Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس‌جمهور خودخوانده بولیوی خواستار برگزاری انتخابات سراسری جدید در این کشور شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، بعد از استعفای «اوو مورالس» از ریاست‌جمهوری بولیوی در پی کودتای نظامی، رئیس‌جمهور موقت و خودخوانده این کشور خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
سناتور «جنینه آنز» که پیشتر نایب رئیس دوم مجلس سنای بولیوی بود، بعد از استعفای مورالس، رئیس و نایب رئیس اول سنا، توانست به ریاست این مجلس رسیده و سپس خود را رئیس‌جمهور موقت بولیوی نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله» آنز بامداد امروز (پنجشنبه) با متهم کردن مورالس به دروغگویی درباره وقوع کودتا در بولیوی، بر لزوم برگزاری هرچه سریعتر انتخابات جدید تاکید کرد.
وی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «امیدواریم که آزاد شویم و بتوانیم به زودی انتخاباتی شفاف برگزار کنیم».
قانون اساسی بولیوی اجازه می‌دهد یک رئیس‌جمهور موقت، 90 روز اختیارات را در دست داشته باشد تا انتخابات جدید را برانمه‌ریزی کند.
مورالس که از سوی کمیسیون انتخابات بولیوی برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اکتبر اعلام شده بود به دنبال اعتراضات خشونت آمیز مخالفان و اتهامات آنها علیه وی روز یکشنبه ترجیح داد برای جلوگیری از خشونتهای بیشتر از سمت خود کناره گیری کند.
دولت‌های کوبا و ونزوئلا فشارها برای کناره گیری مورالس از قدرت را کودتا علیه وی خوانده و خواستار حمایت جامعه بین المللی از رئیس جمهور منتخب بولیوی شده‌اند.
دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز گفت واشنگتن آنز را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت بولیوی» به رسمیت می‌شناسد.

آمریکا رئیس جمهور موقت بولیوی را به رسمیت شناخت
آمریکا سناتور انیس را به عنوان رئیس جمهور موقت بولیوی به رسمیت شناخت
وزارت امور خارجه آمریکا سناتور «خئانین انیِس» (Añez) را به عنوان رئیس جمهور موقت بولیوی به رسمیت شناخت.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، «مایکل کوزاک» دستیار موقف وزیر خارجه آمریکا در اداره امور نیمکره غربی در وزارت خارجه امروز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا «خئانین انیِس» قانونگذار اوپوزیسیون را به عنوان رئیس جمهور موقت بولیوی به رسمیت شناخته است.
کوزاک در پیام توئیتری خود نوشت: انیس مسئولیت رئیس جمهور موقت قانونی بولیوی را بر عهده گرفته است. ما مشتاقانه منتظر همکاری با او [انیس]و سایر مقامات غیر نظامی بولیوی- در حالی که آن‌ها برگزاری هر چه زودتر انتخابات آزاد و عادلانه مطابق با قانون اساسی بولیوی را ترتیب می‌دهند- هستیم.
انیس معاون دوم سنای بولیوی روز سه شنبه در یک جلسه ویژه پارلمان که برای پذیرش رسمی استعفای اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی برگزار شده بود، خود را به عنوان رئیس جمهور موقت بولیوی اعلام کرد. دادگاه قانون اساسی بولیوی قانونی بودن انتقال قدرت را تأیید کرد.

پامپئو به رئیس‌جمهور موقت بولیوی تبریک گفت
وزیر خارجه آمریکا که کشورش پیش از این از «کودتا» در بولیوی حمایت کرده بود، با صدور بیانیه‌ای به سناتور اهل این کشور آمریکای جنوبی که خود را رئیس‌جمهور موقت معرفی کرده است، تبریک گفت.
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) به «ژیناین آنز» سناتور اهل بولیوی که پس از استعفای «اوو مورالس»، خود را بعنوان رئیس‌جمهور موقت کشورش معرفی کرد، تبریک گفت.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، پامپئو در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «آمریکا ژیناین آنز سناتور اهل بولیوی تحسین می‌کند که بعنوان رئیس‌جمهور موقت برخاست تا کشورش را به سوی این گذار دموکراتیک، تحت قانون اساسی بولیوی و مطابق با اصول منشور دموکراتیک سازمان کشورهای آمریکایی هدایت کند».

تشدید اعتراضات به انتخاب «آنز» بعنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی
اعتراضات در بولیوی در پی معرفی سناتور اهل این کشور بعنوان رئیس‌جمهور موقت همچنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی این اعتراضات را به خشونت تبدیل کرده‌اند.
هواداران «اوو مورالس» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی با برگزاری تظاهرات به اقدام «ژیناین آنز» سناتور این کشور در معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی اعتراض کردند که نیروهای امنیتی با توسل به زور، این اعتراضات را به خشونت تبدیل کردند.
پس از آنکه «اوو مورالس» مجبور شد به منظور جلوگیری از خونریزی در پی اعتراضات به نتیجه انتخابات از سمت خود کناره‌گیری کند، آنز از خلاء‌ قدرت سوء‌استفاده کرد و خود را بعنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی کرد.
بنا به گزارش شبکه «بی بی سی»، پلیس ضدشورش با حمله به هواداران مورالس، صحنه اعتراضات را به خشونت تبدیل کرد و از طرف دیگر، قانونگذاران وفادار به مورالس نیز مشروعیت خانم ژیناین آنز را بعنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی زیر سوال بردند.
طبق این گزارش، پلیس ضدشورش بولیوی روز گذشته (چهارشنبه) به سمت طرفداران مورالس در حالی گاز اشک‌آور پرتاب کرد که آنها به سمت کاخ ریاست‌جمهوری در «لاپاز» در حرکت بودند تا به انتصاب آنز که دادگاه قانون اساسی بولیوی نیز آن را تأیید کرده بود، اعتراض کنند.
در پی اقدام خشونت‌بار پلیس، برخی از معترضان از تخته‌های چوبی و صفحات فلزی بعنوان سلاح استفاده کردند و شعار «هم‌اکنون، جنگ داخلی» سر می‌دادند.
بر اساس این گزارش، اعتراضاتی در دیگر شهرهای بولیوی از جمله «ال آلتو» و «ال چاپار» نیز در اعتراض به انتصاب آنز بعنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی برگزار شد.
برخی نمایندگان پارلمان بولیوی در حمایت از مورالس جلسه کنگره به منظور رسمی کردن ادعای وی برای ریاست‌جمهوری را تحریم کردند و مانع از حد نصاب آراء برای رسمیت بخشیدن به ریاست‌جمهوری وی شدند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که پلیس روز گذشته از ورود برخی نمایندگان طرفدار مورالس به مجمع پارلمانی ممانعت کردند.

شرط مورالس برای بازگشت به کشور
مورالس بازگشت خود را مشروط به خواست مردم دانست.
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ اوو مورالس، رئیس جمهور مستعفی بولیوی اعلام کرد: اگر مردم بخواهند، من به بولیوی باز می‌گردم.
مورالس که اوایل هفته در پی تشدید اعتراضات و به منظور جلوگیری از خونریزی از سمت خود کناره‌گیری کرد و با گرفتن پناهندگی عازم مکزیک شد، روز گذشته، اقدام قانونگذار مخالف دولتش در اعلام خود به عنوان رئیس‌جمهور موقت را خیانت‌بارترین و وحشتناک‌ترین کودتای تاریخ جهان خواند.

روسیه در مورد بحران بولیوی هشدار داد
معاون وزیر امور خارجه روسیه از بازیگران خارجی خواست از بحران بولیوی سوءِ استفاده نکنند
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک؛ پس از استعفای اوو مورالس، رئیس جمهور پیشین بولیوی و خروج وی از این کشور، شرایط در بولیوی همچنان پرتنش است.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «انسان نباید تسلیم احساسات شود. این به ویژه برای نیرو‌های خارجی صدق می‌کند که شاید وسوسه شوند و بخواهند از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند، که شامل بهره برداری‌های جغرافیایی-سیاسی (ژئوپلیتیک) نیز می‌شود. ما (روسیه) تمایل نداریم که ناآرامی‌ها پس از بروز تغییرات شگرف در بولیوی که ظرف فقط چند روز و چند ساعت رخ داد و سیمای سیاسی این کشور را کاملاً دگرگون ساخت، ادامه یابد.»
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که شرایط در بولیوی سرانجام به حالت عادی بازگردد و «روند توانبخشی به این کشور برای پیشرفت در چارچوب قانون اساسی ادامه پیدا کند.»
اسپوتنیک افزود: پس از کناره گیری اوو موراس از قدرت در بولیوی، مارسلو ابارارد، وزیر امور خارجه مکزیک، تأیید کرد که کشورش به مورالس پناهندگی سیاسی اعطا کرده است و به همین دلیل، مورالس پس از استعفا از مقام ریاست جمهوری بولیوی، به مکزیک رفت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مورالس استعفا عملیات کودتا بولیوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۲۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در گفتگو با مقاماتی از اروپا، اوکراین را بخشی از روسیه خواند. این مطلب توسط وال استریت ژورنال گزارش شده است.

به نوشته این نشریه، ترامپ پیش از این بار‌ها از حمایت واشنگتن از کی یف شکایت کرده بود. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که او در گفتگو با مقامات اروپایی، اوکراین را "اوکراین آنها" و "بخشی از روسیه" خواند.

پیشتر روزنامه گاردین به نقل از فیونا هیل، مدیر سابق امور روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا، نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری خود نتوانست با این ایده که اوکراین یک کشور مستقل است کنار بیاید. خاطرنشان شد که رئیس جمهور سابق آمریکا به صراحت گفته است که اوکراین و کریمه باید بخشی از روسیه باشند. دونالد ترامپ همچنین اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، می‌تواند از روز بعد مذاکرات روسیه و اوکراین را آغاز کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان/وضعیت وخیمی در انتظار اوکراین است
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان