Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ مصطفی داننده- این روزها به مناسبت میلاد پیامبر اسلام در تلویزیون، رادیو و منبرهای مذهبی از اخلاق حضرت محمد سخن به میان می‌آید. می‌گویند که پیامبر گفته است:« إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.»

می‌دانیم که اخلاق مهم‌ترین ویژگی رسول خداست اما وقتی پای عمل می‌رسد می‌بینم که اوضاع اخلاق در جامعه اسلامی حسابی لنگ می‌زنند و فرسنگ‌ها با اخلاق فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیاد راه دور نمی‌خواهید بروید. کافی است جمعه‌ها برخی از تریبون‌های نماز بعضی از شهرها را گوش کنید و یا در رسانه‌ها بخوانید. خطبه‌هایی خوانده می‌شود که هیچ نشانه‌ای از زبان نرم و اخلاق نیکو ندارد. سراسر تندی است. برای نکوهش کردن از الفاظی استفاده می‌کنند که هیچ نشانه‌ای از مهربانی ندارد.

به الفاظی که چندی پیش یکی از ائمه جمعه برای توصیف برخی از جوان‌ها و رفتار آنها  استفاده کرد دقت کنید: «جفتک زدن، عیاشی کردن‌،  مجالس لهو و لعب،  هرزگی، بی بند و باری، فحشا و  شهوت‌رانی».

این بیان کجا با مکارم اخلاق هماهنگی دارد؟

سخنرانی برخی از منبری‌ها که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود که در آن به راحتی به افراد تهمت زده می‌شود و به آسانی مورد توهین قرار می‌گیرند، کجا با زبان نرم پیامبر همخوانی دارد؟ . مگر نه اینکه خدا در سوره‌های بقره، نسا و طاها به «قولاً لیّناً، قولا کریماً، قولو للناس حسنا» توصیه کرده است.

فضای سیاسی این روزهای ایران همه به هم می‌تازند، شبیه کدام روش زندگی پیامبر اسلام است.

شاید این رفتار در هر جامعه‌ی دیگری بود اشکالی نداشت. اما اینکه صبح از روی منبر دم از اخلاق نیکوی پیامبر بزنیم و بگوییم روزی حسین (ع) در مورد روش و سیره حضرت رسول اکرم از پدرش پرسید و علی(ع) گفت: «او همواره خوشرو ، سهل گیر ، نرمخو بود . خشونت و تندخویی نداشت ، پرخاشجویی و دشنامگویی نمی نمود ، هرگز عیبجویی یا مداحی نمی کرد.» و بعد بعدازظهر به منبر برویم و یا در جمعی سخنرانی کنیم و هزار تهمت ریز و درشت را ردیف کنیم و به این و آن بزنیم، اصلا قابل قبول نیست.

کدام یک از ائمه اطهار با زبان تلخ مردم را به نیکی دعوت کرده‌اند که برخی از تریبون‌های رسمی  کشور این کار را می‌کنید؟ باور کنید با این برچسب‌هایی که شما به جوانان می‌زنید، آنها را از خود دور می‌کنید. این را به عنوان یک جوان که در میان جوانان زندگی می‌کند، می‌گویم.

می‌گویند تهمت زدن و غیبت کردن نکوهیده است و برخلاف روش اسلام اما هر روز به دیگران تهمت زده می‌شود بدون اینکه سند یا مدرکی ارائه داده شود.

«دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست». تاثیر رفتار مدعیان هزار برابر ساعت‌ها منبر و وعظ است. اگر از آنها رفتار نیکو بببینم، تاثیر خواهیم پذیرفت و اگر از آنها تنها حرف بشنویم و آنها را زنبور بی عسل بداینم، فاصله‌ها زیاد می‌شود و نفرت‌ها بی‌شمار.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پیامبر اسلام اخلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

اختتامیه دومین دوره آموزشی و توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس استعداد‌های درخشان کشور با حضور مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان و معلمان اداره کل اموزش و پرورش و مدارس استعداد‌های درخشان امروز در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم برگزار شد.

در این دوره مربیان پرورشی از سراسر کشور به مدت سه روز با سر فصل‌های مهارت‌های پاسخگویی به شبهات در مدارس، طراحی برنامه‌های اردویی دانش آموزان، مدل تربیتی سمپاد و مشاوره آسیب‌های اجتماعی آشنا شدند.

تجلی نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه این دورا با اشاره به نقش و جایگاه مهم امور تربیتی در مدرسه تصریح کرد: همه ارکان تعلیم و تربیت در مدرسه نقش تربیتی دارند و اداره این فرایند تربیتی در مدرسه به عنوان تنظیم گر فعالیت‌های پرورشی برعهده مدیر آموزشگاه است.

وی گفت: باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که در راستای ارتقای آن باید گام برداشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم هم ضمن گرامی داشت یاد و خاطر هزار شهید دانش آموز و ۱۰۰ شهید فرهنگی قم، پیروزی‌های اخیر جبهه‌ی مقاومت و حرکت مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مایه افتخار و عزت برشمرد و به معلمان یادآور شد که دانش آموزان مهم‌ترین سرمایه‌های کشور و جمهوری اسلامی ایران هستند که برای تعالی و پیشرفت کشور و رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی باید به بهترین شکل از این ظرفیت‌ها بهره برد.

رحیمی توانمند سازی معلمان در هدایت، آموزش و تربیت صحیح دانش اموزان به طور خاص دانش اموزان استعداد‌های درخشان را لازم برشمرد و افزود: دوره‌های آموزشی معلمان گام بسیار مهمی در به روز رسانی روش‌های آموزشی و تربیت نسل جدید برای پیشرفت کشور است.

در پایان این مراسم شرکت کنندگان در آزمون ضمن خدمت دوره آموزش و توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس استعداد‌های درخشان شرکت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
  • باور می کنید، این یک حشره باشد؟! (عکس)
  • مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید
  • سرپرست سپاهان به کمیته اخلاق دعوت شد
  • نویسنده صهیونیست: نابودی اسرائیل به دست نتانیاهوست