مدعیان انسانیت و آزادی!
زبانتان را بریده اند؟! یا حلقومتان را؟! برخیزید برای زنان هتک حرمت شده فلسطینی، برخیزید برای ناله وفغان دختران فلسطینی که ترس بر مغز استخوانشان رخنه کرده است. این‌ها زن نیستند؟ این‌ها انسان نیستند؟ این‌ها شایسته آزاد زیستن نیستند؟ یا باورتان براین است که تا مظلومی در جهان نباشد ظالمی هم نخواهد بود؟
شیطان بزرگ آمریکا، که منافع راهبردی خود را در منطقه به موجودیت این غده سرطانی گره زده است وقیحانه به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات این رژیم کودک کش است و در این مسیر از هیچ کمک وابزاری دریغ نمی‌کند. همانطور که سکوت سران کشور‌های عربی واسلامی، جرات بیشتری برای ارتکاب جنایات این چنینی به این رژیم می‌دهد.
ما به سران بی غیرت عربی می‌گوییم با سکوتتان، شریک این جنایات نباشید. چه ننگی بالاتر از این که نفت و گاز ومواد غذایی مورد نیاز این رژیم از کشور‌های مسلمانی همچون آذربایجان و ترکیه تامین می‌شود.
یا رسول الله! سینه هامان در فقدان شما به تنگ آمده است که به امت شما جسارت‌ها وهتک حرمت‌ها می‌کنند. امتی که برایشان آنا اعطیناک الکوثر را به ارمغان آورده آید.
به عنوان موذنانی که وظیفه اقامه اذان جامعه را بر دوش دارند، از دیار شهیدان باکری و امینی، ضمن محکوم کردن جنایات اخیر رژیم غاصب در بیمارستان الشفا غزه، از همه آزادی خواهان جهان ضمن حفظ اتحاد و یکپارچگی خواستار:
۱_قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی
۲_محاکمه سران رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین المللی
۳_شکستن محاصره و ورود کمک‌های انسان دوستانه به غزه هستیم.
شورای تبیین مواضع ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی
والسلام علیکم و رحمت الله.

دیگر خبرها

  • توصیه امام جمعه قزوین به مسئولان برای مشارکت مردم در تولید
  • روایتی غم‌انگیز از سرنوشت پدران و مادران سالمندان سنندج+فیلم
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش
  • سران عربی با سکوتشان شریک جنایات رخ داده در فلسطین هستند
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش/ واکنش‌های متفاوت مردم در برخورد با همسر شهدا
  • ۳۰ فراز جزءمحور انس و الفت آیه‌های قرآنی با زندگی امروز
  • رییسی: خیرین شریک راهبردی دولت هستند
  • کودکان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند
  • چرا تصمیمات سال نو خیلی زود به بن‌بست می‌خورد؟/ چند راهکار مفید
  • شکیرا ول‌کن نیست: سیلی دوباره به صورت پیکه!‏