Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@09:18:52 GMT

موسیقی الکترونیک مردم را به وجد آورد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۱۷۴۲

موسیقی الکترونیک مردم را به وجد آورد

‌‌‌متولدین دهه‌های شصت و پنجاه با یک سری از گروه‌ها و آهنگسازان موسیقی الکترونیک خاطرات زیادی ساخته‌اند. اوایل دهه هفتاد تولید موسیقی در کشور بسیار محدود بود. اگر کلاس ورزش می‌رفتید یا میهمانی برگزار می‌شد موسیقی الکترونیک چاشنی همه فعالیت‌های هیجان‌انگیز بود. صوفیا نصرالهی‌

 حتی روی برنامه «دانستنی‌ها» هم موسیقی الکترونیک می‌گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژان میشل ژار فرانسوی و گروه آلمانی شیلر که آن روزها تازه تأسیس شده بود، بیشتر از بقیه روی بورس بودند. اگر کنسرت شیلر را رفته باشید می‌بینید که با چه اقبالی میان تماشاگران روبه‌رو می‌شوند.

به‌همین دلیل سال گذشته وقتی گروه شیلر در تهران کنسرت گذاشت، بارها و بارها کنسرت را تمدید کردند و هر بار هم سالن بزرگ وزارت کشور کاملاً پر شد. این اولین‌باری بود که بعد از انقلاب شاهد اجرای زنده موسیقی الکترونیک بودیم.

استقبال از گروه شیلر به حدی بود که امسال هم دوباره به تهران سفر کردند و حتی در این بازه زمانی همکاری‌هایی هم با هنرمندان ایرانی انجام دادند. کریستوفر فون دیلن سرپرست گروه شیلر که گویا بشدت تحت‌تأثیر علاقه‌مندی ایرانی‌ها به موسیقی الکترونیک گروه شان قرار گرفته بود، سال گذشته اولین همکاری‌اش را با حجت اشرف‌زاده، خواننده موسیقی ملی و سنتی ایران انجام داد. فون دیلن تصمیم به استفاده از سازهای ایرانی در آلبوم جدیدش گرفت و چند نوازنده ایرانی هم با او همکاری کردند.

کنسرت جدید شیلر در روزهای شانزدهم و هفدهم آبان ماه با حمایت مؤسسه ریتم نو در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد و استقبال دوباره از آن چنان زیاد بود که برای یک اجرای دیگر هم تمدید شد.

ویژگی اصلی کنسرت‌های گروه شیلر ترکیب نورپردازی و استفاده از سازهای الکترونیک و اصوات است که باعث می‌شود مخاطبان در سالن هیجان‌زده شده و به وجد بیایند. گروه موسیقی الکترونیک آلمانی شیلر سال ۱۹۹۸ به شهرت رسید. آنها نام گروه را از شاعر آلمانی به نام فردریش شیلر گرفتند. اول گروه محدود به دو نفر بود: کریستوفر فون دیلن و میرکو فون شلیفن.

گروه شیلر تا امروز حدود ۷ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش را در سرتاسر جهان به فروش رسانده است. گروه شیلر هیچ‌وقت خودش خواننده نداشته اما با خواننده‌های بزرگی همکاری داشته است. البته همه اجراهایشان در تهران بدون وکال و خواننده بود.

با وجود این موسیقی «اینسترومنتال» الکترونیک گروه شیلر به قدری خودش فضاسازی می‌کند که جای خالی خواننده براحتی پر می‌شود. از واکنش مخاطبان موقع اجرا می‌شود فهمید که بدون ترانه هم، موسیقی بی‌کلام شیلر خیلی راحت می‌تواند آن شگفتی را که باید در مخاطب ایجاد کند. موسیقی‌شان انرژی نفس‌گیری دارد. آن‌قدر که حضار در سالن یک ساعت و نیم بی‌وقفه فریاد می‌کشند و انرژی‌شان تمام نمی‌شود. از میان قطعات‌شان چند تایی مثل «نیمه شب» حال و هوای خاص‌تری دارد ولی به طور کلی قطعات جدیدشان که در این کنسرت اجرا کردند ریتم و ملودی‌های مشابهی داشتند و کمتر می‌شد آنها را از یکدیگر تفکیک کرد. نورپردازی درخشان و صدابرداری خیلی خوب گروه شیلر از نقاط قوت کنسرت‌شان است که در مقابل ویدئوهایی قرار می‌گیرد که برای کنسرت‌هایشان می‌سازند و به نظر می‌رسد می‌توانند کارهای گرافیکی شگفت‌انگیزتر و نمایش باشکوه‌تری داشته باشند.

موسیقی الکترونیک هر چند در سال‌های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده اما واقعیت این است که نسخه خوب آن را کمتر می‌شنویم. گروه شیلر با استفاده از سه ساز کیبورد و گیتار الکتریک (و در بعضی قطعات آکوستیک) و درامز موسیقی الکترونیک پرانرژی و تأثیرگذاری را ارائه می‌دهد. اعتراف می‌کنم که با وجود آنکه از طرفداران موسیقی الکترونیک نیستم و سبک مورد علاقه‌ام یعنی موسیقی کلاسیک کاملاً در مقابل آن قرار دارد، تجربه کنسرت گروه شیلر جذاب بود. اینکه صدها نفر در یک سالن همزمان با ریتم یک موسیقی بی‌کلام فریاد بکشند تجربه‌ای بود که در کنسرت‌هایی که در داخل کشور اجرا می‌شوند به ندرت یافت می‌شود. کنسرت‌های گروه شیلر در را به روی تجربه‌های جدیدی برای موسیقی‌دوستان گشود. این فرصت را پیدا کردیم که از اجرای زنده موسیقی الکترونیک خوب و استاندارد در ایران لذت ببریم. این تجربه‌های دوست‌داشتنی امیدوارمان می‌کند که بتوانیم مردمانی با دید هنری عمیق‌تری شویم.‌/ایران جمعه

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۱۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود

مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر توضیح داد: تنها مرجع صدور مجوز رویدادهای هنری در کشور، وزارت فرهنگ است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحاتی نسبت به لغو کنسرت‌های موسیقی در بوشهر گفت: تاریخ برگزاری کنسرت آرمان گرشاسبی که قرار بود ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه برگزار شود، به دلیل سوءتفاهمی که بین اداره اماکن و شرکت کنسرت‌گذار ایجاد شده بود، لغو و به تاریخ دیگری موکول شد و مجوز کنسرت دیگری (معین زندی) تاکنون اصلا صادر نشده است که بخواهد لغو شود. این کنسرت نیز در آینده برای دریافت مجوز مشکلی نخواهد داشت.

سمیعی ادامه داد:  نهادهای دیگر موظف هستند که مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها مجرای قانونی رویدادها و فعالیت‌های هنری را  رعایت و اجرایی کنند و طبق مصوبه‌های اخیر هم این هماهنگی باید به سمت بیشتر شدن پیش برود.

وی با بیان اینکه  زمانی که کنسرت موسیقی لغو می‌شود، رسانه‌ها منتظر واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند گفت: در حالی که این وزارتخانه سال گذشته برای برگزار شدن کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان نشان داد که پای مجوزهای صادر شده خود می‌ایستد.

سمیعی در پایان نیز اظهار داشت: اگر به رویداد و کنسرت موسیقی مجوز می‌دهیم، معتقد هستیم که ابتدا این رویداد در شوراهای کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و سپس مجوز برای آن صادر شود؛ بنابراین پایبند آن هستیم و جای هیچ نگرانی برای برگزاری آن نیست.

دیگر خبرها

  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد
  • ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم
  • رسانه در اختیار موسیقی پاپ است/کنسرت «هوران» با ۱۴ قطعه به صحنه تالار وحدت می‌رود
  • بیش از ۱۰۰ اجرای موسیقی زنده در استان بوشهر برگزار شد